• 15.869 nieuwsartikelen
  • 178.589 films
  • 12.250 series
  • 34.039 seizoenen
  • 648.377 acteurs
  • 199.165 gebruikers
  • 9.382.116 stemmen
Avatar
 
banner banner

Der Untergang (2004)

Historisch / Oorlog | 155 minuten / 178 minuten (extended version)
3,95 5.934 stemmen

Genre: Historisch / Oorlog

Speelduur: 155 minuten / 178 minuten (extended version)

Alternatieve titels: Downfall / The Downfall

Oorsprong: Duitsland / Italië / Oostenrijk

Geregisseerd door: Oliver Hirschbiegel

Met onder meer: Bruno Ganz, Alexandra Maria Lara en Corinna Harfouch

IMDb beoordeling: 8,2 (397.828)

Gesproken taal: Hongaars, Duits en Russisch

Releasedatum: 4 november 2004

Plot Der Untergang

"April 1945, a nation awaits its... Downfall"

De Duitse tiran Adolf Hitler (Bruno Ganz) brengt de laatste dagen van zijn heerschappij door in zijn bunker onder Berlijn. Het Rode Leger heeft met grote overmacht Berlijn omringd en daarbij vooral burgerslachtoffers gemaakt. De bunkers zitten vol met zwaar gehavende soldaten en het ontbreekt aan verpleging en medicijnen. Hitler wil Berlijn in geen geval verlaten en bevindt zich, na zijn 56e verjaardag te hebben gevierd met Eva Braun en zijn handlangers in een benauwende, uitzichtloze situatie.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Adolf Hitler

Magda Goebbels

Joseph Goebbels

Albert Speer

Prof. Dr. Ernst-Günter Schenck

SS-Gruppenführer Hermann Fegelein

Reichsführer SS Heinrich Himmler

Gerda Christian

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22415 berichten
  • 5119 stemmen

Overschat is natuurlijk ook altijd een persoonlijke mening. Als NW deze film niet goed vindt en de rest van de aarde wel, vindt NW dat deze film overschat is. Niks mis mee.


avatar van RoD

RoD

  • 32 berichten
  • 770 stemmen

Ik vind dit echt een zeer indrukwekkende film,
de scene's waarbij de vrouw van goebbels haar kinderen ombrengt maakte mij aan het lachen. Maar niet van plezier, van ongemak.. zoveel indruk maakte het! een aanrader. 5*


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Zoals sb aangeeft. Het is mijn mening, ik vind hem erg overschat, anderen weer niet.


avatar van luuk1988

luuk1988

  • 329 berichten
  • 444 stemmen

ja een spoil tag was niet zo heel verkeerd geweest


avatar van SillyWilly

SillyWilly

  • 382 berichten
  • 648 stemmen

Naomi Watts schreef:

Zoals sb aangeeft. Het is mijn mening, ik vind hem erg overschat, anderen weer niet.

Ok ik interpreteerde het iets anders.

RoD, spoilertags?


avatar van RoD

RoD

  • 32 berichten
  • 770 stemmen

hmm.. ik ben net nieuw hehe.. enne ik heb me berichtje nu aangepast door er spoiler tags in te zetten.. maar het enige verschil dat ik nu zie is dat de tekst kleiner is


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Dat klopt. Omdat je op de film gestemd hebt, zijn spoilers wel zichtbaar, alleen in een kleiner font.

Mensen die de film nog niet gezien hebben, en dus nog niet gestemd, zien de spoiler niet (pas na selecteren).


avatar van kantoorpikkie

kantoorpikkie

  • 75 berichten
  • 83 stemmen

Kort maar krachtig, goede spelers en goed verfilmd


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5893 stemmen

Kort? Vond hem nogal aan de lange kant.


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

Bedankt voor de interessante link! Al zou ik mezelf in dit verband geen liefhebber willen noemen.


avatar van HiLL

HiLL

  • 482 berichten
  • 1021 stemmen

gotti schreef:

Kort? Vond hem nogal aan de lange kant.

ik denk dat ie zijn beoordeling bedoeld.


avatar van farhad

farhad

  • 70 berichten
  • 5523 stemmen

Er waren overal berichten over tegenstanders van deze pracht film, gewoon omdat een Duitser de regiseur van de film is, wat een onzin, ik vraag me af Als Hiersbiegel mag geen film over ondergang en uiteindek opgang van zijn land mocht maken, wie dan wel. Kijk naar de film voordat je iets over zegt, film staat als een huis, je kan hem niet met paar zelbedachte onzin kapoot krijgen. Social Nasionalizme zoals vele andere ideeologien als komonisme of religieoze opvatingen onze wereld verpest, maar vroeg of laat verdwijnen ze, dit zijn de menselijke opvatingen die zullen voortleven. Door deze film ben ik op zoek naar goede ducomenteres over die periode, weet iemand welke ducos de kijken waard zijn?


avatar van RUBO

RUBO

  • 26 berichten
  • 117 stemmen

Deze film lost zijn verwachtingen geheel in.

Ik was wat bang voor een te geromantiseerd beeld van Hitler.Dat is dus niet gebeurd.Schitterende vertolking van Bruno Ganz...

4,5*


avatar van Trance

Trance

  • 47 berichten
  • 961 stemmen

Ben niet zo'n oorlogsfilmliefhebber maar deze film boeide me vanaf het begin tot aan het eind.


avatar van Waku

Waku

  • 5459 berichten
  • 6493 stemmen

De film vertelt de laatste dagen van Hitler.

Niet geromantiseerd, niet overdreven gedramatiseerd!!En in het Duits uiteraard.Daardoor zeer geloofwaardig

TIP: Kijk voorafgaand aan deze film de Amerikaanse miniserie Hitler..dan is het hele verhaal compleet...


avatar van Rujar

Rujar

  • 2871 berichten
  • 3816 stemmen

Als er een schaap over de dam is…..

De film wordt een beetje overschat. De documentaires zijn boeiender om naar te kijken. Informatief is de film zeker niet. Een aantaal handlangers van Hitler lopen er als figuratie een beetje bij die toch een groot aandeel in de geschiedenis hebben.

Een aantal mensen hier roepen maar dat het uitgangspunt van de film de laatste dagen van Hitler was (??). Dat is sowieso al onzin. Brengt mij dan gelijk op het volgende wat weer een absoluut dieptepunt aan deze film is. Er wordt te weinig van de oorlog zelf getoond. Af en toe worden er dan fragmenten getoond die dan ook nog eens zeer en zeer slecht zijn. Ze hebben geen totaal geen toegevoegde waarde. Zullen wel oorspronkelijk zijn bedoelt om de film niet te saai te maken.

Er worden maar mensen en generaals naar het front gestuurd. God mag weten waarom Worden ze aangevallen door de russen?? Het wordt gezegd in de film, maar die indruk had je totaal niet in de film.

De acteerprestaties worden ook de hemel in geprezen. Bruno Ganz kwam bij mijn gewoon belachelijk over als Hitler en dus ongeloofwaardig. De film valt vaak in herhaling. Shockerend was hij zeker niet er zijn tal van oorlogsfilms op te noemen die dit toch overtreffen.

Als de film gewoon 90 minuten had gebeurd was het nog leuk geweest om naar te kijken.

Ik geef een drie 3 sterren.


avatar van HiLL

HiLL

  • 482 berichten
  • 1021 stemmen

Rujar schreef:

De acteerprestaties worden ook de hemel in geprezen. Bruno Ganz kwam bij mijn gewoon belachelijk over als Hitler en dus ongeloofwaardig

De man speelt enorm overtuigend!! Heel erg goed zelfs!


avatar van Edie

Edie

  • 3185 berichten
  • 1220 stemmen

Vond de film ook tehoog gewaardeerd... En veel feiten met Rujar eens. 2.5 sterren is zat op voor mij.


avatar van mr_noname

mr_noname

  • 62 berichten
  • 0 stemmen

Zeer mooie film, ik heb hem net gezien...

De man die Hitler speelt vindt ik wat minder.. , kwam niet bepaald overtuigend over..

Maar verder een zeer goede film om 1 keer te kijken... niet vaker!

3*


avatar van HiLL

HiLL

  • 482 berichten
  • 1021 stemmen

mr_noname schreef:

Zeer mooie film, ik heb hem net gezien...

De man die Hitler speelt vindt ik wat minder.. , kwam niet bepaald overtuigend over..

Maar verder een zeer goede film om 1 keer te kijken... niet vaker!

3*

ik vind juist Bruno Ganz het hoogtepunt van de film en de medespelers middelmatig.


avatar van T_fuckin_montana

T_fuckin_montana

  • 209 berichten
  • 290 stemmen

farhad schreef:

Er waren overal berichten over tegenstanders van deze pracht film, gewoon omdat een Duitser de regiseur van de film is, wat een onzin, ik vraag me af Als Hiersbiegel mag geen film over ondergang en uiteindek opgang van zijn land mocht maken, wie dan wel. Kijk naar de film voordat je iets over zegt, film staat als een huis, je kan hem niet met paar zelbedachte onzin kapoot krijgen. Social Nasionalizme zoals vele andere ideeologien als komonisme of religieoze opvatingen onze wereld verpest, maar vroeg of laat verdwijnen ze, dit zijn de menselijke opvatingen die zullen voortleven. Door deze film ben ik op zoek naar goede ducomenteres over die periode, weet iemand welke ducos de kijken waard zijn?

Ik ben even de titel kwijt maar er komt binnenkort een 5DVD box uit (of is net uit) met 5 dvd's over de tweede wereld oorlog, een daarvan dacht ik over hitler en zijn ondergang. stuur even een prive berichtje als je de titel wilt weten, dan kijk ik even op mijn werk (ik werk in cd zaak).


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Rujar schreef:

Als er een schaap over de dam is…..

De film wordt een beetje overschat. De documentaires zijn boeiender om naar te kijken. Informatief is de film zeker niet. Een aantaal handlangers van Hitler lopen er als figuratie een beetje bij die toch een groot aandeel in de geschiedenis hebben.

Tja, deze film is toch ook niet bedoelt als documentaires. Zelf vind ik documentaires over de oorlog altijd saai, met zo'n vage zwartwitbeelden die vlug aan elkaar geplakt zijn en nooit iets echt relevants tonen en er dan ook nog zo'n saaie verteller bijkrijgen. Zzzzzzzz. Je noemt de film te lang en wil toch dat al die handlangers uitgediept worden? Dan zou de film noug wat uren duren. Ze hebben zich vooral bij Hitler gehouden. En wees eerlijk, hij is toch ook de interessantste.

Een aantal mensen hier roepen maar dat het uitgangspunt van de film de laatste dagen van Hitler was (??). Dat is sowieso al onzin. Brengt mij dan gelijk op het volgende wat weer een absoluut dieptepunt aan deze film is. Er wordt te weinig van de oorlog zelf getoond. Af en toe worden er dan fragmenten getoond die dan ook nog eens zeer en zeer slecht zijn. Ze hebben geen totaal geen toegevoegde waarde. Zullen wel oorspronkelijk zijn bedoelt om de film niet te saai te maken.

De film gaat niet echt over de gevechten, maar meer over de psuche van Hitler en al die andere in de bunker. Daarbij, als je meer oorlog had willen zien was de film nog langer geworden, en dat wil je toch niet? En volgens jou gaat het niet over de laatste dagen van Hitler. Waar gaat het dan wel over? De laatste dagen van Churchill?

Er worden maar mensen en generaals naar het front gestuurd. God mag weten waarom Worden ze aangevallen door de russen?? Het wordt gezegd in de film, maar die indruk had je totaal niet in de film.

Er zijn wel degelijk Russen te zien in de film, let op het einde een beetje op. Verder krijg je ze natuurlijk niet te zien, want de film laat bijna alleen Hitlers bunker zien. Nogal logisch dat daarbinnen niet gevochten wordt met de Russen.

De acteerprestaties worden ook de hemel in geprezen. Bruno Ganz kwam bij mijn gewoon belachelijk over als Hitler en dus ongeloofwaardig. De film valt vaak in herhaling. Shockerend was hij zeker niet er zijn tal van oorlogsfilms op te noemen die dit toch overtreffen.

Niet schokkend? Tja, dat lijkt me persoonlijk. Als jij Bruno niet goed vind daag ik je uit het beter te doen.

Als de film gewoon 90 minuten had gebeurd was het nog leuk geweest om naar te kijken.

En dan is er nog minder tijd voor al jou ideeën.


avatar van HiLL

HiLL

  • 482 berichten
  • 1021 stemmen

Rujar schreef:

Er wordt te weinig van de oorlog zelf getoond. Af en toe worden er dan fragmenten getoond die dan ook nog eens zeer en zeer slecht zijn. Ze hebben geen totaal geen toegevoegde waarde. Zullen wel oorspronkelijk zijn bedoelt om de film niet te saai te maken.

Zucht het gaat ook helemaal niet om de oorlog zelf. Daar zijn al tig films over gemaakt...het gaat hier wel degelijk over die laatste dagen van Hitler. Hoe gek hij wordt, wat hij doet met zijn naasten enz...het gaat er dus helemaal niet om de oorlog als geheel. Dan kijk je maar andere films.


avatar van HiLL

HiLL

  • 482 berichten
  • 1021 stemmen

Nog even iets over de film en wat ik misschien wel het beste van deze film vind. De charmante, aardige kant van Hitler naar de vrouwen toe, zijn eigen vrouw die kids. Je ziet ook de mens Hitler en dat speelde in op mijn gevoelens. Erg goed van de film.


avatar van Anjin

Anjin

  • 650 berichten
  • 735 stemmen

Die Hitler speelde leek meer op Mr.Bean met een

klein snorretje.

Zwak verhaal wat volgens mij niet eens echt is gebeurd


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2082 stemmen

Dit kun je toch echt niet menen?


avatar van HiLL

HiLL

  • 482 berichten
  • 1021 stemmen

Anjin schreef:

Die Hitler speelde leek meer op Mr.Bean met een

klein snorretje.

Zwak verhaal wat volgens mij niet eens echt is gebeurd

uitleg aub...

straks zeg je nog dat die hele Hitler niet heeft bestaan..


avatar van SillyWilly

SillyWilly

  • 382 berichten
  • 648 stemmen

Tja, je hebt ook mensen die beweren dat de Holocaust nooit heeft plaatsgevonden...


avatar van speedy23

speedy23

  • 18945 berichten
  • 14043 stemmen

Hier bij ons (Vlaanderen) heeft er eentje wegens ontkennen van de holocaust, vorige week één jaar effectief gekregen. Dat is al de tweede keer dat hij daarvoor veroordeeld is.


avatar van HiLL

HiLL

  • 482 berichten
  • 1021 stemmen

speedy23 schreef:

Hier bij ons (Vlaanderen) heeft er eentje wegens ontkennen van de holocaust, vorige week één jaar effectief gekregen. Dat is al de tweede keer dat hij daarvoor veroordeeld is.

Is het zo...? Terecht wegens domheid.