Genre: Avontuur / Actie
Speelduur: 187 minuten / 201 minuten (extended edition)
Oorsprong:
Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: Peter Jackson
Met onder meer: Naomi Watts, Jack Black en Adrien Brody
IMDb beoordeling:
7,2 (467.670)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 14 december 2005
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot King Kong
"The eighth wonder of the world."
De jaren 30. Een groep filmmakers reist af naar een legendarisch eiland om een film op te nemen. Eenmaal aangekomen blijken alle geheimzinnige verhalen over het eiland op waarheid berust: het eiland wordt bevolkt door mysterieuze inboorlingen en vele gigantische beesten. Hoofdrolspeelster Ann Darrow wordt de gevangene van één van deze beesten: de acht meter grote gorilla Kong. De filmcrew trekt er vervolgens op uit om haar te redden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,2 / 467670)
- Trailer (YouTube)
- King Kong (BoekMeter)
- King Kong (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Ann Darrow
Carl Denham
Jack Driscoll
Captain Englehorn
Preston
Jimmy
Kong / Lumpy
Bruce Baxter
Hayes
Choy
Reviews & comments
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12854 stemmen
Opvallend in Angrod_Pallanén's bericht:
In ieder geval niet dit:

De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
Qua beleving scheelde het niet alles met de oude film. Tenminste wat ik er nog vanaf wist. Is ook niet erg.
Alleen die dino's die hen in het begin achtervolgden vond ik wat absurd.
Toch wel vermaakt met wederom een emotionele aap en blonde dame in de hoofdrol:
***1/2
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Ah, zojuist voor de tweede maal wezen zien (binnen drie dagen!). Voor mij is het echt een instant classic. Dit is waar 'naar de bios gaan' helemaal om draait. Niet slechts een succes, maar een glorieuze overwinning voor Jackson. Na deze snelle herziening is KK'05 weer een flink aantal plaatsen gestegen in mijn lijst van favorieten, want ik houd echt van deze film. 5* blijven absoluut stevig staan.
Wat ik lees:
Film is je bevallen, waarom zeg je niet.
Je gaat vaak naar de film.
JP is geweldig volgens jou en kan daarom weinig fout doen.
*mopper* JP hype 
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 13414 stemmen
Wat ik lees:
Film is je bevallen, waarom zeg je niet.
Je gaat vaak naar de film.
JP is geweldig volgens jou en kan daarom weinig fout doen.
*mopper* JP hype 
Ik heb twee pagina's terug al een 9-alinea lange uitleg geplaatst. En waar je Jurassic Park en mijn algemene bioscoopgedrag in precies in terug leest snap ik dus niet.
En als we dan toch voorbarige conclusies gaan trekken, wat ik lees is: King Kong is je niet bevallen, of je hebt hem nog niet gezien, wellicht om principiele redenen (misschien omdat je je superieur voelt aan dergelijk, met sfx beladen volksvermaak). Je kan het dan dus ook niet hebben als een ander de film wel prijst.
donnie darko
-
- 6140 berichten
- 2823 stemmen
waarschijnlijk ga ik deze vandaag kijken maar het staat nog niet vast.
[Preketero]
-
- 8531 berichten
- 2450 stemmen
ik vond het een geweldige film! er waren veel momenten waar alles rustig leek, maar dan plots iets gebeurde.
da's een pluspunt!
4.5*
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Ik vind niet dat ik mezelf tegen spreek
Als je dat bedoelt tenminste. Het bovenste gaat over het lawaai en het tweede gaat over de vormgeving van het verhaal dat Jackson heeft gecreërd.
donnie darko
-
- 6140 berichten
- 2823 stemmen
Veel plezier! 
we gaan toch niet. We gaan waarschijnlijk gewoon een film huren, is wel een stukje minder speciaal dus ben een beetje down.
pin0
-
- 28 berichten
- 345 stemmen
Leuke film, alleen ik vond het 1e gedeelte van de film echt TE lang duren... In het 2e gedeelte dat de aap er in voor komt vond ik spannend.. Maar toch 3,5 *
firestarter33
-
- 38 berichten
- 22 stemmen
In tegenstelling tot sommige anderen hier vond ik juist dat de aanloop perfect was,zeker niet te lang.
Wel een aanrader om in de bios te kijken, en geen 1 of andere ts te downloaden want dan komt ie niet over.
acteerwerk top, special effects grandioos.
4 of net een 4.5 ben er nog niet helemaal uit
ajvb
-
- 17 berichten
- 56 stemmen
ik vond het een zeer goede film. Kong was prachtig gemaakt alleen vond de scene waar de crew voor de dino's vluchten een beetje nep,vergeleken met de rest van de special effects. Heb me toch prima vermaakt!
4 sterren
Jorick
-
- 8776 berichten
- 2337 stemmen
De film komt langzaam op gang, maar desondanks blijft het begin erg interessant, zonder saai of langdradig te worden. De sfeer is grandioos en de special effects zijn prachtig. De acteerprestaties zijn ook erg degelijk. Al met al vloog de tijd voorbij en heb ik me prima vermaakt bij dit indrukwekkende avontuur! 4*
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Zeker het vaak tenenkrommende ge-acteer van Naomi Watts was niet om aan te zien.
Ze hadden haar wat mij betreft nog beter kunnen casten voor Kong zelf.
Pas op met wat je zegt hoor. 
soom
-
- 24920 berichten
- 2752 stemmen
Lijkt me niet echt kunnen. Kong is zo mannelijk als maar zijn kan.
Dus dat Kong gespeeld had kunnen worden door een vrouw ben ik het niet mee eens.
King Kong is toch een mannelijke gorilla? Het verhaal van Kong is al zo oud...
Neem me niet kwalijk dat ik dit zeg, ik wil je niet beledigen of zo, maar ik dacht dat ik blond was....
Ann Darrow is een goede rol van Naomi.. Maar dat is mijn mening.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Nou ik vind dit niet heel vreemd hoor. Ik zie haar veel liever in serieuze rollen waar ze stukken beter uit de verf komt. Vond het hier toch een beetje knullig.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Het kan aan mij liggen maar als ik naar mijn post terugkijk zie ik duidelijk dat mijn opmerking niet serieus is.
Ik vond het dan wel weer een goede rol van Naomi, ze moest weer flink emoties tonen wat Naomi als geen ander kan. Al kan ik wel begrijpen dat een ander het weer niets vindt.
Edie
-
- 3185 berichten
- 1220 stemmen
Lijkt me niet echt kunnen. Kong is zo mannelijk als maar zijn kan.
Dus dat Kong gespeeld had kunnen worden door een vrouw ben ik het niet mee eens.
King Kong is toch een mannelijke gorilla? Het verhaal van Kong is al zo oud...
Neem me niet kwalijk dat ik dit zeg, ik wil je niet beledigen of zo, maar ik dacht dat ik blond was....
Ann Darrow is een goede rol van Naomi.. Maar dat is mijn mening.
Niet zo serieus opvatten jij 
Zelf ook komende week naar King Kong, de site bevat veel spoilers maar ik kon het niet weerhouden om ze toch allemaal te zien.. Echt onder de indruk was ik niet van de special effects, maar ik zal het bekijken op het grote scherm..
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Ik vond het dan wel weer een goede rol van Naomi...
Op papier is het schreeuwende blondje in de handen van de Gorilla wel zo'n beetje de meest onmogelijke rol om te spelen en om er dan nog wat uit te halen ook.
In dat licht verdient ze bijkans een oscar. 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Haha ik neem de oscars al niet serieus, maar zou dat gebeuren verban ik het voor altijd.
soom
-
- 24920 berichten
- 2752 stemmen
Dat is zo niet waar hoor. Ik kan best wel sarcastisch zijn, als je me goed zou kennen. Ik ben namelijk niet echt vriendelijk of aardig te noemen, eerder dan nog een tikje vreemd én sarcastisch...

(off topic)
On topic:
Ik wil nog steeds een 2e keer naar King Kong. Ik ben de eerste keer helemaal overdonderd qua actie. Het einde, dat greep me zeker weten echt erg aan. Helemaal in een shock verliet ik de bios, en dan overdrijf ik niet. Ik wil daarom echt zeker weten nog eens naar King Kong, alleen maar om te kijken of het me nog zo aangrijpt als het de eerste keer deed.
Maar ik kan alleen niemand vinden die met me mee wil naar de bios... 
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Ik heb twee pagina's terug al een 9-alinea lange uitleg geplaatst. En waar je Jurassic Park en mijn algemene bioscoopgedrag in precies in terug leest snap ik dus niet.
En als we dan toch voorbarige conclusies gaan trekken, wat ik lees is: King Kong is je niet bevallen, of je hebt hem nog niet gezien, wellicht om principiele redenen (misschien omdat je je superieur voelt aan dergelijk, met sfx beladen volksvermaak). Je kan het dan dus ook niet hebben als een ander de film wel prijst.
Eek foutje, JP moest PJ zijn haha...
Peter Jackson hype

En ik heb de film niet gezien nee. Waarom? Omdat deze film mij niet aantrekt. Omdat ik geen fan ben van de regisseur. Ook een beetje als protest omdat veel mensen hem naar mijn idee aanbidden. Omdat ik belachelijke CGI uitkots die scene in de jungle met 2 dino's en king kong die vast hangen in de lucht...ow come on . Tevens vind ik het knap hoe iemand van een 100 minuten durende origineel een moderne versie van meer dan 3 uur kan maken... (en dat bedoel ik niet positief).
Nah voor mij is dit net als godzilla maar dan op alle fronten "minder"...
Maar ik heb wel vaker dat ik alleen sta in iets
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
En ik heb de film niet gezien nee.
...
Omdat ik belachelijke CGI uitkots die scene in de jungle met 2 dino's en king kong die vast hangen in de lucht...ow come on .
Tevens vind ik het knap hoe iemand van een 100 minuten durende origineel een moderne versie van meer dan 3 uur kan maken... (en dat bedoel ik niet positief).
Nah voor mij is dit net als godzilla maar dan op alle fronten "minder"...
Wat een hoop conclusies voor iemand die de film niet eens gezien heeft. Doet mij denken aan die protesterende gristelijken die mij bij het verlaten van de last temptation of christ (ja het is lang geleden) een foldertje in de hand wilden drukken. Ik stond op het punt een gezonde discussie aan te gaan tot ik ze vroeg of ze de film zelf gezien hadden. Nee dus... einde discussie.
Dat je een hype wilt 'boycotten' snap ik wel. Ikzelf had dat begin jaren 90 met Kyslowski. Iedereen dweepte met die man, dus ging ik NIET naar zijn films. Maar ik verkondigde toen niet dat ik de films van hem maar niets vond.
Die scene die je in je spoiler omschreef was grandioos.
Die 3 uur -100 minuten gaan hoofdzakelijk naar karakterontwikkeling. Iets dat in de oude film totaal ontbrak. Daarom is deze film mijlen beter dan deel 1. Beroemder zal die niet worden. Daarvoor is het niet zo baanbrekend. Dat zelfde geldt overigens voor een hoop oude klassiekers. Casablanca, Lolita zelfs Citizen Kane zouden als ze nu gemaakt zouden worden direct op de videoplank geraken ipv het grote doek.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2171 stemmen
Wat een hoop ... ipv het grote doek.
Zo'n CGI scene doet mij nou eenmaal niks. Het is exact waar ik zo'n hekel aan heb bij CGI... dat "kijk eens wat we kunnen doen" waarmee ze veels te ver gaan en het compleet ongeloofwaardig is geworden. Dat moment waarop je opeens weer bewust bent dat het allemaal uit de computer gestampt is.
Karakter ontwikkeling? Als ik iets in een beetje de recensies lees is het juist dat dat nogal tegenviel in deze film... En dan nog vind ik 80 minuten toevoegen veel (en dan moet ik nog maar zien of dat allemaal naar de karakters gaat of grotendeels naar CGI).
Om de film echt te kunnen beoordelen zou ik hem moeten zien. Maar ik blijf van mening dat Peter Jackson na de eerste 2 LOTR films met veel meer weg kan komen dan de meeste regisseurs... (ga maar eens na dat jaaaren geleden King Kong niet van de grond kwam door geld gebrek, nu staan ze de bedrijven met cheques te zwaaien als ze horen dat hij een blockbuster wil maken...)
Angrod_Pallanén
-
- 6687 berichten
- 1042 stemmen
Zo'n CGI scene doet mij nou eenmaal niks. Het is exact waar ik zo'n hekel aan heb bij CGI... dat "kijk eens wat we kunnen doen" waarmee ze veels te ver gaan en het compleet ongeloofwaardig is geworden.
Ongeloofwaardig was het totaal niet, levensecht en hartstikke spannend. Het was dan ook niet echt iets van "kijk eens wat we kunnen" maar meer iets van "kijk eens wat Kong allemaal over heeft voor Ann".
Hij heeft zich gewoon bewezen en met King Kong is het voor mij duidelijk dat hij meer kán dan LOTR. Die man heeft succes, wat me brengt op de tekst van Lange Frans en Baas B: "Het land waar ze je kraken als je het groot gaat maken" (ofzo
). Als iemand enorm succes heeft dan brengt dat cheques mee en rijen vol mensen die iets van hem willen.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Dat je een hype wilt 'boycotten' snap ik wel. Ikzelf had dat begin jaren 90 met Kyslowski. Iedereen dweepte met die man, dus ging ik NIET naar zijn films.
Apart, dat heb ik destijds "gemist". Maar ik zag zijn films dan ook niet in de bioscoop, maar heel veel later een keer op dvd.
Verklaart wel weer een hele hoop non-reactie. Het is overigens Kieslowski, maar dat terzijde.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ongeloofwaardig was het totaal niet, levensecht en hartstikke spannend. Het was dan ook niet echt iets van "kijk eens wat we kunnen" maar meer iets van "kijk eens wat Kong allemaal over heeft voor Ann".
Sorry maar totaal niet mee eens. De overdosis aan CGI begon mij ook te vervelen en alle geloofwaardigheid te verliezen. Helemaal eens met Davidov. Films zijn tegenwoordig een showcase voor CGI effectgebruik. Wat zullen deze films over 20 jaar tegenvallen zeg. Iets wat je bv over een The Thing niet kan zeggen.
flash_gordon
-
- 48 berichten
- 180 stemmen
De overdosis aan CGI begon mij ook te vervelen en alle geloofwaardigheid te verliezen. Helemaal eens met Davidov. Films zijn tegenwoordig een showcase voor CGI effectgebruik. Wat zullen deze films over 20 jaar tegenvallen zeg. Iets wat je bv over een The Thing niet kan zeggen.
Zeker waar, maar aan de andere kant je verwacht nu toch zeker niet dat een regisseur anno nu nog eens van poppen gebruik gaat maken om dinosaurussen weer te geven als je computers hebt? 
Zo is het verhaaltje ook : ze zitten op een eiland waar een hele hoop andere prehistorische beesten zitten. Het zou toch van de gekke zijn als een regisseur als PJ die met LOTR al veel mooie dingen heeft gepresteerd, daar ineens niet gebruik van zou gaan maken? Lijkt me nogal een hoop nonsens wat hier uitgekraamd wordt. Dus hij kan het alleen maar verkeerd doen in jullie optiek. Nee, laat maar links liggen deze film, davidov, is niet geschikt voor je. 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ik heb al eerder gezegd dat als Jackson die beesten zo lang weer wou geven dat het idd bijna niet anders had gekund. Mijn punt is dat ik het allemaal liever ingeperkt had gezien. Voor mij persoonlijk hoeft dit allemaal niet want uiteindelijk hebben al die "geweldige" effecten totaal geen indruk op me gemaakt. Less is more zoals het bekende gezegde luidt.
Pre- en sequels

Kong: Skull Island
2017
360 reacties

King Kong Lives
1986
44 reacties

King Kong
1976
85 reacties
Gerelateerd nieuws

Binnenkort staat Peter Jacksons 'King Kong' op Netflix: 'Het einde zorgde dat ik het toch even moeilijk had'

Netflix verwijdert nog dit jaar een grote hoeveelheid titels, dit zijn de best beoordeelde

Deze waslijst aan goed beoordeelde titels verscheen 1 januari op Netflix

Deze titels voegt Netflix binnenkort toe aan het aanbod
Bekijk ook

Vozvrashchenie
Drama / Mystery, 2003
555 reacties

Jurassic Park
Avontuur / Sciencefiction, 1993
1.344 reacties

Cast Away
Drama, 2000
793 reacties

Home
Documentaire, 2009
68 reacties

The Gunfighter
Western, 1950
57 reacties

The Last Samurai
Historisch / Oorlog, 2003
792 reacties
Gerelateerde tags
new york cityscreenplayshow businessfilm bedrijfexotic islandmonsterinheemshuman animal relationshipschipgrote depressiegiant insectremakeprehistoric creatureking kongdinosaurusschepselkaijuprehistoric creatureempire state buildinggiant apewoman in periljaren 30giant gorilla king kong
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








