Genre: Misdaad
Speelduur: 136 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Malcolm McDowell, Patrick Magee en Adrienne Corri
IMDb beoordeling:
8,2 (930.906)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in 2 bioscopen
Plot A Clockwork Orange
"Being the adventures of a young man whose principal interests are rape, ultra-violence and Beethoven."
Groot-Brittannië, de toekomst: een groep tieners gaat elke avond op stap om een spoor van vernieling achter te laten: ze slaan en verkrachten hulpeloze slachtoffers. Als één van de jongens opgepakt wordt, stemt hij toe om een speciale therapie te ondergaan. Als hij uiteindelijk vrijkomt heeft hij een hekel aan geweld, maar stapelen de problemen zich vervolgens op.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,2 / 930906)
- Trailer (YouTube)
- A Clockwork Orange (BoekMeter)
- A Clockwork Orange (MusicMeter)
- A Clockwork Orange (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Alex
Mr. Alexander
Dr. Brodsky
Chief Guard
Dim
Georgie
Pete
Catlady
Mrs. Alexander
Mum
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Gaat weer zoveel aan mij voorbij volgens mij, doe zo me best om heel veel films die goed aangeschreven worden iets positiefs te halen, maar bij zoveel voor me lukte het ook niet bij deze. Vond de film niet goed, vind de acteer prestaties onder de maat, verhaal zeer middelmatig, Camerawerk juist eerder vervelend dan innoverend.
Voor die tijd was het mischien wel goed, maar tegenwoordig zijn we toch veel beter gewend?
Tja, Iemand met Madonna: Thuth or Dare als favoriete film (om maar niet te spreken van Pretty Woman, Titanic en Spiceworld) heeft de lat natuurlijk erg hoog liggen......
(Ik zie trouwens net dat ACO met 0,5* in goed gezelschap is van The Big Lebowski en the Godfather 2. Mooie lijst!)
Dikkie Post
-
- 173 berichten
- 2406 stemmen
Tja, Iemand met Madonna: Thuth or Dare als favoriete film (om maar niet te spreken van Pretty Woman, Titanic en Spiceworld) heeft de lat natuurlijk erg hoog liggen......
(Ik zie trouwens net dat ACO met 0,5* in goed gezelschap is van The Big Lebowski en the Godfather 2. Mooie lijst!)
Ten eerste niet dat ik vind dat ik iets hoef te verantwoorden, maar ik ben groot Madonnafan, zodoende dat ik helemaal voor Truth or Dare ga.
En ten tweede probeer eens wat respect op te brengen voor iemand anders zijn mening, ik zeik jou toch ook niet af omdat ik de films in je lijstje niet goed vindt? Neem aan dat mogelijkheid om berichten bij een film te plaatsen ervoor is om over een film te discuseren niet om anderen aan te vallen waarneer iemand niet de zelfde mening over een film heeft.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Misschien dat herzienning van deze film je op andere gedachte brengt. Maar voorlopig heb ik geen enkele behoefte een discussie aan te gaan met iemands wiens smaak zo ver van de mijne verwijderd is.
We agree to disagree.
Laten we het daar maar op houden.
Dikkie Post
-
- 173 berichten
- 2406 stemmen
Maar voorlopig heb ik geen enkele behoefte een discussie aan te gaan met iemands wiens smaak zo ver van de mijne verwijderd is.
Laf hoor! Vooral omdat onze smaken niet eens zo verschillen aangezien we zelfs een dezefde film in ons top tien hebben.
En ow ik wil ACO best wel keer herzien als jij SpiceWorld gaat herzien? 
guanowceend
-
- 21 berichten
- 22 stemmen
Ik vond het gewoon een topfiilm, en iedereen die 'm mee heeft gekeken met mij.
En het camerwerk en de muziek zijn prachtig, alsook de gewelidge humor.
U-96
-
- 11875 berichten
- 2082 stemmen
Ik lag anders best wel in een deuk tijdens die scène met dat namaak-klokkenspel. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Laf hoor! Vooral omdat onze smaken niet eens zo verschillen aangezien we zelfs een dezefde film in ons top tien hebben.
En ow ik wil ACO best wel keer herzien als jij SpiceWorld gaat herzien? 
Niks laf aan. Het feit dat wij één film beide zeer goed vinden geeft nog niet aan dat onze smaken niet ver van elkaar afliggen. Jij geeft aan enekele van mijn favoriete films een 0,5* of 1* terwijl jij meerdere zeer (IMO) zwakke titels in je top 10 hebt staan. Daarbij heb ik SpiceWorld, met 2*, al redelijk hoog beoordeeld. Ik denk niet dat herziening een positief effect zal hebben.
doncorleone
-
- 278 berichten
- 109 stemmen
Het slaat kant nog wal om zo'n legendarische film 1/2 ster te geven (en voor the Godfather ptII al helemaal niet).
Waarom hebben zo veel mensen tegenwoordig zo'n behoefte om te provoceren?
Als je van makkelijke fims houd, hoef je andere fims toch niet meteen af te doen als vaag, wazig of weet ik wat voor term je gebruikt om aan te geven dat het uit de toom valt bij de standaard "verstand op 0 wegkijk films".
Voor mij kan een film pas interessant worden als deze en beetje "anders" (verrassend) is, wat niet wil zeggen dat dit omgekeerd ook altijd waar is.
Als er al heel veel van is (het overgrote deel van het assortiment in de videotheek), dan boeit het mij niet meer (dat ken ik al: zonde van mijn tijd)
Of als het op een bepaald gebied gewoon heel veel kwaliteit bevat.
Deze twee elementen maken film/muziek/kunst waardevol.
Zelf houd ik bijvoorbeeld niet zo van hele realistiche shilderkunst (ik houd veel meer van geabstraheerde werkelijkheid, waarbij je een kijkje krijgt in de unieke fantasie van de kunstenaar), maar als ik voor "de Nachtwacht" sta kan ik onmogelijk beweren dat ik het rotzooi vind.
Niet dat ik The clockwork Orange als De Nachtwacht onder de films beschouw (The Godfather komt in de buurt), maar het is op z'n minst een waardevolle klassieker.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Waarom hebben sommige mensen toch zoveel moeite met beseffen dat smaken verschillen ?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Waarom hebben sommige mensen toch zoveel moeite met beseffen dat smaken verschillen ?
Tja, smaken kunnen verschillen, maar the Godfather 2 en 0,5 geven is een beetje overdreven. 0,5 * zijn weggelegd voor echte butt films zoals Jaws 4, Crocodile 2 en de gulle minaar, niet voor meesterwerken die iemand toevallig niet aanspreekt. Ik weet zeker dat er niemand is die de Gofather 2 gezien heeft hier een 0,5 aan toe kent tenzij hij graag de Shawshank Redemption wil pushen in de top 250 of anderzins een statement wil maken.
PS van a Clockwork Orange kan ik me het overigens wel voorstellen dat iemand het niets vind, het is immers een appart werkje dat je aan moet spreken.
doncorleone
-
- 278 berichten
- 109 stemmen
Waarom hebben sommige mensen toch zoveel moeite met beseffen dat smaken verschillen ?
Ik niet hoor (als je mijn bericht goed had gelezen weet je dat), ik snap alleen niet dat je zo extreem gaat stemmen terwijl je in je achterhoofd best beseft dat het kwaliteit is.
Tenminste, dat hoop ik dan.
Als the Godfather of CWO je smaak niet is kun je ook 3 sterren geven ipv 1/2 (dat is i.m.o alleen maar provoceren).
Het zal me verder worst zijn hoor hoe mensen stemmen (ik heb die films niet gemaakt), maar het komt zo kinderachtig over.
Ben het eens met de stlling dat 1/2* voor de zooi is die gemaakt word om iets te maken (en geld te verdienen) en niet om iets te vertellen.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Bedankt voor het verduidelijk van mijn statement. 'Kwaliteit' 
Blijkbaar dringt het dus echt niet door.
doncorleone
-
- 278 berichten
- 109 stemmen
Het geniale verhaal, de unieke vormgeving (hoewel het er een beetje gedateerd uitziet, zeker voor een science fiction), het gebruik van de muziek (impact vergelijkbaar met een ander meesterwerk van van Kubrick: 2001:Space Odyssey) om maar wat te noemen.
Tja dat is wel kwaliteit dacht ik... 
mikey
-
- 28993 berichten
- 5144 stemmen
Tja, smaken kunnen verschillen, maar the Godfather 2 en 0,5 geven is een beetje overdreven. 0,5 * zijn weggelegd voor echte butt films zoals Jaws 4, Crocodile 2
Ben ik het 100% mee eens, aan de andere kant vind ik het ook niet interessant wie nou wat over een film vindt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ben ik het 100% mee eens, aan de andere kant vind ik het ook niet interessant wie nou wat over een film vindt.
Wat doe je hier dan?
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Het geniale verhaal, de unieke vormgeving (hoewel het er een beetje gedateerd uitziet, zeker voor een science fiction), het gebruik van de muziek (impact vergelijkbaar met een ander meesterwerk van van Kubrick: 2001:Space Odyssey) om maar wat te noemen.
Tja dat is wel kwaliteit dacht ik... 
Dat mag jij vinden. Ik vond de muziek kut (geen impact, enkel irritatie), het verhaaltje vaak opdringerig en saai, en de vormgeving ronduit flauw. Kwaliteit 
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Komop onderhond smaken verschillen , maar om voor zulke films nou een 0.5 te geven ..
Jij bent ook zo iemand , overal een 0.5 voor geven , en wat zei je een keer ? '' als ik er niks aan gehad heb geef ik 0.5'' Dat slaat toch nergens op .. je 0.5 lijst is zowat groter als je 3* lijst .
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Als je een film gewoon zwaar klote vindt geef je het een 0,5*, dat sommigen dat dan niet doen is een glitch in hun beoordelingsnormen of zoeken redenen het niet te hoeven geven. Waarom zou een bepaalde film objectief gezien geen halve ster verdienen? onzin.
Alsof je 0,5 lijst niet groter mag zijn dan een andere lijst. 
mikey
-
- 28993 berichten
- 5144 stemmen
Omdat je dan zwart/wit ideeen hebt en dat is niet zo cool. maar dat zou wel je eigen zaak zijn. ja.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Als ik mij niet vermaak dan geef ik gewoon een halve ster, simpel.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Koop een meetlat zou ik zeggen.
Dikkie Post
-
- 173 berichten
- 2406 stemmen
Als the Godfather of CWO je smaak niet is kun je ook 3 sterren geven ipv 1/2 (dat is i.m.o alleen maar provoceren).
Heeft niets met provoceren te maken, maar met het feit dat ik het gewoon k*tfilms vindt. En dat komt hoogst waarschijnlijk omdat we een anderem ening erover hebben. En waar ik begrip op kan brengen voor het feit dat iemand een andere mening kan hebben mis ik dat andersom.
Ow en heeft ook niets te maken met het feit dat ik dan van makkelijke films houd, want een Amelie, the Game, Usual Suspect, 12 monkeys kan ik bijvoorbeeld ook heel erg waarderen om maar even iets uit jou lijst te halen.
Maar ACO en godfathers boeide mij niets, vond het rukfilms en heb er geen plezier aan beleefd met het ernaar kijken. Dus dan geef ik een laag cijfer, net zoals jij dat ook doet bij een film waar je geen plezier aan beleeft.
Overigens lijkt het soms wel alsof mensen zich persoonlijk aangevallen voelen waarneer iemand een film een lagere waardering geeft is absoluut niet nodig hoor. Check mijn top10 maar eens, als ik me idere keer aangevallen zou voelen als iemand een film uit me lijst niet leuk vindt had ik geen leven meer.
Dus chill aub een beetje, sla niet zo op hol als iemand een andere mening over je lievelingsfilm heeft. Maakt het hier denk ik ook een stuk leuker.
mikoz
-
- 11297 berichten
- 867 stemmen
Alsof je 0,5 lijst niet groter mag zijn dan een andere lijst. 
Groter dan bijv. de 3* lijst is wel heel raar.
3* en daaromheen is een gemmidelde film.
Alsje 0.5 lijst een van de grootste is vind je 0.5 blijkbaar normaal en dan heb je geen goed beeld van films
doncorleone
-
- 278 berichten
- 109 stemmen
Dat mag jij vinden. Ik vond de muziek kut (geen impact, enkel irritatie), het verhaaltje vaak opdringerig en saai, en de vormgeving ronduit flauw. Kwaliteit 
Je hebt gelijk: Beethoven is kut, en net zo'n prutser als Kubrick...
Dit is nu precies wat ik bedoelde met mijn Nachtwacht vergelijking (ik houd niet van de stijl, maar ik kan, als ik ook maar een beetje reeel ben, nooit beweren dat het de de allergrootste troep is die ooit gemaakt is).
Ik zal er verder niet over doorzeuren (en ik voel me zeker niet persoonlijk aangevallen zoals gesuggereerd), maar het totale gebrek aan nuancering irriteerd mij.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
en heeft ook niets te maken met het feit dat ik dan van makkelijke films houd, want een Amelie, the Game, Usual Suspect, 12 monkeys kan ik bijvoorbeeld ook heel erg waarderen
Tja, dat zijn echt complexe en zware meesterwerken. NOT!
Gerelateerd nieuws

Je hebt nog 30 dagen - of minder - om deze absolute fillmhits te bekijken op Prime Video

Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films

Vijf goed beoordeelde films die voor opschudding zorgden

Malcolm McDowell noemt opnames 'A Clockwork Orange' een absolute martelgang
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.811 reacties

American History X
Misdaad / Drama, 1998
2.795 reacties

The Silence of the Lambs
Thriller / Misdaad, 1991
1.252 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandstraatbendediefstalseksualiteitgebaseerd op boekouder-kindrelatiegreat britainnihilismsocial workermaatschappijdystopiepsychopaatsatirebeatingcontroversialdonkere komediegeweldjeugddelinquenthuisinvasiecultfilmsex crimemade up language speculativefuturistic society philosophicalultraviolencesocial decay teenage protagonistdrearycautionaryfaithful adaptationcriticaltenseintenseaudaciousmean spirited
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









