Sin City (2005)

Alternatieve titel: Frank Miller's Sin City

Actie / Misdaad
124 minuten / 147 minuten ('recut and extended version')

geregisseerd door Robert Rodriguez, Frank Miller en Quentin Tarantino
met Mickey Rourke, Clive Owen en Bruce Willis

Basin City, ook wel bekend als 'Sin City' is de stad waar moord en misdaad aan de orde van de dag is. Het eerste verhaal, ''The Hard Goodbye'', volgt de keiharde straatvechter Marv die op een zoektocht naar wraak is nadat hij er ingeluisd is voor moord op prostituee Goldie, de enige vrouw die ooit om hem gaf. Het tweede verhaal, ''The Big Fat Kill'', draait om Dwight en de stoere meiden van Old Town. Hij probeert de meiden te beschermen tegen de corrupte agent Jack Rafferty. Het derde en laatste verhaal van de film, ''That Yellow Bastard'', volgt ex-agent John Hartigan. Hij heeft een belofte afgelegd om Nancy Callahan te beschermen tegen een misvormde pedofiel, Junior.

avatar van Malli
Het eerste halfuur kon ik genieten van de intrigerende setting, de coole actie en het donkere sfeertje, maar daarna kreeg ik het gevoel dat ik naar een fantastische verpakking zonder al te veel inhoud aan het kijken was, en spijtig genoeg werd dat gevoel alleen maar sterker naarmate de film vorderde. Ook waren niet alle karakters even boeiend: daar waar het deel rond "Marv" supercool en geweldig om volgen was, was het stuk rond het karakter van Clive Owen ronduit slaapverwekkend. Last but not least: Jessica Alba is in deze film een heerlijk snoepje!

avatar van maerk

avatar van kimberlyVD

Ik zou eerder durven zeggen; typisch Rodriguez

avatar van Xx_se7en_xX
maerk schreef:

Welke scene?

maerk schreef:

Tarantino heeft maar iets van 5 minuten geregisseerd van Sin City.

IK zeg ook niet dat hij hem heeft gemaakt ik bedoel meer dat dit soort grove film stijl meer iets voor hem is. Leuk plaatje heb je trouwens

kimberlyVD schreef:

Ik zou eerder durven zeggen; typisch Rodriguez

Dat zou je inderdaad ook kunnen zeggen maar wat ik net ook al zei toen ik bij die ander had gereageerd: het is echt iets voor hem.

Don Dijk
Heb je weer zo'n 0,5/5,0 stemmer.

avatar van ;)
;)
dit is een voorbeeld van een film die je ofwel erg goed of slecht vind.
het is een film met 3 verhalen maar heb me bij alle 3 goed vermaakt.

een topper****

avatar van JacoBaco
gotti schreef:
Op IMDB staat wel meer...

Ja, voorlopig staat Sin City 2 nog op TBA (To Be Announced)
Op IMDB staat hij dan op 2010 en deel 3 voor 2011. Waarschijnlijk allemaal onder voorbehoud natuurlijk.

Sin City 2 had deze zomer al moeten komen, dus we wachten het maar weer rustig af.

Heerlijk film, blijf hem toch graag kijken

avatar van Spetie
Robert Rodriguez durft het altijd aan om aparte films te maken, wat hem bijvoorbeeld erg goed lukte met Desperado. Deze film van hem is echter ook een groot succes te noemen. Rodriguez gebruikt in deze film de zwart-wit stijl, aangevuld met geaccentueerd geel, rood en blauw. Het verhaal van de film lijkt wel een beetje op Pulp fiction, omdat hier ook 3 verhaallijnen recht door elkaar heen lopen. Tevens is het een film, die barst van het harde geweld, maar dat wordt vaak met een knipoog gebracht. De film is duidelijk niet gemaakt om serieus over te komen, maar juist voor het vermaak en dat is er volop aanwezig. Ik moest het eerste half uur wel wennen aan de zwart/wit stijl, maar als je er eenmaal inzit is het af en toe best wel genieten geblazen van de mooie en grappige scènes. Bruce Willis is gewoon cool en Mickey Rourke speelt top. Verder zijn ook Clive Owen en Benicio del Toro meer dan goed. Toch vond ik het op een gegeven moment wel genoeg en ging alles me op het eind een tikkeltje tegenstaan.Het laatste verhaal was wat mij betreft ook duidelijk het minst interessant. In zijn geheel is het echter prima popcornvermaak!

avatar van Martijnnn
Het script voor Sin City is klaar, ze zouden dit jaar beginnen met filmen, maar ok dat is al vaker gezegd. In ieder geval was Rodriguez bezig met een remake, Barbarella volgens mij, en is de film daarom vertraagd.

avatar van Metalfist
Rodriguez gaat Barbarella remaken? Ook het eerste wat ik daarvan hoor

avatar van Naomi Watts
Weer eens herzien en wat blijft dit een prachtfilm.

Vooral op stilistisch vlak een werkelijk pareltje. Sfeer van de comics komt werkelijk tot leven in deze film (ook wel dankzij Frank Miller natuurlijk), mooie zwart wit contrasten, perfecte cast (Owen had alleen niet gehoeven) en een heerlijk vlot tempo.

Probleem met meerdere verhalen in één film kan vaak zijn dat het nogal kan schommelen tussen goed, matig en slecht, bij Sin City blijft dat heel constant, met als uitschieter the Yellow Bastard. Geen Peter Parker & Mary Jane, geen Jackie Estacado & Jenny maar John en Nancy zijn toch wel het comickoppel bij uitstek.

Al met al erg genoten en til het een halfje omhoog. Samen met Watchmen de enige perfecte comicverfilming tot nu toe.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Gezeur over spelling verwijderd, dit kan in het forum.

Hou het hier gewoon over de film aub.

avatar van BennyZ1991
Een hele aparte film, van te voren had ik een beetje me twijfels over special effects (zwart-wit). Maar deze film haalde mijn vooroordelen over zwart wit films compleet weg.
Een geweldige casting bracht deze film naar een hoogtepunt wat mij betreft. Ik ben zelf alleen niet echt een fan van Clive Owen ik vind hem een stuk minder als de rest. Maar al met al is dit echt een toppertje!!!

avatar van patrick21079
Geweldige Film!

Ik keek hem zonder verwachtingen. De stijl leek me niet zoveel en paste helemaal niet in een film, volgens mij. Ik ben blij dat ik hem toch heb gekeken, geweldige ruige stijl met lekker veel over-de-top actie. Prima cast en iedere acteur speelt goed tot geweldig in Sin City.

Een echte Rodriquez.
De goede sfeer in Sin City wordt extra benadrukt door het prachtige camerawerk, die deze film kenmerkt. Niet alleen het camerawerk kenmerkt deze film, ook de verschillende personages zijn speciaal aan deze film. Door de 3 verschillende verhaallijnen, die weer mooi en goed samenkomen, kun je veel verschillende personages in een film stoppen, ook dit maakt de film zo goed.

De vertelsituatie is heel goed gedaan, doordat de personages het verhaal zelf vertellen afgewisseld met goede dialogen en actiescenes is het heel aangenaam om deze film te kijken.
Het einde was heel goed: An old man dies. A young woman lives. A fair trade. Kreeg er echt kippenvel bij.

Meesterlijke film en als je van actie houdt moet je Sin City zien!

avatar van horned_reaper
as schreef:
Gebeurt niet.

FAIL !

avatar van Chucky92
En zo'n flauw en voorspelbaar verhaal.

Ga dan lekker Disney films kijken als je er niet tegen kan.

avatar van fappie
deze film is kunst!(H) echt serieus.. nu al zin in deel 2 en 3)(H)

avatar van Pilcrepus
Ik heb Sin City recent weer eens bekeken. Persoonlijk vind ik het gedeelte The Big Fat Kill het zwakste. Het is erg goed, maar ik genoot er niet zoveel van als het gedeelte met Marv "That there is one damn fine coat you're wearing' " en met John Hartigan.
Inmiddels heb ik hem op Blu-ray en dat maakt hem nog beter. De scherpte van het beeld werkt goed samen met het zwart/wit en het contrast. Zeker de moeite waard.

avatar van misterwhite
Geweldige film!!

avatar van B_B
B_B
Nog maar eens een keertje bekeken, blijft een fijne film.

Vooral door dat fantastische neo-noir sfeertje waar je helemaal ingezogen wordt. Typische noir elementen worden aangevuld door een mooie mengeling van zwart/wit beeld en opvallende kleuren. Dit levert enkele prachtige plaatjes op (beginscène bv) maar soms wordt de plank ook wel een beetje misgeslagen (dat gele mannetje )

Jammer is dan dat de verhaallijnen erg matig uitgewerkt zijn. Die van Rourke en Willis wisten mij nog wel te boeien maar het verhaal rond Clive Owen was ongelofelijk saai. Vond eigenlijk ook dat de film ietsje te lang duurde, had liever een wat snellere film van rond de 90 min gezien.

3.5* + een halfje voor de fantastische rol van Rourke

Ik heb deze gister gekocht op Blu-Ray voor maar 20 Euro dat is echt goedkoop voor deze geweldige film ik ben benieuwd hoe het er op Blu-Ray uit ziet.

hollywood king
good movie.

een goede idee om er een film van te maken, maar niet overdrijven 1 keer was genoeg, wrm nou oa. the spirit???

AC/DC
fappie schreef:
echt serieus.. nu al zin in deel 2 en 3

Deel 2 en 3?!!!!! Is daar wat over bekend?

avatar van Roel B
Het zal vast knap gemaakt zijn, maar het kon me totaal niet boeien. Door die rare strip-stijl kwam ik niet in het verhaal, voor zover je van een verhaal kunt spreken dan.

avatar van B_B
B_B
Roel B schreef:

Ach verhaal is hier niet zo heel erg relevant, het gaat meer om de sfeer en beleving. Vandaar ook de comic-stijl.

avatar van Roel B
B_B schreef:
Nog maar eens een keertje bekeken, blijft een fijne film.

3.5* + een halfje voor de fantastische rol van Rourke

Eigenlijk ben ik het behoorlijk eens met jouw mening, behalve dan dat het sfeertje me juist bevreemdde, in plaats van dat ik werd meegezogen. Dus de sfeer raakte me niet en, zoals je schrijft, de verhaallijnen zijn matig. Dan blijft er weinig over. Het is ook niet mijn genre die stripfilms, zoals X-men, Spiderman en Watchmen, daar zal het ook mee te maken hebben.