Full Metal Jacket (1987)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Oorlog / Drama

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Matthew Modine, Adam Baldwin en Vincent D'Onofrio

Het eerste deel van de film volgt een groep militairen die door Sgt. Hartman op onmenselijke wijze klaargestoomd worden voor de Vietnam oorlog. Het tweede deel van de film laat zien hoe één van deze militairen, Joker, de oorlog verslaat als reporter, tijdens het Tet-offensief.

avatar van movie acteurs
Goede oorlogsfilm van Mr. Kubrick.

De eerste helft met de training van Sgt. Hartman komt indringend over. Het tweede deel is wel iets minder maar ook wel realistisch want velen hebben eerst wat rond zitten lummelen tijdens de oorlog. Welke oorlog dan ook. Maar dan naar het einde toe zie je weer wat een mensenleven waard is. En waartoe men toch weer in staat is.
Het hele verhaal is een realistisch voorbeeld van deze stompzinnige en compleet overbodige oorlog. Welke oorlog was dat wel.
Met enige voorbeelden probeert Kubrick dat in de overige tijd weer te geven. Zoals Vietnamese afknallen maar niet echt weten waarom en wel met Vietnamese vrouwen naar bed te gaan. Het stuk met wie is de sniper ? Dat is een zeer spannende scene. Kubrick legt deze feiten bij je neer en je mag zelf bedenken wat je ervan vind en eindigt dan met een onschuldig M.M march. Al met al een goede film, maar ook niet meesterlijk. Dat gebeuren met die reportage vond ik het minste stuk.
3,5.

avatar van Chris0478
If they run they're vc, if they don't run they're well disciplned vc. Ain't war hell.

Geweldig.

Draait dinsdag in the eye aan het ei.

avatar van darksider
kort gezegd : een topfilm van begin tot einde ,één van de beste oorlogsfilm die werd gemaakt samen met de deer hunter en platoon natuurlijk.
Prachtig de opleiding en de gevechten die plaats vinden TOP

avatar van Illum Sphere
Ik vind dit niet zozeer een oorlogsfilm, maar net als een aantal andere Kubrick films een genre-overschrijdende film. Dat is de reden waarom ik de tweede helft nooit zal beoordelen zoals ik een film als Platoon zou beoordelen. Ik weet niet waarom ik dat doe, want dit is evenveel een oorlogsfilm als een Platoon, maar toch kan ik dit maar niet classificeren als oorlogsfilm. Het is daarvoor nog te allesomvattend.

Het probleem van de film is dat de eerste helft, dus waar de film zich afspeelt in dat trainingskamp, veel te goed is en daardoor de tweede helft steeds in de schaduw zet. Ik heb soms het gevoel dat als ik naar de tweede helft kijk, ik dan kijk naar een oorlogsfilm waar er niets spannend gebeurt. Iets wat tegenstrijdig is met wat ik in de eerste alinea zei, maar toch wel leeft bij mij. Om dan de tweede helft te zien als minderwaardig is misschien wat onterecht, maar toch blaast de eerste helft letterlijk de rest weg. De eerste helft is een bom vol met citaten die steeds krachtig worden bij het zien uit te spreken worden door een roepende sergeant. Of door één van de kadetten. De zwarte komedie wordt hier ook beter getoond dan in de tweede helft. Qua kwaliteiten verschillen de beide delen trouwens niet, het is dus vooral de situatie die het wat beter maakt.

En dat is dan ook direct het enige minpunt aan deze film. Een minpunt die de film een klein beetje zwakker maakt, maar ondanks dat is het een hele goede film die de talenten van Kubrick weet te rechtvaardigen.

avatar van Gang_Star
Full metal jacket is een ijzersterke oorlogsfilm. Vanaf de opening, de gehele opleiding lang intrigeert de film doordat er duidelijk wordt wat een loodzware fysieke en mentale opleiding het is om soldaat te worden. Intrigerend vooral doordat je ziet dat enkele mensen dit niet aankunnen en vervolgens laat zien dat er consequenties aan kunnen zitten. Het moment dat het personage van Ermey doodgeschoten werd door een doorgedraaide soldaat .
Het 2e gedeelte wordt voorgeschoteld met prima actiescene's. Hard, kil en meedogeloos.

Meer dan prima film van Kubrick.

Het is moeilijk een goede omschrijving te maken van Full Metal Jacket.
Wederom is het Stanley Kubrick gelukt een meesterlijk briljante film af te leveren .
Dit keer over de waanzin van oorlogsvoering en de ontmenselijking van het individu.
Evenals The Shining , 2001 en A Clockwork Orange ongrijpbaar , kil , geweldadig en mooi.
Stanley Kubrick hoort voor mij thuis bij de groten der aarde op filmgebied samen met Oliver Stone, Sergio Leone, Brian de Palma , Martin Scorsese en steven spielberg.

avatar van El Merano
Genius !
Eerste deel zeer grappig en verslavend maar op het laatste toch wat rauw hehe
Tweede deel minder verslavend maar zeer lekkere stukken
Formidabel Mr. Kubrick

Dh PING
Heerlijke niet-rechtlijnige oorlogsfilm van Kubrick en zoals ik het graag van 'em zie.

De 1ste helft begint echt briljant: de haren van de mensen die bij het leger gaan worden afgeknipt terwijl 'Goodmorning Vietnam' op de achtergrond speelt. Daarna zien we hoe de privileges van deze personages worden afgepakt door Srgt. Hartman, op briljante wijze gespeeld door R. Lee Ermey. Ook de scènes dat ze aan het trainen zijn zijn echt briljant. Srgt. Hartman scheldt zijn 'maggots' uit gedurende deze training. Vooral de verhaallijn met Private Pyle leidt uiteindelijk tot een boeiende climax.

De 2de helft is meer duister en weet op een geniaaaaaaale wijze de brutaliteit van de Vietnamoorlog neer te zetten. Het einde is op een heerlijke manier cynisch; het zingen van dat Mickey Mouse lied in zo'n setting is te verkeerd voor woorden. Maar dan nog: dat maakt Kubrick nou eigenlijk zo'n gedurfd genie.

Heerlijke oorlogsfilm van Kubrick.
Klassieker!!!!
4,5 sterren!

avatar van Jason82
Deze film voor het eerst gezien aan het einde van een avond vol pils en dom geouwehoer met een aantal vrienden. 's nachts toch nog ff deze film opzetten... en dan die sfeer. Alles klopte op dat moment. Brute film en wat een duistere sfeer. In het begin nog lachen om het keiharde, geniale en originele gescheld. De 2e helft van de film wordt je meegezogen in de ellende en zinloosheid van de oorlog in Vietnam. Echt een klassieker eerste klas, waar ik weinig op aan te merken heb! 5 sterren, voor mij persoonlijk geen twijfel mogelijk.

Dra. Pouke
Mooie film.

Het eerste gedeelte met de drill-instructeur is bijzonder interessant. R. Lee Ermey doet deze rol ontzettend goed, de andere personages blijven dan wat op de achtergrond maar dat is ook de bedoeling van de film. Verder ontwikkelen sommige personages zich ook echt naar de uiteindelijke climax die gaat komen op de helft van de film. Verder heeft dit stukje ook wel iets surrealistisch qua sfeer. Die tweede helft met de Vietnam-oorlog vond ik op het begin zwak en saai, vooral die domme humor scène met die muziek "these boots are made for walking", echt saai. Maar uiteindelijk, met die sniper pakt de film weer op.

Het acteerwerk is van alle acteurs heel erg goed en ze wisten hun rollen overtuigend neer te zetten. En dit maakte de saaie stukken dan ook weer wat beter, hoewel die stukken ook vrij weinig bijzonder waren.

Het camerawerk is briljant en laat gewoon weer zien dat Kubrick een genie is.

Helaas bevat de film vrij weinig entertainment. Dit is natuurlijk niet noodzakelijk bij de ijzingwekkende spannende stukken maar bij de saaie stukken hadden ze echt nog wel wat meer kunnen doen, want nu is het net allemaal maar een beetje mwa. Hoewel ik het nog wel gewoon een goeie film vind. Maar had Kubrick daar nog wat aandacht aan geschonken, hadden we een betere film.

Prima film van Kubrick.

avatar van Fietsflip
Tegen beter weten in heb ik me wederom aan een 'Kubrick-klassieker' gewaagd. De film is in de eerste ogenblikken nog vermakelijk te noemen door de sterk neergezette one-liners van de drill sergeant. Toch blijkt al snel dat dit niet voldoende is om de film draaiende te houden.
Het meest ergerde ik me aan de personages die Kubrick neerzet. Niet zijn ze alleen vreselijk ongeloofwaardig, maar worden ze gaandeweg, soms door een onverklaarde reden, omgevormd in hun persoonlijk om een bepaald doel te dienen in het 'verhaal'. Tevens lijken de meeste personages een karikatuur te zijn en wordt er niet één genoeg uitgediept om daadwerkelijk een band mee te kunnen vormen.

De rest van de film, na een te lange en inhoudelijk weinig toevoegende eerste acte, is in mijn ogen een bij elkaar geraapt zooitje van scènes, die verplicht zijn alle gruwelijke facetten van de Vietnam oorlog te laten zien; oorlogsmisdaden, racisme, desertie en waanzin. Kubrick doet geen verdere moeite om een eigen ingeving te geven aan deze oorlog. De enige visie op de oorlog die door de lijkt schijnen, is die van de algemeen heersende consensus over de gebeurtenissen in Vietnam, van de jaren erna. Deze kijk zou geen eye-opener moeten zijn, voor iemand die weleens een geschiedenis boek heeft opengeslagen. Naar mijn mening voegt deze film niets toe aan de lijst van films, toegewijd aan de Vietnam oorlog.

Het enige dat deze film nog 2 sterren doet verdienen, is de soms sterke dialoog en soundtrack.

avatar van AC1
AC1
Fietsflip schreef:

In de meeste films draait het inderdaad om de personages maar dat is vrijwel nooit het geval in een Kubrick film. Zijn personages zijn pionnen die in dienst staan in van de film. Ze dienen niet om een emotionele band met het publiek te creëren. Voor Kubrick staan de film en de regisseur centraal. Kijk dus nooit naar een Kubrick film door de ogen van de karakters want anders loop je een grote kans om ontgoocheld te worden.

avatar van Phantasm
Viel me wel wat tegen, had er meer van verwacht, heb toch wel betere oorlogsfilms over Vietnam gezien.

avatar van GrobbekuikenXL
Toch wel de minste van de grote drie. Het tweede gedeelte is behoorlijk saai en er is weinig Vietnam te zien. Ze hangen wat rond bij een paar gebouwen en dat drie kwartier lang. Ook een van de minste van Kubrick eigenlijk. Eerste gedeelte blijft natuurlijk prachtig.

Betr. PB
Een GEWELDIGE film van Kubrick.
Kubrick neemt een stukje harde realiteit en veranderd het in cinematografische kunst.

Het begin is bijzonder interessant. We zien hoe een groep rekruten van hun vrijheid worden beroofd en wordt klaargestoomd om een marinier te worden. De shots zijn ongelimiteerd B-R-I-L-J-A-N-T waardoor de meeste personages, buiten Pyle en Joker, totaal worden gezien als stukken bordkarton. Maar dit helpt ook om te laten zien hoe de drillinstructeur deze karakters ziet als 'maden'; R. Lee Ermey speelt deze rol geweldig en levert memorabele stukjes dialogen op:
-happy birthday, dear Jesus
- of zijn verhaal over Lee Harvey Oswald.

Verder is er constant een bepaalde score aanwezig waardoor sommige stukken bijna als surrealistisch overkomen.
bijv. De dood van Pyle of wanneer ze hem 's nachts aanvallen in bed.

Het Vietnam-gedeelte was dan heel erg sterk neergezet. Opmerkelijk hoe Kubrick veel aandacht besteedt aan dreigende momenten zoals bijv. Met die sniper. Ook worden vele dingen op een bepaalde zwart-komische manier neergezet, ik denk dat dit maatschappij kritiek is. En dan die lichte referenties naar film/cinema. Het einde vond ik dan een giller dat ze dat Mickey mouse lied cynisch zingen met een opmerkelijk donker beeld.

Full Metal Jacket is een filmisch meesterwerk.
Ik denk ongetwijfeld zelfs na Apocalypse Now de beste film over 'Nam.

5.0

avatar van TomPSV
Mijn tweede Kubrick en ook deze is me zeer goed bevallen. Het eerste deel met de training is zelfs erg goed te noemen. Dat komt vooral door de rol van sergeant Hartman. Zeer overtuigend neergezet en er zaten toch ook wel wat momenten bij dat ik erg heb moeten lachen om de zwarte humor die zo nu en dan toch wel duidelijk aanwezig was. Dat kan ik altijd wel waarderen. Vincent D'Onofrio had met Gomer Pyle natuurlijk ook een mooie rol. Ik kreeg toch wel een beetje medelijden met hem en je zag dat hij zich steeds meer ging distantiëren van de rest van de groep. Dat levert uiteindelijk een fantastische scène op, waar hij eerst die sergeant even doodschiet en vervolgens zelfmoord pleegt. Erg sterk gedaan.

Vervolgens zien we Joker als reporter in Vietnam. Dat vond ik eerlijk gezegd het minste stuk uit de film. Op de een of andere manier kon me dat niet echt boeien. Gelukkig werd het daarna weer erg spannend met die scherpschutter. Ze stonden er helemaal alleen voor en op dat moment zag je goed wat een oorlog met mensen doet. Ook het moment dat Joker moet besluiten om haar dood te schieten vond ik erg sterk.

De muziekkeuze is ronduit fantastisch te noemen. Wat een heerlijke nummers kwamen er voorbij zeg. Soms vroeg ik me wel even af of het wel helemaal bij de verschillende scènes pasten, maar het klonk wel erg lekker. Je zou trouwens niet zeggen dat deze film in 1987 is gemaakt. Het zag er totaal niet gedateerd uit. Door het mindere middenstuk gaat het geen topcijfer worden, maar toch zeker wel 4 dikke steren en dat kan na een herziening natuurlijk nog altijd meer worden.

avatar van -LvB-
Hier wel een interessante ontleding van de gehele film

"Deconstructing Masculinity"

PART 12: Full Metal Jacket - kubrickfilms.tripod.com

behoorlijk wat tekst maar wel boeiend om het voor een herziening eens door te lezen

avatar van ikkegoemikke
De moeder van alle oorlogdrama's.
Kubrick op zijn best.
Geweldig 2 luik !
Op en top 4* waard.

avatar van Captn Kaos
Inderdaad. Betere Vietnam films zijn er niet veel.
Sgt Hartmann is een briljant gecast persoon. Laatst nog op History Channel iets van hem gezien. Dacht dat het "Lock n Load" heette. Ging uiteraard over wapens. Grappig dat de man vroeger een échte "drillsergeant" was. Maakt hem natuurlijk nog een stuk overtuigender in zijn rol. Het Soundboard met zijn uitspraken staat uiteraard op mijn smartphone en wordt wekelijks effe gecheckt!

Mijn pa zei over deze film; 'Precies een videospel... trekt op niks...'

Reinbo
Fietsflip schreef:

Je hebt een punt dat Kubrick's personages vaak meer archetypische personages zijn (Zou zeker niet de term karikaturaal willen gebruiken). Maar dat komt omdat Kubrick in zijn films veel verder gaat dan enkel het vertellen van een dramatisch verhaal met geloofwaardige personages. Juist in deze film is het de bedoeling geen band met de personagers op te bouwen. Dus je analyse klopt, maar je duiding niet.

Zijn films zijn stuk voor stuk studies van de mens(heid). Ook de keuze voor de moeizame narratieve structuur van het tweede deel wordt verklaard. En in tegenstelling tot wat jij schrijft voegt Kubrick juist enorm veel toe aan het oorlogsgenre, juist met het tweede deel

Lees dit geweldige artikel eens door. Enkel de inleiding is voldoende om je eenbeeld te geven van de diepgang die achter het werk van Kubrick schuil gaat. Mocht je daarna kunne stoppen met lezen....

-LvB- schreef:

PART 12: Full Metal Jacket - kubrickfilms.tripod.com

zerodopa
JA! HIER HEB IK OP GEWACHT! 1 bonk BAM BAM BAM! Ik kan mijn leven weer hervatten nu!

YouTube - Discharger - My Rifle

YES!

Tot nog toe had ik gemengde gevoelens bij de films die ik van Kubrick zag en juist die gemengde gevoelens komen sterk tot uiting in Full Metal Jacket. Het is geen ja of nee, zwart of wit wat Kubrick laat zien. Hij pakt van beide iets en dat is alleraardigst uitgepakt. Uiteraard heeft dat tot gevolg dat er ook mindere passages voorbij vliegen waardoor het voor mij nooit uitgroeide tot een toppertje, maar de film heeft zeker enkele goed geslaagde scenes, niet in de laatste plaats door de scherpe dialoog. Het acteerwerk is uitstekend, evenals de cinematografie. Op een gegeven moment bereikt Kubrick zelfs het punt waarop je je daadwerkelijk in de strijd waant. Een film ook met een stevige knipoog naar de Vietnam oorlog en waarin de mariniers hun menselijkheid tonen. De beste tot nu toe van Kubrick.

Goede oorlogsfilm maar er zijn vele betere films in dit genre.

avatar van MovieMind
Weer eens herzien, en wat blijft deze film ijzersterk.
Een uitstekende film en een absolute aanrader.

avatar van JeroenFR08
1e deel van de film is geweldig met een geweldige cast. D'onofrio en Ermy geweldig en wat een sfeer creeert Kubrick. 2e deel beetje saai, maar nog wel goed.

Goede film, dat zeker.

avatar van 24-7moviestar
Zeer sterke eerste helft, de drillmethodes van de Marines worden eens flink aangedikt zodat het een grote karikatuur wordt. Sterk begin dus. 2e deel vond ik een stuk minder interessant, maar ben bang dat dat toch inderdaad komt door de ietwat 'lege' karakters die Kubrick schetst. Inleven is daardoor moeilijk, de sfeer daarentegen blijft op een redelijk niveau.

avatar van -LvB-
Kubrick laat je inderdaad niet meeleven met karakters, maar dat is natuurlijk met opzet zodat je alles veel beter kan observeren zonder emotioneel betrokken te raken, ik dacht dat juist bij jou wel in de smaak moet vallen

Er gebeurd genoeg in het tweede deel, vooral wat betreft de ontwikkeling van Joker.
Het tweede deel is helemaal niet minder, beide delen kunnen niet zonder elkaar

lees de link maar eens door die ik eerder deze pagina heb gepost.

JvB Lucas
Ik snap niet waarom iedereen de 2de helft saai vind, want zo ver ik weet is die essentieel bij de film en is de 1ste helft een opbouw naar de tweede helft. En dit wordt natuurlijk gedaan op de Kubrick-manier.

Verder is het ook weleens verfrissend om een veel gedurfdere en neutralere oorlogsfilm te zien dan we normaal voor ons geschoteld krijgen. Het Amerikaanse patriottisme kan best wel mooi zijn, maar gelukkig zijn er ook cineasten zoals Kubrick die het in een ander daglicht durven te plaatsen.

avatar van jumpstylemovie
De eerste helft is briljant. Die vind ik 5* waard. De tweede helft is minder interessant, het tempo gaat er meer uit en de sfeer is minder beklemmend. Desalniettemin zijn het geweldige beelden (eigenlijk perfect), leuke personages en goede muziek. Soms werd er alleen wel overdreven veel geschoten. Het einde van het eerste deel van de film vergeet ik nooit meer, het einde van het tweede deel was ik al weer kwijt na een paar dagen. Maar al met al een geweldige film van Kubrick. Een van zijn betere.