2001: A Space Odyssey (1968)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)
Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte / 2001: Ruimte Odyssee
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester
IMDb beoordeling:
8,3 (774.567)
Gesproken taal: Engels en Russisch
Releasedatum: 3 oktober 1968
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in 2 bioscopen
Plot 2001: A Space Odyssey
"An epic drama of adventure and exploration."
Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,3 / 774567)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- 2001: A Space Odyssey (BoekMeter)
- 2001: The Legendary Original Score (MusicMeter)
- 2001: A Space Odyssey (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Dr. David Bowman
Dr. Frank Poole
Dr. Heywood Floyd
HAL 9000 (stemrol)
Moonwatcher
Dr. Andrei Smyslov
Elena
Dr. Ralph Halvorsen
Dr. Roy Michaels
Mission Controller (stemrol)
Reviews & comments
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Baby's zijn dol op felle kleurtjes die bewegen.
Dat weet ik maar ik heb het niet over baby's en felle kleurtjes.
Toch denk dat ook zonder 'het moderne aanbod' waar kinderen tegenwoordig mee overspoeld worden deze film voor de meeste12 jarige een stapje te hoog gegrepen is en daar is niets mis mee. Het begrip is gewoon nog niet zover ontwikkeld om deze film te kunnen grijpen, het is ook het missen van het juiste sociale, wetenschappelijke en culturele referentiekader.
Begrijpen? Er zijn zat volwassenen die er ook niks mee kunnen aanvangen, hoor. Ik praat hier ook niet over 'begrijpen' maar over het wel of niet kunnen 'smaken' van de onconventionele vertelwijze. Je hoeft niet per se de thema's volledig te begrijpen om van 2001 te kunnen genieten. Het is en blijft een audiovisueel schouwspel ... een aaneenschakeling van moods en uitdrukkingen. Als kind kun je daar best gevoelig voor zijn.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Ik heb het niet over begrijpen maar begrip, dat is wat anders. De meeste 12 jarige zullen het gewoonweg niet aanvoelen omdat ze bepaalde emoties nog niet kennen of ervaren hebben. Ze missen het begrip om een film als 20o1 een betekenis te geven binnen de voor hen bekende context.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Wat is "begrip"? Volgens mij is dat wel 'bevatten' of 'begrijpen'. En je hoeft niet iets te begrijpen om het goed te vinden.
Juist omdat ze nog meer openstaan en minder eng beoordelen denk ik dat 6-jarigen meer aan deze film zullen hebben dan 12-jarigen. Om iets te ondergaan moet je je eerst kunnen openstellen. Een twaalfjarige denkt al gauw: "Het is zus en zo dus hou ik er niet van". Het ontwikkelen van bepaalde criteria gaat vaak gepaard met het vernauwen van een visie.
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Als 14-jarige ben je weliswaar jong, maar geen kind meer. Het is een leeftijd waar je erg gevoelig begint te worden voor "Kunst". Zo herinner ik mezelf die leeftijd in ieder geval. Het is nieuw en één grote spannende ervaring. Ik kan er alleen maar jaloers op zijn en als een veertien jaar oude lid commentaar geeft, heeft dat minstens zoveel zeggenschap als ik op mijn 56ste.
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Ben wel 16 hoor
Maar daar heb je een sterk punt met je stelling over kunst en leeftijd. Misschien niet gewoonlijk voor mensen van me leeftijd dat ze 2001 interessant vinden, maar in elke groepen heb je wel uitzonderingen 
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Ja, sorry, je vertelde dat je de film op je veertiende had gezien en 16 bent, mijn fout
Ik ben ook met je eens dat niet kunt generaliseren, maar 16 jaar is dé leeftijd hoor. Het is geen recente film meer, ik heb m samen met mijn ouders gezien toen hij uitkwam. In Cinerama in Rotterdam, zo'n gaaf groot doek. Ik weet ook nog wel dat de leeftijds grens mijn vader woedend kon maken als hij me me nam, toen had je nog 14 en 18 jaar. Hij vond dat hij dat beter kon bepalen dan een maffe commissie.
Daar had hij ook gelijk in.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
. Het is een leeftijd waar je erg gevoelig begint te worden voor "Kunst". Zo herinner ik mezelf die leeftijd in ieder geval. Het is nieuw en één grote spannende ervaring.
Dat was bij mij ook zo maar ik merkte dat de meeste van mijn leeftijd gewoon slikte wat werd voorgeschreven: de top 30, de nieuwste kaskrakers, enzovoort. Nu ja, misschien was het wel anders in jouw tijd. Geboren in 1954? De 'zeitgeist' in de jaren '60 was wellicht van een andere orde. In die tijd veranderde er veel.
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Ac1, zoals Limelou ook al opmerkte, je kunt niet generaliseren. Niet iedereen heeft op die leeftijd die interesse. Maar wij blijkbaar wel en dat vergeet ik niet meer
En wellicht speelde de jaren zestig wel mee, ik was toen in die leeftijd.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
2001 is de film van de Baby Boomers generatie, Leo. Ikzelf hoor bij de Generation X. Jullie hadden 2001: A Space odyssey die zorgde voor een mentale 'click'. Wij hadden Blade Runner.
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Ik ben ook met je eens dat niet kunt generaliseren, maar 16 jaar is dé leeftijd hoor.
Ik denk het niet. Meeste mensen van mijn leeftijd zullen zich vervelen tijdens de film, omdat ze net als de massa gewend zijn aan films waarbij alles in dienst is van het dialoog en verhaal. Niet zoals 2001. Dan kan je het beter bekijken als je meer ruimdenkend en wijzer bent geworden. Maar aan de ene kant kan nostalgie en interesse voor het vreemde op die leeftijd ook toedoen. Er zijn genoeg films en games van mijn kindertijd die ik vandaag de dag niet zou kunnen waarderen als ik ze vroeger niet zag.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik denk het niet. Meeste mensen van mijn leeftijd zullen zich vervelen tijdens de film, omdat ze net als de massa gewend zijn aan films waarbij alles in dienst is van het dialoog en verhaal. Niet zoals 2001.
Heel goed gezien. Er wacht een interessante toekomst voor jou. 
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Het enige wat ik kan zeggen dat ik me niet verveelde en heel open stond op die leeftijd. Niet alleen film, maar ook literatuur. En dat het met de jaren minder is geworden, die openheid. Het kan zijn dat het aanbod minder is geworden, maar er zijn nu nog steeds goede films, filmhuizen hebben een goed aanbod.
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
Ik denk dat jonge kinderen die nog niet geconditioneerd zijn geen problemen hebben met de aparte vertelwijze van deze film.
Kortom, deze film heeft een universele waarde en schoonheid, en is maatgevend voor alle films.
Een soort platonische vorm (lichaam) voor de ideale film
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Het enige wat ik kan zeggen dat ik me niet verveelde en heel open stond op die leeftijd. Niet alleen film, maar ook literatuur. En dat het met de jaren minder is geworden, die openheid. Het kan zijn dat het aanbod minder is geworden, maar er zijn nu nog steeds goede films, filmhuizen hebben een goed aanbod.
Is te begrijpen. Mensen zijn sneller geneigd zijn om wat in hun tijd als goed gevonden werd beter te vinden dan wat nu (even) goed is. Nu heb je Avatar en Enter The Void als visueel baanbrekend, maar mijn ouders zijn daar niet voor te porren. Gewoon iets met nostalgie, denk ik.
Bedankt! 
Onderhond
-
- 87595 berichten
- 12846 stemmen
Kortom, deze film heeft een universele waarde en schoonheid, en is maatgevend voor alle films. Een soort platonische vorm (lichaam) voor de ideale film
Zolang je het zelf maar niet gelooft.
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
was een (voorlopige) conclusie uit de voorgaande discussies :AC1 en Madecineman over geconditioneerdheid....
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Kortom, deze film heeft een universele waarde en schoonheid, en is maatgevend voor alle films. Een soort platonische vorm (lichaam) voor de ideale film
Misschien wel. Het heeft natuurlijk veel te maken met het feit dat het jonge kinderen sterk visueel zijn ingesteld. Taal (het woord) is een barrière als je iets "universeel" wil maken. Muziek is universeel. Ik denk dat deze film aardig in die buurt komt met als enig probleem de scénes met HAL aan boord van de Discovery.
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
HAL, misschien juist de verbeelding van de geconditioneerdheid van de mens
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Wat is "begrip"? Volgens mij is dat wel 'bevatten' of 'begrijpen'. En je hoeft niet iets te begrijpen om het goed te vinden.
Je hoeft iets niet te begrijpen om iets mooi te vinden dat kan, iets kan uit esthetisch oogpunt gezien aantrekkelijk zijn inderdaad maar om de finesse te grijpen of te bevatten is gewoonweg meer levenservaring nodig.
Hoeveel 12 jarige luisteren naar Radiohead? Weinig. Net zoals weinig 12 jarige details aangaande seksualiteit en relaties of filosofie en wetenschap uit films zullen weten te halen die niet voor de doelgroep gemaakt is. Is toch ook logisch, het brein van een 12 jarige is daar gewoonweg nog niet mee bezig...
Overigens een geweldig kunstwerk aangaande deze materie 
Uzza_Sparta
-
- 1195 berichten
- 2138 stemmen
HAL, misschien juist de verbeelding van de geconditioneerdheid van de mens
en HAL is gewoon IBM 
Kubrick was van plan computer van IBM te gebruiken maar IBM vond dat niks dus had Kubrick gewoon elke letter in de alfabet met een opgeschoven en HAL was geboren 
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Is te begrijpen. Mensen zijn sneller geneigd zijn om wat in hun tijd als goed gevonden werd beter te vinden dan wat nu (even) goed is. Nu heb je Avatar en Enter The Void als visueel baanbrekend, maar mijn ouders zijn daar niet voor te porren. Gewoon iets met nostalgie, denk ik.
Bedankt!
Dat ben ik met je oneens, nostalgie kan weliswaar sterk zijn, maar ik sta nog steeds open voor wat nieuw is. Op een ander niveau wellicht, maar anders zou ik beter gelijk dood kunnen gaan. Wat ik heb gezegd is dat een jonge leeftijd uitstekend is voor nieuwe ervaring en film is ervaring. Wat nu goed is kan ik uitstekend ervaren en beoordelen. En je sleept wat ervaring mee, waarmee je niet elk nieuws per definitie goed vind.
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
en HAL is gewoon IBM 
Kubrick was van plan computer van IBM te gebruiken maar IBM vond dat niks dus had Kubrick gewoon elke letter in de alfabet met een opgeschoven en HAL was geboren
Dat wist ik niet, wat een vondst zeg. En HAL is zoveel sterker dan IBM
Over creativiteit gesproken..
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
en HAL is gewoon IBM 
Kubrick was van plan computer van IBM te gebruiken maar IBM vond dat niks dus had Kubrick gewoon elke letter in de alfabet met een opgeschoven en HAL was geboren
Wat een vooruitziende blik over wat ons leven bepaalt; de stekker uit IBM !!
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Dat ben ik met je oneens, nostalgie kan weliswaar sterk zijn, maar ik sta nog steeds open voor wat nieuw is. Op een ander niveau wellicht, maar anders zou ik beter gelijk dood kunnen gaan. Wat ik heb gezegd is dat een jonge leeftijd uitstekend is voor nieuwe ervaring en film is ervaring. Wat nu goed is kan ik uitstekend ervaren en beoordelen. En je sleept wat ervaring mee, waarmee je niet elk nieuws per definitie goed vind.
Ah, oké. Sorry 
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
Is te begrijpen. Mensen zijn sneller geneigd zijn om wat in hun tijd als goed gevonden werd beter te vinden dan wat nu (even) goed is. Nu heb je Avatar en Enter The Void als visueel baanbrekend, maar mijn ouders zijn daar niet voor te porren. Gewoon iets met nostalgie, denk ik.
Beide films technisch interessant, alhoewel een wereld van verschil tussen beiden
Maar toch van een compleet andere orde dan 2001...
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Nee joh Limelou, geen excuses. Gewoon een volwassen discussie toch. 
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Ach ja, ben slecht in discussies
Ik denk dat ik te snel iemand beledig.
Maar toch van een compleet andere orde dan 2001...
Klopt. Ik probeer alleen te vermelden dat al die films visueel gezien baanbrekend waren voor die tijd. Daar ben je het toch wel mee eens? 
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
Zeker, ik wil alleen nog maar eens zeggen dat 2001 toch heel wat meer is dan 'visueel sterk'. Maar dat moge wel duidelijk zijn...
Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
LimeLou, je hebt niemand beledigt, je hebt een mening geuit. En meningen maken deze site interessant, ze zijn bijna altijd anders . En ik lees heel goed door je bedoeling heen.
Pre- en sequels

2010
1984
109 reacties
Gerelateerd nieuws

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Wat is 'de beste film allertijden'? Dit is waarom juist deze films altijd als eerste worden genoemd

Ingehaald door de tijd: zeven sterke films waarin 'de toekomst' in het echt inmiddels al het verleden is

Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films
Bekijk ook

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

O.J.: Made in America
Documentaire / Biografie, 2016
47 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

Shoah
Oorlog / Documentaire, 1985
110 reacties

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties
Gerelateerde tags
maanjupiterkunstmatige intelligentieman vs machinegebaseerd op boektechnologiesuper computerruimtereisspace missionmoon base astronautcultfilmevolutionmonolith space stationruimte-operacomplex2000sdrearyai rebellion absurdtenseambiguousaudaciousbaffledexcitedmetrocolorsuper panavision 70
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








