Genre: Oorlog / Historisch
Speelduur: 177 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Mel Gibson, Sophie Marceau en Patrick McGoohan
IMDb beoordeling:
8,3 (1.153.377)
Gesproken taal: Engels, Frans en Latijn
Releasedatum: 7 september 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Braveheart
"Every man dies. Not every man truly lives."
Het einde van de 13e eeuw: William Wallace is een Schotse rebel die een verzet leidt tegen de wrede Engelse heerser Edward the Longshanks. Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest begint hij aan z'n strijd om Schotland voor eens en altijd te bevrijden.
Externe links
Acteurs en actrices
William Wallace
Murron MacClannough
Princess Isabelle
King Edward
Robert the Bruce
Hamish Campbell
Young William Wallace
Campbell
MacClannough
Mother MacClannough
Reviews & comments
xangadix
-
- 1618 berichten
- 4503 stemmen
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
btw; hoe grondig je de film ook haat een ieder moet toch toegeven dat de rol van Patrick McGoohan als Edward the Longshanks geweldig was.
Nee hoor. Dat moet ik helemaal niet.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
geweldig hoe je het minst belangrijk woord uit die zin weet te halen...
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Jammer, vijf minuten eerder en ik had een bak bier gewonnen 
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
is leuk zo'n verdekte opmerking 'over smaak valt niet te twisten', maar blijft staan dat de rol van Patrick McGoohan ijzersterk was. dat jij hem je nauwelijks kan herinneren vind ik vreemd. Hij speelt na Gibson de belangrijkste rol in een film die je tot de grond afbreekt.
Moet bekennnen dat ik ook totaal was vergeten dat hij in de film zat. Maakte geen indruk. Nee, ik herinner me eigenlijk enkel Gibson....
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
akkoord. houd vanaf nu trouwens op met het verdedigen van deze film. ik vond hem na herziening onlangs ook nogal tegenvallen. verlaag naar 4 sterren (heeft niets te maken met de discussie hier, btw).
A.S.E.
-
- 386 berichten
- 1476 stemmen
Was het niet dat hij oorspronkelijk een relatief onbekende acteur voor de rol wilde en dat de studio hem gedwongen heeft om er ook in te spelen?
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Geen idee. Als je de film ziet is ie in ieder geval erg blij met zijn hoofdacteur...
opa_paul
-
- 202 berichten
- 1554 stemmen
Was het niet dat hij oorspronkelijk een relatief onbekende acteur voor de rol wilde en dat de studio hem gedwongen heeft om er ook in te spelen?
Ja hoor 100% waar.
Maar ben het er niet mee eens dat er gezegd word dat hij het niet goed doet. Ook al wilde hij de hoofdrol niet spelen, heeft ie het toch wel super gedaan! Ok, misschien niet iedereen mee eens... maar ik ken geen acteur die dingen zo geloofwaardig over kan brengen als Mel Gibson. Kijk naar scenes in the patroit (bagger film btw) of ransom. Als het om geloofwaardig overkomen en goed acteerwerk gaat... dan is hij de man ervoor.
En dat er iemand durft te zeggen dat hij daarvoor nog een onbekend acteur was.... sjaah je haalt het bloed onder me nagels vandaan. Lees z'n biografie ofzo!
opa_paul
-
- 202 berichten
- 1554 stemmen
akkoord. houd vanaf nu trouwens op met het verdedigen van deze film. ik vond hem na herziening onlangs ook nogal tegenvallen. verlaag naar 4 sterren (heeft niets te maken met de discussie hier, btw).
En gauw verhogen naar 5* godver de godver.....
't valt me nog mee dat ie nie hoger in de top 100 staat, ongelofelijk. Oh sorry jullie kenners vinden de hele mikmak zoals the godfather, shawshank redemption en the matrix natuurlijk allemaal veel en veel beter!
TheRisingSun
-
- 1140 berichten
- 2261 stemmen
Mag ik vragen waar je zijn biografie hebt gekocht?! Zou hem ook graag willen lezen! En is het in het Nederlands of Engels?
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
En dat er iemand durft te zeggen dat hij daarvoor nog een onbekend acteur was...!
Wie beweerde dat?
JoeHallenbeck
-
- 3413 berichten
- 0 stemmen
Laat die Gibson eindelijk Mad max 4 maar eens gaan doen....
Zal waarschijnlijk nooit gebeuren. Gehele productie is opgedoekt en alle betrokkenen zijn aan de slag gegaan met andere projecten.
Jammer maar helaas!
HiLL
-
- 482 berichten
- 1021 stemmen
Zal waarschijnlijk nooit gebeuren. Gehele productie is opgedoekt en alle betrokkenen zijn aan de slag gegaan met andere projecten.
Jammer maar helaas!
Ik denk wel dat ie ooit gaat komen. De Mad Max serie heeft veel invloed gehad op de Australische filmindustrie en ik denk wel dat er iemand is die het gaat afmaken.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Jeetje... interessante case-studie deze film. Hoe meer sommigen erover door blijven blaten dat-ie zo slecht is, hoe hoger hij in de top 100 komt...
Heb ik al gezegd hoe slecht mijn eigen films eigenlijk zijn...
U-96
-
- 11875 berichten
- 2081 stemmen
Ik kon het zaterdag niet laten om toch het einde nog eens te bekijken. Jeetje wat slecht. Gibson met z'n 'Freeeeeeeedoooooooom', terwijl hij helemaal opgengereten wordt. Zo uitermate slecht dat het gewoon grappig is.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Jeetje... interessante case-studie deze film. Hoe meer sommigen erover door blijven blaten dat-ie zo slecht is, hoe hoger hij in de top 100 komt...
Viel me ook op dat deze stijgt. Onbegrijpelijk. Maar blijkbaar heeft niemand argumenten waarom hij goed zou zijn.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3703 stemmen
De veldslagen vond ik wel genietbaar, maar top 250 matriaal is het niet nee. (je weet natuurlijk ook niet hoeveel users Mel G. heeft aangemaakt, toffe gozer lijkt me wel een typische Mel G. naam
)
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Ach... Ikzelf geef de film 3 sterren.
Vermakelijk.
Een meesterwerk? Nee.
Knap gemaakt? Zeker.
Maar de hele discussie hier vind ik vervelend worden. Zo zou ik één keer gericht aangeven waarom ik een film goed of slecht vind en dan daarna hooguit tijdens een discussie verschillende argumenten aandragen. Maar ja... that's me...
Hier wordt vaak eindeloos en alleen gekankerd op een enthousiast reactie van een ander. Zonder toegevoegde waarde. Alleen maar weer zeiken. Om superieur te willen wezen kennelijk. En met welk doel? Een film naar beneden stimuleren werkt dus blijkbaar niet.
Blijft over een zuurpruim-gevoel.
Asmahan
-
- 322 berichten
- 2195 stemmen
Tja, ik vind het juist wat zeverachtig om te klagen over de negatieve berichten over de film. Mijn mening over de film is bekend.
Waarom ik me geroepen voelde om te reageren? Niet omdat ik me beter voel. Wel ter verstrooiing ende vermaak en omdat ik niet begrijp dat mensen meegaan in dat gezwollen gedoe.
Begrijp ook niet dat mensen zich zo laten opfokken als iemand anders hun geliefde film niet mooi vindt. Er wordt fel gereageerd, de veroordelingen vliegen je om de oren en wat is het resultaat? Je blijft terugreageren. Er is immers reden voor.
Als ik een film geweldig vind, kan iemand anders er van vinden wat ie wil. Ik zal misschien laten zien hoe ik er tegenover sta, maar ik voel me op geen enkele manier gekrenkt of aangevallen. Ik kan zelfs met plezier de degens scherpen voor een pittige discussie.
Ik geef toe de discussie hier nou niet van hoogstaand niveau is. Pro en contra's maken zich daar schuldig aan. Maar sta er ook van te kijken dat het allemaal zo bloedserieus wordt opgevat. Lighten up!
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Ik kon het zaterdag niet laten om toch het einde nog eens te bekijken. Jeetje wat slecht. Gibson met z'n 'Freeeeeeeedoooooooom', terwijl hij helemaal opgengereten wordt. Zo uitermate slecht dat het gewoon grappig is.
Vriend!
Asmahan
-
- 322 berichten
- 2195 stemmen
Dat is zo heerlijk. Dat je niet de enige bent met een Braveheartaversie. Meestal ontmoet je mensen met een zijige blik in de ogen die totaal ingepalmd zijn. En hier.... de bevrijdende herkenning.
Asmahan
-
- 322 berichten
- 2195 stemmen
Wow, ben je naar vijf Braveheart stemmen te ergeren? Wordt bijna een uitdaging! 
Asmahan
-
- 322 berichten
- 2195 stemmen
Hmmm, wat vind ik behalve de uitgemolken argumenten zo vooral zo vreselijk aan de film. Het laat me niet los, dus ik ga nog even.
Dat is Het Concept. Je ziet het bij veel kaskrakers. Het Concept houdt in dat alles heel duidelijk is. Je wordt als kijker bij het handje genomen. Je hebt een Goede Dappere Hoofdpersoon die het liefst gelukkig en vredig een keurig familieleventje zou leiden, ware het niet dat hij daarin gestoord wordt door 1 of meerdere Slechterikken. Er is nu een Goed Doel. Huis en haard beschermen en zorgen dat de Slechterikken hun vernietigend werk niet kunnen doen.
Deze Slechterikken laten zich makkelijk duiden. Ze hebben een onprettige trek op het gelaat en bedienen zich voortdurend van inktzwarte humor. Elke genadeloze grap wordt gevolgd door een lachsalvo dat huiveringwekkend moet zijn. Deze grappen zijn per definitie niet bedoeld om het publiek te laten meelachen.
De leider der Slechterikken heeft altijd een materiele reden om de Goede Dappere Hoofdpersoon (GDH) te haten. Daar komt nog wat extra valsigheid bij omdat dit nu eenmaal de Slechterik is. Hij maalt er niet om snel zijn doel te bereiken, maar doet dat liever omslachtig zodat de GDH nog eens wat extra lijdt. Dat vindt de Slechterik namelijk prettig. Hij kwijlt bijna en wrijft in zijn handen. Vaak heeft de Slechterik te kampen met jaloezie omdat hij dezelfde vrouw begeert als de GDH.
De Slechterik heeft ook altijd wat slijmjurken om zich heen. Of een argeloze goedzak die zich laat manipuleren. De Slijmjurken genieten de bescherming van de Slechterik en delen zijn haat voor de GDH. Voor de Slijmjurken is er ook materieel gewin: het elimineren van GDH brengt geld of macht in het laadje.
Nu komen we de Slijmjurken ook bij de GDH tegen. Goede Slijmjurken weliswaar, maar toch. Ze volgen de GDH blindelings en zouden vrouw en kinderen opofferen om GDH of zijn geliefde te redden of het goede doel wat GDH zich gesteld heeft te bereiken. Deze Slijmjurken hebben weer heel eigen karaktereigenschappen. Vaak bedienen ze zich van onderbroekenlol, waarvan het wel degelijk de bedoeling is dat het bioscooppubliek meelacht. Vrolijke rakkers zijn het, niet vies van een pintje. Ze stralen een goedmoedige domheid uit, op een enkeling na. Die is wat pienterder en brengt het dan ook tot Rechterhand van de GDH.
Dan is er nog de Mooie Vrouw. Die zich uiteindelijk na wat strubbelingen in de armen van GDH stort, al bestaat de onaangename kans dat ze het leven laat wanneer de liefde is opgebloeid.
Het recht zegeviert, al worden er vreselijke offers gevraagd. Het is duidelijk waar je als kijker geacht wordt te staan. Je bent een potentiele GDH als je meegaat in de kinderlijke reis tussen goed en kwaad. Dan begrijp je hoe rechtvaardigheid in elkaar zit.
Ben je als filmkijker geen liefhebber van het Concept heb je het soms zwaar. Want het is alom vertegenwoordigd en de aanhangers zijn talrijk. Misschien heb ik met deze zeer uitgebreide post een kleine bijdrage kunnen leveren aan de kruistocht tegen het Concept. Een Goed Doel waarvoor ik me bijna tot GDH zou willen ontpoppen.
Vamperia
-
- 141 berichten
- 107 stemmen
Asmahan :Gun het onderdrukte volk ( in dit geval de Schotten ) toch ook eens een pretje 
Mooi betoog overigens.
Gerelateerd nieuws

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Legendarische film 'Braveheart' van en met Mel Gibson vrijdagavond (16 augustus) op televisie

Filmjaar 1995: Deze films vieren dit jaar hun 25e verjaardag

Vijf topfilms waarin de regisseur ook de hoofdrolspeler is
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties
Gerelateerde tags
individualschotlandin love with enemyrevolutiekilt legendeindependencevrijheidepischidealismfamily clangebaseerd op een waargebeurd verhaalzwaardgevechthistorical fictionstrijdunited kingdommiddeleeuwsrevolttyrannyfalse historyhighlands13th centuryscottish highlandswarfield勇敢的心braveheart
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








