• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.540 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.282 acteurs
  • 199.154 gebruikers
  • 9.381.279 stemmen
Avatar
 
banner banner

American History X (1998)

Misdaad / Drama | 119 minuten
4,18 10.386 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 119 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Tony Kaye

Met onder meer: Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

IMDb beoordeling: 8,5 (1.263.990)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 12 mei 1999

Plot American History X

"Some Legacies Must End."

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Ik vind het alleen nogal kort door de bocht om te zeggen 'ligt aan hun leeftijd'.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

feanaro surion schreef:

Ik vind het alleen nogal kort door de bocht om te zeggen 'ligt aan hun leeftijd'.

Ja, daar geef ik je gelijk in, maar dat was ik niet die dat zei .


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Ik herinner mij trouwens nog de eerste keer dat ik die film zag. Toen hij gedaan was heb ik hem teruggespoeld en onmiddellijk opnieuw gezien, dat had ik nog nooit (en nog steeds niet) meegemaakt met een film.


avatar van koreaan

koreaan

  • 256 berichten
  • 643 stemmen

feanaro surion schreef:

Ik vind het alleen nogal kort door de bocht om te zeggen 'ligt aan hun leeftijd'.

Laat me niet lachen zeg. Kinderen van 15-16 die harken kruizen willen zetten lijken mij nou niet bepaald de meest inteligenste mensen. Maar misschien voel jij je wel aangesproken omdat je ook nog maar 16 bent?


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1770 stemmen

koreaan schreef:

[Kinderen van 15-16 die harken kruizen willen zetten lijken mij nou niet bepaald de meest inteligenste mensen.

Mij ook niet. Maar dat ligt eraan dat ze hakenkruizen willen zetten, niet eraan dat ze zestien zijn.

maar misschien voel je je aangesproken omdat je zelf nog maar zestie bent.

Briljant gezien Maar ik zet geen hakenkruizen op mijn arm


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10408 berichten
  • 2596 stemmen

Ik denk wel dat het zo is, dat iemand van 16 jaar veel beter weet wat hij doet dan iemand van 10. Dan gaat het meer om meelopen.


avatar van koreaan

koreaan

  • 256 berichten
  • 643 stemmen

feanaro surion schreef:

(quote)

Mij ook niet. Maar dat ligt eraan dat ze hakenkruizen willen zetten, niet eraan dat ze zestien zijn.

(quote)

Briljant gezien Maar ik zet geen hakenkruizen op mijn arm

haha dat is maar goed ook laten we het voorlopig hierbij houden


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Mensen, ik heb hier een topic gestart over de positieve/negatieve invloed van deze film. Misschien is het een beetje overzichtelijker als we hier verder discussiëren, dan hoeven we ook niet steeds off-topic te gaan.


avatar van pietjuh

pietjuh

  • 92 berichten
  • 104 stemmen

Dit is gewoonweg een wereldfilm. Precies zoals het hoort en gebeurt in de wereld. In nederland gebeurt het alleen andersom te vaak dus is de film gewoon realistisch

dikke 7*******


avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

  • 1120 berichten
  • 5049 stemmen

Mensen die niet weten waar ze het over hebben, kunnen beter hun mond houden.

Zie bijvoorbeeld deze onzin:

fabbyke schreef:

Ja dat kan wel, maar een vriend van mij is punker en hij gaat ook heel veel om met bonerheads, dat zijn skinheads die niet nazi zijn.

Het zijn 'boneheads' en niet mensen die een stijve pik op hun kop hebben. En 'bonehead' is een scheldwoord voor nazi Skins.

Zucht.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2082 stemmen


avatar van fabbyke

fabbyke

  • 395 berichten
  • 1521 stemmen

Ja sorry ik weet nu wel beter.

Boneheads zijn inderdaad skinheads die nazi zijn, skinheads die niet nazi zijn worden soms wel SHARP skins genoemd.


avatar van Hi-Tek

Hi-Tek

  • 666 berichten
  • 0 stemmen

Goodfella_90 schreef:

Ik denk wel dat het zo is, dat iemand van 16 jaar veel beter weet wat hij doet dan iemand van 10. Dan gaat het meer om meelopen.

Dit heeft alles met leeftijd te maken, toen ik een jaar of 10 was wist ik niet eens wat een hakenkruis betekende en nu weet ik wel beter.

Ik zat vroeger op een na schoolse opvang toen ik een jaar of 11 was en toen zat er jongen bij mij die ook rond diezelfde leeftijd was en een hakenkruis op zijn schoen getekend had en toen de begleider zei dat hij het er af moest halen en vroeg waarom dat er op was getekend wist die jongen niet eens wat dat betekende.

En ik denk dat hij nu wel beter weet dus Feanaro Surion dat het niet aan de leeftijd ligt is natuurlijk onzin.

Er zijn natuurlijk ook mensen die donders goed weten waar ze mee bezig zijn en zulke tatoes hebben, maar dat zijn zeker geen kinderen van 10.

Als zij zoiets doen hebben zij er gewoon geen besef bij wat het symboliek ervan is en wat dat oproept bij andere mensen.


avatar van Brody R

Brody R

  • 21 berichten
  • 113 stemmen

Gewoon briljant

Geweldige acteerprestaties en SPECIAAL Edward Norton

een dikke 5 sterren


avatar van JuSst-Mii

JuSst-Mii

  • 1 berichten
  • 0 stemmen

Heey Mensen

Dit is echt zo een mooie film..
En toen die Danny werd vermoord..
ik moest echt huilen...
de tranen rolden over mijn wangen

×××


avatar van NKyou

NKyou

  • 3081 berichten
  • 747 stemmen

Weer briljant gespeeld door Edward Norton.

5*****


avatar van Ash Krueger

Ash Krueger

  • 90 berichten
  • 0 stemmen

Echt een kei- en keiharde film. Je wordt echt compleet overrompeld door de racistische ideeën van Derek, met als climax de stoeprandscene. En inderdaad, Norton zet zijn personage ijzersterk neer. Dat het in zwart-wit is gefilmd, geeft de film nog een extra soort racistisch tintje mee. Absoluut gewaagde film, maar ook absoluut niet slecht. 5*


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2082 stemmen

Dat het in zwart-wit is gefilmd, geeft de film nog een extra soort racistisch tintje mee.

Hoezo dat? Het zijn trouwens alleen de terugblikken van Vinyard die zwart-wit zijn gedaan.


avatar van Ash Krueger

Ash Krueger

  • 90 berichten
  • 0 stemmen

Nouja, zo interpreteerde ik het tenminste Maar alleen de flashbacks, zeg je? Dan heb ik hem al een tijd niet gezien...


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Wat Ash vooral bedoelt is dat de zwart-witte beelden symbool staan voor de confrontatie tussen blanken en zwarten. Niet waar Ash?


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2082 stemmen

Lijkt me wat overdreven als je het zo ziet. Ik denk ook niet dat dat de bedoeling was van de makers.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Nee, misschien niet, maar het is toch leuk meegenomen.


avatar van Ash Krueger

Ash Krueger

  • 90 berichten
  • 0 stemmen

@ Halcyon

Zo is het inderdaad hoe ik het interpreteerde


avatar van mikoz

mikoz

  • 11297 berichten
  • 867 stemmen

U-96 schreef:

Lijkt me wat overdreven als je het zo ziet. Ik denk ook niet dat dat de bedoeling was van de makers.

Misschien niet bedoelt maar het komt erg mooi over.


avatar van SmuttWars

SmuttWars

  • 592 berichten
  • 1060 stemmen

Ik denk het niet, want toen hij door zijn blanke vriendjes werd verkracht was het ook zwart-wit. Gewoon een flashback aanduiding.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Ik ga ermee akkoord dat het zwart-wit voor de flashbacks wordt gebruikt, maar jouw theorie klopt niet helemaal. Het is niet omdat hij door z'n blanke vriendjes werd verkracht dat de (eventuele) functie van het zwart-wit als blanken versus zwarten symboliek hierbij verdwijnt. Je kan moeilijk in een zwart-wit film conflicten tussen blanken onderling volledig wit gaan filmen, want dan zie je hoegenaamd niks. Snap je waar ik naartoe wil?


avatar van Materny

Materny

  • 10188 berichten
  • 1026 stemmen

De scene's tussen Vinyard en die Zwarte clown( weet z'n naam ff niet) in de wasserette vond k werkelijk prachtig .

En noodzakelijk ook.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Ja, best wel grappig met momenten, maar evenzeer ontroerend.


avatar van SmuttWars

SmuttWars

  • 592 berichten
  • 1060 stemmen

Halcyon schreef:
Ik ga ermee akkoord dat het zwart-wit voor de flashbacks wordt gebruikt, maar jouw theorie klopt niet helemaal. Het is niet omdat hij door z'n blanke vriendjes werd verkracht dat de (eventuele) functie van het zwart-wit als blanken versus zwarten symboliek hierbij verdwijnt. Je kan moeilijk in een zwart-wit film conflicten tussen blanken onderling volledig wit gaan filmen, want dan zie je hoegenaamd niks. Snap je waar ik naartoe wil?


Dan zou het gewoon in kleur moeten, immers is die zogenaamde zwart-wit symboliek helemaal niet nodig bij een wit-wit conflict.