American History X (1998)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

Toch...ookal goede film....er had meer uit gehaald kunnen worden. Meer diepgang en een langzamer proces met meer struggles om hem uit de sektarische gedachtegang te krijgen dan een "rape" en een aarige zwarte glimlach knul.

Dan duurde de film waarschijnlijk drie uur.

JvB Lucas
MiekieMow schreef:

Dan duurde de film waarschijnlijk drie uur.

Helemaal mee eens. Alleen om de briljante montage/verhaalstructuur en het harde realisme geef ik deze film een *4,0 anders had ik hem ook lager beoordeeld.

MichaelMovie
Zeer goed psychologisch drama.
Norton en Furlong spelen hun rol ijzersterk.
Deze film zet je aan het denken.
Staat in mijn top 10 aller tijden.

avatar van K. V.
'k had deze vroeger eens met school gezien en omdat hij nog eens op tv passeert eens meegepikt.
'k vond het een goeie film met een mooie boodschap. In het begin moest 'k er wel een beetje inkomen, maar uiteindelijk was 'k wel helemaal mee. Het einde was toch wel wat verrassend.
De cast deed het ook prima. Edward Norton speelde erg overtuigend.
Toch blij dat 'k deze film nog eens terug heb gezien, een sterke film.

avatar van knusse stoel
Dit is een topfilm!!! Kijk maar eens naar de gemiddelde score!
Qua verhaal, opbouw ervan en spel van de spelers!
Gewoon top!!!

avatar van Pollypeachum1
Ongelooflijk indrukwekkende film en op alle punten zeer geslaagd.

Bijzonder om zo'n leven te zien van zo'n neonazi. Wat gebeurt er nou eigenlijk allemaal in het hoofd van zo'n persoon? Prachtig gespeeld en mooie edit (slowmotion effecten en muziek).

avatar van Insignificance
Pijnlijke herkijk van wat een veel te onbehouwen drama blijkt. Als je met zo'n onderwerp aan de haal gaat, mag je enige finesse verwachten, maar Kaye gaat als een lompe boer tekeer met irritant gebruik van vele close-ups en dubieuze slow motions. Dat wordt dan ook nog eens voorzien van aanzwengelende muziek. Met een koortje. Pathetisch gedoe. Zelfs tijdens een potje basketbal schieten de tranen je in de oren.

Wanneer de posters van de muren worden getrokken, komt het zelfs akelig dicht in de buurt van een after school special. Om over de laatste gesproken seconden van de film maar te zwijgen, want het scenario is van hetzelfde laken een pak. Bedenkelijk hoe het z'n thema gebruikt om op het gemoed van de kijker in te beuken en een fanatiek racist annex gruwelijk moordenaar te reduceren tot iemand die slechts boos was.

Dat een gevangenis wordt gebruikt als decor voor zo'n keerpunt is op zich al opmerkelijk, erg aannemelijk is dat segment ook niet. Er zit een gapend gat tussen de verbeten blik bij de arrestatie en het gesnotter na de verkrachting dat Kaye bij lange na niet weet te overbruggen. Tenzij je natuurlijk helemaal week wordt van Sweeneys zalvende woorden. Veel te kort door de bocht, zo'n hol lesje koppelen aan deze problematiek.

De verhaspelde vertelstructuur is geen verkeerde keuze, maar kan uiteindelijk niet verhullen dat dit een te slap plotmiddeltje is om definitief van koers en gedachten te veranderen. Doekje voor het bloeden is het optreden van Norton. De intensiteit spuit in bijna elke scène uit z'n oren. Ik had met hem te doen. Niet vanwege het slot, maar door de tactloze en lullige manier waarop hij daar terecht komt. Forse domper.

avatar van Brabants
Zeer indrukwekkende uiteenzetting van het neonazisme door de persoon Derek. Beïnvloed door het sluimerend racisme van zijn vader, die nota bene werd vermoord door een zwarte crimineel.

Na een wreed begin met als hoogtepunt de afslachting van een zwart persoon staat de ommekeer van Derek in deze film centraal. Deze ommekeer lijkt in eerste instantie voor bepaalde kijkers wat simpel van aard.

Het tegendeel bewijst zich wel terdege als Derek zijn straf moet uitzitten in de gevangenis.
Derek wordt gedwongen samen te werken met een zwarte mede gevangene en bouwt ongeacht zijn principes een band op. Ondertussen ziet Derek de alliantie van 'zijn' Brotherhood met de Mexicanen. Met zijn kont tegen de krib wordt hier letterlijk en figuurlijk met Derek afgerekend. Wat hierna volgt is totale desolatie van Derek en de angst die hij heeft in de laatste jaren van zijn straf.

Danny kijkt op tegen zijn grote broer en net zo makkelijk als Derek zijn broertje rechtsom kreeg, krijgt hij Danny linksom. Echter blijkt dit te laat te zijn en zijn de gevolgen van grote aard.

Insignificance schreef:

Doel je meer op de persoon Derek of op de persoon Edward Norton als acteur?

De definitieve versie van deze film werd namelijk mede door Edward Norton in mekaar gezet.

avatar van Insignificance
De acteur. Norton speelt het ijzersterk, maar de film houdt geen gelijke tred.

Insignificance schreef:
De acteur. Norton speelt het ijzersterk, maar de film houdt geen gelijke tred.

Ben ik met je eens. Norton vertolkt zijn rol subliem. Qua verhaallijn vind ik de film toch echt zeer goed. Het gapend gat waarover jij spreekt heb ik zo niet ervaren. Begrijp wel wat je wilt zeggen met de ontbrekende finesse. Om die reden heb ik de film 4.5* gegeven i.p.v. 5.

Beco!
Geweldige film, kan niet anders zeggen.
Beide acteurs doen niet voor elkaar onder.
Staat in mijn top 10 aller tijden.

Goede film, ijzersterk verhaal, overtuigend.
Furlong en Norton zijn echt aan elkaar gewaagd.

Deze film moest ik verplicht op de middelbare school zien en ik ben het nooit vergeten.
HET VERHAAL wat verteld wordt is zo belangrijk!

avatar van JeroenFR08
Gister weer gekeken. De film heeft 1 van de beste filmeindes ooit.

avatar van Diederik58
Eveneens film voor de tweede keer gezien.
Het is een zeer aangrijpende film.
De regisseur neemt je mee in een nog steeds actueel thema. Het zijn ook juist ouders die de film moeten zien. Hoewel het naïef is om te denken dat mensen die zelf hun medemensen haten op gedachten komen om hun kinderen andere denkbeelden bij te brengen. Maar goed, al is het maar 1%.
De close ups zijn erg goed. In de bioscoop moet dat zeer confronterend werken. Maar het grote beeld maakt het kleine in de mens zichtbaar. En dan moet het acteerwerk dik in orde zijn, wat ook het geval is. Norton is in topvorm.
De karakters worden voldoende uitgediept.
De flash backs zijn in in grijstinten gefilmd. Niet nodig, maar ook niet vervelend. De film heeft vaart genoeg, maar op een gegeven moment weet je het wel en ben je het hatelijke gedoe van de skinheads zat. Goed om enkele scènes niet te gebruiken.
De film heeft vaart genoeg.
Mogelijk is de regisseurof schrijver wat te pretentieus geweest. Het is wel een beetje een "de bad guy heeft het licht gezien" verhaal.
De moeite waard.

avatar van N811
Een paar jaartjes voor 2 moorden waarvan een soort van onthoofding is?Het zal wel te maken hebben dat de mensen zwarte gangmembers waren en zijn donkere vriend hem heeft geholpen om mensen ervan te overtuigen dat hij er zo spijt van heeft. Bovendien lijkt me zoiets wat in de douche gebeurt een van de vreselijkste dingen die je kan overkomen.

avatar van -LvB-
N811 schreef:

1. Dat is om het belachelijke zwart/wit verhaaltje kracht bij te zetten
2. Die heeft natuurlijk helemaal geen invloed in de strafmaat gehad
3. Zie ik niet in wat je met dat gevangeniscliche wilt zeggen

avatar van Gish
De radicale draai die de hoofdpersoon maakt na 3 jaar gevangenisstraf is echt te ridicuul voor woorden en volkomen ongeloofwaardig. Verder zit deze film vol met vet aangezette maar soms dubieuze slow motion effecten, met als doel het publiek te schockeren (of te vermaken?).
Als Norton na zijn detentie zijn oude praktijken weer had opgepakt, was de waardering voor deze film lager uitgevallen, maar had het de film realistischer gemaakt. Wat een hypocriet gemoraliseer van Tony Kaye.

Een van mijn favorite films. Ik heb hem al heel vaak gezien, maar hij gaat nooit vervelen. 5 sterren.

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray, waar de film eindelijk gepresenteerd wordt in widescreen formaat. De dvd werd destijds geplaagd door een lelijke 4:3 transfer. Blijft een sterke film, al heeft de film duidelijk te lijden onder post-produktie perikelen. Regisseur Tony Kaye wilde zelfs zijn naam van de credits laten verwijderen omdat hij het niet eens was met de definitieve montage. Bepaalde subplots komen inderdaad wat onderontwikkeld over, zoals dat gedoe met de politie, maar hoe je het ook wendt of keert: dit blijft een indrukwekkend verhaal, vooral de moeite door de meesterlijke, bij vlagen angstaanjagende rol van Edward Norton.

avatar van sateck
Op het einde van de film hoor je dat die leider van de groep is aangepakt door de donkere gangsters. Scene daarvan is hier te zien(komt niet voor in de film):
American History X - Deleted Scene - YouTube

avatar van Maarten0402
Ah die scene ja. Heb gisteren de blu-ray binnen gekregen die ik een tijdje terug had besteld. Zo vaak deze film gezien (op dvd). Een klassieker als deze verdiend een herziening op blu-ray.

Edward Norton's beste performance nog steeds i.m.o.
Wat een icoon zet hij hiermee neer!

avatar van ambrosini
Goed film..

Einde had ik anders verwacht.. vooral na die scene bij de koffie plek..
daarnaast vond ik het ook een raadsel toen ze het verhaal aan derek vertelden over zijn 2 ex makkers..

maar daarna heb ik de deleted scenes gezien en dat maakt het toch weer goed..

avatar van Kondoro0614
American History X

Wow! Dit is een film hoe ik ze graag zie. En film die je mee sleurt in zijn sterke acteer werk, goed en sterk maar af en toe moeilijk te volgen verhaal, en de ontroerende drama scene's die erin voor kwamen Als voorbeeld: Dat zijn broertje dood werd geknalt in de WC. Of dat hij in zijn achterste werd verkracht in de douche, en hij daardoor zich ontzettend schaamde.

Edward Norton (1) en Edward Furlong (2) hebben twee fantastische rollen neergezet bij deze film. Edward 1, begon door de dood van zijn vader mensen te haten, waaronder negers, Aziaten, Mexicanen en noem zo maar op. Edward 2, zijn jonge broertje, wou zijn grote broer Derek de skinhead niet onderdoen, en begon ook die kant op te gaan.. Met Nazi vlaggen, plaatjes van Hitler etc. plakte ze alle twee hun hele kamer vol. Edward 1 was volgens velen de grote held, aangezien hij het eigenlijk allemaal aanzette om mensen iets te laten doen.... Prachtig geacteerd door de twee! Beverly D'Angelo, was volgens mij die moeder, speelde ook een goeie rol. Als wanhopige moeder die haar zonen goed wou zien op groeien. Maar zich eigenlijk gewoon dood schaamde voor Edward 1 en toen Edward 2. Jennifer Lien was volgens mij die zus, naja, beetje zeik zus haha... Wel goed geacteerd, als zus die er helemaal niks mee te maken wou hebben..

Ik vond dat de film een bepaalde zweer mee trok toen je hem startte... Het verhaal ontroerd je wel vaak, en is heel sterk geschreven.. Een verhaal wat je moet kunnen volgen maar, tegelijkertijd ook moet snappen.. Het puntje 'snappen' lukte niet altijd, vooral mijn moeder vond de film "saai".. Naja saai is het gewoon weg niet... Het werd pas echt een beetje raar toen Derek geen skinhead meer wou zijn, je vraag je af waarom... Gelukkig kom je hier later in de film snel genoeg achter, want hij word bevriend met een getinte man in de gevangenis. En dan kom je bij het eind.. De film duurt (Die wij hebben gezien) 1u 58 min.. Nou, die laatste acht minuten heb ik me nog gespannener gevoelt dan en die andere 1u en 50 min... Je zat echt telkens iets te zoeken waar Derek of zijn broertje dood geschoten zou kunnen worden, en dan gebeurd het op een plek waar je het niet verwacht.. Op de WC... Prachtig ... Echt heerlijk!

avatar van speliz
Gister herzien en blijft na ongeveer 17 jaar een Topfilm met een briljante rol van Norton

Fonzzz002
Een ijzersterke film. Wat American History X interessant maakt is het perspectief waarvan het onderwerp word benaderd: een nazi jongen die een verslag schrijft over zijn nazi broer, een broer waar hij naar opkijkt en die meerdere gruweldaden op zijn naam heeft staan. De personage-ontwikkeling is uitermate goed gedaan wegens het slimme script & de overtuigende acteerprestaties. Met name Edward Norton steelt de show als de koude nazi, het zijn Edward’s monologen & conversaties die voor de sterkste scenes in de film zorgen. Ik ging als kijker begrijpen hoe de broers op hun mening kwamen, onlangs dat ik het volstrekt met hun standpunten oneens ben. Omdat ik goed begreep wie de personages zijn raakte ik geïnteresseerd in wat hun volgende stap was, wat leed naar meerdere heftige scenes die niet voor de gevoelige ogen geschikt zijn. Maar American History X is geen film die volledige steun zoekt bij de shock-factor, zo is er een logische opbouw en afronding van iedere heftige scene waardoor je begrijpt wat voor invloed het op de personages heeft ipv enkel de shok-factor het verhaal te laten vertellen.

Er is maar één scene die ik niet kon waarderen: het einde. Het kwam uit het niets waardoor ik eerder verward was dan dat het me raakte. De moordenaar is een personage die in eerdere scenes verschijnt maar het kwam niet over als iemand met moordneigingen, eerder als een jongen met een grot bek die graag klappen uitdeelt. De reden dat hij de keuze maakt om moord te plegen (op de manier hoe hij het deed) word niet uitgelegd in de film, er worden wel meerdere hints gegeven wat de reden zou kunnen zijn. Is het omdat hij erachter kwam dat Danny een nazi is en, geziene de nazi-gang groter & gevaarlijker is geworden in de tijd dat Derek in de gevangenis zat, zijn haat groot genoeg was zonder na te denken te schieten? Waarom zou hij hem aanvallen middenin een school waar hij makkelijk gevonden kan worden ipv s ’avonds buiten school waarbij hij kan vluchten?

Met uitzondering van deze scene heb ik geen enkel probleem met de film. IJzersterk geacteerd, goed geschreven, mooie muziek, goed gefilmd en het hield me van begin topt eind op het puntje van me stoel.

Gisteravond deze film voor het eerst gezien. Hoewel het een van de betere films is die ik de laatste tijd heb gezien, vond ik hem toch ietwat tegenvallen. De manier waarop de broertjes 90 graden draaien binnen no-time, vind ik wat ongeloofwaardig. Ik had graag gezien dat het, net als bij een verslaving bijvoorbeeld, moeilijker zou gaan, met af en toe een terugval.

Behalve de stoeprandscene wist ik nog niets van de film, enkel de beschrijving van Moviemeter hierboven. Die wekte de indruk dat Derek na zijn periode in de gevangenis juist nog meer was doorgedraaid. Wat dat betreft een plottwist, maar ik vond het verhaal op deze manier wel wat magertjes.

Derek ontmoette een "grappige, vrolijke" neger en daar wordt hij dan ineens vriendjes mee. En ineens zijn niet alle zwarten meer fout. Ik vind dat niet heel geloofwaardig, voor iemand die als skinhead en racist jarenlang een bepaalde ideologie had. Het zou wat zijn geweest als Hitler zijn plannen zou hebben omgegooid omdat hij een aardige Jood tegenkwam

Het einde wordt door velen geprezen, maar ik vond het niet zo'n heel sterk einde. Ik snap de boodschap wel; de broers denken weer gezond, maar dat betekent niet dat anderen dat ook doen. En het slechte verleden van Derek leidde tot de dood van Danny. Ergens had ik dan wel een iets langere film willen zien, hoe Derek omgaat met het verlies, en (tijdelijk) weer een terugval krijgt.

De film wordt gedragen door een goede sfeer, sterke scenes en met name het acteerwerk van Edward Norton. Daarom geef ik deze film alsnog een 7 (3.5*). Bijzonder goed geacteerd en het verschil tussen kaal en wat langer haar, gaf een mooi verschil aan. Als skinhead zag hij er echt eng en meedogeloos uit, terwijl hij met langer haar (en kleren aan) er uit ziet als iemand die zo in de maatschappij aan de slag kan. Bijzonder dat hij twee tegenovergestelde "karakters" kan spelen, zonder bijzondere uiterlijke veranderingen. Scheer een willekeurige acteur kaal, en het blijft toch wel dezelfde persoon.

avatar van Boenga
pico020 schreef:

Voor een nieuweling op deze site een best wel pittig humoristisch bericht...
Welkom, zou ik zo zeggen !