American History X (1998)

4,18 10106

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

avatar van de_keyser
Harde film en goed! 4*

avatar van Beevy
pride of 0318 schreef:
Is deze film voor slechts 12 jaar en ouder?? verbazingwekkend..
Ik hoorde dat er ook een deel 2 is weet iemand hoe die heet?

Bij mij staat er 16+ op het hoesje

avatar van Beevy
Goeie film, erg goed verhaal, overgebracht met groffe, maar goed gefilmde beelden, met prima onderbouwende muziek.

Verhaal ------ 4
Karakters ----4
Visueel -------4
Audio --------- 3
WOW-factor - 3

Score --------- 3,6

avatar van goon
lang geleden dat ik deze heb gezien, heb hem thuis liggen dus ik ga hem maar weer kijken
kijken wat ik ervan vind

avatar van Seifer
orbit schreef:
Hij scoort vast het hoogst bij 10-

Zegt degene die jaws in zijn top 10 heeft staan, dat is pas prut. Dat je een film slecht vind dat kan, smaken verschillen nou eenmaal. Maar een 0.5 is wel erg overdreven.

avatar van Mrtaylan
echt een goed film, ik vind deze de beste die ik heb gezien na john Q.
Edward Norton speelt goed in deze film.

Een sterk verhaal, sterke scenes en een geweldige Edward Norton. Spijtig dat niet iedereen in de film op dat niveau acteert, sommige scenes zijn ook echt niet goed gemaakt (vooral basketscene stoort mij nog altijd enorm!).

De eerste keer vond ik de film niet zo, gister overnieuw gezien, en eigenlijk een best wel vette film.

devotie, actie en emotie, deze film boeide me tot de laatste seconde!

ik moest hem verplicht kijken,
ik vond hem helemaal niks,
vooral het deel waar die kerel z'n kaak gebroken werd, BAH

marieketol schreef:
ik moest hem verplicht kijken,
ik vond hem helemaal niks,
vooral het deel waar die kerel z'n kaak gebroken werd, BAH

Niet echt een type film voor jou als ik naar je top tien kijk

Vind het best raar. Hoor van iedereen om me heen dat dit een heel goede film is. Mij kan deze film echter niet boeien, terwijl ik normaal wel van zulk soort films houdt met geweld. Ik denk dat het aan mij ligt, en dat ik niet heel goed in de film zat, maar wie weet..
Toch nog een 3 voor het verhaal en voor die kaak

avatar van vistrida
Gewoon een trieste drama als alle andere drama's.......... veels te overgewaardeerd...
South central vond ik 100 keer beter als het gaat om ghetto drama's

avatar van AGE-411
vistrida schreef:
South central vond ik 100 keer beter als het gaat om ghetto drama's

Wat een vergelijking

avatar van vistrida
AGE-411 schreef:

Wat een vergelijking

Ook drama... zelfde cliche.... iemand die uit een bende stapt en de rest mee probeerd te nemen in zijn bekeerde gedachtes

puckb96
american history x heb ik gezien. Het verhaal is op zich wel interessant en mooi, maar ik vond de film gewoon te heftig en te grof. Mensen die de film hebben gezien snappen wel welke scenes ik bedoel dan denk ik. Voor de rest verhaal interessant en een kale edward furlong die eerder nog dat jochie uit terminator two speelde vond ik ook wel geinig om te zien.

avatar van aaron.P
echt mooie film voor herhaling vatbaar

avatar van clockwork72
Hele mooie film idd, en een heel goed einde. Norton blijft een van m'n favoriete acteurs en tilt deze film dan ook zeker naar een hoger niveau.

avatar van Generaal Graftak
Wat een goede film is dit, de stoeprandscene krijg je nooit meer uit je hoofd! ^^

avatar van mnrk
Een zeer goede/indrukwekkende film....

Het verhaal wordt op een zeer goede manier gebracht en maakt de film nog beter... Ook het acteerwerk is goed, vooral Edward Norton acteert goed.

Natuurlijk heeft iedereen het over die "ene "scene, het is ook iets wat zeker te weten indruk maakt.

avatar van donkied
Gister weer gekeken en toch weer ff een half puntje omhoog gegaan. Het is toch wel een dijk van een film. Heerlijk geacteerd door beide Edwards.

Geweldige film, heb hem al minstens 10x gezien!
ik vind niet dat de film overgewaardeerd wordt!
Ik heb me geen seconde verveeld! en je gaat totaal op in de emoties van de acteurs!
een echte aanrader! (je moet er wel van houden)

avatar van filmliefhebber92
Ik heb hem voor 4 euro op de kop kunnen tikken. Ben benieuwd.

avatar van Fran
Ik was heel erg onder de indruk van deze film en dan voornamelijk van het hele sterke acteerwerk van voornamelijk Edward Norton. Het gaat er erg geweldadig aan toe en meestal kan ik dat toch niet hebben in een film maar deze film bleef me toch wel boeien. Vooral de scène waarin die jongen met zijn mond op de stoeprand lag en zo zijn kaak werd gebroken. Echt gruwelijk ! Maar al die pijn en razernij die er bij Norton uitkomt is echt fenomenaal gespeeld.

puckb96
Vind Norton ook een goede rol spelen in deze film. IJzersterk

Akron777
Zeer krachtige film. Een fantastisch sterk en ook overtuigend verhaal dat me echt goed wist te raken. Ik had helemaal niet verwacht dat het zo zou lopen, maar door de positieve kritiek en de hoge posities hier en op IMDB besloot ik toch vier euro er voor uit te geven en dat was het meer dan waard. Een film die zeer zeker tussen mijn andere "kritische" films zal plaatsen. De film heeft een fantastisch begin, de zwart-witbeelden, de dramatische meeslepende muziek en de beelden van het strand weten direct de juiste toon neer te zetten. Verder is het verhaal van het leven van Derek op een uitstekende wijze door het verhaal heengevlochten. Van begin tot einde weet deze film te raken en zet het een kritisch maar toch "begrijpelijk" beeld neer van deze cultuur. Ik zeg begrijpelijk omdat deze film de grondslag van de cultuur toont. Edward Norton speelt zijn rol op verbluffende wijze, zijn verschillende karakters in deze film kloppen gewoon met het acteerwerk. Het is geen gemakkelijke film, maar dat moet bij zoiets ook niet. Uitstekend.

vistrida schreef:

Snap je het wel?

als je niet van drama's houdT, waarom ga het dan uberhaupt zitten kijken? verwacht je een rambo film?

de 1 waardering zegt al genoeg over je eigen mentale status.

De film is verre van een enorm slechte te trieste b film.

Maja ik denk dat je het over het algemeen niet bepaald snapt. dat is wel uit je reacties op te merken

puckb96
Na een herziening nog verhoogd naar een 4, het geweld heb ik vergist met een andere film. Hier kwam helemaal niet zo'n bloederig geweld in voor, wel veel maar niet bloederig. En vistrida ik snap jouw echt niet hoor. VOnd het alleen zo zielig voor die Joodse kerel dat ie helemaal werd gediscrimineerd door Eddie Norton. Maar ja, keihard verhaal.

avatar van Filmpie1
orbit schreef:
Stoeprandscène is nog zo'n beetje het enige positieve aan de film.. inderdaad rauw en meedogenloos.. was de rest van de film maar zo

Kansloos

avatar van jumpstylemovie
Heb hem gister voor de 2e keer gezien. Blijft een sterke film.

Ik ben het wel met Orbit eens dat de stoeprandscene het beste stuk van de film is. Alles eromheen kan ik echter ook waarderen