Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 119 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Tony Kaye
Met onder meer: Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk
IMDb beoordeling:
8,5 (1.263.067)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 12 mei 1999
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot American History X
"Some Legacies Must End."
Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...
Externe links
Acteurs en actrices
Derek
Danny
Doris
Davina
Seth
Stacey
Sweeney
Murray
Cameron
Dennis
Video's en trailers
Reviews & comments
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Ik weet niet wat te doen.
Het is wel allemaal mooi gefilmd, en het uitgangspunt is wel prachtig maar de uitwerking is met momenten overdreven moralistisch en ongelovig.
Even wachten op herziening. Tot dan de tussenoplossing: 2,5*
Tevens de 2de film met Edward Norton die ik zie. Duidelijk een pluspunt in deze film. Al vind ik hem in 25th hour nog een tikkeltje beter acteren. (Vind die film globaal ook veel beter)
Vroeger vaak gekeken. Tijdje terug weer eens opgezet. Snap hem nu wat beter (bijv. de scene over Rodney King). Verder een uitstekende film met een goede boodschap, zonder al té zoetsappig te worden. Vind alleen Edward Furlong een irritante acteur. Ook nog een foutje gespot aan het einde van de film. Danny gaat de wc in en legt zijn werkstuk op de wc, hij draait om en wordt neergeschoten. Een shot later ligt ie dood op de grond met het werkstuk in zijn handen, terwijl die 'm op de wc had gelegd
We hebben hier op de site zo'n uitroepingsteken in de werkbalk staan. Dat kan je gebruiken om spoilers weg te werken.
Ik wil je ook vriendelijk verzoeken dat te doen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
Alsnog spoilertags geplaatst. Ook in het bericht van AGE-411..
We hebben hier op de site zo'n uitroepingsteken in de werkbalk staan. Dat kan je gebruiken om spoilers weg te werken.
Ik wil je ook vriendelijk verzoeken dat te doen.
En ik wil jou verzoeken geen spoilers te quoten, want dan maak je je er zelf ook schuldig aan. 
DBTim
-
- 854 berichten
- 1151 stemmen
Let je even op voor spoilers!
Edit: Hij neemt zijn werkstuk wel degelijk terug, voor hij wordt doodgeschoten.
Had nog even gekeken, je hebt gelijk. Maar hij draait zich om met het werkstuk in z'n handen, wordt neergeschoten, werkstuk valt. Shot later ligt ie met het werkstuk in z'n handen
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
Had nog even gekeken, je hebt gelijk. Maar hij draait zich om met het werkstuk in z'n handen, wordt neergeschoten, werkstuk valt. Shot later ligt ie met het werkstuk in z'n handen
Je hebt helemaal gelijk. Was mij nooit opgevallen...
free_jk
-
- 25 berichten
- 408 stemmen
Had nog even gekeken, je hebt gelijk. Maar hij draait zich om met het werkstuk in z'n handen, wordt neergeschoten, werkstuk valt. Shot later ligt ie met het werkstuk in z'n handen
ja een deel van het werkstuk valt als je kijkt denk ik dat je ziet dat hij maar 1 blad meer vast heeft!
[ Hunter ]
-
- 8 berichten
- 47 stemmen
Zeer sterke film. Briljant acteerwerk, een uitmuntende opbouw van het verhaal een mooie moraal zonder een clichématig hollywood einde. De manier waarop de sfeer wordt neergezet alleen al verdient imo 5 sterren.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Beetje te moraliserend en ongeloofwaardig.
Zal de 3,0 wel laten staan denk ik.
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
Beetje te moraliserend en ongeloofwaardig.
Omdat ik de ongeloofwaardigheid bij Jaws ook heb toegelicht, mag jij dat nu ook eens doen 
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Omdat ik de ongeloofwaardigheid bij Jaws ook heb toegelicht, mag jij dat nu ook eens doen
Ik vind het nogal ongeloofwaardig dat een neonazi-jochie na één klein gesprekje direct zijn nazi'-posters van de muur haalde samen met zijn broer. Is een werk van lange adem.
Ik had liever een meer 'open einde' gezien waar je ziet dat hij 'progress' gaat maken, maar dat op de moment zelf nog niet is. Of gewoon een einde waar hij zich neer legt bij zijn miserabele situatie. (Zoals die moment waar zijn broer begint te lachen met een mop die die neger verteld)
Ook die moord op die jongen zelf op het einde was nogal overbodig en behoorlijk
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
Ik vind het nogal ongeloofwaardig dat een neonazi-jochie na één klein gesprekje direct zijn nazi'-posters van de muur haalde samen met zijn broer. Is een werk van lange adem.
Vind jij dat? Het is toch vaak zo dat je op een gegeven moment inziet dat iets wat je deed verkeerd was. Danny kwam plots tot dat inzicht. Er is in dit geval toch geen tussenstadium als 'inzien dat je voor de helft verkeerd bent' of concreter 'ik laat 2 posters hangen, de rest haal ik weg'? Akkoord dat je het gesprekje kort vond, maar had het langer geweest zou het misschien langdradig geworden zijn. Ik vond het prima zo
.
EDIT: Er is inderdaad wel een iets langer gesprek (en zelfs meerdere gesprekken nodig) om iemand zo ver te krijgen natuurlijk. Maar op die manier kan je op elke film kritiek geven. Een romantische film bijvoorbeeld. Worden mensen smoorverliefd van tien minuutjes met elkaar te praten? Ook niet toch
? Maar dat doet niks af van de kracht van de film, vind ik.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Ik heb het nu niet over het 'inzien dat je verkeerd bent'. Dat kan misschien plots gaan. (Realistischer is dat dat in stappen gebeurd).
Er is nog een groot verschil met daadwerkelijk veranderen en toegeven dat je fout zat.
dEUS
-
- 268 berichten
- 374 stemmen
Ik heb het nu niet over het 'inzien dat je verkeerd bent'. Dat kan misschien plots gaan. (Realistischer is dat dat in stappen gebeurd).
Over wat heb je het dan :s.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Over wat heb je het dan :s.
Jouw eerste zin.
Beffrey28
-
- 476 berichten
- 1343 stemmen
Aardige film, maar voor mij ook een beetje te amerikaans en moralistisch. De film pakte me ook niet echt vast zoals het zou moeten bij een film als dit. Jammer.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Aardige film, maar voor mij ook een beetje te amerikaans en moralistisch. De film pakte me ook niet echt vast zoals het zou moeten bij een film als dit. Jammer.
Zelfde gevoel hier 
Al zaten er zeker wel goede elementen in de film. Bevat zowel top als dalpunten. Daarom vind ik het moeilijk deze een score te geven.
timmienoelie
-
- 1518 berichten
- 4265 stemmen
Prachtige film! Edward Norton zet een sterke rol neer.
Kstond natuurlijk heel de film aan de kant van degene die tegen discriminatie waren, maar die skinheads hadden ook wel gelijk dat 'positieve discriminatie' niet kan, al pakten ze het dan wel weer helemaal verkeerd aan.
Bij het einde van de film net voor Danny wordt vermoordhad ik zo'n gevoel van joepie, Derek heeft ingezien dat hij verkeerd was en gaat nu iets maken van zijn leven en Danny gaat zijn voorbeeld volgen. En ze leefden nog lang en gelukkig... EINDE
Maar dan ineens PIF POEF PAF, Danny Dood...
Kwas er ni goe van...
Toch wel een prachtige film hoor!
hutsekluts
-
- 373 berichten
- 552 stemmen
Wat een 'film noir' is dit eigenlijk, maar wat een sfeer, sterke acteerprestaties en goed verhaal. Aangrijpend drama over de relatie tussen denkbeelden, sociale afkomst en het doorbreken van de neerwaartse geweldsspiraal.....
Edward Norton is weer eens ijzersterk.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Wat een 'film noir' is dit eigenlijk
Heeft absoluut niks met film noir te maken.
(verwijderd)
-
- 118 berichten
- 0 stemmen
American History X is een van zijn beste in zijn genre
Edwart Norton die zijn karakter ijzersterk neer zet als een neonazi.
Er zitten geweldige scènes in, wat mij vooral prikkelt was die scène waarin Derek gearresteerd werd. En met die glimlach.
Fenomenaal.
Het verhaal wordt goed opgebouwd en is ook duidelijk te volgen.
Al verder in het verhaal vind ik het toch niet helemaal perfect.
Hoe Danny dan wordt overgehaald om zijn leven om te gooien vind ik toch weer wat té snel.
Hoe Derek dan uiteindelijk haat begon te krijgen vind ik dan wel opgebouwd.
Te ongeloofwaardig vind ik dan toch weer te overdreven om te zeggen, zeker omdat het realistisch oogt.
Ik was op het einde dan ook wel wat gespannen en hoopte niet dat Derek neergeschoten zou worden, maar dat Danny zo werd neergschoten was niet echt voor de hand liggend voor mij.
En geeft dan toch wel wat meer touch aan het verhaal, hij probeerde 'het" met zijn goede bedoelingen en werd toch dan neergeschoten als hij het recht wou zetten.
Voor mij (en velen) een toch wel emtiontele scène.
Toch weer anders dan een happy-ending, wat naar mijn mening ook wel had gemogen, mits het een niet te geforceerde happy-end was.
Het is niet perfect, American History X, maar als ik dan mij weer denk wat perfect is, dan kom ik wéér op niks uit.
Er is altijd wel wat mis, maar dit doet niet onder de film; de sterke elementen zijn veel sterker en aanwezig dan de zwakke elementen.
5'
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Het is niet perfect, American History X, maar als ik dan mij weer denk wat perfect is, dan kom ik wéér op niks uit.
Zou 't kunnen dat deze zin ook niet perfect is...?
(verwijderd)
-
- 118 berichten
- 0 stemmen
Zou 't kunnen dat deze zin ook niet perfect is...?
Ach ja dat kan wel kloppen.
Alleen bestaat er helaas nog een spelling checker, geen zin checker.
En toch vind ik dit wel weer niet zo veel toevoegen, dan kan ik net zo goed al jouw berichten op sporen en kijken of er fouten in zitten.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
...dan kan ik net zo goed al jouw berichten op sporen en kijken of er fouten in zitten.
Toe maar, ik kijk er naar uit! 
Maar heel eerlijk, ik begrijp de zin ook echt niet goed, vandaar m'n reactie erop. Door de foute opbouw ontgaat de betekenis van wat je schrijft me, dus... verklaar je nader.
(verwijderd)
-
- 118 berichten
- 0 stemmen
Maar heel eerlijk, ik begrijp de zin ook echt niet goed, vandaar m'n reactie erop. Door de foute opbouw ontgaat de betekenis van wat je schrijft me, dus... verklaar je nader.
Tja, nu ik het herlees vind ik hem zelf inderdaad onduidelijk.
Maar als je er aandacht aan besteed, wat nu al gebeurd is, lijkt het mij dat je wel de betekenis van de zin wel kan ontrafelen.
Niet iedereen voldoet aan het perfect en foutloos formuleren, van zijn of haar berichten en ik vind die ene zin ten opzichte van het hele bericht nou niet echt heel erg. (er zitten verder nog wat foutjes in)
De reactie die daarop gegeven werd, leek mij meer bijdehand bedoeld. Ik zal er in het vervolg op gaan letten. 
tieske!
-
- 34 berichten
- 77 stemmen
Ik vond het verhaal steengoed.
verder vond ik het kleine jochie goed spelen.
Dennis1990
-
- 5 berichten
- 11 stemmen
Op de middelbare school lieten ze deze film zien met maatschappijleer. Toen vond ik hem erg heftig, maar als ik er aan terug denk - en ondertussen heb ik meer 'filmervaring' - kan ik mij wel verplaatsen in de mensen die deze film te moralistisch vinden, en ik denk eigenlijk dat zij wel een beetje gelijk hebben. Maar buiten dat lukt het de film wel uitstekend om indruk te maken, en niet alleen met de heftigste scènes, zoals de stoeprandscène, dus toch 3 sterren.
rambam3
-
- 143 berichten
- 266 stemmen
Geweldige film. Dat einde is nou net het stuk waardoor de film zo'n indruk maakt. In eerste instantie dacht ik dat die 'Derek' juist zou worden vermoord op het einde, vanwege die dreigende auto die om de hoek kwam. En dan toch loopt het anders. kan niet anders zeggen dan dat dit 1 van de betere films is die er ooit is gemaakt.
5*
Davidus
-
- 648 berichten
- 947 stemmen
Vond hem niet goed. De karakters waren ongeloofwaardig en het moraliserende verhaaltje was helemaal ongeloofwaardig en irriterend.
Zowel fysiek als qua uitstraling vond ik Edward Norton niet echt overkomen als een kwaadaardige skinhead. Was veel te mager en veel te braaf. Zijn voorkomen paste niet bij de agressieve rol die hij had. Ook de wending in zijn gedachtenwereld vond ik echt totaal overdreven en ongeloofwaardig.
De "bekering"die hij meemaakt in de gevangenis. Net alsof de gevangenis heilzaam voor je geest is. Sjezis, dat vond ik totaal ongeloofwaardig. De kwaadaardige Hitler vererende skinhead heeft principes en bekeert zich in de gevangenis ! Vond het zelfs irriterend worden; gaat apart zitten in de gevangenis en is ineens beste maatjes met de negers. Kijk dat hij misschien zijn blanke medegevangenen minacht, ok, maar de overstap naar vrienden met de niet-blanken is totaal niet te volgen. Net zoiets als dat een feyenoord fan ineens vrienden wordt met ajacieden.
Nee, en ook het eind vond ik totaal onbevredigend. want wat willen ze nou zeggen: 'als je discrimineert word je door de niet-blanken neergeschoten?
Dan komt een evangelisatie film waarbij de voormalig crimineel zich bekeert, vele malen geloofwaardiger over.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Vond hem niet goed. De karakters waren ongeloofwaardig en het moraliserende verhaaltje was helemaal ongeloofwaardig en irriterend.
Zowel fysiek als qua uitstraling vond ik Edward Norton niet echt overkomen als een kwaadaardige skinhead. Was veel te mager en veel te braaf. Zijn voorkomen paste niet bij de agressieve rol die hij had. Ook de wending in zijn gedachtenwereld vond ik echt totaal overdreven en ongeloofwaardig.
De "bekering"die hij meemaakt in de gevangenis. Net alsof de gevangenis heilzaam voor je geest is. Sjezis, dat vond ik totaal ongeloofwaardig. De kwaadaardige Hitler vererende skinhead heeft principes en bekeert zich in de gevangenis ! Vond het zelfs irriterend worden; gaat apart zitten in de gevangenis en is ineens beste maatjes met de negers. Kijk dat hij misschien zijn blanke medegevangenen minacht, ok, maar de overstap naar vrienden met de niet-blanken is totaal niet te volgen. Net zoiets als dat een feyenoord fan ineens vrienden wordt met ajacieden.
Nee, en ook het eind vond ik totaal onbevredigend. want wat willen ze nou zeggen: 'als je discrimineert word je door de niet-blanken neergeschoten?
Dan komt een evangelisatie film waarbij de voormalig crimineel zich bekeert, vele malen geloofwaardiger over.
You got my point.
Gerelateerd nieuws

'American History X' verschijnt morgenavond (7 april) op TV: 'Dit is zo'n film die in mijn ogen niet beter kon'

De veelgeprezen 'American History X vanaf deze week ook te zien op HBO Max: 'Een meesterwerk'

Geprezen misdaadfilm 'American History X' vanavond (2 augustus) te zien op televisie

Deze drie klassiekers worden zeer binnenkort van Netflix verwijderd
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.811 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








