American History X (1998)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

avatar van Hakunamatafaka
Ik doelde op timmy natuurlijk.. snelle posters hier rond deze tijd

avatar van chevy93
o0Timmy0o schreef:
Sorry dat deze film te realistisch is
Voordat we weer allemaal idiote reacties krijgens over hoe Hollywood deze film is. Ik bedoel natuurlijk het begin. Je kan moeilijk ontkennen dat zoiets in het echt ook gebeurd.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Enkele off-topic reacties verwijderd, graag inhoudelijk blijven.

Nomak
Komaan eh Madecineman, aan dit soort stemmen moet jij je als moderator toch ook storen.
Het probleem komt de laatste tijd meer en meer voor.

Film zonder spanning, zonder hoogtepunten, saai, geen verwachting naar spanning, kortom een film die niet goed genoeg is voor 1,5uur ( na 50 minuten afgezet i.v.m slaapverschijnselen. )

Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat veel van mijn vrienden dezelfde redenatie hadden. Een hele berg kon de film niet meer aanzien, na de belangrijke scene. Ik weet niet hoe ik spoilers moet plaatsen, maar ik neem aan dat jullie weten welk stuk ik bedoel met 'belangrijke scene'.

Heb veel vrienden er écht van moeten overtuigen om verder te kijken dan alleen dat stuk. Uiteindelijk hebben de meesten dat ook gedaan en hun mening is helemaal omgedraaid, maar ze hadden écht moeite om verder te kijken dan die scene!
Kan me die reactie van Timmy op zich dus wel voorstellen... Al is-ie dan niet terecht .

avatar van doodah
spoilers kan je plaatsen door op het ! icoontje te klikken, vlak boven de 'typruimte'.

Cybill.
Was nog heel jong toen ik deze heb gezien, met school dan nog.. Ik vond hem ferm, had ook helemaal geen moeite met het uitkijken ervan alhoewel het verplicht was voor de les Snap ook de heisa niet rond die ene scène op straat. Heftig hoor, ga ik helemaal mee akkoord. Maar nu ook niet om te zeggen zó erg, zeker omdat de camera weg draait en je een groot stuk van de gruwel mist. Wat niet wil zeggen dat ik het slecht vond, vond het juist een beter effect krijgen door het niet bewust te filmen. Heel overtuigende rollen door beide broers, knap geacteerd. En best wat harde scènes. Gewoon een knappe, realistische film, met een duidelijke boodschap. 4*

Blarown
o0Timmy0o schreef:
Normaal geef ik pas een cijfer als ik de film gezien heb. Deze film krijgt meteen een 0.5 voor zijn super racistische en belachelijke begin.

Bij vlagen de meest belachelijke 20 minuten die ik ooit gezien heb.

wat is dat nou voor een dom gedoe zeg...
beter kijk je gewoon de hele film en geef dan een cijfer -.-
maar met kindjes zoals jij zal het dan ook wel niet veel beter zijn dan een 0,5...

de film gaat nou eenmaal over racisme, maar ook over de verandering van ''bad guy'' naar ''good guy''.
ik snap ook niet waarom je deze film koopt want aan de voorkant is toch al te zien dat er iemand met een hakenkruis op zijn borst op staat?, lijkt mij dat hij dan niet echt liefde voor iedereen uitstraalt zeg maar..

avatar van Qar
Qar
Keiharde film die zeker niet altijd even prettig is om te zien, veel geweld aantal harde scenes en ik kan begrijpen dat sommige mensen best wel moeite hebben om dit te zien.
Ik vind dit een meesterwerk. Een film die gemaakt moest worden en dat is ook met verve gedaan door Kaye.
Naar mate de film het einde naderde werd er al wel duidelijk wat er ging gebeuren, maar ik moet zeggen dat dit ook wel overtuigend is neergezet.

Wat mij betreft is dit echt een must-see voor iedereen.

avatar van epic piggy
Deze film is een meesterwerk, ik hou echt niet van drama's en op het midden wou ik de film al afzetten maar dat deed ik niet steeds de groei van Derek en Danny mee te maken stap voor stap.
Wauw, dit was echt geniaal.
Van begin tot het eind sterk neergezet soms wat moment dat de film inkakte maar daarop volgede weer iets waardoor je door moest blijven kijken.
De acteurs, het script etc.
Ik leefde op het begin niet mee met Derek en Danny en de rest van de Skinhead's maar op het moment dat je zag wat er was gebeurt in de gevangenis.
Ik ben sprakeloos, een geweldige film van top niveau.
Een aanrader, een must-see maakt niet uit hoe je het noemt.
Ik vond V for vendetta altijd de beste film die ik had gezien maar die haalt het niet bij American History X
SPOILER EINDE
het einde was echt abrupt en totaal onverwacht, een einde dat ik niet zag aankomen. Niet bepaald een happy-ending.
Als ik deze film meer kon geven als 5 sterren had ik dat gedaan.
Iedere hater van deze film moet de film eens afkijken en dan eens zien wat ze dan vinden dit is geen film voor mensen die houden van verstand op 0 en actie.
Die mensen moet andere films gaan kijken en ver uit de buurt blijven van dit soort prachtstukken.

avatar van yeyo
epic piggy schreef:

Had ik deze wijze woorden maar eerder gehoord! Je hebt me overtuigd, vanaf nu mijd ik hoogstaande, intellectuele films als American History X.

kramersietse
Doe mij ook maar die Edward Norton van Fight Club of 25th Hour, na die smerige kaak scène heb ik de film ook uit gezet. Later het einde nog bekeken, die was op zich nog wel sneu ja.

een must see

(500!) Hier hoef ik niet echt veel meer aan toe te voegen: 4.50 (4.60)
Een bijzonder sterke prent, waarin ik een dusdanig moralistisch verhaal nooit zo sterk uitgebeeld heb zien worden, met dank aan de zeer overzichtelijke regie van Kaye. De contrast die in het script is aangebracht pakt geweldig uit, bulkt de film van de meest geweldige dialogen, sterker nog, de prent is nauwelijks op één slechte dialoog te betrappen en wordt het geheel zeer overtuigend gebracht, niet in de laaste plaats door de diepgang in de personages. Dat is onder andere te danken aan een geweldige acteerprestatie van Edward Norton en de toch wel zeer verrassende Furlong, aangevuld door overwegend geslaagde bijrollen. Cinematografisch laat Kaye hier en daar wat steken vallen, al moet gezegd worden dat de zwart/wit scenes goed in het geheel passen en het zeer verzorgde camerawerk en de zorgvuldig gekozen opnamelocaties eveneens in positieve zin opvallen.

avatar van Oordeel
De film die toch wel de grootste indruk op mij gemaakt heeft. Prachtig, schitterend, geweldig! Woorden schieten tekort.

avatar van %%%%%%
Oordeel schreef:

Oef kort en krachtig

Goede film, maar naar mijn mening is er een nog betere en nog realistischer film over dit onderwerp, namelijk; "Romper Stomper".

avatar van Justinw
Toch wel een tegenvaller.

Het is een goede film daar niet van. Edward Norton doet het goed maar niet uitstekend.Het zwart/wit filter voor het verleden was aardig. Het script is ook goed, maar er waren een paar punten die me stoorden.

Zoals, de heroische muziek(de koren met hoge noten), ik kon het niet waarderen.
Ook de basketbalscene was echt weer z'n typisch amerikaanse scene.
Het einde zag je al van heel ver aankomen.
The all of a sudden transformatie van Derek ging wel heel makkelijk. Een skinhead is niet trouw aan het volk, en dus zijn het allemaal verraders.En vooral voor iemand die een leider was en medeoprichter van een bende en mensen zo hersenspoeld in negatieve zin naar de kleurlingen, zal naar mijn persoonlijke mening niet zo snel zijn overtuiging zo radicaal omgooien.

Nee, hij was prima weg te kijken. Maar het meesterwerk waarop ik gehoopt had bleef uit. Snap ook wel waarom de meesten deze film zo hoog waarderen.

orbit
Spik68 schreef:

Vind Made In Britain nog een stuk beter!

avatar van Justinw
Made In britain ben ik erg benieuwd naar.

avatar van jacobz
Goede realistische film

avatar van Filmlak
Oordeel schreef:

Woorden schieten tekort.

Bij mij schieten woorden ook tekort.

Standaard, cliché, sentimenteel, erg toegangelijk en oppervlakkig! Deze film heeft niet veel indruk op mij gemaakt.

Op zich goeie film met goede acteerwerk van de twee Edwards.
Mooie zwartwit scenes ook.

avatar van belizard
Hele goede film. Heel goed geacteerd en het verhaal is heel goed en continu boeiend. Ook vond ik het heel leuk dat de scenes die zich in het verleden afspeelden in zwart-wit zijn. Ik vond het einde ook heel goed, ik zag wel aankomen dat er iets ergs ging gebeuren, maar ik dacht dat Derek vermoord zou worden, maar dat was niet zo.
Kortom: Een hele goede film.

avatar van Timmy757
Redelijke film.

avatar van gratis
ckuhl schreef:

Jij hebt duidelijk geen verstand van films.

avatar van moviechick-99
inderdaad geen verstand van films.het was een redelijke film,maar wel een beetje gewelddadig en racistisch.toen met die afro amerikaan die moest op de stoep gaan liggen met zijn gebit op de stoeprand en dan op zijn hoofd trappen wow.dat was echt eng.maar zeker geen slechte film.

avatar van yeyo
moviechick-99 schreef:
en racistisch.

avatar van flipsyde
Haha een beetje maar he.