American History X (1998)

4,18 10031

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

avatar van Quaest
Het is niet slecht voor Tony Kaye..
Want dat is eerste film van hem...

avatar van Bambi18
Lad schreef:
Zotschijnt is het echte einde anders?

Ik heb dit eens gehoord van iemand, klopt dat?

Ik denk niet dat dit klopt.

avatar van 074
prachtig alleen -0.5 voor het einde
4.5

avatar van darkjaap
hoezo ?
het einde vond ik juist het mooiste van de film..
niemand had het echt zien aankomen en daarom vond ik het echt tof..
maarja iedereen heeft een eigen smaak natuurlijk

avatar van Bambi18
darkjaap schreef:
hoezo ?
het einde vond ik juist het mooiste van de film..
niemand had het echt zien aankomen en daarom vond ik het echt tof..
maarja iedereen heeft een eigen smaak natuurlijk

Dan doelen de meeste op het matige acteerwerk van 'Derek'.

avatar van kelama3
harde (waarheid) film met goed acteerwerk! norton is altijd meesterlijk in zijn rollen (bijv: the score)maar vind hem hier het beste uitkomen... wat een kop zeg! liet me flink nadenken ook, want de racist heeft wel degelijk op sommige punten gelijk maar de manier waarop hij tot inkeer komt is echt goed verteld en uitgewerkt... ook een goede rol voor furlong als de jongere broer. juist het zwart/witte maakt de film stoer. sterke film die je zeker bij je verzameling moet hebben!

Toomzor schreef:
Heb net AHX voor het eerst gezien en moet zeggen dat ik het een erg goede/leerzame film vond. De film heeft me echt aan het denken gezet.

Alleen zit ik wel nog met een vraag:

1. Die jongen die Danny op het laatst vermoord, waarom doet die dat nou precies?

Ik vond het wel een beetje een matig einde, want ik zou graag nog willen zien hoe het nou zou aflopen met Derek en het hele gezin.

*4.5

waarom?
volgens mij zoals je in het begin kon zien,kon hij en de donkere jongen niet zo goed overweg met elkaar,en was de donkere jongen pist op hem..voor sommige rede genoeg om te gaan...

ik vnd het einde wel erg goed zelf,al vraag je je af of hij nu nog steets bij zijn nieuwe denk wereld blijft.

avatar van ®Tc
4,5 prachtfilm

Schitterend verhaal en de sfeer in deze film zorgt ervoor dat je er meteen inzit. Het goede einde maakt het compleet. Zeker een aanrader. De limited edition is de laatste tijd te vinden voor €5.

Mooie en boeiende film. Vooral het eerste uur was schitterend en soms ook zeer grof (stoeptegel incident). Toen Edward Norton (schitterend gespeeld trouwens) begon te veranderen vond ik het ietsje minder worden. Het einde was overigens subliem en verrassend.

Theunissen schreef:
begon te veranderen vond ik het ietsje minder worden.

Welke deel?

Quaest schreef:

Welke deel?

Toen hij in de gevangenis kwam.

film_kaza
Ik begreep het einde niet zo, kan iemand me daarmee helpen?

Wat begreep je niet. Waarom het broertje dood gaat?

Echt een top film!
liet een behoorlijke indruk op me achter.
ook het einde is goed, niemand had verwacht dat het zo zou lopen!

avatar van N811
Quaest schreef:
Het is niet slecht voor Tony Kaye..
Want dat is eerste film van hem...
eerst film voor het grote publiek

avatar van N811
Theunissen schreef:

Toen hij in de gevangenis kwam.
Dat is juist het mooiste stuk.
De gevangenis heeft een realistische enge sfeer.

Max en Joep
goeie film maar wel ERG correct en veilig.
net wat meer lef, wat meer "bite" (als bijv. in Romper Stomper) had de film iets meer smoelwerk gegeven.

nu is het het standaard voorgezet-onderwijs-proof-anti-nazi-filmpje.

N811 schreef:
Dat is juist het mooiste stuk.
De gevangenis heeft een realistische enge sfeer.

Ja en dat is ook men mooiste moment om te zien hoe hij veranderd.

Lijkjuh
Zeer goede film

avatar van ReinventedWheel
Goede film met een verrassend einde.

Bijzonder sterk portret over de neo-nazi beweging in Amerika. Zou verplichte kost in het middelbaar onderwijs moeten zijn.

gauke schreef:

waarom dan?
is neo nazisme zo'n groot probleem in de VS?
ik denk dat gangviolence is meer prioriteit zou mogen krijgen....

Het is ook gang violence.

niet hetzelfde vind ik.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Zo groot is het verschil echt niet hoor. Al helemaal niet in de Amerikaanse gevangenissen. .

in de gevangenis zitten niet zoveel neo-nazi's.

wel een hoop white pride gasten die ook maar een gang vormen, simpelweg om in leven te blijven.

hun getatooeerde swastika's etc zeggen echter niet zoveel./
het zijn geen echte neo-nazi's.

he tswastika is sowieso veel mindre beladen in de US.
Bikers hebben hem soms zelfs al als embleem oid

Ik zeg NIET dat de white gangs in de gevangenis niet onfris zijn, maar het zijn geen ECHTE idealistische nazi's.

Max en Joep schreef:
in de gevangenis zitten niet zoveel neo-nazi's.

Net zoals bendeleden in de hood zeg maar.

Max en Joep
nee, totaal verkeerde vergelijking, zeg maar

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Max en Joep schreef:

hun getatooeerde swastika's etc zeggen echter niet zoveel./
het zijn geen echte neo-nazi's.

he tswastika is sowieso veel mindre beladen in de US.
Bikers hebben hem soms zelfs al als embleem oid

Om in leven te blijven is wel heel erg idealistisch gesteld. Een gang als Aryan Brotherhood is verantwoordelijk voor meer dan een kwart van de moorden in de Amerikaanse gevangenissen (en ze vertegenwoordigen ongeveer 1% van de totale gevangenispopulatie). In hoeverre het nazi's zijn die serieus over de bijbehorende ideologie hebben nagedacht kun je je inderdaad afvragen, maar als ze zichzelf als nazi's zien (en dat doen ze) zijn het wat mij betreft nazi's. Bovendien krijgt Aryan Brotherhood steeds meer voet aan de grond buiten de gevangenis. Het verschil met de andere gangs is echt niet zo groot hoor.

avatar van leidsehoodie
Veel zwarten zien de getto inderdaad ook als een soort gevangenis. Er zijn zeker overeenkomsten. De getto's creeren criminelen, de gevangenissen creeren ook criminelen. Alleen lijkt het mij dat het voor de overheid een stuk makkelijker moet zijn om de problemen in de gevangenissen aan te pakken. Ze bepalen immers zelf wie er naartoe gaat.