American History X (1998)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

avatar van Val.Broman
Pastichio Rocker schreef:

Het geweld in Pulp Fiction kun je bijna cartoonesk noemen. Dan is zo'n stoeprandscene wel even andere koek.
Weet ik maar het lijkt mij dat je dan wel van geweld houd, ik vergelijk American History X en Pulp Fiction ook niet met elkaar ik zeg alleen dat er in allebij behoorlijk wat geweld in voor komt al is het cartoonesk, geweld blijft geweld

zenboy1969
Sterke rol van Edward Furlong. Edward Norton iets minder hier... Leuk om het verleden en/of flashbacks uit te beelden in zwart/wit, gebeurt immers niet meer zo vaak en stoort ons "kleurenkijkers" toch niet. Grappig de commentaar van één of andere naïeve NL "ook in de grote steden in België komt dit voor" hahahahahahahahaha deze is schitterend. Yeah right... Amerika en België zijn de enige landen met racisme, de hoogste criminaliteitscijfers en elke dag oorlog en geweld op straat tussen jongeren van allerlei nationaliteiten. Man man man... kruip uit je luie zetel en kom eens op straat kijken hier in België. Ik woon al 40 jaar in een grote stad en merk daar niet meer of minder van dan in Rotterdam of Amsterdam.

Pastichio Rocker
zenboy1969 schreef:
Sterke rol van Edward Furlong. Edward Norton iets minder hier...

Andersom juist.

Val.Broman schreef:
Pulp Ficton op nummer 1 in je top 10 en een avatar van een man met een behoorlijk grote gun. Weet je het zeker?

Ja ik weet het zeer zeker

Idd

avatar van -scarface-
een echte goeie film en een mooi verhaal over de waarheid . deze krijgt van mijn een dikke 5

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat had je zonder deze film niet ingezien?

Goede opmerking

JTV-kijker schreef:
een echt extreme en gestoorde film maar het laat goed zien hoedat het er op sommige plaatsen aan toe gaat. Ook in de grote steden in België kom je dit tegen. Zelfs bij mij op school is er nog veel racisme maar belange niet zo erg als hier.
Op sommige momenten was het wat saai maar over het algemeen was het een ijzersterke film
een 4.5 dus voor mij

Amerika is het land waar de verschillende culturen veel hun eigen leven leiden, voornamelijk op huidskleur gebasseerd.
In Nederland is dit niveau ook stuk lager en proberen we mensen met een andere etnische afkomst te betrekken in onze maatschappij en niet buiten te sluiten. Helaas gaat dit niet altijd even makkelijk en blijkt uit statistieken dat Roma's, Antilianen, Surinamers, Turken en Marokkanen gemiddeld veel meer in aanrakkingen komen met jusitie dan autochtonen. Jammer, maar de tijd zal leren.In Frankrijk is die situatie al heel wat ernstiger, door het hoge aantal immigranten wat niet aan werk komt.
Voor cultuurbotsingen in nederland moet je terrecht in de grote steden, maar echt racisme vind je voornamelijk in de kleine dorpen, waar alles wat net iets anders is het werk is van de duivel is.
Ik vind racisme een zo zinloos iets, frustaties projecteren op een makkelijk doelwit. Namelijk alle mensen met een bepaalde huidskleur. Mensen lijken soms wel iets nodig te hebben om op te zeiken. Waaar zijn we toch soms eigenlijk mee bezig.

_dangerous_
N811 schreef:

Helemaal mee eens.

_dangerous_
desteven007 schreef:

Indrukwekkende kleine film
waarom kleine film

Het is eenmaal een kleine film,
zeker als je naar de budget kijkt.

Het is eenmaal een kleine film,
zeker als je naar de budget kijkt.[/quote]

Maar wel een zeer goede film!

film_kaza
_dangerous_ schreef:

Het is eenmaal een kleine film,
zeker als je naar de budget kijkt.

Wat bedoel je precies met "klein"?

film_kaza schreef:

Wat bedoel je precies met "klein"?

Volgens mij is een kleine film een film met een smal budget. Het productiebudget voor AHX was maar $10.000.000.

film_kaza
Jeauhan schreef:

MMhh aparte woordkeuze. Low- budget neem ik aan. Alhoewel ikzelf noem 10 miljoen niet low

avatar van Robin2011
Top cast, en uiteraard wereldberoemd om die ene stoeprand scene.

Gewoon een topfilm om te zien, vooral de combinatie van het spel van Edward Norton en Edward Furlong.

film_kaza schreef:

Nee 10 miljoen is niet low-budget, daarom zij ik ook smal budget.

Dat was het bijdehante antwoord. Nu het serieuze. Tegenwoordig (en ook al in '98) is 10 miljoen geen budget waarmee je gekke dingen kunt doen, zeker qua cast niet. Je zult dus alles op eigen kracht moeten doen want de bioscoopbezoekers zullen zeker niet op de grote namen afkomen.

En het resultaat is:

Verre van grappig is het dan weer wel.

En het resultaat is:

Vind deze (precaire) onderwerp nu niet iets wat bij voorbaat geschikt is voor een voice-over. Kies dan voor de chicken-royale with cheese uit Pulp Fiction

avatar van leidsehoodie
Val.Broman schreef:

ja maar die man met die grote gun komt uit pulp fiction. houdt hij dan van geweld of van pulp fiction? diep he?

avatar van medansavamhel
Geweldige film. Goed geacteerd en pakkend verhaal. Zeker wel een 4 waard!

avatar van medansavamhel
En het resultaat is:

Alles behalve grappig en zelfs een belediging tegenover de film.

zenboy1969
Heb vandaag deze film nog eens herbekeken. Sterke rol van Edward Furlong. Edward Norton straalt wel inderdaad nog steeds evenveel zelfvertrouwen uit in het neerzetten van zijn personages, alleen denk ik dat deze rol eerder weggelegd was voor een andere acteur... Leuk om het verleden en/of flashbacks uit te beelden in zwart/wit, gebeurt immers niet meer zo vaak en stoort ons "kleurenkijkers" toch niet. "Ook in de grote steden in België komt dit voor" hahahahahahahahaha wake me up before you go go.

avatar van drlina
Edward Norton is echt goed in AHX! Maar ja hij is overal goed in! AHX is echt een topfilm en ik kijk hem heel erg vaak, omdat het zo'n mooie betekenis heeft!

avatar van Bambi18
Wow. Wat een krachtig verhaal en hoe goed neergezet. Kan het eigenlijk niet anders beschrijven. Ik vind alleen een ietsiepietsie jammer dat 'Derek' niet heel erg overtuigend overkomt wanneer hij 'Danny' dood aantreft in de wc Maar de rest van de film vind ik gewoon top! Had ik al veel eerder moeten kijken.

De mooiste zin in de film gesproken door zijn werkmaatje "in de gevaningenis ben jij de neger" deze zin gaf voor mij de essentie van het ( nutteloze) racisme weer

Bambi18 schreef:

Ja vond hem daar ook niet overtuigend spelen, vooral het huilen was niet echt genoeg

Heb net AHX voor het eerst gezien en moet zeggen dat ik het een erg goede/leerzame film vond. De film heeft me echt aan het denken gezet.

Alleen zit ik wel nog met een vraag:

1. Die jongen die Danny op het laatst vermoord, waarom doet die dat nou precies?

Ik vond het wel een beetje een matig einde, want ik zou graag nog willen zien hoe het nou zou aflopen met Derek en het hele gezin.

*4.5

Beste film ooit gezien. Voor iedere filmliefhebber een TOPPER!

Lad
Zotschijnt is het echte einde anders?

Ik heb dit eens gehoord van iemand, klopt dat?