Fahrenheit 9/11 (2004)
Genre: Documentaire
Speelduur: 122 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Michael Moore
Met onder meer: Michael Moore en George W. Bush
IMDb beoordeling:
7,5 (134.799)
Gesproken taal: Arabisch en Engels
Releasedatum: 22 juli 2004
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Fahrenheit 9/11
"Controversy...What Controversy?"
Fahrenheit 9/11 handelt over de vermeende relatie tussen de families van George Bush enerzijds, en de families van Osama bin Laden anderzijds. De film start kort na de controversiële verkiezingsuitslag van november 2000. Al Gore aanvaardde de nederlaag en George Bush werd de nieuwe president van de Verenigde Staten. We volgen Bush tijdens zijn eerste maanden 'in office' tot aan de dag waarop de Verenigde Staten de zwaarste terroristische aanslagen uit hun geschiedenis meemaken: 11 september? Moore analyseert de periode na de aanslagen: de omverwerping van het Taliban-regime in Afghanistan en Moore neemt vooral de aanzet voor de oorlog in Irak zwaar op de korrel.
Externe links
Acteurs en actrices
Zichzelf
Zichzelf
Zichzelf (as Cpl. Abdul Henderson USMC)
Zichzelf
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Zichzelf (archiefmateriaal)
Video's en trailers
Reviews & comments
Beejeej
-
- 580 berichten
- 1127 stemmen
dat kan hij eigenlijk wel...
als voor iedere 'fout' de president af zou moeten treden, zou het einde zoek zijn... kun je iedere maand nieuwe verkiezingen houden.
braambes
-
- 559 berichten
- 1356 stemmen
De president betaalt altijd de rekening, maar niet zonodig met aftreden.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Een president die tegen zijn volk liegt als het gaat om zoiets belangrijks als oorlog, dient te worden afgezet.
De man zei bewijzen te hebben voor WMD en banden met El Quaida. Nu zegt hij dat men er van overtuigt was dat het zo was. Blijkbaar is iederen vergeten dat hij destijds zei dat er bewijzen waren.
GFM
-
- 1116 berichten
- 1537 stemmen
Daar gaan we weer......
Na de hetze van media en buitenland is het dan eindelijk de keuze van AMERIKA die de doorslag geeft!! Deze mensen zijn niet achterlijk en wonen in het rijkste en machtigste land ter wereld, als de Amerikanen Bush als president willen accepteer het...
Als hij het redt is het alleen maar zeer knap van Bush ondanks alle hetzes!
kos
-
- 46702 berichten
- 8859 stemmen
Deze mensen zijn niet achterlijk en wonen in het rijkste en machtigste land ter wereld,

Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Daar gaan we weer......
Na de hetze van media en buitenland is het dan eindelijk de keuze van AMERIKA die de doorslag geeft!! Deze mensen zijn niet achterlijk
Als ze Bush herkiezen, verschil ik van mening met je.
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Inderdaad, maar het begint er wel op te lijken. Kerry heeft zo'n beetje al zijn troeven uitgespeeld en begint in herhaling te vallen....
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Ah, inkomensverdeling.
Mijn reactie sloeg echter op het gedeelte 'niet achterlijk' en 'machtigst', want dat de VS het rijkste land ter wereld zijn is niet echt een houdbare stelling.
Dus volgens mij leggen wij de accenten verschillend
.
kos
-
- 46702 berichten
- 8859 stemmen
Het gaat erom dat je je niet bepaald op de borst hoeft te slaan wat betreft welvaart als inwoner van de VS. En al helemaal niet onder Bush.
kos
-
- 46702 berichten
- 8859 stemmen
Ah, inkomensverdeling.
Mijn reactie sloeg echter op het gedeelte 'niet achterlijk' en 'machtigst', want dat de VS het rijkste land ter wereld zijn is niet echt een houdbare stelling.
Dus volgens mij leggen wij de accenten verschillend
.
Wat betreft 'niet achterlijk' moet ik wel de kanttekening plaatsen dat ze in de VS zo door de media zijn vertroebeld, dat logisch nadenken ook niet meer zo eenvoudig is.
Onderhond
-
- 87601 berichten
- 12862 stemmen
Redelijk komisch om dit neer te pennen bij een film als
Fahrenheit 9/11. Zeer objectieve media dit ...
kos
-
- 46702 berichten
- 8859 stemmen
Dat ontkent toch ook niemand?
Alleen belicht de film juist zelf dit hele circus, maar dan van de andere kant. Waardoor mensen toch eens uit dat patroon worden gebroken.
Onderhond
-
- 87601 berichten
- 12862 stemmen
Van de ene shit in de andere shit (om het eens plastisch te omschrijven).
Trouwens, in het huidige Europa kom ik veel meer anti-Amerikaanse propaganda tegen dan pro-Amerikaanse. In het geval van de meestse Europeanen is dit dus eigenlijk gewoon more of the same shit.
GFM
-
- 1116 berichten
- 1537 stemmen
Trouwens, in het huidige Europa kom ik veel meer anti-Amerikaanse propaganda tegen dan pro-Amerikaanse.
ik irriteer me daar behoorlijk aan..... Nederlandse media hebben altijd de neiging om Bush/Amerika te beoordelen als zijnde vergelijkbaar met de Nederlandse samenleving....
Wat dus compleet een ander land is met een andere cultuur en andere meningen.
Daarom zijn Amerikanen/Bush dus per definitie "dom" in Nederland....
Ze zijn alleen maar anders dan Nederlanders en dat moeten wij betweterige Hollanders eens leren te begrijpen....
kos
-
- 46702 berichten
- 8859 stemmen
ik irriteer me daar behoorlijk aan..... Nederlandse media hebben altijd de neiging om Bush/Amerika te beoordelen als zijnde vergelijkbaar met de Nederlandse samenleving....
Wat dus compleet een ander land is met een andere cultuur en andere meningen.
Bovendien lopen wij als makke lammetjes achter Amerika aan en zijn zij zogenaamd onze bondgenoot, dus is het niet zo vreemd dat wij hen bekritiseren, want wat zij doen, reflecteert op ons.
GFM
-
- 1116 berichten
- 1537 stemmen
Ik begrijp je kritiek, al ben ik het er niet mee eens, maar al dat gezeik op Bush (zie deze film en de afgelopen 29 pagina's discussie) heeft geen enkele zin....
Daarbij vind ik dat de media in Nederland nogal gekleurd verslag doen van Amerika en van diens oorlogen....
Voorbeeld: Er zijn in Afganistan deze week succesvol democratische verkiezingen gehouden, de eerste ooit in dit land, op de nederlandse tv gaat het alleen maar over de inkt die bij een aantal stemlokaaltjes niet goed zou zijn (=lees negatieve eruit lichten).... Terwijl dat door een aantal kansloze krijgsheetjes was geroepen.... Dat ze het bijltje erbij hebben neergegooid en de verkiezingen door onafhankelijke waarnemers als eerlijk zijn beoordeeld hoor je een stuk minder...
Nu geloof ik wel dat jij er genuanceerd over nadenkt Kos, we hebben al vaker pro/anti Bush discussies gehad, maar ik stoor me met name aan mensen die Bush klakkeloos neerzetten als een halve Jostie en Amerikanen als "dom" betitelen....
kos
-
- 46702 berichten
- 8859 stemmen
Ik begrijp je kritiek, al ben ik het er niet mee eens, maar al dat gezeik op Bush (zie deze film en de afgelopen 29 pagina's discussie) heeft geen enkele zin....
Ach, bij deze film is de enige plek dat het ontopic is, dus...
Daarbij vind ik dat de media in Nederland nogal gekleurd verslag doen van Amerika en van diens oorlogen....
Voorbeeld: Er zijn in Afganistan deze week succesvol democratische verkiezingen gehouden, de eerste ooit in dit land, op de nederlandse tv gaat het alleen maar over de inkt die bij een aantal stemlokaaltjes niet goed zou zijn (=lees negatieve eruit lichten).... Terwijl dat door een aantal kansloze krijgsheetjes was geroepen....
Nou ja, democratische verkiezingen...het is wel zwaar onder de Amerikaanse invloedssfeer komen te staan, zij bepalen wie er aan de macht komt en we hebben gezien waar dat toe kan leiden..
Verder is het maar net de vraag of het niet op een andere manier had gekund, zonder enorm veel haat tegen het Westen te creeren.
Nu geloof ik wel dat jij er genuanceerd over nadenkt Kos, we hebben al vaker pro/anti Bush discussies gehad, maar ik stoor me met name aan mensen die Bush klakkeloos neerzetten als een halve Jostie en Amerikanen als "dom" betitelen....
Volledig mee eens.
GFM
-
- 1116 berichten
- 1537 stemmen
Nou ja, democratische verkiezingen...het is wel zwaar onder de Amerikaanse invloedssfeer komen te staan, zij bepalen wie er aan de macht komt en we hebben gezien waar dat toe kan leiden..
Verder is het maar net de vraag of het niet op een andere manier had gekund, zonder enorm veel haat tegen het Westen te creeren.
De verkiezingen zijn door een grote groep onafhankelijke waarnemers als eerlijk beoordeeld en dat waren niet allen Amerikanen....
Ik vind het logisch dat Amerika enige invloed op het proces heeft, zij zijn en blijven wel de bevrijder van het land...
Amerikanen zijn gewoon goede bevrijders maar slechte bezetters....
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
De verkiezingen zijn door een grote groep onafhankelijke waarnemers als eerlijk beoordeeld
Onafhankelijk??? hihihi....
kos
-
- 46702 berichten
- 8859 stemmen
De verkiezingen zijn door een grote groep onafhankelijke waarnemers als eerlijk beoordeeld en dat waren niet allen Amerikanen....
GFM
-
- 1116 berichten
- 1537 stemmen
Maar de Afganen zijn toch vrij erop te stemmen of niet?
@Kijkert: Ja onafhankelijk
De Afghanen hebben de verkiezingen streng in de gaten gehouden. Een groep internationale waarnemers zegt ook dat de verkiezingen geldig moeten worden verklaard. Het tellen van de stemmen kan nu beginnen. Pas over enkele weken is de uitslag bekend.
Pessimisten
Tegenstanders van de huidige president Karzai eisen nieuwe verkiezingen, omdat veel mensen meerdere keren zouden hebben gestemd. De FEFA is van mening dat het met de veiligheid veel beter was gegaan "dan de pessimisten'' hadden verwacht.
De organisatie bevestigde dat de gang van zaken met de inkt om kiezers herkenbaar te maken tot veel klachten had geleid. Die inkt bleek niet onuitwasbaar. Een ander probleem was het gebrek aan ervaring bij de medewerkers van de stembureaus.
Europa
De Europese Unie heeft verkiezingen toegejuicht. Minister van Buitenlandse Zaken, Bot, feliciteerde als voorzitter van de Europese ministerraad de Afghanen met de memorabele gebeurtenis
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
@Kijkert: Ja onafhankelijk
Dat blijkt niet uit het stukje dat je postte...
Sorry hoor, maar in de internationale politiek (en ook in de nationale politiek) bestaat geen 'onafhankelijkheid'. Ook niet bij waarnemers... De belangen voor het welslagen van de verkiezingen zijn gewoon veels te groot.
GFM
-
- 1116 berichten
- 1537 stemmen
Je kan natuurlijk altijd de onafhankelijk van een onafhankelijke groep waarnemers in twijfel trekken (want wie controleert de controleurs?)....
Het laatste nieuws

'Crime 101' overtuigt critici: 'Uitstekende misdaadfilm'

Splinternieuwe trailer 'Scrubs'-revival onthuld: kijkers reageren positief

Nieuwe ‘Spider-Noir’-trailer laat Nicolas Cage los in het Spider-Verse

David Thewlis (Lupin) heeft geen interesse in terugkeer naar de 'Harry Potter'-franchise
Bekijk ook

Magnolia
Drama, 1999
1.554 reacties

Senna
Documentaire / Biografie, 2010
158 reacties

Diarios de Motocicleta
Roadmovie / Biografie, 2004
321 reacties

Ray
Biografie / Muziek, 2004
260 reacties

Saturday Night and Sunday Morning
Drama, 1960
16 reacties

The Fog of War: Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara
Documentaire / Biografie, 2003
50 reacties
Gerelateerde tags
president van de verenigde statenwar on terrorjihad saudi arabiairaqregeringoorlog9/11oil companyoil war
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










