Point Blank (1967)

Actie / Misdaad

geregisseerd door John Boorman
met Lee Marvin, Angie Dickinson en Keenan Wynn

Wanneer Walker zijn vriend Reese probeert te helpen wordt hij door hem neergeschoten en voor dood achter gelaten. Reese blijkt er ook nog eens vandoor te zijn gegaan met Walker's vrouw. Om wraak te kunnen nemen moet Walker een machtige misdaadorganistatie penetreren.

avatar van Spetie
” I want my money. I want my $93,000.”

Heerlijke film van Boorman, die een eenvoudig wraakverhaal op subtiele wijze vermengt met een stijlvolle, stilistische aanpak, met een sterke montage en een mooie geluidsband. Vooral het eerste kwartier is heerlijk sfeervol en trekt je puur en alleen door de sterke geluidsmontage al helemaal in het verhaal. Tenminste, bij mij gebeurde dat wel. De alom geroemde voetstappenscène is dan ook fantastisch.

Lee Marvin zelf, speelt ook een fijne hoofdrol. Hij heeft van zichzelf al een geweldig markante uitstraling, met die enorm gefronste en karakteristieke kop van hem. Dat combineert hij met een aantal fijne, droge oneliners en prima acteerwerk, waardoor zijn personage Walker erg cool overkomt. Angie Dickinson is een fijne tegenspeelster. Mooi, maar toch ook iemand met een vurige uitstraling, wat hier ook gewenst is.

In de tweede helft zakt het niveau wel iets naar beneden, wordt het allemaal net iets minder stijlvol, maar blijft het desondanks een erg fijne thriller om naar te kijken. Ik vond het ook wel leuk om te zien hoe de vijanden van Marvin steeds tegen elkaar uitgespeeld worden. Point Blank bewijst dat eenvoud en een stijlvolle aanpak erg goed samen kunnen gaan en Boorman bewijst nog maar eens zijn klasse.

4,0* dik

Een typische jaren zestig productie, dit gestileerde, gewelddadige en ijskoude misdaadverhaal, met een pessimistische ondertoon en waarin macht boven gevoel werd geplaatst. Het gebeuren werd broksgewijs verteld (met flashbacks en tijdssprongen vooruit); zo zat het in de kop van de hoofdpersoon en het verhaal kreeg er iets onwezenlijks door. Een nadeel van deze structuur was dat het niet altijd even duidelijk was. De cast speelde sterk met een briljante Lee Marvin.

avatar van namingway24
Lee Marvin is een bad-ass in deze uiterst stijlvolle misdaadthriller.

Boorman maakt gebruik van flashbacks en vooruitblikken om het verhaal te vertellen, maar dat leid nooit af en is nooit verwarrend. Het houdt je als kijker zeker aan het scherm gekluisterd. De actiescènes waren zeker voor die tijd vrij heftig en blijven vandaag de dag zeker overeind. Het hoogtepunt was de scène in de swingclub; geweldig gechoreografeerd met goed gebruik van lichteffecten en schaduw. Het gekrijs van de zanger dat naadloos over lijkt te gaan in het geschreeuw van een danseres was ook een briljante vondst. Echt een lust voor het oog en oor.

Lee Marvin draagt deze film op zijn brede schouders. Hij overtuigd vaak alleen door zijn geweldig gebeeldhouwde kop, maar zeker ook door zijn acties; hij is bikkelhard maar ook charmant als het hem goed uitkomt. Het was prachtig om te zien hoe hij de schurken stuk voor stuk te slim af was.Angie Dickinson is zijn adembenemende tegenspeelster en ze biedt goed tegengas en staat haar mannetje absoluut.

Alcatraz is bijna een personage op zich, en de laatste scène op het gevangeniseiland waarin walker beseft dat alles toch een beetje boven zijn pet gaat eb zich terugtrekt in de schaduw is een mooie, vrij verrassende afsluiter van een absolute misdaadklassieker.

avatar van HarmJanStegenga
Hm, ik zie dat deze 'Point Blank' pas de 2e film is van regisseur John Boorman die ik zag. 'Deliverance' kennen we natuurlijk allemaal. Prima geheel, sfeervol en mooi geschoten. Ik hou van Los Angeles als locatie, dat grote huis met zwembad naar het einde toe is ook zo'n mooie setting. Volgens mij maakt Lee Marvin zelf nieteens iemand koud, maar hij zorgt ervoor dat er heel wat mensen het loodje leggen. Leuk detail. En dat voor 93.000 dollar. Boorman maakt zich qua plotuitwerking er wel heel makkelijk vanaf soms en ik kan persoonlijk niet zoveel met het einde, maar ik heb me goed vermaakt in de tussentijd.

avatar van timburton
Beste 1960's bad-ass die ik ken, die Walker. Zijn voornaam moet vooral ook nooit bekend worden. Voornamen zijn niet gegund voor beesten in pakken. Alles ademt jaren '60 in Point Blank. Voor de heteroseksuele, masculine melancholicus die ook zo zijn luie avonden voor de buis wil hebben.

avatar van John Milton
Ik vraag me af hoe alleen ik sta als ik zeg dat ik vind dat Payback de betere film is, en Mel geloofwaardiger is in de rol van Walker.

avatar van clubsport
ben ik mee eens , had moeite om deze uit te kijken , payback vond ik toch een heel stuk onderhoudender

John Boorman's 'Point Blank' is een hard-boiled gangster-film rondom Walker, het personage dat gespeeld wordt door Lee Marvin. En lopen, dat doet Marvin: recht op zijn doel af, ook al wordt nooit helemaal duidelijk wat zijn echte drijfveren zijn. 'Point Blank' is als een koortsdroom, heen en weer springend in de tijd en drijvend op primaire emoties. De locaties zijn geweldig gekozen in al hun kaalheid en Marvin heeft weinig woorden nodig. Eventuele opsmuk wordt door Boorman buiten het verhaal gelaten.

Lee Marvin is onvervangbaar als harde gangster en Angie is best knabbelbaar (à la Marlène Jobert of Mireille Darc) als macho-vrouwtje. Voor de rest stelt de film, op een paar voor die tijd best goed gefilmde scènes na, weinig voor en bevat niets origineels en is op het einde bepaald onduidelijk en teleurstellend.
Wat me niet ontging is de aanwezigheid van Carroll O'Connor, in die tijd alhier razend populair als Archie Bunker, de pezewevende komiek, in de vaste zaterdagavond TV-komiek.

Pezewevende komiek ???

De vaste zaterdagavond TV-komiek.??? Abracadabra.

Goeie film over een man die voor dood wordt achtergelaten en het geld wil waar hij recht op heeft. Een prima wraakfilm die er stijlvol uit ziet en goed gemonteerd is (de sterke voetstap-scene is daar een voorbeeld van). De film duurt niet te lang en Lee Marvin is goed gecast.