Point Blank (1967)

Actie / Misdaad

geregisseerd door John Boorman
met Lee Marvin, Angie Dickinson en Keenan Wynn

Wanneer Walker zijn vriend Reese probeert te helpen wordt hij door hem neergeschoten en voor dood achter gelaten. Reese blijkt er ook nog eens vandoor te zijn gegaan met Walker's vrouw. Om wraak te kunnen nemen moet Walker een machtige misdaadorganistatie penetreren.

avatar van thunderball
Hobbes schreef een tijdje geleden dat Lee Marvin de op een na coolste persoon op aarde ooit was en McQueen de coolste!

Dat is natuurlijk een foutje!
Zij zijn de op twee en een na coolste personen op aarde ooit.

Verder is dit natuurlijk een fantastische film, nergens voorspelbaar en spannend tot het einde (wat je er zelf nog bij kunt verzinnen ook!)!

Marvin laat hier even zien wat het is een werkelijk coole anti held te spelen, in tegenstelling tot huidige sukkels als Kostner en Hanks.

De remake is ook wel goed, maar toch een stuk minder, omdat bij dit origineel nergens ook maar een Hollywood sausje geduld wordt.

4 sterren!

thunderball schreef:

Ik zou die twee dan ook niet echt willen vergelijken met Lee 'god' Marvin.

Eindelijk overal (redelijk) goedkoop op dvd te krijgen!

avatar van sinterklaas
Heb hem gister gezien, ik vond hem voor een jaren 60 film best wel goed. Lee Marvin deed het prima. Hij was wel hard.

avatar van Paalhaas
Zag hem vandaag tot mijn stomme verbazing in de winkel liggen. Hij is sinds eind augustus op R2-DVD met NL-ondertitels te verkrijgen.

(€12,99 bij Van Leest, volgens mij nergens goedkoper)

avatar van thunderball
Gisteren ook bij Van Leest voor die prijs gekocht en vanavond (zonder verveelde vriendin er bij) lekker genieten!

Blijft een goede film, soms vervreemdend gemonteerd en verteld, zeer overtuigende Marvin, maar eigenlijk is iedere rol goed ingevuld.

De remake is ook best leuk kijkvoer, maar kan niet tippen aan dit origineel.

Kortom: nog steeds vier sterren!

avatar van boerenpummel
Niet echt bijzonder, maar wel een vermakelijke film met Lee Marvin als Walker.

avatar van Mochizuki Rokuro
John Boorman begon als documentairefilmer en filmcriticus. In 1965 begon hij zonder al te veel succes zelf met een regisseurscarrière. In 1967 werd POINT BLANK ook nog als een misser beschouwd. Men vond de film te sloom, omdat de actie slechts gering was, maar Point Blank bleek later een meesterwerk. Na POINT BLANK maakte hij nog twee van dit zelfde soort films die ook beide de moeite waard zijn: HELL IN THE PACIFIC (1968) en DELIVERANCE (1972). Daarna is Boorman trouwens weer (met uitzondering van twee half geslaagde films) weer gewoon matige films gaan maken.

Walker (magnifiek gespeeld door Lee Marvin) komt na een aantal jaren uit de gevangenis en is uit op wraak op zijn vrienden, die hem er destijds hebben ingeluisd. Ze hebben hem voor dood achtergelaten bij een overval en zelf de buit meegenomen. Na zijn vrijlating wil hij zich nu wreken op de oude bendeleden én zijn ontrouwe echtgenote Chris. De buit is inmiddels in handen van een machtige gangsterorganisatie, zodat harde middelen nodig zullen zijn om hem na al die jaren alsnog in handen te krijgen. Uiteindelijk dringt hij de appartementssuite van 'De Organisatie' binnen om de rekening te vereffenen.

Boorman heeft zijn film een tragische geladenheid meegegeven door het ritme van de film door middel van flashbacks en vertraagde opnamen geraffineerd te beïnvloeden. Het verhaal, dat op zich niet zo bijzonder origineel is, is gesitueerd in een beklemmende, onpersoonlijke wereld vol oneindig lange snelwegen en (voor 1967) hypermoderne flatgebouwen. Een sfeer die herinnert aan TARGETS van Peter Bogdanovich. POINT BLANK blijkt dus helemaal geen misser te zijn, maar een razendspannende film met Lee Marvin (in veel films getypecast als de ultieme schurk) als rots in de branding. Zelfs de meestal zo onuitstaanbare Angie Dickinson is goed te verteren. Zo worden de actiefilms tegenwoordig (bijna) niet meer gemaakt.

orbit
Pacino88 schreef:

Toch kan dit zeker niet tippen aan het fantastische Payback, deze film heeft een te soft einde en is te snel voorbij.

Nouuu...

Momenten van brille, maar had toch op meer gehoopt.

orbit
Ik vind hem ook niet super, maar payback is natuurlijk ook amper beter.

Die hoef ik niet eens te zien. Grappig wat Boorman over die film zegt.

Wouter schreef:
Die hoef ik niet eens te zien. Grappig wat Boorman over die film zegt.
Wat zegt Boorman dan?

Dat het oorspronkelijke script klote was, maar het karakter interessant. Boorman zegt met marvin het originele script uit het raam gegooid te hebben en dat Gibson het waarschijnlijk heeft opgevangen, want die film lijkt nogal op dat slechte originele scenario (volgens Boorman).

Wouter schreef:
Ah, wat grappig. Nou wil ik in dit geval wel een lans breken voor Payback: Straight Up. Dat is een totaal andere versie dan de bioscoopversie van toen. Straight Up is Brian Helgelands eigen cut, die hem toendertijd uit handen werd genomen. Bijna zestig procent is anders en met een totaal andere score en feel. Veel beter. Zie ook: Payback: Straight Up - The Director's Cut (2006) (V) - imdb.com

neo (crew)
Interessant. Veel meer noir en Porter wordt ook veel ruwer afgeschilderd. Ga er eens voor kijken.

neo schreef:
Gibson vond het zelfs veel te ruw en zorgde ervoor dat Helgeland ontslagen werd.

Haha, wat een maffe film! Dit is waar Tarantino de mosterd haalt.
Soms is het net een parodie op misdaadfilms.
Lee Marvin ziet er uit als de concierge van een middelbare school. Eigenlijk een anti-held, maar hij heeft ook wel wat coole eigenschappen. Hij is hier helemaal niet zo oud als ik dacht, hij is vroeg grijs geworden.
Veel over-the-top stylering, vooral in het begin van de film. Veel slow motions ook. John Woo moet wel een fan hiervan zijn.
Sommige scenes deden me ook aan de flashbacks in A Fistful of Dynamite denken.
Erg vermakelijk dit met op het einde een leuke rol van Carroll - Archie Bunker - O'Connor.
Ruime 3,5 sterren

Mochizuki Rokuro schreef:

Ik vind de film juist niet spannend. Het gemak waarmee de protagonist tegenstanders uitschakelt is zo overweldigend, dat ik geen moment vreesde voor z'n leven.
De sfeer is beklemmend, maar ook had ik een beetje een Thunderbirds gevoel erbij. De personages gedragen zich weird. Hoe ik dan op Thunderbirds uitkom weet ik niet, maar op de een of andere manier deed het me daar aan denken. Zelfde soort rare (onnatuurlijke) dialogen misschien.

avatar van niethie
Gister voor het eerst gezien deze film.
Ontzettend cool filmpje, voor zijn tijd erg expliciet zowel op sexueel als op geweldadig gebied, mooie gefilmt, originele vondsten, marvin is erg cool, en is echt een goed voorbeeld van een wel goede actieheld. Er is duidenlijk te zien dat veel van mijn favoriete films hier op zijn gebaseerd. En er zit genoeg actie in.
Alleen wel jammer, dat de film af en toe wel wat hard van stapel loopt. 3,5 sterren

avatar van Quentin
Audiocommentaar is de moeite waard, leuke track met Boorman en Soderbergh.

avatar van niethie
klopt, heb ik niet helemaal geluisterd maar wel een groot deel erg informatief.

avatar van niethie
Die scene, waar marvin helemaal in elkaar geslagen wordt, door die vrouw, en geen kik geeft, bewijst toch maar weer eens dat hij echt van steen is.

thunderball schreef:

ben het geheel met je eens. Alleen vergeet je john wayne nog.

avatar van NarcissusBladsp.
Lee Marvin is als Walker geweld-ig. De film is vanuit zijn perspectief gemaakt. De flashbacks zijn zijn herinneringen: de flashbacks leiden bij hem bijna tot black-outs. Toch wordt het hem niet echt 'wit' voor de ogen. Hij blijft zijn tegenwoordigheid van geest behouden. Daar zorgt 'Angie' ook voor. Hun woordloze liefdesscéne in andermans huis, waar de spanningen hoog oplopen, is meesterlijk.
Ondanks dat het verhaal schematisch is en dialogen simpel blijft de film door sfeer, de bijzondere muziek boeien. Hoe het verhaal verteltd wordt is bijzonder: het bijna woordloze spel van Marvin, zijn blik etc blijft fascineren. En de scene in de nachtclub is typerend: de regisseur spot met de toendertijd heersende mode in de muziek: meer krijsen dan zingen........het publiek dat meedoet: het benadrukt ook Walkers gevoel van isolement.

Mooie film met een bijzondere afloop. Vettte4*

avatar van PaulieWalnuts
Wat een vreemde film is dit. Maar wel erg goed gedaan. Het stijltje en acteerwerk spreekt me erg aan. Weer eens wat anders.

avatar van mikey
Extreem coole 'revenche' flick met een niet te stoppen lee marvin. Het camerawerk is buitengewoon spectaculair. Tuurlijk is de film nogal gedateerd, maar dat maakt het eigenlijk nog beter. Wie oplet ziet ook nog even Sid Haig voor een lift staan met een geniepig hoofd.

avatar van lucdecoster
mikey schreef:

Ja, mooie thriller-misdaad verhaal van de jaren 60, 1 van mijn favoriete films uit die jaren met een uitstekende Lee Marvin.

Diesel
Geweldige film inderdaad mikey. De film bevat zeker drie zeer memorabele scènes. Het geluid, de beelden, prachtig. Ook één van mijn favorieten uit de jaren zestig.

klute89
Een van de eerste films van John Boorman, misschien wel zijn eerste film? En hij is direct raak, een surrealistische "afrekeningsfilm" avant la lettre met een super rol voor Lee Marvin.
De film verliest geen enkele keer zijn spanning en met de manier van filmen van Boorman krijg je een mooi film!