Genre: Biografie / Roadmovie
Speelduur: 112 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: David Lynch
Met onder meer: Richard Farnsworth, Sissy Spacek en Everett McGill
IMDb beoordeling:
8,0 (107.907)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 2 december 1999
On Demand:
Bekijk via Prime Video
Bekijk via MUBI
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Donderdag 5 februari in één bioscoop (Amsterdam)
Plot The Straight Story
"A true story that proves a little determination goes a very, very long way."
The Straight Story is een roadmovie gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de 73-jarige Alvin Straight, die in 1994 op zijn grasmaaier een zes weken durende tocht onderneemt, vanuit Iowa naar Wisconsin, om zijn zieke broer op te zoeken. Het feit dat het met de auto een halve dag rijden is, maakt duidelijk dat zijn reis een verzoeningsgebaar is naar zijn oudere broer, die hij na een ruzie, 10 jaar niet gesproken heeft. Onderweg ontmoet Alvin diverse lokale bewoners met ieder hun eigen verhaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Alvin Straight
Rose Straight
Lyle Straight
Tom
Harald Olsen
Thorvald Olsen
Dorothy
Sig
Nurse
Reviews & comments
us_raider
-
- 2034 berichten
- 0 stemmen
Mooie film. De rust die de film uitstraalt met behulp van de prachtige beelden en de mooie muziek is heel goed gedaan.
Richard Farnsworth is ook goed, hij speelt met veel emotie.
3.5*
bubbachups
-
- 15 berichten
- 257 stemmen
Ik vraag mij sterk af wat mensen van deze film zouden vinden als het niet David Lynch was die de film regisseerde.
Dat het verhaal simpel en traag is, daar heb ik geen enkel probleem mee. Regelmatig is dat zelfs het recept voor uitmuntende films. Waar ik wel problemen mee heb is de enorme zoetsappigheid van deze film.
Al snel ontpopt The Straight Story zich als een mierzoete tv-drama die een flinke dosis doorzettingsvermogen vergt om uit te zitten. Dat ik het einde wel heb gehaald heeft enkel te maken met mijn waardering voor David Lynch. Ik had de hoop dat hij toch nog ergens een originele draai zou geven aan de film, maar helaas....
Met name de scène waarin Alvin Straight een meisje heeft ontmoet die al liftend haar familie probeert te ontvluchten is uitzonderlijk slecht. Het moment dat Alvin uit zijn aanhanger stapt en dat bosje aan elkaar gebonden takken ziet liggen is het absolute dieptepunt van deze film. In combinatie met de kitscherige gitaar riedel zorgt deze scène voor kromme tenen alom.
Richard Farnsworth (type Willie Nelson) is bepaald geen goed acteur, maar dwingt op één of andere manier toch sympathie af. Misschien wel omdat je medelijden met hem krijgt dat hij op zijn leeftijd nog in deze film moet meespelen. Want ondanks de onnozele dialogen en simplistische beeldspraak, slaat de ergernis niet direct over op zijn personage. Laat dit dan het enige positieve zijn dat ik kan ontdekken in deze slappe tranentrekker.
1,5*
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Ik vraag mij sterk af wat mensen van deze film zouden vinden als het niet David Lynch was die de film regisseerde.
Dit zo'n beetje:
Echt, kunnen die flauwe opmerkingen niet achterwege gelaten worden. Vrij vermoeiend. Ik vind het gewoon een meesterwerk, al had Johan Nijenhuis het geregisseerd.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
Geen enkel probleem gehad met het tempo van de film. Elk moment is er wel iets moois te bewonderen. Verder geweldig spel van Farnsworth. Prachtig zoals emoties worden overgebracht zonder dat er een woord wordt gesproken. Heb er bij oosterse films wel eens moeite mee, maar hier werkte het uitstekend. Voor nu vier sterren omdat ik door omstandigheden het einde niet heb gezien. Zal 'm snel op DVD aanschaffen.
bubbachups
-
- 15 berichten
- 257 stemmen
Echt, kunnen die flauwe opmerkingen niet achterwege gelaten worden. Vrij vermoeiend. Ik vind het gewoon een meesterwerk, al had Johan Nijenhuis het geregisseerd.
Ik zie eerlijk gezegd niet wat er flauw is aan mijn opmerking. Het is een oprechte vraag waarmee ik zat na het zien van de film. Een betere verklaring voor de hoge cijfers kan ik namelijk niet bedenken.
Maar prima dat jij 'm wel goed vindt hoor. Ik kan mij er totaal niks bij voorstellen, maar smaken verschillen nu eenmaal.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Een betere verklaring voor de hoge cijfers kan ik namelijk niet bedenken.
... maar smaken verschillen nu eenmaal.
Ik hoop dat je een bad voorhanden hebt, want ... Eureka!
bubbachups
-
- 15 berichten
- 257 stemmen
Ja goed, dat smaken verschillen is uiteraard een verklaring waarom andere mensen de film hoger kunnen waarderen dan ikzelf. Maar mijn vraag gaat een stapje verder, wat is nu precies de reden achter die hoge waardering? Dié verklaring zoek ik. Wat onderscheidt deze film van elke willekeurige RTL4-film? Het enige onderscheid dat ik kan zien is de naam van de regisseur.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Eens zo beleefd om dan gewoon de vraag te stellen en niet meteen een antwoord in iemand's mond te duwen. Je trekt zo ineens mooi de filmbeleving van een hoop mensen in twijfel en reduceert het tot wat fanatieke verafgoding van een regisseur.
Is gewoon niet netjes, geef ik BoordAppel gelijk in.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik vind het wat overtrokken, ik kan in bubbachups weinig ontdekken wat als 'niet netjes' geinterpreteerd kan worden.
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Hoewel Bubbachups overdrijft, Vind ik dat hij een erg interessante opmerking maakt.
*past zijn stem een beetje aan
gotti
-
- 14075 berichten
- 5889 stemmen
Zag gister weer een stuk; blijft geweldig. Prachtige muziek van Badalamenti...
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Eens zo beleefd om dan gewoon de vraag te stellen en niet meteen een antwoord in iemand's mond te duwen. Je trekt zo ineens mooi de filmbeleving van een hoop mensen in twijfel en reduceert het tot wat fanatieke verafgoding van een regisseur.
Is gewoon niet netjes, geef ik BoordAppel gelijk in.
Ach, hij doet ongeveer hetzelfde als dat jij met Tarantino of Kubrick placht te doen 
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Heb ik ooit beweerd dat er daar sprake is van meeloperij dan
Wat een onzin.
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1770 stemmen
Daar heeft OH een punt
En de prachtige shots, het briljante acteerwerk, het mooie bijzondere tempo en de muziek maken deze film stukken meer dan de gemiddelde RTL film 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Spijtig voor je dat je het niet ziet maar dat is in 5 pagina's toch al wel genoemd lijkt me. Het blijft flauw om de waardering enkel op te hangen aan verering van de regisseur. Zoiets kan je bij elke film wel gaan doen: "Het is ook vast zo dat jij Dr. Strangelove zo hoog waardeert omdat Kubrick hem geregisseerd heeft." Gaat nergens over dus.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Heb ik ooit beweerd dat er daar sprake is van meeloperij dan
Wat een onzin.
Geen idee, geen zin om al die galspuwerij van jou terug te gaan lezen over die prachtfilms.
Jammer dat je eenzelfde harde kritiek op je eigen lievelingetjes zo slecht verdraagt.
En ik vind het wel een interessant punt, wordt een film inderdaad niet gewoon hoger aangeslagen vanwege een naam die eraan verbonden is? Waarschijnlijk wel. Ik vond dit ook wel een erg mooie film, maar weinig typisch Lynch. Ik denk dat er verschillende regisseurs zijn die de film zo hadden kunnen maken. En of de film dan nog steeds zoveel lof zou oogsten her en der..? Ik vraag het me af (hoop het wel natuurlijk).
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Geen idee, geen zin om al die galspuwerij van jou terug te gaan lezen over die prachtfilms.
Als je geen idee hebt kan je misschien beter zulke opmerkingen voor jezelf houden. Dat scheelt een hoop hete lucht.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Sterke reply!
Misschien valt het meneer onderhond zelf niet meer op, maar je duikt echt verdacht vaak op in topics over films van Kubrick danwel Tarantino om eens lekker te zagen. Dat je blijkbaar te elitair bent geworden om de kwaliteit van die regisseurs nog te kunnen beoordelen is kennelijk jouw probleem. Maar als iemand kritiek uit (wat zijn goed recht is) op een film, waar jij wel wat mee hebt, met tevens een persoonlijke kanttekening daarbij, dan is het opeens 'niet netjes' Schei toch uit man!
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
schei toch uit met dat gezeik op elkaar...laat iedereen gewoon zeggen wat diegene wil en kap met die onzin..blijf gewoon bij het praten over de film en laat iedereen in zijn waarde. Als dit respectloos gezaag doorgaat heeft Moviemeter 1 lid minder straks. Het is zo geen pretje meer om te blijven 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Het is zo moeilijk te accepteren dat iemand één van jouw favorieten niet goed vindt.

orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
schei toch uit met dat gezeik op elkaar...laat iedereen gewoon zeggen wat diegene wil en kap met die onzin..blijf gewoon bij het praten over de film en laat iedereen in zijn waarde. Als dit respectloos gezaag doorgaat heeft Moviemeter 1 lid minder straks. Het is zo geen pretje meer om te blijven 
Precies, laat bubbachups nou maar gewoon zijn zegje doen, al ben ik het er ook niet 100% mee eens. Hij roert een interessant punt aan. In hoeverre is de waardering eigenlijk afhankelijk van een regisseur/acteur, etc?
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Precies, laat bubbachups nou maar gewoon zijn zegje doen, al ben ik het er ook niet 100% mee eens. Hij roert een interessant punt aan. In hoeverre is de waardering eigenlijk afhankelijk van een regisseur/acteur, etc?
mijn bericht gold ook voor jou...Back on topic
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Iemand kan veranderen in denkbeelden. Soit.
Wat me hier wel van het hart moet is dat vele Lynch-haters JUIST deze film wel konden waarderen dus de hele theorie van Bubbachups snijdt juist geen hout.
Overigens is dit geen RTL4, dan heb je slecht gekeken. Het verhaal is briljant in elkaar gezet, met fantastische fotografie en dito muziek en al kijkend en fantaserend zie je als filmliefhebbers iets HEEL moois. Die scene aan die bar is typisch voor het briljante van de film, twee zwijgzame figuren , die eindelijk praten, over wat er gebeurd is.... Als je dit vergelijkt met een RTL4-film is er duidelijk iets mis met je filmervaringen die je gehad hebt 
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Die oorlogsherinnering bedoel je? Vond ik juist een dieptepunt aan de film; zo ontzettend makkelijk en overdreven uitgevoerd (met die geluiden op de achtergrond). In contrast met het minimalistische verhaal is de thematiek juist veel te dik aangezet in deze film (zie bijvoorbeeld ook die takkenbos-vergelijking).
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
oh ja. Ik heb zoiets nog NOOIT in een film gezien. En dat verhaal zeker niet. Maar goed van Dieptepunten kun je gaan houden op den duur, als je ze al heel veel gehad hebt...
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
David Lynch is berucht om zijn films die de duistere kanten van de menselijke natuur belichten, maar hij draaide deze weemoedige film ook voor mede-producer Disney in een veel vriendelijker toonzetting dan we van hem gewend zijn.
De vraag is dus: heeft Bubbachups gelijk? In mijn ogen zeer zeker niet, maar ik vind dat hij, net als iedereen trouwens, zijn visie mag geven over deze film. Er zijn hier al veel andere én grotere films met de grond gelijk gemaakt, én door mensen die deze film veroordelen, als door anderen die deze film bejubelen.
O ja, deze film is opgedragen aan de echte Alvin Straight, die in '96 overleed. Deze prent werd overladen met prijzen waaronder de Oscar van beste acteur voor Richard Farnsworth. Dus, hij zal nog zo slecht niet geweest zijn zeker? 
vdc
-
- 825 berichten
- 619 stemmen
Deze film draagt inderdaad duidelijk een Lynch-stempel. Wat is die toch meesterlijk in het brengen van onheilspellende fragmenten ! Dat focussen op schijnbaar onbenullige beelden (de manier waarop Straight’s huis benaderd wordt vlak voor zijn val – met die doodse stilte erbij ; de graanschuren ; de weggewaaide hoed langs de wegberm ; enz. )
Vooral dààrom (hierin volg ik bubbachups) vond ik dit een mooie film. De moralistische ondertoon is niet slecht, maar soms was het erover.
Nu we ’t toch al over dieptepunten hadden : vooral het fragment met die tweelingbroers vond ik een vreselijk valse noot. Het leek wel een passage uit Flodder.
Onderhond
-
- 87598 berichten
- 12853 stemmen
Nog even duidelijk stellen dat er niet gereageerd werd op zijn visie op de film, wel op zijn visie op de mensen die deze film goed vinden.
bier
-
- 60 berichten
- 35 stemmen
Ik vraag mij sterk af wat mensen van deze film zouden vinden als het niet David Lynch was die de film regisseerde.
Ik vond de film heel mooi, en wist niet wie de regisseur was, en ik ken hem niet eens.
dat is dan jou mening, ik vond het leuk om het avontuur van die oude man te volgen, met mooie beelden.
tja ik vind dat hij echt hoger verdient, maar dat is wederom jou mening....
Gerelateerd nieuws

De tien speelfilms van de overleden regisseur David Lynch

De tien speelfilms van de jarige David Lynch (78)

Vijf roadmovies waardoor je meteen een auto wilt huren en erop uit wilt gaan

Vijf films met een positieve boodschap
Bekijk ook

Festen
Drama, 1998
822 reacties

Höstsonaten
Drama, 1978
106 reacties

Mulholland Dr.
Mystery / Thriller, 2001
2.984 reacties

The Elephant Man
Drama / Biografie, 1980
341 reacties

Alice in den Städten
Roadmovie, 1974
25 reacties

Lost Highway
Thriller / Mystery, 1997
855 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








