Reservoir Dogs (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Quentin Tarantino
met Harvey Keitel, Michael Madsen en Tim Roth

Cabot is de ongeschreven meester in het organiseren van overvallen op juweliers. Zijn zoon 'Nice Guy' Eddie brengt een bende criminelen bij elkaar om een belangrijke diamantair te beroven. De zes weten niets van elkaar af en kennen slechts elkaars codenamen: Mr. White, Mr. Blue, Mr. Pink, Mr. Orange, Mr. Brown en Mr. Blonde. Meer zelfs, de heren hebben allemaal de instructie gekregen om hun echte identiteit geheim te houden en geen enkele aanwijzing te geven. Wanneer de overval achter de rug is, krijgen ze een financiële beloning die een rustige oude dag verzekert. Maar tijdens de hold-up loopt echter alles fout.

Pastichio Rocker
Films hoeven niet per se in de Top 250 te staan om een topper te zijn. Er staan hier zoveel topfilms niet in de lijst.

avatar van KillingFields
vond de film niet echt briljant. had graag wat meer van de actie gezien ipv het fuck you geouwehoer.

avatar van Nelusje
Ik kan maar een ding zeggen over deze film, EEN MEESTERWERK!
Het is mijn favoriete film, mijn nr. 1! Vooral de stopwoordjes en zinnetjes blijven maanden later nog in je hoofd zitten, briljant.

KillingFields schreef:

Het is dan ook helemaal niet als actiefilm bedoeld.

avatar van 074
ben niet zo gek op tarantino films. daarom geef ik hem een 3

Pastichio Rocker schreef:

Zo bedoelde ik het eigenlijk maar ik heb het verkeerd geformuleerd.

crack1
Langdradig stukje film!
Zever,zever en nog eens gezever,weinig actie!

Let's go to work.

Aan mijn User-naam en mijn voorlopige 3 Tarantino films die in mijn Top 10 staan zullen de meeste onder ons al kunnen raden dat ik een echte Tarantino fanaat ben. (En nu over de film)

"Yeah, Yeah, but Mr. Brown, that's a little too close to Mr. Shit."

Quentin Tarantino zet weer een fascinerende film neer!
Mr. Brown: zet een geweldige dialoog neer in de cafetaria met zijn "Like a Virgin"
Ik vond hem nog vrij goed acteren maar hij is natuurlijk veel beter als regisseur, eigenlijk vond ik zowat iedereen geweldig goed acteren als ik er dan toch iemand moet uitpikken die ik wat minder vond is het Mr. Blue: dit komt vooral omdat hij zich niet echt kon bewijzen en we zagen hem maar in 2 scènes: beginscène(cafetaria) en de scène waar ze de codenamen geven.
Tarantino liet in onze verbeelding de overval zien en we konden de puzzel volledig maken telkens we meer informatie kregen over de hold-up. Hij laat de kijker telkens beslissen zoals wat er in het koffertje van Pulp Fiction zit.

"You even doubt it, man? I don't think we got set up,I know we got set up! I mean really, serieously, where did all those cops come from huh?"

Mr. Pink: speelde zeer zenuwachtig en heel stressvol, hij gedroeg zich zeker één van de beste professionals van de bende en vertrouwde niemand alleen zichzelf. Mijn favoriete scène was dan ook toen de Cops hem achtervolgde tot aan de auto.

"If some asshole starts to think he's Charles Bronson break his nose on the butt of your gun"

Mr. White: mijn favoriete personage uit de film hij vertrouwde alleen maar de verkeerde persoon maar hij zet zijn rol ijzersterk neer.

Er wordt voortdurend met de kleuren gespeeld, let op de roze en witte vloeistof in de scène waarin Harvey Keitel z'n haar kamt en Steve Buscemi naar het toilet moet en de oranje ballon achter de auto, ...

"All you can do is pray for a quick death, which you ain't gonna get"

Mr. Blonde: speelde een geweldige psycho en zijn "Stuck In The Middle With You" scène is dan ook onvergetelijk.

avatar van maerk
@Reservoir Dogs:

Mooi stukje , alleen vergeet Mr. Orange niet!! Prachtig personage en werkelijk Meesterlijk gespeeld door Tim Roth, zet in mijn ogen de beste prestatie in heel de film neer en behoort in mijn ogen ook tot een van de beste bijrollen ooit.

avatar van Bob Gray
Moderne klassieker.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb Reservoir Dogs zonet gezien en ik ben echt erg verbaasd dat dit de nummer 25 in de top 250 is!

Geinige film, meer niet. Ik heb wel gegniffeld over enkele dialogen, zoals het stuk over Like a Virgin of de fooien. Ik vond de ''martelscene'' ook aardig sterk en enkele momenten waren best de moeite, maar wat is er nou echt bijzonder aan deze film?
Er gebeurd op zich weinig en het verhaal is ook niet echt spectaculair of origineel. Films als Snatch of Lock Stock and 2 smoking barrels hebben ook sterke dialogen maar daarbij wel een diepgaand verhaal. Dat miste ik bij Reservoir Dogs.
Wel vond ik de acteerprestaties prima maar overall vond ik het geen bijzondere film. Het spijt me voor de fans hier, ik zie de 5* rond vliegen. Volgens mij heeft dat ook te maken dat Tarentina de maker is, zijn films krijgen al snel meer krediet omdat ze in de ogen van velen wel goed moeten zijn?

avatar van Reservoir Dogs
De laatste paar zinnen van je reactie vind ik wat belachelijk voor woorden, alleen de manier waarop je Tarentina schrijft het is namelijk Tarantino.

Maar ik begrijp je wel, Tarantino is gewoon mijn lievelingsregisseur dan is het nogal normaal dat je zijn films goed vind.
Jij hebt vooral films van James Cameron in je Top 10 staan.
Grappig vind ik ook dat je hier 2 films van Guy Ritchie opnoemt terwijl ze bij Snatch zeggen ik citeer: En toch valt dit totaal niet te vergelijken met Tarantino. Zijn films zijn veel chaotischer en bevatten zelden een echt verhaal. Nee, geef mij dan Snatch maar.

Jammer want elke Tarantino-film bevat dus wel degelijk een verhaal, tijdens de films van Tarantino gebeurd er vaak iets dat er plots een nieuwe wending komt en dat maakt het juist zo geniaal.

avatar van stefan dias
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, beste Litmanen: een reputatie verdien je. in dit geval heeft Tarantino echt briljante films gemaakt. Wervelende verhalen, ingenieuze dialogen, enfin…
Een goede naam , daar moet je heel hard aan werken. Een slechte naam heb je zó: één minder moment en het is gebeurd. Als Tarantino een goede naam heeft, dan is die o.a. gefundeerd op deze film en dat is volledig terecht.

avatar van Ajax&Litmanen1
Spelfoutje moet kunnen beste Reservoir Dogs. Tarantino is de naam inderdaad.

Verder spreek jij aan je naam te zien als een echte fan.

Kevin13
inderdaad. De stijl van Tarantino is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zou juist het tegenovergestelde denken.

Dankzij zijn eerste twee films is Tarentoni een gevestigde naam; iemand waarbij bepaalde verwachtingen worden geschept. Mensen gaan er dus automatisch vanuit dat een film van Tarantito's hand iets speciaals zal zijn, met veel cartoonesk geweld a la Pulp Fiction en met coole babbelzieke gangsters a la Reservoir Dogs en Pulp Fiction.

Er wordt dus een bepaald verwachtingspatroon geschept waarbij veel mensen bedrogen uit zullen komen, aangezien Tarontini veel meer in zijn mars heeft dan alleen maar filmpjes maken over net genoemde onderwerpen, zoals one hit wonder Guy Ritchie. De beste man is tenslotte een wandelende filmencyclopedie.

Kevin13
Is het nu per ongeluk dat je Tarantino op verschillende wijzes typt of doe je erom...

Het is zijn beste film.

FilipSTG schreef:
Het is zijn beste film.

Pulp Fiction

Adrenal
Kevin13 schreef:

Hij wil Ajax&Litmanen=1 gewoon een steek geven omdat hij "Tarentina" schreef. Kinderachtig hoor, Pastichio Rocker. En dat doet hij nu eens altijd... Word ik moe van.

Waarom Pastichio dat doet?

Omdat het kan

Adrenal schreef:

Dat noemen ze Sarcasme

avatar van nacbreda076
Heb de film nu 3 kwartier gezien en alleenmaar bullshit-gezeik... Misdaad/thriller? Niks van te merken, zet hem uit en kijk morge verder. Hopelijk komt er nog wat actie invoor want hier wordt ik heel moe van(letterlijk en figuurlijk)

Pastichio Rocker
Mwja, waarom staat hier eigenlijk 'thriller' bij? Misdaad okee... maar thriller?

avatar van Ajax&Litmanen1

Dit is fanboy gedrag? Niet iedereen vind je favo film tof...

avatar van Naomi Watts
Dan mag niethie nog wel een wel onderbouwde argumentatie verwachten?

Adrenal
Reservoir Dogs schreef:

Dat noemen ze Sarcasme

Dat is in de verste verte geen sarcasme. Dat noemen ze gewoon iemand belachelijk maken wegens een typfoutje.

Naomi Watts schreef:
Dan mag niethie nog wel een wel onderbouwde argumentatie verwachten?

Hij legt het toch uit. Te weinig actie en hij vind het niet spannend. Twee argumenten die ik overigens ook vind, maar dat terzijde.

Feit is dat sommigen altijd zo uit hun dak gaan als iemand hun favo film niet leuk vind..

avatar van Naomi Watts
Ben ik met je eens maar ik vond zijn argumentatie onvoldoende. Er gebeurt inderdaad heel erg weinig maar met woordkeuzes als bullshit gezeik scoor je bij mij geen begrip.

Adrenal schreef:

Je kan het ook te serieus opvatten.