• 10.927 nieuwsartikelen

Met onder meer: Jeremy Sisto, Lance Henriksen en Deborah Kara Unger

Gesproken taal: Engels

Plot One Point O

"Are you infected?"

Computerprogrammeur Simon J slijt zijn dagen in een grauw appartement waar hij in afzondering werkt achter zijn monitor. Maar dan staat er op onverklaarbare wijze ineens een mysterieus doosje in zijn woning. De doosjes blijven opduiken en Simon weet echt niet van wie ze afkomstig zijn, laat staan hoe ze in zijn appartement komen. Zijn ze soms van zijn vreemde buurman die zich verdiept in SM-films, of komen ze van zijn andere buurman, een wetenschapper die obsessief werkt aan een robot met een babyhoofdje? Of komen ze van de mooie maar gevaarlijk gefrustreerde Trish die hem uit liefde kan doden? De waarheid openbaart zich als een nachtmerrie waar Simon zo snel mogelijk uit wil ontwaken.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2091 stemmen

Strakke film, visueel leuk en de audio mag er ook zijn. Op een bepaald moment zette ik het geluid uit omdat ik twijfelde of het in de film of bij mij thuis was... Maar dat kan ook aan de paranoïa liggen die besmettelijk werkte.

Het plot ontwikkelt zich goed, lekker duister, maar de uiteindelijke ontknoping viel me licht tegen - de consumptiedrang en onderliggende kritiek, hoewel de insteek van de virals en de biotechnolgie origineel is. En een grappige overeenkomst met de naam van viral campagnes zoals we die nu kennen.

Goede SF verder met een lekkere uitzichtloze, opgesloten sfeer en fraaie beelden. Deed ook mij trouwens op bepaalde gebieden denken aan Pi, prima dus.
3,5 - 4*.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Veel donkerbruine, donkergele en donkergroene filters bij deze film.
Geen echt mooie kleuren, maar zorgt wel voor een benauwende sfeer.
Schoten nog wel aardig wat titels te binnen bij het kijken: Le Locataire, Delicatessen, Sliver, Kairo, [REC] en die nano-technologie had ik ook wel eens eerder gezien in een film.
Ergens vond ik hem dan ook een beetje gebrek aan originaliteit hebben, maar toegeven een overtuigend paranoïde zit is het wel.
En je kan alles verwachten van die reclame-jongens....

avatar van flrn

flrn

Heerlijk verwarrend, leek een beetje op PI.

goede denkfilm.

avatar van startkabels

startkabels

Vond deze film erg goed. Vooral door de mysterieuze, duistere en vage sfeer die wordt gecreëerd.

Dit komt door de donkere beelden met af en toe originele futuristische elementen zoals bijvoorbeeld Adam en de, in mijn ogen, realistisch vormgegeven appartementen. Apart dat de hoofdpersoon toch een retro telefoon heeft met een draaischijf.

Het acteerwerk vond ik ook goed. Bijna alle karakters hebben iets unieks en aparts maar blijven toch passen bij de vage sfeer. Vooral de hoofdpersoon, zijn buren en de conciërge waren sterk. De kassière in de supermarkt had maar een paar scenes, maar dat was ook een opvallend apart personage.

Goeie soundtrack die de film opbouwend spannend maakt.

Met een open einde en een verhaal dat op verschillende manieren uitgelegd kan worden bleef het verhaal goed hangen.

Zeer goede dystopia film, 4.5!!

avatar van DrLecter

DrLecter

Een tamelijk onbekende film die mij nogal heeft verrast.

De sfeer is het eerste dat opvalt, lekker vaag en mysterieus met spannende muziek.

De film is ook best spannend door deze sfeer in combinatie met het verhaaltje.

Het verhaal is origineel en bleef na het kijken goed in m'n kop hangen.

Veelzijdig acteerwerk waardoor elke personage bijzonder is.

Het einde zie je totaal niet aankomen en liet mij verbouwereerd achter.

avatar van Shinobi

Shinobi

Erg interessante film, het verhaal vond ik persoonlijk niet zo sterk. Maar ik was meer onder de indruk van hoe gestileerd het er allemaal uitzag, het ziet er gewoon tijdloos uit met het decor en lichtgebruik.

Het was wel lekker mysterieus, als kijker ben word je in het diepe gegooid en je moet maar zelf zien uit te vogelen wat voor werk Simon doet, in welke tijd hij leeft enz.

Alleen vond ik de film best wel raar eindigen, maar dat is een klein minpuntje.

4,0 Sterren.

xxc

Ik heb deze film 6 jaar geleden al eens gezien, en ik kon me er niet veel meer van herinneren, behalve dat ik niet onder de indruk was. Ik vond het geen goede film toendertijd. Heb hem vanochtend nog een kansje gegeven en hem herbekeken.

Wat een ontzettend droevige film is dit zeg! Ik word er zelf ook niet echt bepaald vrolijk van. En wat claustrofobisch zeg.. Hij is bijna heel de film in zijn appartement, in de flat. Ik kreeg er zelf de kriebels van.

Rond de 45 minuten zag ik zelfs een microfoon boven in het beeld.. ontzettend jammer natuurlijk. Dat verpest een heleboel.

Toen de film ongeveer een uur opstond begon het wat spannender te worden na mijn mening. Het eerste uur heb je echt twijfels.. : 'Is hij gek?' Is hij schizofreen? Is het een droom?

Nee, dit is ábsoluut niet mijn soort film. Ik kreeg er hoofdpijn van.

Een 1,5*

avatar van voomzap

voomzap

Deze staat al heel lang onbetwist in mijn top-10

avatar van jwpriemis

jwpriemis

ligt het aan mij, of precies op de 35 minuten zie je een geluids opname stok boven uit het plafond komen . Op het moment dat hij bij de buurman met de hond binnenstapt.

jwpriemis schreef:

Klopt ja..

avatar van voomzap

voomzap

jwpriemis schreef:

Oftewel jullie letten niet op.. Dat appartement van die totaal geflipte buurman is een filmstudio: vol met verborgen trucs en apparatuur, het plafond bestaat uit trussen waar een richtmicrofoon aanhangt, die je enkele minuten meerdere malen ziet hangen en waar notabene een opname mee plaatsvind, Die microfoon is essentieel voor die scene. Als je er alleen al bij deze scene zó naast zit, is de lage beoordeling niet gek

avatar van Glacius

Glacius

Vervelend he zulke d.... mensen.

avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

Vaag!

Als kijker wordt je lang aan het lijntje gehouden. Pas aan het einde had ik door hoe de vork in de steel stak. Niet dat ik geforceerd zat te puzzelen naar een clou, want er viel genoeg te genieten onderweg. Het oude gebouw is een prima locatie voor zo `n duistere film waarin aftakeling op de loer ligt. De geluidseffecten geven de film een onheilspellend karakter mee en de visuele effecten & technische foefjes doen denken aan een Jeunet. De achtervolging van de buurman is een spannend moment, alsmede een fijne afdaling in een ander soort milieu. En zo wordt je wel meer op het verkeerde been gezet in deze film. Een 4*

Glacius schreef:

Vervelend he zulke d.... mensen.

Dom? Was me niet opgevallen dat daar van had kunnen zijn. Als je mij, en een aantal andere mensen dan meteen dom noemt, zou ik toch eerst even goed na je zelf kijken

avatar van TheShadowking

TheShadowking

Deze film heeft grote indruk gemaakt bij mij. Ben sowieso fan van het SF en mysterie genre en deze film heeft beide.

De sfeer is het meest opvallende aan deze film. Sober, donker, drukkend en spannend. Dit komt ook door de muziek.

Het verhaal is erg origineel en mysterieus dat ervoor zorgt dat je in de film gezogen wordt. Het komt eigenlijk neer op een soort dystopie. Dit is goed in beeld gebracht, onder andere in de supermarkt. Ik zat te twijfelen of die vent achter de kassa nou een robot was of niet maar dat werd verder in het midden gelaten. Ook het project waar de hoofdpersoon voor zijn werk aan moet werken en een soort code moet kraken blijft onduidelijk en zou zomaar verband met het verhaal kunnen hebben. Ook dit wordt niet toegelicht waardoor het verhaal op verschillende manieren uitgelegd kan worden.

Ook goed geacteerd met veelzijdige en soms erg vage personages in positieve zin.

Geweldig einde, dat je met een hoop vragen achterlaat.

avatar van Noodless

Noodless

Sterke mysterieuze thriller met een ingenieus plot dat door de aandachtige kijker min of meer te ontrafelen valt, al geeft het verhaal niet alle geheimen prijs. Je blijft als kijker toch met wat vragen zitten. Vooral bij het slot blijf je als kijker in het ongewisse. De grote pluspunten van de film zijn evenwel de uitmuntende sfeer , de geluidseffecten en de vernuftige mooie visuele beelden van het enge appartement. 7,5/10

avatar van Stijn B.

Stijn B.

Bizarre mysterieuze thriller die Lynchiaans aanvoelt bij momenten. De sepia-achtige kleurenfilter en bizarre scherpe soundtrack dragen bij tot die Lynchsfeer. Het verhaal sleept bij momenten maar de finale intrigeert en laat je toch nog met voldoende vragen achter . Het enge appartementsblok wordt inderdaad knap in al zijn engheid weergegeven (hierbij zat ik bij momenten aan Barton Fink te denken en andere beklemmende appartementsthrillers)

Voor de liefhebbers van mysterieuze, moeilijk te ontrafelen thrillers en het betere alternatieve werk

avatar van yesplease

yesplease

Erg neerslachtige film. Mysterieus, maar het duurt wel heel lang voordat duidelijk is wat er aan de hand is en dan blijkt de ontknoping een simpel sci-fi gegeven te zijn.

Microfoons heb ik in meerdere scenes gezien.

avatar van blurp194

blurp194

Mooie beelden, mooi consequente stijl, goed beklemmend duister en claustrofobisch gedoe in het vervallen appartementencomplex. Maar het acteren van een paar van de bijrollen vind ik wat tegenvallen, en als het verhaal duidelijk is krijg ik ook zo'n gevoel dat daar wel wat meer mee te doen was geweest. Op zich wel een origineel gegeven. Misschien wat meer aandacht en wat minder zijplotjes.

Overigens merkte ik halverwege op dat ik deze film al eens gezien had. Een jaartje of drie geleden moet dat zijn geweest. Maakte dus kennelijk inderdaad toen ook al vrij weinig indruk.

avatar van Montorsi

Montorsi

Juist wel een film die mij aan zou moeten spreken. Beetje een allergaartje van films als Pi en Existenz maar dan toch een stuk minder.

Audiovisueel is het opzich wel prettig, krijgt een beetje een bedompt sfeertje daardoor, maar ik vond niet dat het heel erg wist uit te blinken t.o.v. soortgelijke films. Het verhaaltje vond ik ook niet erg meeslepend, en de thema's van het verhaaltje zijn verder ook niet bijster orgineel meer. Beetje een magere clou ook, wat daarvoor zat was uiteindelijk ook niet super, maar ik had nog lang de hoop dat het einde veel recht ging trekken.

Niet heel vervelend maar wat te slapjes om echt boeiend te zijn. Tegenwoordig moet je toch van iets betere huize komen met een filmpje als dit. 2.5*

scorsese

Matige film waarin een computerprogrammeur vreemde, lege pakketjes ontvangt in zijn appartement. Het plot is op zich een leuk gegeven, maar de uitwerking is ondanks het paranoïde sfeertje minder boeiend (vooral omdat de film al snel eentonig wordt). Een krappe 2.5 sterren.

avatar van flaphead

flaphead

Intrigerende mystery-thriller, die je vanaf de allereerste scene in een setting en sfeer zet die niet meer overgaat. Beklemmend, donker, vreemd. Je moet ervan houden, ik vind het boeiend. Wat gebeurt er en waarom?

Ondanks dat de sfeer de hele film wordt volgehouden, lijkt het zich meer bezig te houden met het zo mysterieus mogelijk te houden (zet enkele vreemdsoortige karakters om de hoofdpersoon heen), dan met het plot op krachtige wijze te ontrollen. Er vallen ook best wat steekjes gaandeweg.

Het idee is goed, de uitwerking qua spanningsboog minder. De film moet het van het hoge mysterieuze gehalte hebben. Categorie beetje vreemd, maar wel lekker.

avatar van K. V.

K. V.

Deze eens geprobeerd en vond het wel een intrigerende film. Ik wist niet wat te verwachten, maar de film viel niet tegen. Ik was wel nieuwsgierig hoe de film ging evolueren. Het einde was wel wat verrassend en liet me wel wat teleurgesteld achter.

Ik vond de cast wel wat wisselend, bv die politie inspecteurs kwamen erg B-film over.

Geen slechte film.

Onderhond

• 11994 stemmen

Blijft goed.

Zo'n filmpje dat volledig is weggezakt en allicht niet meer boven water zal komen vooraleer de 00s weer aan een retro-herwaardering toekomen. Op zich niet eens zo erg, want de film is eigenlijk nog maar amper verouderd. Da's het voordeel van films die niet zo hard leunen op CG.

Je moet een beetje van de retro-scifi vibe houden in deze film. Enerzijds gaat het over androids en nano-bacterieën, anderzijds heeft iedereen nog een oude draaischijftelefoon en CRT monitors. Het past wel bij de doodse wereld waarin deze film zich afspeelt.

Visueel erg aantrekkelijk, met nadrukkelijk kleurgebruik en camerawerk. Ook de soundtrack mag er best zijn. Acteurs doen het ook goed, al hebben die niet zoveel werk in dit soort films, het is hier toch vooral de stilering die het gevoel van paranoia moet overbrengen.

Enige jammere is dat de DVD releases van deze film van matige kwaliteit zijn. HD upgrade zou de film zeker goed doen.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Rickyman

Rickyman

Audiovisueel erg sterk filmpje inderdaad, brengt het mysterieuze en paranoia sfeer uitstekend over.

Het stijltje deed me ook oudbollig overkomen, op een positieve manier uiteraard.

Fijne cast ook, met oa een Udo Kier "gesundheit".

De film laat je verwarrend achter... Een 2.0 zou overbodig zijn, maar zulke filmpjes weten mij toch altijd wel goed te smaken.