Ben X (2007)

België / Nederland

geregisseerd door Nic Balthazar
met Greg Timmermans, Laura Verlinden en Marijke Pinoy

Ben is anders. Zijn leven zit vol vreemde rituelen. Hij lijkt te leven in zijn eigen universum, dat zich voor meer dan de helft afspeelt in de wereld van online computergames. In de echte, harde wereld van een technische school is het leven voor hem een dagelijkse hel, met twee kerels die hem het leven bijna letterlijk onmogelijk maken. Ben heeft een plan. Een plan van één woord: moord!

avatar van Number23
Toch een voltreffer.

Films over dit soort onderwerpen (pesterijen, buitenbeentjes, eigen wereldje) spreken mij altijd erg aan. Vaak zijn de hoofdpersonen enorm complexe mensen en dat zijn fijne karakters om te bekijken op het scherm.

Acteerwerk is daarbij erg belangrijk en dat wordt in de film goed gedaan. Timmermans zet Ben goed neer en Verlinden is heerlijk om naar te kijken, goede casting. Rest van de cast is prima met uitschieters zoals moeder en leraar handarbeid.

Ontroerend en toch tot op een zekere hoogte ook meeslepend.

avatar van DjFrankie
Prima film en dito soundtrack, vooral sigur ros op het einde is geweldig mooi. Thema dat vaker verfilmd zou moeten worden in deze tijd.

Barry83 schreef:
Prima dat er een film gemaakt wordt over autisme en in wat voor wereld zij leven. Maar de film was voor mij allemaal iets te "zweverig". Hou niet van dergelijke films.

Jij hebt geen idee wat autisme inhoud zeker? Juist dit zweverige hoort bij een autist, dat jij dat niet prettig vindt, okee, maar dat vinden zij ook niet.

je80roen schreef:
Belerende jeugdfilm over pesten. Zelden zon belachelijk einde van een film gezien.
Verder clicheematig gespeelt autisme.

Tja, de een vindt het einde helemaal geweldig, maar de ander vindt het helemaal niets. Ligt aan de persoon als je het mij vraagt. Het autisme vind ik juist helemaal niet zo cliché matig, maar het is inderdaad wel een beetje overdreven. Ik heb ook hele conversaties in mijn hoofd met anderen, maar niet in deze vorm. Hij zit diep in een psychose en hij moet daar eigenlijk wel medicijnen voor krijgen.

avatar van apolicum
sabsabsab schreef:
Ik snap dan niet ze een knap iemand hebben neer gezet als pest slachtoffer, dat gebeurt toch niet zo vaak?

't Is maar wat je "knap" noemt natuurlijk
Trouwens, wat heeft uiterlijk ermee te maken? Ik herinner me uit mijn schooltijd genoeg lelijke dikke puistenbollen die de grootste pesters waren, en anderzijds knappe gezichtjes met een slank lichaam die heel stil waren en daardoor gepest werden.
Denk je nu dat pesters selecteren op hoe "knap" iemand is? "Hé kijk, een stil verlegen mannetje dat niet opkomt voor hemzelf, laten we hem pesten. Ow wacht nee sorry, hij is knap qua uiterlijk, laten we iemand anders nemen..."
Niet dus

avatar van apolicum
disneystore schreef:

Kinderen die homo zijn worden bijvoorbeeld vaak gepest, die zijn ook niet "lelijk".

Die zijn niet "altijd" lelijk bedoel je. 't Is nu ook niet dat alle homo's per definitie niet lelijk zijn eh. Paul de Leeuw, iemand?

avatar van sabsabsab
apolicum schreef:

't Is maar wat je "knap" noemt natuurlijk
Niet dus

Je zou het ook kunnen zien als een soort van sjans maar dan op negatieve wijze.

avatar van swenbos
Ben is niet een autist. Dat is, ik citeer even in de film, een ''stempel''. Ben is Ben, maar dan anders.
Doet er trouwens ook niet toe, dit is gewoon een parel van een film.

avatar van Noud
sigur ros is wel een inkoppertje.

avatar van wendyvortex
Begint even als soort van jongeren-drama, maar naarmate het gepest erger wordt ga ik toch wel erg kwaad worden op dat stelletje inteelt-losers.
En dan tussendoor de commentaren van al het onderwijzend personeel (Tja, dat het zo erg was....).
We zijn sinds deze film al weer wat ernstige (en soms fatale) pestgevallen met de nodige aandacht verder....ik kreeg ook niet helemaal mee of dit nou daadwerkelijk een waargebeurd verhaal is ... was misschien een aardig idee geweest de pesters en meelopers met naam en foto op de aftiteling te zeten (mede mogelijk gemaakt door....).
Nou ja ik werd er vooral erg boos van, maar verder wil ik ook nog wel kwijt dat de film erg goed in elkaar zit (inclusief enigszins voorspelbare Sigur Ros bij de dramatische scenes en Arno Hintjens op de aftiteling) en ook nog een inleefbaar beeld geeft van autisme/Asperger geeft.
Wederom een voltreffer van de Belgen.

avatar van 93.9
Balthazar is een held!
Wat een goed debuut.

Speciale film over een speciale jongen met een speciaal verhaal. Beklijvend... 3.5*

avatar van baspls
maussie95 schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Heb zelf ook een lichte vorm van Asperger.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Enerzijds is het best interessant hoe Bens beleving met de realiteit matcht, anderzijds is dat hele pestgedoe te karikaturaal weergegeven. Daar verliest de film wat kracht aan. Als portret van een autist vind ik Ben X zeker geslaagd, als pestverhaal ondermaats.
Dat einde is me trouwens ook wat te ver doorgedreven.

De acteurs doen het best aardig, al vind ik Greg Timmermans en de twee pestkoppen miscast. 17-jarigen zijn puisterige schrielkiekens, geen volwassen venten van rond de 30. Laura Verlinden is immer aangenaam.

Nic Balthazar had schijnbaar nog geen enkele andere film geregisseerd. Als debuut kan dit wel tellen. Hij geeft direct zijn visitekaartje af, al blijf ik het bij tijd en wijlen te Vlaams vinden. Mij echt imponeren doet het niet, daarvoor zijn er te veel stoorzenders.

avatar van leatherhead
Nogal achterlijke film. Karikaturaal, dikwijls neigend naar een vervelende vorm van effectbejag en gekunsteldheid. Tegen het einde aan neemt de idioterie minuutgewijs toe. Dat hele geveinsde zelfmoordplan, waarmee Ben's ouders doodleuk instemmen; hoe verzinnen ze in vredesnaam zoiets onnozels?!

Voorts een eindscene waar een iets te dik laagje suiker op ligt. Wat wil je ook met zo'n kutsoundtrack. Vreemd genoeg had ik het ook al ruim van tevoren zien aankomen, dat de aanwezigheid van Scarlite louter een illusie bleek te zijn. Verbaasd me nogal om menigeen het als 'verrassend' te zien bestempelen.

Jammer allemaal, want de vorm waarin de film gegoten is oogt fraai, evenals de ingenieuze wijze waarop de virtuele wereld in Ben's realitiet geïntegreerd werd. Eén film als deze behoeft wat mij betreft een wat subtielere uitwerking, ipv van dit soort buiten proportie geblazen kolder. 2,0*.

avatar van dvdfreak123
Toch niet zo heel speciaal deze film van Nic Balthazar. Is lang een kant soms wel een meeslepende film en langs de andere kant soms een irritante film vond ik. De interviews met de ouders enzo vond ik ook een minpunt hadden ze beter niet gedaan. De zogezegde opgezette fake zelfmoord waar de ouders aan meewerkten vond ik zoals hierboven beschreven ronduit belachelijk. Al bij al goed voor 1 maal, maar een film op snel weer te vergeten. 4,5/10

Tarkus schreef:
Deze film is met prijzen overladen, en aanvankelijk stond ik nogal sceptisch tegenover deze film, zodanig zelfs dat ik altijd maar twijfelde over de aankoop ervan. Uiteindelijk heb ik hem dan toch gekocht en heb er geen seconde spijt van, en kan nu zeer goed begrijpen waarom deze prent zoveel prijzen heeft gekregen.
Zowat alles aan deze film is goed, de acteerprestaties van iedereen, de beeldvorming (het is fantastich hoe de beelden van het game in de film zijn verwerkt) en een zeer goede soundtrack.
Als debuutfilm van regisseur Nic Balthazar kan dit tellen, de vraag is of hij ooit nog beter zal doen.
Maar ik heb deze film zeer kunnen appreciëren en heeft bij mij zeker de boodschap doen overkomen.
Hopelijk is het ook een lesje voor daders van pesterijen.

Dit is en blijft een indrukwekkende film met een boodschap die nog steeds brandend actueel is, en een film die ik iedereen kan aanraden !!!

avatar van Fisico
Ben X ligt me nauw aan het hart om verschillende redenen. Ik heb zelf een zoontje met de diagnose ‘autisme’ en hoewel ASS zo divers en verschillend is, herkende ik wel een aantal gelijklopende gedragingen. In fictie ben ik steeds voorzichtig wanneer ASS aan bod komt omdat het vaak de grote uitzonderingen zijn met hun zeer opvallende uiterlijke kenmerken zoals Rain man, Ben X of de Vlaamse serie Marsman. Ze bestaan deze figuren, maar mensen die er weinig mee vertrouwd zijn, krijgen ook zo een verkeerd beeld. Het is trouwens ook niet omdat je het niet ziet aan iemand dat die persoon daarom intern minder zou lijden dan een Ben X. Ook die personen worstelen met dezelfde issues als een Rain man, alleen is het nog minder duidelijk wat er scheelt omdat ze er “normaal” uitzien.

Ik kijk dan ook gematigd positief terug op de film. De school waar gefilmd wordt, is trouwens de school waar mijn vrouw lesgeeft in Dendermonde. Ben X is voor mij een herziening, een film die ik vandaag anders bekijk dan destijds toen ik nog geen kinderen had. Greg Timmermans doet het prima, leeft zich goed in in zijn rol en geeft een geloofwaardige indruk. Wat mij altijd een beetje stoort aan dergelijke films is eveneens het grote onbegrip en onrecht. Mensen met autisme - ik hou niet van de stempel "de autist" - hebben het vaak inderdaad moeilijk met zichzelf en hun plaats in de samenleving, maar dergelijke films geven ook de indruk dat de buitenwereld ongewoon slecht is. Geen enkele positieve noot kwam naar voren: weinig of geen begrip van de school, pestende leerlingen (zo goed als iédereen deed mee), bizarre dokters (al dan niet karikaturaal voorgesteld), enz ... Ik weet niet of dit vandaag de dag of 10 jaar terug realistisch is/was?

Het pesten wordt wel mooi weergegeven en verweven in de film. Ook de leuke goede montage met de virtuele wereld is knap en geeft een kijk op de gedachtegang van Ben. Maar Ben kampt wel met wat meer problemen door zijn psychoses en zelfmoordneigingen. Naar het einde toe gaat de film uit de bocht en mist hij de boodschap. De pesters worden op hun plaats gezet, maar hoe? Het lijkt me ook niet echt een plan voor iemand met autisme. Beetje jammer het einde, maar al bij al zeker een film die de moeite waard is om eens te zien.