Ben X (2007)

België / Nederland

geregisseerd door Nic Balthazar
met Greg Timmermans, Laura Verlinden en Marijke Pinoy

Ben is anders. Zijn leven zit vol vreemde rituelen. Hij lijkt te leven in zijn eigen universum, dat zich voor meer dan de helft afspeelt in de wereld van online computergames. In de echte, harde wereld van een technische school is het leven voor hem een dagelijkse hel, met twee kerels die hem het leven bijna letterlijk onmogelijk maken. Ben heeft een plan. Een plan van één woord: moord!

avatar van Kronos
Misschien is het er inderdaad allemaal wat over en worden er al te bewust nogal wat knopjes ingedrukt. Maar omdat het een film van eigen bodem is stelde ik me er voor open en dan werkte het ook wel. Het verhaal bleef mij toch tot op het eind boeien en verrassen.

avatar van LimeLou
Film net gekeken. Erg surrealistisch voor een drama film. Er zaten ook veel goede oneliners in. 'Alles is durven' 'Gij zijt wat gij zijt.' etc. Film blijft me zeker bij.

avatar van lars-pixar
Hele goeie film, ook heel goed om te presenteer op school vanwege het thema pesten! Wat heel vaak voor komt op scholen.Acteer werk vond ik heel goed geweldig zelfs.Sommige scène’s waren heel erg dat ik effen me ogen verstopte, het genre was duidelijk zat ‘drama’ en af en toe leek het een documenteer.Pracht film!

avatar van joeythebest
Goed voor een Belgische film.

avatar van El ralpho
Prachtig, vormgegeven prent die de strubbelingen van een individu in onze dagelijkse samenleving goed weergeeft. Maar niet van zomaar een willekeurig persoon. Ben is namelijk anders; Ben heeft autisme en leeft volledig geïsoleerd in zijn eigen ''game'' wereldje.
Gedurende de film worden de beelden van de film gespiegeld aan hoe ben zich voelt in de realiteit. Dit is erg goed gedaan, zonder dat het de sfeer teniet doet. Sterker nog; Het draagt juist bij aan de sfeer en helpt je om je beter in de gedachtegangen van Ben te verplaatsen.

De film neemt autisme en pesten samen, een combinatie die in het dagelijks leven helaas nog steeds veel te vaak voorkomt.
Maar dit maakt de film enkel alleen maar tastbaarder.
De film is dichtbij. Iedereen heeft weleens bij een pispaaltje in de klas gezeten of was er zelf een.
Iedereen ziet in deze film wat pesten voor een gevolgen kan hebben en hoe ver de jongeren hier vandaag de dag in kunnen gaan.

De regisseur van deze film had genoegen kunnen nemen door een film te maken met het thema pesten en autisme erin verwerkt maar dit doet hij echter niet.
De film bevat tevens een solide verhaal, en heeft zelfs een anti-climax die je als kijker overdonderd, emotioneert en doet verbazen allen gelijktijdig.
Tevens snijdt de film een ander interessant thema aan, namelijk de onwetendheid in de psychiatrie. Als mensen niet weten waar ze mee te maken hebben krijgt men al gauw een stempel opgedrukt en blijft men zeulen van instelling naar instelling waar men steeds weer met een andere diagnose uitkomt. Erg goed gedaan.

Niks dan lof over deze film verder, en eigenlijk zou deze film als voorlichting op alle middelbare scholen in het land vertoond moeten worden want pesten maakt meer kapot dan je lief is..

avatar van 009
ik vond hem veel te bruut,
niet fijn genoeg.

spijtig

avatar van Elboo

....

4,5 sterren

Mooi gezegd El ralpho, sluit ik me volledig bij aan!

avatar van Kronos
El ralpho schreef:
...want pesten maakt meer kapot dan je lief is..

Een probleem daarbij is dat het voor velen vaak een kwestie is (of lijkt) gelijkaardig aan kill of be killed; pesten of gepest worden dus. Soms kunnen alleen degenen die van nature of aangeleerd echt sterk genoeg in hun schoenen staan het verschil maken, want het besef dat pesten ook een kenmerk van zwakte is ontbreekt bij velen op dat moment.

Net één boodschap te veel, jammer: 3.00 (3.10)
Helaas, ook met Ben X ging het op een gegeven moment fout. En dat had voor mijn gevoel zeker niet gehoeven, want de prent maakte tot ver over het uur behoorlijk indruk, al vond ik de vertellingen van de betrokken personen tussendoor eerder hinderlijk dan van toegevoegde waarde. Het versterkte het gehalte aan documentaire en dat had deze prent kunnen missen als kiespijn. Ook het zeer omstreden slotakkoord, dat voor mij ongetwijfeld al wel eens eerder gekraakt is, kon geen goed doen. Het voelde veel te onwerkelijk en daardoor te afstandelijk. De boodschap ligt er kilometers dik bovenop en heeft in dit geval een averechts effect opgeleverd. Dit had vele malen beter gekund door het op een andere manier te brengen. Desondanks genoeg pluspunten om op een voldoende uit te komen.

avatar van kanjertje
Zeker niet slecht maar gemiddelde beoordeling vind ik toch wat overroepen.

avatar van joeyspo
De film net op school gezien, de film grijpt je erg aan. Het einde was wel zeer onrealistisch.

Dikke pluspunt vond ik het acteer werk waar door het zeer goed overkwam

avatar van Keutul
De film was ok. Wat ik erg orgineel vond was de wisseling tussen het spel dat Ben speelde en het echte leven, en hoe dat in de film naar voren kwam. Alleen het einde vond ik een beetje jammer.

avatar van El ralpho
Kronos schreef:

Dat komt bij velen pas als ze een aantal jaren ouder zijn denk ik. Ach, je weet wat ze zeggen he..verstand komt niet voor niks met de jaren

naert
speciaal moet je een keer gezien hebben

naert
moet je gezien hebben

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zei je gisteren ook al.

avatar van kobe bryant fan
Zeker goeie film,goede acteerprestaties aangrijpend verhaal zijn de kenmerken voor deze film!
Ik spuug nu nog meer op pesters!Goed aangegrepen van Ben om op het eindhem zogezegd dood te laten blijken.4.0*

ik heb een beetje dubbel gevoel over deze film, aan de ene kant vond ik het een super goeie zeer aangrijpende film.. waar je echt ingezogen word. Aan de andere kant ergerde ik me soms aan de manier van filmen > die documentaire style dat bepaalde personages even aan het woord kwamen. Ik vond dat dat soms een beetje de vaart uit de film haalde en die scenes irriteerden me. Het had echt een (nog) betere film geweest als ze dat er uitgelaten hadden en op een andere manier hadden gedaan.
Maar het is alsnog een ijzersterke zeer aangrijpende film die zonder meer de moeie waard is om te zien. Zeker 3.5*

avatar van toverboer
ik ben het helemaal met je eens, een perfecte weergave, ik heb zelf ook een vorm van autisme, ik kon me erg goed in de hoofdpersoon inleven, zo maak ik het idd ook heel erg vaak mee. was wel heel erg confronterend, maar wel goed dat er meer bekendheid over begint te komen.

El ralpho schreef:

Maar dit maakt de film enkel alleen maar tastbaarder.

avatar van Robi
Erg mooie film die op een mooie manier probeert weer te geven hoe het is om autist te zijn.
Ook al kan ik daar zelf niks over zeggen. Maar in deze film werkt het wel.
ik wist trouwens niet dat Nic Balthazar een regisseur was. Ik ken hem alleen van het filmprogramma op de Belgische tv, dat helaas niet meer bestaat. Z'n inleidingen waren altijd heel mooi. Beste filmfans en filmfanaten ......

Ik vond deze film op sommige punten goed, maar op sommige punten overtrokken. Ik weet dat pesten ver kan gaan en dat het het leven van een kind tot een hel kan maken, maar het gepest in deze film kwam op mij meer over als basisschool gedrag. Op de middelbare school worden mensen ook buitengesloten, maar dit gebeurt toch vaak wel subtieler, bijv door te roddelen, iemand te negeren, nergens bij te betrekken of zichtbaar over iemand smoezen. Deze dingen zijn net zo hard, als niet harder, maar ik kan me niet goed voorstellen dat niemand in een klas van al vrij volwassen tieners voor zo'n jongen op zou staan of ermee naar de leraar zou gaan. Werkelijk iedereen doet mee aan de publieke vernedering. Die vernederingen gingen extreem ver. Ook vind ik het ietwat realistisch dat Ben nooit ook maar éen woord ter verdediging tegen zijn pestkoppen zegt.
Asperger of niet. Ik heb ook bij autisten in de klas gezeten, hoe vervreemd van de rest die ook waren, ze hadden toch altijd wel meer karakter dan deze Ben. Ik begrijp ook wel dat je het wat moet uitvergroten om het goed over te laten komen op film, maar ik had toch graag wat meer nuances gezien. Ook het complot van de ouders en Ben vond ik erg vergezocht. Ook al vind ik het wel goed dat een film zo'n onderwerp aankaart, het kwam niet helemaal goed uit de verf naar mijn mening.

Daphny. schreef:
Ik vond deze film op sommige punten goed, maar op sommige punten overtrokken. Ik weet dat pesten ver kan gaan en dat het het leven van een kind tot een hel kan maken, maar het gepest in deze film kwam op mij meer over als basisschool gedrag. Op de middelbare school worden mensen ook buitengesloten, maar dit gebeurt toch vaak wel subtieler, bijv door te roddelen, iemand te negeren, nergens bij te betrekken of zichtbaar over iemand smoezen. Deze dingen zijn net zo hard, als niet harder, maar ik kan me niet goed voorstellen dat niemand in een klas van al vrij volwassen tieners voor zo'n jongen op zou staan of ermee naar de leraar zou gaan. Werkelijk iedereen doet mee aan de publieke vernedering. Die vernederingen gingen extreem ver. Ook vind ik het ietwat *ONrealistisch dat Ben nooit ook maar éen woord ter verdediging tegen zijn pestkoppen zegt.

*Moet natuurlijk onrealistisch zijn.

Bij nader inzien toch een vrij hoge rating gegeven omdat de film me wel bijblijft en toch meer indruk op me heeft gemaakt dan ik dacht. Ik blijf van mening dat er in de film overdreven word, maar het is dan ook een film en de film is goed.

Weet iemand trouwens hoe dat liedje bij het menu heet?

Sterke film! Verrassende wendingen... authisme wordt goed geschets

avatar van The One Ring
Deed me voor het grootste deel denken aan die waarschuwingsfilmpjes over pesten die we op de basisschool minstens één keer per jaar voor onze kiezen kregen. Die vertelden ook altijd hetzelfde verhaal (met een ander einde dan in Ben X, dat wel), alleen duurden ze korter en speelde autisme nooit een rol. Veel maakt het niet uit. Pesterijen in films maken mij al snel kwaad, dus ik leef al snel mee. Het is wat overdreven gedaan. Pesterijen waren er genoeg te vinden op mijn middelbare school, maar dat werd toch vooral gedaan door een klein groepje en nooit door de hele klas. Het ruikt hier wat naar effectbejag, iets waar de film wel meer last van heeft.

Zeker in de representatie van autisme overigens en asperger in het bijzonder. Nou vinden veel hier dat dit goed wordt uitgebeeld, maar ik vind het minder sterk. Nou weet ik vrij veel van asperger en weet ik ook dat niet ieder geval hetzelfde is. Niettemin vind ik de filmstijl met een nadruk op snelle montage, blurrige beelden en gezoom nogal terwijl we in Bens hoofd zitten nogal onzinnig. Asperger ervaren de wereld misschien anders, maar niet als speciale filmeffecten en zeker niet deze effecten. Alleen de wisseling met de gamewereld vond ik werken. Natuurlijk zijn de andere symptomen, zoals paniekaanvallen, het moeilijk interpreteren van andere mensen en dergelijke wel accuraat, maar dat is gewoon hokjes afkruisen. Ik miste een subtielere, onderhuidse uitbeelding van asperger. Het leek een beetje Autisme voor Beginners soms. Overigens vond ik Greg Timmermans ook niet bijzonder overtuigend in de rol. Maakt teveel gebruik van truukjes en die scène waarin hij aan de drugs is is gewoon beschamend slecht geacteerd.

En dan dat einde, dat is toch complete onzin. Eerst krijgen we heel lang een serieuze benadering van autisme en pesterijen en ineens besluit men het af te sluiten met een Hollywoodfantasie (letterlijk, want ik heb min of meer hetzelfde einde al eens in een Hollywoodfilm gezien die ik wegens spoilers niet kan noemen; in ieder geval wel een film waarbij het einde beter paste). Nou gun ik Ben best een happy end, maar dit slaat gewoon nergens op en past eigenlijk ook niet helemaal bij zijn karakter. Daarbij was ik er niet van overtuigd dat Ben op het einde nu zoveel beter af is. Hij zal vast minder gepest worden, maar kan hij de wereld beter aan na de middelbare school? Is het werkelijk beter dat hij met een
schizofrene fantasie overblijft? Ik weet het zo net nog niet.

Toch scoort de film nog wel redelijk bij mij. Ten eerste omdat het tot de 'zelfmoord' een meeslepende film blijft met enkele interessante momenten. Maar vooral omdat ik de regisseur enorm dankbaar ben voor één werkelijk schitterende scène. Dat is die waarin Ben naar Starlite gaat op het station, haar ontmoet en naast haar zit in de trein zonder iets te zeggen. Een betere en meer hartverscheurende afbeelding van asperger kan ik me niet voorstellen. Het greep me heel erg aan. Een 5-sterrenscène in verder een 2-en-een-halve-sterfilm, dat zie je niet vaak. Vandaar een halve ster bonus, waarmee de film op voldoende eindigt. Meer van dat soort scènes in het vervolg alsjeblieft, Meneer Balthazar.

avatar van LimeLou
Goede recensie TOR

donnie darko schreef:
Ik had mij echt voorgenomen deze film nooit, maar dan ook nooit goed te vinden. Ik heb namelijk een bloedhekel aan die aansteller van een Nic Balthazar.

Maar ik dacht dat het misschien toch zou beginnen knagen aan mijn geweten als ik een film moest afkraken die ik eigenlijk wel goed vond. Gelukkig is Ben X zo'n misbaksel, dat als hij door Paul Thomas Anderson was gemaakt, hij van mij ook een dikke 0.5* had gekregen.

Wat een ongelooflijk slechte film was dit, zeg. De documentairestijl met de irritante "ooggetuigen-gesprekjes" er de hele tijd tussen haalden helemaal het ritme uit de film, en maakte hem wel heel saai. Bovendien zijn de acteerprestaties goed, maar zeker niet geweldig. Voor de rest enkel negatiefs, het verhaal is zo ongeloofwaardig(alsof dat allemaal zo maar mag, een begrafenis voor iemand die niet echt dood is, vele mensen zouden achteraf kwaad zijn op die familie; volkomen ethisch onverantwoord), de pesters zien er dertig jaar uit(en zijn het ook), de muziekkeuze is zo ongelooflijk fout, de camerastandpunten waren allesbehalve mooi en Balthazar is duidelijk gewoon een rotslechte regisseur. Hij heeft deze film echt wel slecht gemaakt.

Maar de gruwel van de film ligt hem in de woordgrapjes("wat was het motief?een locomotief") Ik werd er agressief van en had echt vaak de neiging om dingen naar de tv te smijten.

Alle geluk dat dit geen oscarnominatie heeft gekregen, ik zou mij schamen als Belg, en het zou de dikke nek van Nic Balthazar enkel dikker maken.

Echt één van de slechtste films die ik ooit heb gezien.

0.5* En dan moet je je indenken dat ik, als Nic Balthazar-hater, ook nog het boek(0.5*) en het toneelstuk(0.5*) heb moeten lezen en zien(voor school).

Inderdaad een ongelooflijk slechte film!

009 schreef:
ik vond hem veel te bruut,
niet fijn genoeg.

spijtig

Welkom in de wereld.

@donnie darko
heb je überhaupt wel een idee van wat autisme inhoudt?

avatar van Beloki
Redelijk goede film.

Fantastisch acteerwerk van Ben en zijn pestkoppen. Redelijk meeslepend al haalden de tussen-monologen de vaart er wel uit. Het einde vond ik minder. Pastte niet bij de rest van de film.

Geen topper, maar goed te doen.

B.

Ik wist op voorhand dat het niet een film voor mij ging zijn. Ik heb hem toch maar eens gezien omdat ik hem hier liggen had. Hij viel met niet tegen omdat ik er ook niet veel van verwachte. Ik vind het niet echt een goede film. Niet echt interessant om te zien. Heel goed geacteerd vond ik het ook niet.