Ben X (2007)

België / Nederland

geregisseerd door Nic Balthazar
met Greg Timmermans, Laura Verlinden en Marijke Pinoy

Ben is anders. Zijn leven zit vol vreemde rituelen. Hij lijkt te leven in zijn eigen universum, dat zich voor meer dan de helft afspeelt in de wereld van online computergames. In de echte, harde wereld van een technische school is het leven voor hem een dagelijkse hel, met twee kerels die hem het leven bijna letterlijk onmogelijk maken. Ben heeft een plan. Een plan van één woord: moord!

avatar van -jack_sparrow-
ik verwacht hier niet zoveel van dus zal de film wel beter worden dan ik had gedacht.
maar we gaan hier morgen met school heen dus ...

en niks tegen Belgen , hé

avatar van Redlop
Vooral acteerwerk is indrukwekkend. Verhaal met veel gevoel gebracht. Al met al eenvoudige oprecht gevoelige Vlaamse film zonder pathetisch te zijn. 3,5*

avatar van %%%%%%
Lijkt me een zeer goeie film !

avatar van -jack_sparrow-
vandaag gezien , ne ik moet toegeven dat hij beter was dan verwacht
enorm triest wel , maar zeker de moeite waard.

4.0

saw_lover
Ik denk toch dat dat genoeg zegt over de hele verdomde film !!
Zeker de flitsen van dat gestoorde videospel ertussen was om epilepsie van te krijgen.

avatar van JJ_D
Ik denk toch dat dat genoeg zegt over de hele verdomde film !!

Intriest, dit soort commentaren...

De beste scènes in de film waren degene waarin Ben op z'n flikker krijgt.

heb vandaag de film gezien en ik kan er niet bij dat er zo een reactie kan komen. de film is zeer ontroerend en realistisch. ik vind het origineel dat balthazar niet het voorspelbare brute einde heeft gekozen maar een duidelijke boodschap wou meegeven.

als mens kan je bij zo een film niet gevoelloos blijven. dus dan denk ik gewoon dat je niet gehinderd bent door enige vorm van empathie of kennis als er zo een reactie komt. het kan best zijn dat je de film niet goed vindt, maar toon aub een beetje respect.

garlic senior

Kaffeefiltjer
Toont goed aan hoe leven met een autist, hoe vele mensen niet kunnen omgaan met pesten (en dat pesten helaas veel voorkomt zonder dat men het weet). Combinatie virtuele/echte wereld wordt fijn toegepast. Het raakt sowieso een gevoelige snaar aan bij de kijker, en het einde is fijn, alleen een beetje vreemd in het realistisch kader. Echt onverwachts zou ik het niet noemen, want als de ouders mee op de boot gaan naar Calais, is uit de conversaties duidelijk dat het hier om een opzet gaat
Over het einde trouwens, ik kan het maar niet laten om deze scène te linken aan "Blueberry Hill" van Robbe De Hert.

Maar of dit een oscarnominatie haalt, vrees ik wat.

avatar van BoordAppel
Balthazar was bij De wereld draait door. Dit lijkt me best een interessante film. Is dit de eerste film die gebruik maakt van machinima? Vast niet, maar wie kan er nog meer noemen?

avatar van JJ_D
Misschien een domme vraag, maar wat zijn machinima?

avatar van BoordAppel
Films gemaakt binnen een game of met behulp van de engine van een bepaalde game.

avatar van N811
ben nieuwsgierig.

avatar van Isildur
Ontroerende film. Laat perfect de wereld van een autist zien.
Er goed acteerwerk.
De interactie met het computerspel vind ik goed gevonden.
En vooral een verassend einde...

avatar van Ajax&Filmfreak
heel erg benieuwd!

avatar van nightbreed
Lijkt me een zeer goede film, bij 1 Vandaag hadden ze het (net) over deze film.
Aan de voorstukjes te zien is dit een pareltje met realistisch acteerwerk.

avatar van WhoKnowZ
De beste scènes in de film waren degene waarin Ben op z'n flikker krijgt.

Misschien dat je je mening wel iets bijstelt, wetende dat deze film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal van een autistische jongen uit Gent. In de realiteit maakte hij er wel een einde aan, dus een beetje eerbied is wel op zijn plaats.
De afwisseling met de beelden van het videospel geven trouwens een mooie weergave van de denkwereld van Ben X. Een leuke, toch wel beetje ontroerende film.

avatar van Tars
erg sterke film. zo realistisch dat het bijna griezelig wordt.

nicoot
En vooral erg confronterend, waar je absoluut stil van wordt.

Beniewd door de postieve reacties; niet door de trailer.

avatar van Halcyon
BoordAppel schreef:

Zat er in The Beach ook geen gelijkaardige scène?

avatar van BoordAppel
Nee, dat was alleen zo gefilmd dat het op een computerspelletje leek.

guulbert
BoordAppel schreef:

Is Avalon niet zoiets gelijkaardigs?? Nog niet gezien dus ik ben het niet zeker.

avatar van Lucky Slevin
Ik vond het wel een knappe film, maar toch...

Het autistisch wereldje wordt knap weergegeven, onder andere door steeds te linken naar de game en ook door de acteerprestaties van de hoofdpersonage.
De overige acteurs doen het trouwens zéér goed, zeker de pesters.

Het einde vond ik wat vreemd. Te veel wendingen.

De film gaf me het gevoel "Je ne sais pas", en ik heb dat nu nog altijd. Een goeie 3,5 dus.

guulbert schreef:

Nee, Avalon gaat over een game maar is niet behulp van een game gemaakt.

Het begint er steeds meer op te lijken dat toch deze film de primeur heeft.

Welke primeur precies?

avatar van BoordAppel
Van een machinima in een speelfilm.

avatar van Redlop
Toch niet Deus ex machina, want die kennen we al.

Wouter schreef:
Beniewd door de postieve reacties; niet door de trailer.

Was de NL-se pers ook positief? Niet gecheckt eigenlijk. In België toch niet echt goed besproken. In elk geval niet in de Humo of zo.

BoordAppel schreef:
Van een machinima in een speelfilm.

South Park was ze al voor, als is dat wel in een serie. Verder kan ik zo geen voorbeelden bedenken...