Ben X (2007)

België / Nederland

geregisseerd door Nic Balthazar
met Greg Timmermans, Laura Verlinden en Marijke Pinoy

Ben is anders. Zijn leven zit vol vreemde rituelen. Hij lijkt te leven in zijn eigen universum, dat zich voor meer dan de helft afspeelt in de wereld van online computergames. In de echte, harde wereld van een technische school is het leven voor hem een dagelijkse hel, met twee kerels die hem het leven bijna letterlijk onmogelijk maken. Ben heeft een plan. Een plan van één woord: moord!

avatar van stephan73
Is dit dezelfde Nic Balthazar die ook elke week een film presenteerde op Canvas?

Die kale? .

avatar van Dragon
Dit is inderdaad diezelfde Nic Balthazar die Filmfan presenteerde op Canvas.

avatar van xenne
't is de verfilming van zijn roman ‘Niets was alles wat hij zei’, een boekje dat hij schreef in het kader van een leesbevorderingsproject. toen werd het een toneelstuk ‘Niets’ en nu dus ook een film. tijdje geleden was Nic te gast op StuBru en heeft daar het hele verhaal gedaan. schijnt zeer aangrijpende film te gaan worden, komt uit op 12 september.

Ik heb al enkele afgewerkte scènes van de film kunnen bekijken, en voor een Vlaamse film ziet het er vrij knap uit, zeker als je weet dat Nic nog geen enkele ervaring heeft met film.

avatar van xenne
er is nu ook een officiele website

Kaffeefiltjer
Lijkt me zeker interessant,
alleen vind ik "een online computerwereld" gedoe altijd gevaarlijk,
in vele boeken en films is dit zo overdreven dat het ongeloofwaardig is om in zo'n fantasie mee te gaan.

avatar van JJ_D
Boek vond ik in elk geval niks...

Heb zo juist een test preview gezien.

En het is een intressante film verloopig, aan de eene kant respect voor Balthazar want hij houd de stroop pot dicht. (Wat in België te weinig gedaan word). De visueele stijl met veel filters en het trachten (en nog redelijk goed slagen) om een video-game in de film te verwerken vragen om bejuiching.

Maar de nu nog rare plotwendingen, een te weinig gemotiveerd plot en een soms te hyperactieve montage stijl zijn echte bummers.
Ook de twijfel die de maker lijkt te hebben tussen verschillende genre's is echt soms storend.

Maar ze hebben nog tot September. Als ze het verhaal er nog wat uitpuren, hier en daar een een shot langer dan 2 seconden doen duren en een rechte lijn kiezen in genre dan kan dit debuut nog heel verdienstelijk worden.

Nic Balthazar aan u de keus,...

Simba101 schreef:

Maar de nu nog rare plotwendingen,

Ik heb het scenario hier liggen, en er zitten inderdaad vreemde bochten in, zeker het einde vind ik nogal vreemd, benieuwd hoe dat gaat over komen on the big screen

Lijkt me zeker niet onaardig. Interessant thema ook, vandaag de dag.

avatar van Mat_
Ik heb het toneelstuk "Niets" ooit eens gezien en dat sprak me zeker wel aan. Ik ben dus wel benieuwd naar deze film.

"Ben X" is grote winnaar in Montreal

di 04/09/07 - De Belgische film "Ben X" is de grote winnaar geworden op het 31e World Filmfestival van Montreal in Canada.
Het regiedebuut van tv-maker Nic Balthazar kreeg niet alleen de hoofdprijs, maar ook de publieksprijs en de prijs van de oecumenische jury.

"Ben X" is een bewerking van Baltazars boek "Niets is alles wat hij zei", dat ook al de basis vormde voor het theaterstuk "Niets".

De film, die in wereldpremière ging in Montreal, vertelt het verhaal van de licht autistische Ben. Zijn leven speelt zich voor meer dan de helft af in de wereld van onlinecomputergames.

Nieuwkomers Greg Timmermans en Laura Verlinden spelen de hoofdrollen. Ook Marijke Pinoy, Pol Goossen, Titus De Voogdt en Johan Heldenbergh doen mee.

Pinoy, die de moeder speelt van Ben, vindt dat Balthazar een heel groot risico genomen heeft door twee jonge onbekende acteurs zo'n grote verantwoordelijkheid te geven.

De film komt op 26 september in de Belgische zalen.

bron: vrtnieuws.net

aanvulling: binnenkort ook op't Filmfestival van Utrecht

Couch Potato
Ja, het ging heel de dag op de Vlaamse radio, in elk journaal over deze film die in de prijzen valt.

Dat maakt een mens erg nieuwsgierig naar deze film natuurlijk!

Eind september loopt hij in de Vlaamse zalen, dit wordt dus beslist een kassukses. Goed getimed, want de zomer is voorbij en mensen gaan dan zowiezo al meer naar de bioscoop. Ik zal er zeker ook naar gaan kijken!

avatar van donnie darko
Ik vond het boek en het toneelstuk verschrikkelijk, dus verwacht hier niet veel van.

avatar van JJ_D
Ik meen me trouwens van het boek te herinneren dat het om een pornoverslaving ging, en niets met games te maken had... Een pikant detail dat niet voor het grote publiek bestemd is, wellicht.

Of een detail dat enigzins up-to-date gemaakt is. Gameverslavingen zijn tamelijk hot, vandaag de dag.

Pornoverslavingen ook. .

avatar van donnie darko
Zelf last van, kos?

Co-productie met BosBros. Stom dat dat niet op imdb staat.

"Ben X" is Belgische Oscarinzending

vr 14/09/07 - Het Belgische filmcomité (een jury samengesteld uit Vlaamse en Franstalige professionelen uit de filmwereld) heeft unaniem beslist dat "Ben X", de debuutfilm van Nic Balthazar, de Belgische inzending voor de Oscarnominaties voor beste niet-Engelstalige film wordt.

"Ben X" lijkt klaar voor een wereldwijde carrière. De film over een autistische jongen ging in wereldpremière op het Filmfestival van Montréal en won er drie prijzen waaronder de hoofdprijs.

Nieuwkomers Greg Timmermans en Laura Verlinden spelen de hoofdrollen in de verfilming van "Niets is alles wat hij zei", het boek van Balthazar.

Nic Balthazar reageert enthousiast: "Het is beter dan een droom, het is de strafste dagdroom en daar dan wakker in rondlopen. Het feit dat mensen van Canada tot Frankrijk en misschien tot Japan naar mijn film gaan kijken is echt een droom die uitkomt".

De film komt op 26 september in de Belgische zalen. Vandaag liet het Hof ook weten dat Prinses Mathilde de film begin oktober zal gaan bekijken.

De bekendmaking van de Oscarnominaties gebeurt op 22 januari 2008. De eigenlijke Oscaruitreiking vindt plaats op 24 februari 2008.

bron: vrtnieuws.net

Lijkt me een mooie film
es ne goeie gelegenheid om met school naar de bioscoop te gaan
past toch in het lesonderwerp

Gisteren het voorrecht gehad deze film te bekijken in Kinepolis Kortrijk. Na het lezen van de synopsis had ik zo mijn twijfels of de film niet te sentimenteel zou overkomen. Maar integendeel, die film speelt op het gemoed, maar doet het met finesse. Nic Bathazar heeft hier bij zijn eersteling samen met eerstelingen 'produktie, acteurs.. ' een prachtig stukje film gemaakt. Een film waarbij je niet ongeschonden naar buiten gaat. Je kan je een weinig ergeren aan de soms schokkerige montage, maar die past dan weer heel goed in complete beeld van de film. De virtuele wereld van 9Lives vloeit vlekkeloos in de 'virtuele' werkelijkheid van het hoofdpersonage.De soms sterk gekleurde beelden en de steengoede muziekscore helpen deze wondermooie film verder op eenzame hoogte. Kortweg een steengoede film die niemand koud kan laten en waar veel over gesproken kan en zal worden..... Verplichte cinema.

avatar van helleke
De eerste copycat van het hoofdpersonage is al een feit.
In Gent heeft een 40 jarige vrouw dezelfde wanhoopsdaad gedaan als de jongen van 17 waarover de film gaat door ook van het Gravensteen te springen.
Zie:

Film ‘Ben X’ inspireert vrouw die van Gravensteen springt - Hbvl.be

avatar van BlueJudaskiss
Ik ga 'm op het NFF proberen te zien...hopen dat het lukt!

Belde gister voor kaartjes en enkele films waar ik op een bepaalde tijd heen wilde waren al uitverkocht. Wees er dus snel bij!

helleke schreef:
De eerste copycat van het hoofdpersonage is al een feit.
Zie:

Film ‘Ben X’ inspireert vrouw die van Gravensteen springt - Hbvl.be

Hoop dat de film toch anders eindigt? Anders is de lol er (nu al) af...

De Belgische pers reageerde vandaag trouwens eerder ontgoocheld, wegens een te grote ommekeer aan het einde.

heb de film zopas gezien, en hij mag er inderdaad wezen, de begincredits waren al veelbelovend en het word alleen maar beter, mooie acteerprestaties, knappe soundtrack en sounddesign, schitterende (vernieuwende) montage, kortom: gaan voor die oscar!

Vandaag gaan kijken, een pracht van een film. Zeer mooi verhaal, goed geacteerd en ontroerend einde.
Ik geef niet gauw 5 sterren, maar deze film heeft me toch emotioneel zwaar aangegrepen

Heb de film deze avond bekeken in Antwerpen en vond deze film zeer aantrekkelijk. Prachtige cast en acteerwerk maar vooral heel goed in beeld gebracht. Het einde is zeer verassend. Aangezien dit een schitterende film is en de film bovendien een vlaamse productie is geef ik hem 5 sterren.