Ben X (2007)

België / Nederland

geregisseerd door Nic Balthazar
met Greg Timmermans, Laura Verlinden en Marijke Pinoy

Ben is anders. Zijn leven zit vol vreemde rituelen. Hij lijkt te leven in zijn eigen universum, dat zich voor meer dan de helft afspeelt in de wereld van online computergames. In de echte, harde wereld van een technische school is het leven voor hem een dagelijkse hel, met twee kerels die hem het leven bijna letterlijk onmogelijk maken. Ben heeft een plan. Een plan van één woord: moord!

avatar van vph1272qm
wow, heftige film! mooie aparte editing en fotografie.

Mensen die deze film zo slecht vind snappen niks van wat er in de kop van een autist om gaat.
Gewoon een super goede film.
Een must see.

Daphny. schreef:
Ik vond deze film op sommige punten goed, maar op sommige punten overtrokken. Ik weet dat pesten ver kan gaan en dat het het leven van een kind tot een hel kan maken, maar het gepest in deze film kwam op mij meer over als basisschool gedrag. Op de middelbare school worden mensen ook buitengesloten, maar dit gebeurt toch vaak wel subtieler, bijv door te roddelen, iemand te negeren, nergens bij te betrekken of zichtbaar over iemand smoezen. Deze dingen zijn net zo hard, als niet harder, maar ik kan me niet goed voorstellen dat niemand in een klas van al vrij volwassen tieners voor zo'n jongen op zou staan of ermee naar de leraar zou gaan. Werkelijk iedereen doet mee aan de publieke vernedering. Die vernederingen gingen extreem ver. Ook vind ik het ietwat realistisch dat Ben nooit ook maar éen woord ter verdediging tegen zijn pestkoppen zegt.
Asperger of niet. Ik heb ook bij autisten in de klas gezeten, hoe vervreemd van de rest die ook waren, ze hadden toch altijd wel meer karakter dan deze Ben. Ik begrijp ook wel dat je het wat moet uitvergroten om het goed over te laten komen op film, maar ik had toch graag wat meer nuances gezien. Ook het complot van de ouders en Ben vond ik erg vergezocht. Ook al vind ik het wel goed dat een film zo'n onderwerp aankaart, het kwam niet helemaal goed uit de verf naar mijn mening.

Dat verschild bij iedereen, elke persoon met licht autisme is anders.
De ene zit er gewoon meer mee dan een ander, en zoals je in deze film zag werd Ben zijn hele leven lang gepest en later dan weetje niets anders dan gepest worden.
Z'n persoon weet niet hoe het is om in een pestkop loze klas te zitten en goeie vrienden te hebben.
Als je na een film als deze kijkt en je ziet hoe Ben gepest word krijg je bijna de neiging om flink af te handelen met die pest koppen, maar z'n jongen snapt dat niet die weet niet wat hij met die pest koppen aan moet.
Op het moment dat hij zich probeerde te verdedigen met een mes is het hem ook mislukt en dan voelt z'n persoon zich helemaal machteloos en verloren.

En over dat school gebeuren, dat is ook bij elke school anders.
Op de havo of vwo zal dit inderdaad niet snel gebeuren maar er zijn namelijk nog best wel wat scholen waar vaak nogal veel geweld word gebruikt, meestal bij speciale onderwijzen, maar ook bij gewone scholen die gewoon veel aggressieve of klootzakkerige leerlingen hebben.

avatar van Illum Sphere
Nadat ik een aantal jaar terug het boek had gelezen, was ik wel benieuwd naar de film. Ik heb eindelijk de film in handen, dus heb ik vandaag de tijd genomen om te zien of het boek beter is dan de film of het boek beter dan de film.

Ik kan het antwoord eigenlijk al geven, het boek is beter dan de film. De film vond ik eigenlijk matig en totaal anders dan het boek. Ook is het niet zo realistisch (bv. de politie zoekt niet na een paar uur, maar na 24 uur) en had ik het einde toch anders gezien. Het verrassingselement zat er wel in,, maar toch hadden ze dit beter kunnen doen. Wat ik me nu wel af vraag is of dat meisje nu wel echt bestond, want op het einde bleek het van niet. Ook hadden ze beter die dialogen (van die moeder, vader, leraar, etc.) achterwege gehouden, maar door die dialogen was er wel dat verrassingselement. Het acteerwerk daarentegen viel wel mee.

avatar van Montorsi
Viel me tegen.

Allereerst ziet de film er wel aardig uit, en is ook het sounddesign en de muziek te prijzen. Absoluut sterk gedaan hoe omgevingsgeluid af en toe aanzwelt, en hoe er kort gefocust wordt op kleine flitsen. In het begin vond ik de flashbacks minder, die zagen er visueel echt allerbelabberdst uit met van die vegen alsof je naar het jeugdjournaal zit te kijken, maar voor de rest is de film visueel fijn en fris.

Het verhaaltje en de personages zijn verder erg karikaturaal. Timmermans doet duidelijk zijn best om Ben met Asperger te spelen, maar weet er geen eigen karakter van te maken. Het komt meer neer op een acteur die de tics en neigingen van autisme eigen heeft gemaakt dan iemand die daar zelf mee kampt. Verder zijn de pestkoppen erg cliché en eendimensionaal, en komt het allemaal amper geloofwaardig over hoe Ben geterroriseerd wordt.

Uiteindelijk vond ik het allemaal ook niet erg indrukwekkend, en kleeft er aan het geheel een belerend voorlichtingsvideo-gevoel. Het plot is belachelijk vergezocht en het einde was al zo obvious dat ik echt niet begrijp dat het nog eens extra duidelijk gemaakt moet worden.

Het is wel vlot en kort genoeg om niet te vervelen, maar verre van sterk.

vph1272qm schreef:
wow, heftige film! mooie aparte editing en fotografie.

Helemaal mee eens, laat je echt nadenken....

egt een indrukwekkende film heb egt heel de film gekeken met de gedacht omg egt zeker een film die je gezien moet hebben

Ik vond de film ook maar lauwtjes en ga akkoord met veel commentaren die hier gegeven zijn

Ten eerste is de film een weerspiegeling van de 'oppervlakkige' kenmerken van autisme. (De overgevoeligheid, het letterlijk opnemen van woorden e.d.). Doorheen de film wordt er niet veel gevolg aan deze kenmerken gegeven. Hij wordt erdoor gepest, en hij kan er niet gepast op reageren, maar verder dan dat gaat het ook niet. De onderlinge relaties en de relatie van 'Ben met zichzelf' wordt amper uitgediept.

Ten tweede vind ik, zoals eerder hier aangehaald, dat het inderdaad over een vrij 'kinderachtige' vorm van pesten gaat. En ik ga akkoord dat in het middelbaar er vaak een meer subtiele vorm van pesten heerst, dat mogelijks nog destructiever werkt. Ook dat zat amper in de film.

Verder vind ik de voice-over van Ben zelf een beetje storend werken. Het is alsof de regisseur niet kan uitdrukken wat Ben denkt of voelt door middel van het in beeld brengen van de situatie, gebruik van muziek etc. A picture says more than words..

Als laatste commentaar heb ik problemen met het einde van de film. Dus het meisje heeft hij ingebeeld? Is het niet net een kenmerk van autisme dat zij moeilijk dingen kunnen loskoppelen van het hier en nu? En dat fantasie net hetgene is waarmee zijn moeilijkheden hebben? Het zo levendig inbeelden van een meisje lijkt me totaal niet te passen bij iemand die autistisch is.

Oppervlakkige film, heeft mij niets meer verteld over autisme dan wat ik al wist. De film weet ook niet echt 'te 'pakken'. Ik herken in Ben ook geen 'personage' maar eerder een stereotypering van wat de basiskenmerken van autisme zijn. Een extra puntje voor de hippe montage, maar daar hebben we alles mee gezegd.

avatar van Kronos
milkshake schreef:

Lijkt me ook niet meteen de bedoeling van de film om eens even diep te gaan graven in wat autisme is.

avatar van morris_rednalooz
Is er iemand het met me eens dat de acteur op de filmposter erg op Tobey Maguire lijkt?

avatar van sabsabsab
De pestkoppen in deze film zagen er wel een beetje te onschuldig uit, maar dat is ook alles.

Het blijft een goeie confronterende film.

avatar van decicco
Heftig!

Ik volg nu een zeer sociale opleiding waar iedere week dit soort situaties aan bod komen.
Vandaag dus ''Pesten'' we hebben met de klas deze film gekeken en dat riep veel emoties op bij sommige mede studenten. Huilende mensen renden de klas uit omdat ze zelf zoiets hebben meegemaakt, of iemand kennen die ook door zo'n hel is gegaan.

Ik had nog nooit van deze film gehoord dus ik wist eigenlijk ook niet wat ik moest verwachten.
Toch erg om te zien hoe een kind van 17jarige leeftijd zo ten dode is opgeschreven om het zo maar even te zeggen. Mensen met Asperger of Autisme zijn heel erg moeilijk om mee om te gaan en voor sommige mensen zelfs verschrikkelijk omdat deze mensen amper communiceren met de buitenwereld. Je moet dus sterk in je schoenen staan wil je met zo iemand een echte hechte vriendschap kunnen opbouwen. Maar om nu iemand tot de dood te pesten zonder enig medelijden gaat wel erg ver! Als je te horen krijgt dat een student uit je klas Autisme en Asperger heeft moet je dit een plaats kunnen geven en niet dit soort ronduit verschrikkelijk gedrag vertonen, gewoon om te kotsen.

De cinematografie is zeer mooi en het game gebied is ook zeer mooi in beeld gebracht. Sigur Ros raakt voor mij de snaar en op sommige momenten kreeg ik dan ook een brok in mijn keel. Deze film heeft mij echt geraakt en ik heb er nog een aantal uur mee in mijn gedachte gezeten. Misschien ook goed om het echte verhaal eens te googelen want dat is eigenlijk helemaal anders dan de film. In zijn echte leven had ''Tim'' 1 vriend waar hij veel aan kwijt kon, hij was lid van een schaakclub en had een vriendin. Maar wat praten betreft was het vrijwel hetzelfde als in de film zijn moeder zei dan ook '' Als Tim al zei; Mam ik ben weg of mam ik ga naar bed, was ik al gelukkig omdat er vrijwel nooit een zinnig woord uit hem kwam.''

Al met al een prachtig stukje film voor een debuterende regisseur!

avatar van Zandadder
morris_rednalooz schreef:

Ik ben het wel met je eens. Ook gewoon in de film.

avatar van sabsabsab
Ik snap dan niet ze een knap iemand hebben neer gezet als pest slachtoffer, dat gebeurt toch niet zo vaak?

avatar van kimberlyVD
? En een 'knap' iemand kan niet authistisch zijn en daardoor gepest worden ofwat?
Trouwens, knap zijn is nog altijd iets subjectiefs volgens mij.

avatar van russo
Matige film, het verhaal zit wel goed in elkaar maar het acteerwerk vond ik echt niveau Gtst
Daarnaast vond ik de gehele stijl over the top, de blauwe kleuren en filters stoorde mij het meest.
Ook was vaak te duidelijk het gebruik van lampen zichtbaar waardoor het meer een aflevering uit een soap leek

avatar van Temparer
Goede film over het leven van een jongen die "dagelijks" gepest wordt en leeft in zijn eigen wereldje!
Ik vond de hoofdrolspeler meer dan goed gecast en weet een prima prestatie neer te zetten.. Bovendien is de soundtrack Deus - Include Me Out een briljante keuze geweest! 4*

avatar van SnakeDoc
Beetje zenuwachtige film die door mij als vrij irritant werd ervaren. Dat was uiteraard de boodschap van de makers, maar ik begon me er vrij snel aan te irriteren. En dan met name aan de rol van Ben.
Ik had overigens ook vrij snel door dat het meisje een verzinsel was, tenminste ... vanaf de ontmoeting!

Verder wel erg origineel in beeld gebracht en aardig einde (beetje over de top).

kimberlyVD schreef:
Trouwens, knap zijn is nog altijd iets subjectiefs volgens mij.

Nee maar dat komt gewoon haast nooit voor, veral niet bij jongens.

avatar van LimeLou
Zou nog misschien wat kunnen worden.

avatar van niethie
Aaah daar heb ik ook wel vertrouwen in eigenlijk, ben benieuwd!

Waarschijnlijk door de Belgische overheid gesubsidieerd "antie Pest" filmpje voor tieners tussen 12 en 16. Flutfilm!

avatar van Insignificance
Intens kijkje vanuit het perspectief van een autist. Knap uitgebeeld door Timmermans en even knap vormgegeven door Balthazar. De muziek vond ik niet altijd gelukkig gekozen, maar de drukke montage, de taalrijke voice-over en de manier waarop de game in de realiteit wordt geïntegreerd geven een interessant beeld van Ben's bewustzijn.

De interviewtjes met de omstanders zorgen dan weer voor de broodnodige afwisseling. Balthazar gaat uiteindelijk misschien iets te ver, maar er zit zeker een sterke uithaal in het slot. Bovendien heeft het daarvoor met enkele waardevolle momentjes, zowel pijnlijke als aandoenlijk, al heel wat krediet opgebouwd. Sympathiek en best heftig filmpje.

Illum Sphere schreef:

Met alle respect voor jouw mening over de film, begrijp ik niet hoe jij, (en heel veel andere mensen trouwens), boeken vergelijken met films.
Een boek is een totaal ander medium dan film. Er valt tussen die twee mediums niets te vergelijken vind ik. Een boek vertrouwd op de fantasie van de lezer, en die lezer bepaald voor een groot stuk ook het tempo van het verhaal. Een boek lees je veelal in stukken.
Bij film is het de regisseur en zijn medewerkers die hun fantasie op je loslaten, en word je meegesleurd doorheen het verhaal in een vrij beperkte tijdspanne. De spanningsboog bij een boek is totaal anders dan die bij film. Bij film spelen ook de vertolkingen een rol, de muziek, het geluid, de kleur...
Kortom: vergelijk geen boeken met films

avatar van Barry83
Prima dat er een film gemaakt wordt over autisme en in wat voor wereld zij leven. Maar de film was voor mij allemaal iets te "zweverig". Hou niet van dergelijke films.

disneystore
sabsabsab schreef:

Meen je dat nu serieus?
Kinderen die homo zijn worden bijvoorbeeld vaak gepest, die zijn ook niet "lelijk." Of misschien kinderen met andere interesses of smaak.
Dat je iemand niet pest omdat ze knap zijn is onzin...

Uitstekende film over een autistische jongen die op school wordt gepest. De wereld van de autist wordt hier duidelijk neergezet. De 'andere' beleving van de wereld om hem heen, waarbij hij zijn toevlucht zoekt in de beschermde wereld van RPG (deze twee werelden vullen elkaar ook goed aan in de film). Een vlotte montage en een sterk en goed verzonnen einde.

avatar van L-a-u-r-a
Een goede film die mij echt heeft geraakt. Ik vind dat de gedachten van Ben erg goed verfilmd zijn. Daarnaast is de algehele message van de film is een zeer schokkend maar zeker niet zeldzaam fenomeen. Ik denk dat er veel jongeren gepest worden en zich daar zo slecht onder voelen (maar het alleen niet zo durven brengen als Ben uiteindelijk doet).

avatar van je80roen
Belerende jeugdfilm over pesten. Zelden zon belachelijk einde van een film gezien.
Verder clicheematig gespeelt autisme.