Ben X (2007)

België / Nederland

geregisseerd door Nic Balthazar
met Greg Timmermans, Laura Verlinden en Marijke Pinoy

Ben is anders. Zijn leven zit vol vreemde rituelen. Hij lijkt te leven in zijn eigen universum, dat zich voor meer dan de helft afspeelt in de wereld van online computergames. In de echte, harde wereld van een technische school is het leven voor hem een dagelijkse hel, met twee kerels die hem het leven bijna letterlijk onmogelijk maken. Ben heeft een plan. Een plan van één woord: moord!

avatar van fabbyke
Goede belgische film maar ik had er toch weer veel meer van verwacht. Het einde vond ik het minste aan heel de film en had het toch liever gezien hoe het echt gebeurd is. Voor de rest een originele film met goede acteerprestaties. 3,5*

avatar van Matchostomos
De hel van Ben en Ben van Balthazar

Filmcritici die zich promoveren tot filmregisseur, het is geen nieuw gegeven meer. Godard deed het, alsook Truffaut, en nu ook Nic 'filmfan' Balthazar (enige vergelijking gaat hier uiteraard niet op...). Als recensent was hij echter al een relatief brave man, zo zegt hij toch zelf, en dat laat zich meermaals blijken in zijn eerstgeborene, ‘Ben X’.
Vlaanderens nieuwste is namelijk even herkenbaar als banaal, even realistisch als karikaturaal, en dus een even atypisch als typisch Vlaams product. Het bijwijlen sterke script mag dan bol staan van de goede bedoelingen, het staat eveneens bol van verscheidene kritiekpunten. Geen van beide nemen duidelijk de bovenhand om het geheel de das om te doen, maar een gezond evenwicht wordt niet altijd gevonden.

Dé grote en ergens ook enige troef van deze prent, is de mate van herkenbaarheid en het detail waarmee het personage Ben wordt uitgewerkt en neergezet. Dagelijkse rituelen, die zelden openstaan voor verandering, staan daarbij centraal en worden door Balthazar op simplistische, doch treffende wijze onder het licht gebracht.
Het simplistische vertoon brengt echter meteen enkele kritiekpunten met zich mee. De woordspelingen zijn andermaal herkenbaar, maar worden tot op een bepaald punt dermate hard doorgedreven, dat het zijn effect gaat verliezen.

Verder vertaalt deze simpliciteit zich in een geforceerde wisselwerking tussen de werkelijkheid en de virtuele wereld, waarin Ben zo graag wenst te vertoeven. Ook hier zijn de intenties wederom aanwezig en oprecht, maar oogt het vooral weinig aantrekkelijk. Voor Balthazar lijkt het alvast een manier om zich te distantiëren van het overwegend flauwe materiaal dat wij Vlamingen aan de lopende band produceren.
Hij gaat daarmee echter volledig onderuit, door zijn prent een meeslepende, naar Amerikaanse normen geboetseerde visuele stijl aan te meten. Neem het dan ook vooral niet op als reclame voor de komende naam, wanneer ik stel dat je dit kan bestempelen als pseudo-Tony Scott. En hoewel het duidelijk moge zijn dat deze stijl de leefwereld van Ben meer voelbaar moet maken voor de kijker, voelt het vooral opdringerig aan en belemmert het enige mogelijkheid tot medeleven.

Laat dit echter niet het enige zijn dat de mogelijkheid tot medeleven belemmert, want zoals het een Vlaamse productie betaamt, moet ook 'Ben X' enkele karikaturen bevatten. In de eerste plaats binnen de realiteit van het gebeuren (de directeur van de school), maar vooral via het directe gegeven, meerbepaald het programma 'Koppen'. Tijdens de film vraag je jezelf af waartoe het direct spreken tot de camera dient, tot dit bekend wordt gemaakt. Weer moet ik zeggen dat deze werkwijze zijn duidelijke intenties heeft, maar dat het andermaal zijn effect mist. Inclusief het einde wordt de symboliek en de bijbehorende boodschap zo op weinig subtiele wijze aan de kijker gebracht.

De hel van Ben en Ben van Balthazar, 'De Hel van Tanger' en 'Dennis van Rita'. De onmiskenbare intenties ten spijt en het feit dat Ben bijna letterlijk van Balthazar is (na het boek en het toneelstek, nu ook de film), blijft 'Ben X' in zijn kern een oertypische Vlaamse prent, net als de twee bovengenoemde prenten.
Gelukkig nog dat Balthazar namen als Sigur Ros en dEUS op de soundtrack wist te krijgen, anders zou het verdict 'onvoldoende' luiden.

Als er al wat typisch Belgisch is aan deze prent, is dat Balthazar neuzelrock als Sigur Ros en dEUS aan de soundtrack toevoegt. Jammer van deze wat saaie keuze qua soundtrack.

Verder zit het wél erg lekker met deze film. Ontypisch Vlaams hoewel ik met die term de laatste tijd een beetje moet oppassen. Nadat neuzelrock frontman Barman himself het goeie voorbeeld gaf een aantal jaar geleden lijkt er een soort van besef gekomen dat er in Vlaanderen ook moderne films gemaakt kunnen worden. Met modern wordt dan bedoelt niet over boeren en arme klojos die het erg zwaar hebben.

De verweving met de virtuele wereld is treffend gedaan en geeft de film naast een redelijk uniek ene niet te missen onAmerikaans smoelwerk. Tony Scott is een regisseur die de laatste tijd nogal wat furore maakt met een hoop filters en editing trucjes maar is verre van de eerste en origineelste. Ben X heeft er verder ook weinig van behalve als Scott het meest visueel bombastische is dat gekend is.

Vond de acteerprestaties mooi, alleen het accent was wat te braaf. Leuk aan films als Any Way ... en Ex-Drummer was het lekkere sappige taaltje, zoveel mooier als het algemeen beschaamend Vlaams dat ook series als De Kampioenen teistert.

Einde was zeer geslaagd. Niet dramatisch verantwoord, maar net daarom heel wat leuker dan de verwachte afloop. Hoewel de laaste scene er net teveel aan was verder een slimme keuze van Balthazar.

Leuk dat Vlaanderen weer even op deze manier van zich laat horen, zo net voor de nieuwste van boer Jan (Verheyen). Ik vind onze vaderlandse cinema steeds leuker worden. Mooie film, moderne film, zowel qua uiterlijk als qua invulling van het thema. Had hier en daar misschien nét iets minder braaf gemogen maar gezien de concurrentie is dat geen zwaar kritiekpunt.

Dikke 4*

PERSBERICHT

Sterke start film Ben X in Belgie

De film Ben X, die vanavond 2 oktober tijdens het Nederlands Film Festival in Utrecht zijn Nederlandse première beleeft, is in Belgie zeer sterk gestart. Met een release in 25 bioscopen haalde de film het eerste weekend een BO van ruim € 156.000 en een zeer hoog doekgemiddelde van € 6.261.
In meer dan de helft van de bioscopen staat Ben X op nummer 1, in andere moet hij slechts de Amerikaanse blockbuster The Bourne Ultimatum laten voorgaan.

Nic Balthazars regiedebuut Ben X won op het filmfestival van Montréal drie prijzen, waaronder de hoofdprijs, en is geselecteerd als officiële Belgische inzending voor de Oscars.

Tijdens het Nederlands Film Festival is Ben X tevens te zien op:
Woensdag 3 oktober – 19.30 uur - Camera
donderdag 4 oktober – 20.00 uur - Rembrandt 3

De film, met nieuwkomers Greg Timmermans en Laura Verlinden in de hoofdrollen, is een productie van het Belgische MMG en het Nederlandse BosBros van Burny Bos.

De film gaat over Ben, een licht autistische jongen die daardoor ook een makkelijke prooi blijkt te zijn voor pesterijen op school. Gesteund door zijn mystery girl op het internet onderneemt hij actie.

De film is een bewerking van Balthazars bestseller ‘Niets is alles wat hij zei’, dat later ook als het toneelstuk ‘Niets’ met name in Belgie een groot succes was.

www.ben-x.nl[/url]

Vanaf 1 november te zien in de Nederlandse bioscopen

Erg indrukwekkend. Is alweer een tijdje terug dat ik met kippenvel in de bioscoop zat. Erg mooi, dat grote gedeelten ook auditief enorm ondersteunen, zodat je vooral zo meeleeft met Ben. Wel een beetje jammer van het einde. Het was al wel duidelijk hoe het zat; dat laatste shot maakt het een beetje wrang.

Voorlopig 4*.

Mooie film, goed geacteerd, misschien een beetje té 'happy end', niettemin indrukwekkend! Na de Nederlandse première vanavond klonk een welverdiend applaus.

En toch zit me iets niet lekker: nadat Ben na zijn mislukte contactpoging op Brussel Noord uit de trein stapt, denkt hij erover zichzelf om het leven te brengen. Hij wordt hier (alsnog) van weerhouden door Scarlite. Zij was nu juist in de trein blijven zitten. Dit kan dus niet de èchte Scarlite zijn... Probleem is dat zij de rest van de film in beeld blijft. Is dit dan ook niet de echte Scarlite, maar ontsproten aan Bens fantasiewereld?

avatar van Koekebakker
Is dit te vergelijken met Donnie Darko?

Nee, echt niet. Ben X is qua originaliteit enkele niveaus lager. Er zijn misschien wat parallellen, maar op geen enkel moment moest ik aan donnie darko denken. Ben X slaagt er wel in je aandacht vast te houden, maar de vertelstem gaat snel irriteren met die vele woordspelingen. Bovendien zijn niet alle acteerprestaties even sterk.

avatar van JJ_D
Waarop basseer je je, misschien? Ik mis elke overeenkomst...

Denk dat er wel een paar overeenkomsten te verzinnen zijn, zeker naar het hoofdpersonage toe. Ben zwalpt ook een beetje emotieloos door een in zijn ogen rare wereld. DD heeft een beetje datzelfde effect.

Uitwerking is echter totaal anders en qua sfeer komen de films nooit in elkaar's vaarwater, integendeel.

Ik zag er ook weinig hoor, maar balthasar probeert met de muziek mss een soortgelijke sfeer te creëren. Beide gaan over een teruggetrokken jongen met problemen, beide willen een origineel einde hebben, bij beide is er een ontluikende liefde, er zijn de schoolscenes,...
maar vooral kwalitatief vind ik weinig vergelijking mogelijk

Matchostomos schreef:
De hel van Ben en Ben van Balthazar

Misschien is het toch enigszinds belangrijk dat deze film van begin tot einde perfect blijft boeien.
Dat buiten de acteerprestaties ook zeer knappe beelden zitten en vooral dat een verhaal op een zeer interessante manier vertelt wordt.
Deze film 2.5 geven is totaal onterecht, ik vraag me dan ook af of de auteur van deze vrij negatieve tekst, in mijn ogen, ooit op een filmset heeft gestaan.

Wat gemengde gevoelens aan overgehouden. Gisteren de film in een zaal op het NFF met jong publiek (was ik de oudste???) gezien.

Best wel actueel thema, aangrijpend en confronterend bij vlagen. Soms té heftig, in die zin dat er erg veel incidenten waren en geen normaal leven leek te bestaan. Continu dus veel emotionele/aangrijpende toestanden. Maar zeker tot iets na de helft goed uitgewerkt, dan zelfs even goed/zeer goed met de scenes op het station (ik meende Gent te herkennen) en in de trein. Een haast Aziatisch-ambiguë uitwerking, waarbij dingen niet zo concreet werden uitgewerkt en het niet eenduidig was wat nog echt was.

Vond de afwikkeling en het einde echter een grote desillusie om uiteindelijk van een goede film te spreken. Ik snap niet dat hij daarmee kan wegkomen. Gemengde gevoelens dus, maar vast staat dat het fijn is om te zien dat onze Zuiderburen al zo ver zijn dat ze eens een modern vormgegeven film maken, in plaats van zouteloze boekverfilmingen en 13-dozijn multiculti(rom)kom's.

Koekebakker schreef:
Is dit te vergelijken met Donnie Darko?

Ik moest er wel elke keer aan denken, omdat ze volgens mij hun best hebben gedaan in de hoofdrol een look-a-like te casten. Die het overigens prima deed.

Viel me toch wat tegen.
Er gebeurt te veel in de film. Het acteren is ook vrij nadrukkelijk, had wat subtieler gemogen allemaal. Als film over pesten vind ik Bluebird een stuk indrukwekkender. Daar geen typetje.
Mooi vond ik de geestige taalvondsten en de koppeling van situaties uit het spel met werkelijke gebeurtenissen.

Ik vond het einde van de film ook teleurstellend.
Mooiste was geweest als de film geëindigd was met de sprong van de boot. Jammer dat de film daarna doorging. Je kreeg een Postbus 51 spotje over pesten op school voorgesschoteld . Die scenes in de kerk vond ik erg matig. Het geforceerde happy end kon me niet zo bekoren. Natuurlijk gun je het de hoofdrolspeler, maar ik vond het niet bij de film passen.

Mochizuki Rokuro schreef:

Ik vond dat Postbankreclame achtige filter vrij goedkoop ogen.
Mooie shots had de film niet veel, behalve in het computerspel.
Als je dol bent op filters raad ik je Flirt aan. Ook modern vormgegeven.
Wilde Mossels heeft ook een originele look. Als je de landen toch aan het vergelijken bent.

kappeuter schreef:
Als je dol bent op filters raad ik je Flirt aan. Ook modern vormgegeven.

Heb je daar toevallig nog een ex rental van liggen die je niet kwijtraakt in je ruil forum

Ik vond het absoluut een top film! Ik heb hem gisteren mogen zien op het NFF. Ik moet zeggen dat het echt een indrukwekkende film was, een mooi en aangrijpend verhaal. Review klik hier!

4 van de 5 punten!

Huh?
een jongen die dankzij het online gamen slecht is in het contact maken met mensen.

en huh?

Geen van allen is er helaas ooit achter gekomen wat er precies met Ben aan de hand is.

Pakkend, schrijnend, triest, typisch of net a-typisch... Maar voor mij 'n prachtige film, was na zovele blockbusters (en ik geef toe, deze is evengoed commericeel) toe aan een goede vlaamse film.

Waar ik ook nieuwsgierig naar ben is het verhaal van Tim, de echte Ben X. Iemand een idee waar ik de vroegere artikels, samenvattingen, een site of dergelijke kan vinden?

Alvast bedankt!

(Vote; 4*)

Wat mij vooral opviel aan deze film was hoe op sublieme wijze "echte" wereld en virtuele ( het computerspel) naast ,en soms zelfs in, mekaar werden weergegeven. Vooral jongeren zullen in deze film delen van hun eigen -online- wereld terugvinden.
Verder is deze film heel duidelijk een aanklacht tegen pestgedrag en de onmacht hiertegen door leraars, ouders,klasgenoten,...

De spanning wordt opgedreven door fast-forwards van interviews. De kijker bouwt hierdoor een verwachting op die op het einde echter helemaal anders loopt. Het einde vond ik onverwacht, maar niet geslaagd. Men springt hier wat tussen uitersten.

In deze film geen grote namen in hoofdrollen, maar nieuwe acteurs zoals Greg Timmermans, die de rol van de autistisch ben geslaagd neerzet. Ik kan me inbeelden dat de juiste gelaatsuitdrukkingen vinden bij dit genre film niet simpel is.
Het meest onder de indruk was ik van Laura Verlinden. Met een niet altijd makkelijke rol laat ze bij mij een grootse indruk na. Haar zuiver taalgebruik klinkt mij als muziek in de oren. Het is iemand die een sympathieke persoonlijkheid uitstraalt, en mede daardoor was zij uiterst geknipt voor de rol als scarlett. Als ik haar ooit tegenkom op straat, dan ga ik er zeker een praatje mee maken!

Alles samen krijgt deze film van mij een 4

Vandaag gezien met school. Gelukkig was het niet zo'n saaie film... alhoewel de film kwam wel wat traag op gang, maar voor de rest vond ik de film best aardig. De acteerprestaties waren wonder boven wonder zeker niet slecht, alleen was de muziek soms wat saai. De film was zeker weten het bekijken waard. Cijfer: 3,5/5!

Toch even m'n punten herzien, als ik hem vergelijk met andere films waar ik op gestemd heb, moet ik consequent blijven. Ben X is een zeer goede film, maar toch niet de beste die ik ooit gezien heb.
van 5* naar 4*.

"Om in meer steden nóg betere zalen te krijgen verschuift de releasedatum van Ben X van 1 naar 8 november."

hoe bedoel je releasedatum?

in nederland dan ofzo? of op dvd?

avatar van Quentin
Bioscoop misschien?

Quentin schreef:
Bioscoop misschien?

Ze draaien hem toch al in de bioscoop. Hier toch
Gaan deze releasedatums over nederland ofzo?

Als je je bedenkt dat Moviemeter, ondanks de invasie van de vele Belgen, nog steeds een Nederlands site is, zou dat maar zo kunnen ja.

avatar van gondwana
Onderhond schreef:

Kan mij daar in vinden, maar de zwakke concurrentie zou geen excuus mogen zijn om niet voor veel beter te gaan.
Zo vond ik de interview-stukjes vaak middelmatig en waren de pest-scenes veel minder intens dan ze hadden kunnen zijn. Misschien was dat een bewuste beslissing, een zekere afstand van het emotionele.

Maar zeker een goeie film.

avatar van Misantro
Marcel- schreef:

Inderdaad, de 'echte' Scarlite was vertrokken met de trein, dat heb je zelf gezien. Daarna is de Scarlite die in beeld komt een illusie van Ben, dat zie je ook op het laatste beeld van de film.

Ik vond het overigens een prachtige, ontroerende, aangrijpende film met een zeer onverwacht einde. De voice-over met de talloze woordspelingen en de vergelijking van de echte wereld en de virtuele, waren zeer origineel en goed bedacht. Kortom een zeer sterk debuut van Nic Balthazar. Chapeau!

Couch Potato
Misantro schreef:

Mooi gezegd en precies hoe ik er ook over denk.
Ik heb hem gisteren in Siniscoop gezien (Sint Niklaas), buiten scheen de najaarszon en daarom zat er amper 8 man in de zaal, ons incluis.
Nic Balthazar, ik hoop dat dit niet je enige wapenfeit wordt, en dat je de filmwereld nog mooie films mag schenken.
Goed geacteerd, prachtig qua setting, en inderdaad de mengeling van de fictiewereld van de jongen en de werkelijke wereld was erg mooi in beeld gebracht.
De twee pestkopjes speelden zo overtuigend, je had hen zo willen in elkaar slaan, dus : petje af voor al dat acteertalent van eigen bodem, zo sprak deze Belg.
****1/2

gotti schreef:

de invasie van de vele belgen