Ben X (2007)

België / Nederland

geregisseerd door Nic Balthazar
met Greg Timmermans, Laura Verlinden en Marijke Pinoy

Ben is anders. Zijn leven zit vol vreemde rituelen. Hij lijkt te leven in zijn eigen universum, dat zich voor meer dan de helft afspeelt in de wereld van online computergames. In de echte, harde wereld van een technische school is het leven voor hem een dagelijkse hel, met twee kerels die hem het leven bijna letterlijk onmogelijk maken. Ben heeft een plan. Een plan van één woord: moord!

paulo31
er gebeurt gewoon te weinig in die film.
ok hij wordt gepest dat is wel duidelijk na kwartiertje
zijn wraak is op zich wel mooi
maar daar hoeft die film niet zo lang voor te duren

avatar van Fryce
Wow wtf zelden zo'n goeie film gezien. Mogen ze ezht vaker doen dit. Heeeeeeerlijk

avatar van thaliosss
zeker een goede film,
zeer verrasend einde
heeft ook zeker een educatieve waarde
die Greg Timmermans is ook een hele goede acteur hij speelde erg geloofwaardig.
maar er klopt iets niet, die jongens die hem pesten zien dat meisje ook op zijn telefoon, maar helemaal aan het einde van de film blijkt dat dat meisje helemaal niet bestaat?!
dat vind ik wel een minpunt.

avatar van FlorisV
Indrukwekkende debuutfilm. Wat ik goed vond is dat er veel eigentijdse problematiek in voorkomt. Vernederende filmpjes op internet, autisme (dat net als andere stoornissen als borderliner toeneemt in deze tijd, of wordt het gewoon meer gesignaleerd?: dat geeft te denken!), online gameverslaving, echtscheiding...het komt allemaal zeer bekend voor.

Er is risico genomen met de film door gamebeelden te gebruiken maar ook door confronterende beelden van de pesterijen te laten zien. Het werkte gelukkig goed uit en niet al te gekunsteld. Het Scarlite personage bleef ook binnen de grenzen van geloofwaardigheid door de afstand die ze grotendeels bewaard. De monologen van Ben in de film doen soms misschien gekunsteld aan, overdreven dichterlijk maar het zijn korte, krachtige statements zonder teveel polijst met een aantal aardige vondsten. De film zet je verder op het verkeerde been waardoor het niet te voorspelbaar is en het einde is goed bedacht hoewel ietwat ongeloofwaardig.

De film heeft me ook aan het denken gezet. Niet dat ik daar een film voor nodig heb maar ik kwam tot de conclusie dat dit soort mensen, autisten e.d., met hun specifieke gebreken maar ook enorme talenten voor bijv wiskunde, aparte scholen verdienen waar ze niet zoveel gestraft worden voor hun anders zijn maar juist geprezen voor hun intelligentie. In bepaalde opzichten zijn ze hoogbegaafd of hypersensitief, in andere opzichten schieten ze (vooral sociaal) enorm tekort. Lijkt me alle reden om ze apart onderwijs te geven en het zou de pesterijen ook moeten verminderen. Nu zijn dit soort mensen hulpeloze lammeren voor de slacht in een systeem waar ze niet in passen. Jammer want ik denk dat er veel potentieel verloren gaat op deze manier.

Terug naar de film, gewoon kijken hij is zeker de moeite waard, mooi gefilmd en goed geacteerd, OK de hoofdpersoon is te oud maar ik zie liever een goed acteur dan een over het paard getilde melkmuil.

avatar van FlorisV
thaliosss schreef:

dat vind ik wel een minpunt.

Scarlite bestaat echt. Maar vanaf het moment dat Ben de trein uitstapt waar hij naast de echte Scarlite in zit (zonder een woord te wisselen) ziet hij Scarlite niet echt meer, maar slechts zijn fantasie van haar. Vergelijk het met het moment dat hij denkbeeldig met Scarlite staat te zoenen tijdens zijn onvrijwillige XTC trip.

Ik denk dat een echte romance ook niet geloofwaardig was geweest Scarlite had waarschijnlijk niet geweten wat aan te moeten met zo'n jongen, er komt ook geen woord uit hem als ze naast elkaar zitten.

Maar het klopt dus wel en ik denk dat het de beste manier was om het Scarlite personage te gebruiken, ze zit toch al in die fantasie gamewereld en blijft onbereikbaar.

Scratt
Een mooi regiedebuut van Baltazar die je laat meevoelen met een jongen die de alledaagse leefwereld als een hel beziet en zich laat wegzinken in een "andere" wereld, maar om deze film te laten verzuipen in allerlei prijzen ? Dat gaat wat ver.

Ik vind het wel geweldig dat een verhaal als dit zo'n aandacht krijgt, maar de film is te afhankelijk van z'n einde. Zonder dat was het een een doodgewone TV-film geworden.

Een goede Vlaamse film, maar zeker niet de beste in jaren. Dan verwijs ik liever naar Alzheimer of Dagen Zonder Lief.

Ik heb goed kunnen genieten, maar een tweede keer hoef ik hem echt niet te zien.

avatar van ik_ben_gilles
ik vond ben X een rotslechte film
het verhaal is saai en je hebt al snel het punt van de film door
deze film hoort voor mij in de flop 100

avatar van Fran
Deze film heeft hele sterke punten. Er worden veel items verbeeld die echt in het tijdsbeeld van tegenwoordig horen zoals online gamen, de telefoontjes die gebruikt worden om een pesterij op te nemen enz.

Helaas is het verhaal behoorlijk langzaam en word af en toe zelfs saai. Ook vind ik sommige dingen erg onduidelijk uitgebeeld. Ik had bijvoorbeeld helemaal niet door dat Ben gedwongen XTC pillen krijgt toegedient. Ik zag wel dat ze iets in zijn mond stopten maar het was mij niet duidelijk wat het was.

De acteur die Ben neerzette vond ik erg goed. Het einde van de film is ook een sterk pluspunt.

Kaffeefiltjer
De tekst dat die 2 mannen erbij zeiden, was toch duidelijk genoeg om te wten dat het XTC was? Enfin dat vond ik toch.
Een 2de kijkbeurt is ook wel iets minder bij mij.

avatar van Fran
Dat was eigenlijk mijn probleem bij deze film. In een scene waar veel actie was en veel gesproken werd, kon ik niet altijd alles goed verstaan.

avatar van CTK
CTK
Alles is toch klaarduidelijk.
Je ziet Scarlite toch vertrekken in de trein. Vanaf het moment dat ze daarna waar in beeld komt, is het gewoon weer zijn verbeelding.
Ook met het verstaan van de acteurs heb ik op geen enkel moment problemen gehad.

Dit was een pareltje.

avatar van hertogje
Goede film zeg! Ontroerend en meeslepend.

Knap geacteerd, verhaallijn is netjes, alleen vond ik het een beetje jammer dat ze soms de moeder, of de leraar, of wie dan ook alleen in beeld hadden en die ging dan wat over Ben vertellen. In documentaire-stijl. Ik vond het echt een onderbreking telkens. Verder opzich wel mooi einde, maar wel beetje onrealistisch.

Kortom, erg goede film die je kan raken.

Deze film is met prijzen overladen, en aanvankelijk stond ik nogal sceptisch tegenover deze film, zodanig zelfs dat ik altijd maar twijfelde over de aankoop ervan. Uiteindelijk heb ik hem dan toch gekocht en heb er geen seconde spijt van, en kan nu zeer goed begrijpen waarom deze prent zoveel prijzen heeft gekregen.
Zowat alles aan deze film is goed, de acteerprestaties van iedereen, de beeldvorming (het is fantastich hoe de beelden van het game in de film zijn verwerkt) en een zeer goede soundtrack.
Als debuutfilm van regisseur Nic Balthazar kan dit tellen, de vraag is of hij ooit nog beter zal doen.
Maar ik heb deze film zeer kunnen appreciëren en heeft bij mij zeker de boodschap doen overkomen.
Hopelijk is het ook een lesje voor daders van pesterijen.

avatar van CTK
CTK
Koop jij altijd films zonder te weten of ze goed zijn?

Ik huur ze nog altijd lekker ouderwets. Daarna kies ik welke films ik in mijn collectie wil toevoegen.

Malick
Ik was op de hoogte van de kwaliteit van de film en dat de film toch wel wat prestigieuze filmfestivals af was gegaan en daar hoge ogen gegooid had. Deze Belgische prent ging zelfs naar de buitenlandse Oscars maar het mocht (allemaal) niet baten.

In het begin had ik wat moeite om in de film te komen. Vooral qua visualiteit leek het soms wel of Tony Scott iets met het project te maken had. Maar niets is minder waar. Gelukkig werd het naar een tijdje stukken minder en werden de editing trucjes minder zodat het allemaal goed volgbaar was. Was trouwens wel blij dat er Nederlandse ondertiteling aanwezig was op de dvd anders kon ik het (alweer) totaal niet verstaan.

Voor de rest een erg aangename film die hier en daar wat braaf uit de hoek komt maar het nodige goed maakt. Door het sterke acteerwerk van iedereen alleen jammer van de acteurs die soms behoorlijk ouder leken dan ze moesten uitbeelden. Voor de rest is het een machtige soundtrack, prachtig uitvoering van het onderwerp. Hoe zagen jullie de symboliek achter de kleur rood van de jas van zijn virtuele vriendin. Had dat te maken met het feit dat ze er eigenlijk niet was, een surrealistische omgeving of een diepere betekenis. Want de kleur rood straalde van de jas af!

Dus alweer een topper uit België het begint erop te lijken dat Nederland achterop raakt. Niet dat dat erg is want dan kan ik me meer gaan vestigen op landen die wel weten wat kwaliteit is!

avatar van Erwinner
De nederlandse film is op dit moment nog nooit zo succesvol geweest.

Super heftige film, erg geloofwaardig en een van de meest verrassende en beste ontknopingen die ik de laatste tijd gezien heb!

avatar van Spetie
Een sterke film, dat kan na afloop van deze film wel geconcludeerd worden. In het begin van de film overdrijft de regisseur mijns inziens een beetje teveel met het beeld. De visuele trucjes van het wisselen van de camera tussen " het echte leven" en het computerspel is vrij storend, maar gelukkig neemt dat gedurende de film af. Vond het acteerwerk goed en overtuigend, hoewel Ben er totaal niet uitziet als een jongen van 16 a 17 jaar, die hij moet voorstellen.
En dan komt het einde, waardoor ik toch wel op een positieve manier door verrast werd. De film geeft op deze manier duidelijk een boodschap mee en zorgt ervoor dat ik 4 i.p.v. 3,5 ster toeken aan deze film. Het zou leuk zijn als ze in nederland ook eens van dit soort films proberen te maken, maar dat is misschien ijdele hoop.

avatar van Legan
Zonde van de film dat er, qua leeftijd, zo'n ongeloofwaardige hoofdpersoon is gecast. Dit is ook het geval bij enkele bijpersonages en zorgt ervoor dat de bedoelde realisme er bij mij niet ingaat.

Een ander minpunt is de voice-over welke helemaal niet nodig is. Beelden, close-ups, muziek, ... zeggen meer dat elke keer die stem die alles per se wil uitleggen.

Een gemiste kans ondanks een goed einde.

avatar van Multivitamine
CTK schreef:
Koop jij altijd films zonder te weten of ze goed zijn?

Huren? het is 2008 hè wakker worden

Wow! wat een geweldige film / verhaal.. inderdaad jammer dat de hoofdpersoon zo oud lijkt..

Ik zie nu dat hij ook van '79 is.. uhm zou ik er dan ook al zo oud uit zien

Meneer Bungel
'Ben X' zit, las ik eerder, vol met woordspelingen(met name de voice-over). Zou de regisseur met de titel misschien 'Ben niks' in zijn achterhoofd gehad hebben? Let wel: dit is geenszins mijn mening over de film, die heb ik nog steeds niet gezien.

avatar van Mar-Lous
Ja goede film.. maar het kan mij liggen hoor.. maar ik vond hem nogal ingewikkeld ..

Ingewikkeld? Die ene plottwist is toch nog wel te ontrafelen?

avatar van NielsP
Ik vond dit een fantastische film.

Het verhaal was prachtig (goed onderwerp ook om het al dramatisch te maken) en het werd ook uitstekend opgebouwd. Alles is ook gewoon heel sterk en mooi in beeld gebracht, de acteerprestaties van heel wat van de acteurs en actrices hebben me echt verbaasd en dat heeft de film zeker een meerwaarde gegeven.

Ik vind het ook schitterend hoe ze de kijkers hebben laten misleiden op bepaalde momenten. Schitterend gedaan, prachtig debuut voor Nic Balthazar. Ik ben benieuwd of ie dat ooit gaat overstijgen. 5.0 heb ik 'm gegeven.

avatar van g_unitboy
ik ben in slaap gevallen tijdens deze film

avatar van cinefil18
De film werd voor mij een beetje langdradig, en ook die montage die duidelijk moet maken dat Ben autisme heeft begint na een tijdje wel de keel uit te hangen, en de grens tussen realiteit en fictie werd soms nogal een beetje vaag, maar gelukkig is er dan het einde dat veek goedmaakt.
Het is totaal onrealistisch, maar het wist me wel te pakken, en dan zeker met die zalige muziek van Sigur Ros eronder.
Voor de rest ook wel goede acteurs, vooral Titus de Voogdt, die altijd geweldig is, zelfs als hij een onuitstaanbare pester speelt.

Dus, niet over de hele lijn interessant, maar het einde wist me wel te pakken.

avatar van rocky I.S
mooie film en ook aangrijpende film met een mooi en beetje verassend einde.deze film moeste de echt pestkoppen ook zien.

avatar van JJ_D
Als filmliefhebber heb ik me zelden zo misbruikt gevoeld als na het zien van ‘Ben X'. Waar haalt Nic Balthazar, bejubeld filmcriticus omwille van zijn spontaniteit en zijn humor, de vermeende kennis vandaan dat hij Ben afschildert als een totale gek? Misschien is het mijn bekrompenheid die me parten speelt, maar mij maak je niet wijs dat iemand die aan het Asperger-syndroom lijdt zo’n neurotisch karakter is als Ben: schichtig om zich heen kijkend, verstoken van alle voeling met de medemens, een levende robot.

Bovendien haalt diezelfde Balthazar het nog eens in zijn hoofd om (in navolging van zijn slechte, maar nog aanvaardbare boek en zijn theatervoorstelling) een bij de haren gesleurd slot te breien dat niet alleen misplaatst luguber, maar evenzeer totaal bespottelijk is. Daarenboven lijkt Balthazar een pleidooi te houden voor de schizofrenie: de geformuleerde oplossing kan Ben alleen maar dieper in de put duwen. Alleen is televisiekijkend Vlaanderen wel in zijn nopjes dat Ben alsnog kan genieten van de vriendschap, zij het nog steeds in zijn instabiele eigen wereld.

Tot slot komt ook de hele Belgische soap-cast zijn steentje bijdragen, en spelen dezelfde acteurs nog maar eens hunzelfde typetje. Ook de muziekscène profiteert mee (hier weinig slechte commentaren), al wordt 'Sigur Rós' helaas schaamtelijk verkracht op het debiele einde.

Als kijker ervaar je een diepe walging en kan je je alleen maar vragen stellen bij de internationale circuits waarin ‘Ben X’ het goed deed. Want filmisch heeft Balthazar wel ideeën, die echter niet nieuw kunnen genoemd worden. ‘Ben X’ ziet er keurig uit, maar meer ook niet. Het “nadeloze” verweven van de game met het echte leven vond ik meer irritant dan iets anders, maar soit. Het zal wel weer aan mij liggen.

Waarom doet ‘Ben X’ het dan goed in de zalen? Het antwoord ligt (zoals reeds aangegeven) bij zijn doelpubliek: de Vlamingen houden nu eenmaal van een beetje herkenning. Een Gents accent alhier, een “aangrijpend” verhaal aldaar, en lap, het kassucces is verzekerd.
Wat mij dan weer verbaasd is hoe weinig critici ‘Ben X’ volledig met de grond gelijk hebben gemaakt. Het zal wel uit respect voor Nic geweest zijn zeker?
Ben X’? “Ben niks!”. Dank aan het rotslechte script om toch dààr helderheid in te scheppen.

avatar van Erwinner
Ik denk dat er genoeg mensen ongeveer leven als Ben. Meestal kennen we die mensen niet goed in real life.

avatar van JJ_D
Erwinner schreef:

Wat betreft de routine, de onzekerheid voor het alledaagse, ja. Maar niet op zo'n gestoorde en ziekelijke manier. Het bestaan van zulke mensen moet ik miskennen, tenzij ze aan iets "ergers" lijden dan Asperger.