Vozvrashchenie (2003)

Rusland
Drama / Mystery

geregisseerd door Andrey Zvyagintsev
met Vladimir Garin, Ivan Dobronravov en Konstantin Lavronenko

Het verhaal van twee broertjes van 13 en 15, wiens vader thuiskomt na 12 jaar weg te zijn geweest. Ze benaderen hem logischerwijs enigszins terughoudend, maar de vader wekt de indruk de gemiste tijd goed te willen maken. Hij neemt hen mee op reis en leert hen onderweg allerlei levenslessen. Helaas doet hij dit op een nogal harde manier, en de kinderen begrijpen niet waarom.

Ik was al een tijdje reuze benieuwd naar deze film, en vandaag was het dan eindelijk zover. En het zag er vooral héél erg mooi uit. Het keek ook lekker weg, maar helaas wist het me niet zo te raken. Op het einde na dan, met die fotos en dat geluid van het water op de achtergrond. Maar toch een erg sterk debuut, en kan niet wachten om de volgende film van Zvyagintsev (gaat deze maand in premiere bij het festival van Cannes) te bekijken. Het is trouwens eeuwig sonde dat de acteur die Andrei speelde een dag voor de premiere is gestorven. 3.5* Misschien dat het na een 2e kijkbeurt meer wordt.

avatar van lykathea
Op een dag waar ik m'n avond bijna had verspild met het spelen van F.E.A.R. zei me moeder ineens dat er één of andere film op Nederland 2 te zien was; The Return. Gauw op imdb gekeken (toen nog niet zo bekend met deze site, tot mijn spijt) en hij had een verdomd hoog cijfer.

En terecht.

M'n bek viel open aan 't eind van de film, Rusland is geweldig. Zvyagintsev is geweldig. The Return is geweldig. Hoera.

In tijden had ik niet zo'n visueel prachtige film gezien, één foto zegt meer dan duizend woorden ; één scene van pak weg tien minuten waarin je de meeste emoties die je maar kan bedenken voorbij ziet komen zeggen meer dan duizend foto's.

avatar van nightbreed
Waar kan ik deze kopen???

nightbreed schreef:
Waar kan ik deze kopen???

Hier in nederland vertrouw ik het niet meer, ik had The Return besteld bij de Adfilmshop, en ik moest meer dan 4 maanden wachten, en na lang aandringen, om eindelijk het bericht te krijgen : Die film is voorlopig voorgoed uitverkocht. >_< - En toch kan je 'm nog steeds bestellen...

Dus dan kan je 'm toch maar beter bij Play.com kopen, scheelt je ook gelijk 12 euro, en het wordt gratis bezorgd ; 8 euro is dus een koopje.

The Return

Btw ; Cynische avatar of ben je echt een black metal fan ?

avatar van stephan73
Is gewoon te krijgen bij Boudisque! Ik geloof 14 euro!

avatar van Ronnievb
In Nijmegen zag ik hem liggen voor 27, dus prijzen blijken dus nogal te verschillen.

avatar van lykathea
Hetzelfde geldt voor de Tarkovsky's. Die zijn soms rond de 25-30 euro per film, wat ik voor elke film van onder de 180 minuten een absurd bedrag vind.

avatar van BlueVelvet
Inderdaad, de Tarkovsky's zijn echt onevenredig duur. Waar dat goed voor is...

Prachtige cinematografie in een film die alle ruimte laat voor interpretatie. Cinema van de bovenste plank. 4.5*

Erg mooie film. Begint zeer veelbelovend met de knappe openingsscène. Het eerste uur was dan niet altijd even boeiend maar dankzij de heerlijke sfeer (combinatie van prachtige shots en minimalistische muziek) kwam ik toch stilaan meer en meer in het verhaal.
Tijdens het laatste halfuur kon de film me pas echt pakken, vooral de scène waarin de jongens veel te laat terug keerden van hun boottocht, ruzie kregen met de vader en ja natuurlijk, zijn tragische dood tot gevolg .

Er had misschien meer ingezeten maar het eerste uur was net niet overtuigend genoeg om een hoger cijfer te geven.

Voor nu 4 sterren.

Wat vond je dan verkeerd aan het eerste uur om niet "overtuigend" te zijn? Dat bepaalt net de hele sfeer verderop volgens mij...

avatar van Baggerman
Een keer 's-avonds laat op tv gezien. Bij alle voorgaande halleloejahs kan ik me alleen maar aansluiten. Mooi, mooi, mooi deze film!

avatar van Blokland
Man, man, man wat is dit een mooie film! Shots van een zeldzame schoonheid en briljant acteerwerk, vooral van die twee jongens. De jongste van de twee is een soort 12-jarige Robert de Niro en de oudste is een 14-jarige Dustin Hoffman! Ik ben blij dat ik met mijn 5* deze film van 3,99* naar 4,00* gemiddeld heb kunnen tillen Ga deze film zien!

avatar van Lord Flashheart
Redelijke dramafilm die minder zwaar wordt aangezet dan ik van te voren verwachtte. En dat is nu juist het zwakke punt van deze film; het verhaal is kinderlijk eenvoudig en de scenes bepaald niet diepzinnig. Mooi gefilmd, dat wel, maar je blijft constant op meer hopen. Als dat vervolgens niet komt moet ik toch bekennen een beetje teleurgesteld te zijn. Teveel arthouse en te weinig realistisch drama naar mijn smaak. Met moeite een 3,5*.

avatar van thomzi50
Vond het juist allemaal erg realistisch overkomen. Nergens overdreven, allemaal goed uitgewerkte karakters en mooie ontwikkelingen.

avatar van eRCee
Toch iets teleurgesteld.

Ik had hier behoorlijk veel van verwacht, en The Return is ook zeker een goeie film. Dankzij de vele fraaie shots in mooie kleurtinten bijvoorbeeld. Overigens vond ik het soms ook net iets té, net te gemaakt. De vergelijking met Tarkovsky, zie de berichten op de eerste pagina, gaan in dat opzicht inderdaad niet op. Bepaalde shots kan ik echter wel linken aan het werk van Tarkovsky. Bijvoorbeeld het beeld van de vuurtoren helemaal in het begin, dat lijkt op het openingsshot van Offret. En bij een van de boswandelingen had ik het gevoel 'the zone' uit Stalker te betreden.
Het grootste manco van de film is wat mij betreft de nadrukkelijkheid waarmee het drama wordt gebracht. Vier of vijf keer krijgen we een vergelijkbare situatie voorgeschoteld en zelfs de plenzende regenbuien worden te vaak herhaald. Dat is jammer, want op zich zijn de karakters goed uitgewerkt en geloofwaardig. Maar door onnodig te benadrukken waar het mis gaat neigen de personages er een beetje naar meer symbolisch te zijn dan menselijk.

Wat overblijft is een mooi geschoten film met een heerlijk Russische sfeer, die vaag het gevoel achter laat dat er meer, zo niet veel meer in had gezeten. 3,5*

avatar van nightbreed
Yesssssss
Deze must see was ik vergeten, ooit voorstukjes van gezien en toen dacht ik al 'die moet ik zien'.

avatar van darkjaap
en dat moet je ook zeker doen want naar mijn mening is dit de beste russische film ooit gemaakt !

avatar van T.A.
stephan73 schreef:
Is gewoon te krijgen bij Boudisque! Ik geloof 14 euro!

Waar huist die winkel? Op internet wel te vinden, maar of hij dan Nederlands ondertiteld is..

Amsterdam en Utrecht.

avatar van Roowland
Een hele indrukwekkende film. Die lange stiltes en grauwe shots maken het allemaal een beetje tragisch. Op het eind van die film blijf je met veel vragen, a.o. wat er in dat kistje zit. Bijna de mooiste film die ik ooit heb gezien. Ik geef zelden 5 sterren maar deze is het zeker waard.

avatar van otherfool
De eerste helft van The Return gaat nog wel, maar in het tweede gedeelte verzandt de film in saaie traagheid zonder te overtuigen met de beelden. Weigerde indruk op me te maken en ik heb bij vlagen zelfs gezapt naar het tennissen.

avatar van Statiegeld
Wat een prachtige film. Puur visueel gezien is dit de mooiste film die ik ooit gezien heb, wat een beelden. Dat shot waarin die auto de heuvel oprijdt in het platteland met dan die prachtige wolken, echt schitterend.

Ik kon me niet identificeren in het personage van Ivan/Vanja. Hij was me gewoon te opstandig en te chagrijnig, deed me een beetje denken aan mij eigen irritante neefje. Ik kan gewoon niet begrijpen dat je je zo gedraagd als je vader (ook al beschouw je hem als een totale vreemde) na 12 jaar weer terugkomt. Probeer dan tenminste wat op te bouwen. Het verhaal was mooi, traag maar wist me van begin tot einde te boeien. Het einde vond ik ook prachtig met die foto's: weet iemand wie daar verantwoordelijk voor is geweest?

avatar van Statiegeld
otherfool schreef:
1,5*.

Dit kan ik echt niet begrijpen. Hoe kunnen de beelden in deze film je nou niet overtuigen? Wil je liever explosies zien ofzo?

avatar van lucdecoster
otherfool schreef:

1,5*.

Naar de tennis hoef je toch niet te kijken met zo'n mooie film.

avatar van inquestos
Mooie film, maar ik zou een tweede keer nodig hebben om de vader te kunnen doorgronden. Nu kwam dat niet duidelijk over, en als je dat (volledig) mist blijft er weinig van de film overeind (Behalve dan het acteerwerk, en de soms sublieme shots)

avatar van xenne
visueel is 't zeker een mooie film, jammer genoeg wist de film me niet echt emotioneel te beroeren. wat ook resulteerde in het feit dat de film me wat lang begon te duren, want zeker in het tweede gedeelte is de film erg traag. had ook wat moeite om het karakter van de vader te doorgronden.

avatar van robinschuinder
heftig die foto
s op het einde had van mij niet gehoefen, vond de film opzich al sterk genoeg! Ja die foto's waren te mooi gemaakt en ik realiseerde me zoopeens dat w e met acteurs te maken hadden maaar goed alsnog 5 sterren

avatar van Wolverine
Film met een interessant moelijk te doorgronden karakter, eentje die vol onderhuidse emotie zit en veel geheimen met zich meebrengt. Prachtig hoe dit verfilmd wordt.
Wel heftig dat de kleine Andrey in werkelijkheid op 16 -jarige leeftijd is verdronken in een meer waar voor deze film opnames zijn gemaakt