Genre: Drama / Mystery
Speelduur: 105 minuten
Alternatieve titels: The Return / Возвращение
Oorsprong:
Rusland
Geregisseerd door: Andrey Zvyagintsev
Met onder meer: Vladimir Garin, Ivan Dobronravov en Konstantin Lavronenko
IMDb beoordeling: 7,9 (47.411)
Gesproken taal: Russisch
Releasedatum: 15 februari 2004
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Vozvrashchenie
Het verhaal van twee broertjes van 13 en 15, wier vader thuiskomt na 12 jaar weg te zijn geweest. Ze benaderen hem logischerwijs enigszins terughoudend, maar de vader wekt de indruk de gemiste tijd goed te willen maken. Hij neemt hen mee op reis en leert hen onderweg allerlei levenslessen. Helaas doet hij dit op een nogal harde manier, en de kinderen begrijpen niet waarom.
Externe links
Acteurs en actrices
Andrey
Father
Mother
Ivan
Hooligan
Girl in the Mirror
Grandmother
Zavodila
Man at Port
Video's en trailers
Reviews & comments
Graaf Machine
-
- 7977 berichten
- 1045 stemmen
Graaf Machine
Er zal natuurlijk best wel een hoop onmacht in zitten van de vader. Dat blijkt o.a. uit die scène als hij de jongste zoon achterna rent wat uiteindelijk zal leiden tot zijn fatale val uit de uitkijktoren die hij wel volledig aan zichzelf te wijten heeft. Had hij zijn oudste zoon maar niet zo moeten slaan, want dat was de reden waarom de jongste zoon wegliep en terecht. Ik zou hetzelfde gedaan hebben. Verder is wat liefdeloos is natuurlijk een subjectief begrip. Wat voor de een liefdeloos is, is dat voor de ander niet. Ik blijf dus bij mijn mening die uiteraard subjectief is.
Ja, en waarom denk je dat hij zijn zoons ueberhaupt meeneemt, als hij geen liefde voor ze heeft?
SmackItUp
-
- 3487 berichten
- 2483 stemmen
Lekker beklemmend mysterieus sfeertje en een aardig verhaal. Behalve dat wel een beetje saai. Ik hoopte nog op een twistje maar die bleef helaas uit..
markwiering
-
- 39 berichten
- 15 stemmen
"Vozvrashchenie" is de Engelse transliteratie van het Russische woord Возвращение (Terugkeer). Ik zou ervan maken: Woswrasjenieje, aangezien de Russische В een W is en de Щ een sj-klank als in 'sjaal' heeft.
Het is maar een suggestie. Ik heb de film nog niet gezien, maar ik ben benieuwd!
ThomasVV
-
- 1100 berichten
- 483 stemmen
Mooie film, waarin vooral het acteerwerk van de twee broertjes, en dan vooral van de jongste, mij erg trof. Anderzijds leek de film mij soms een aaneenrijging van geforceerde afgelikte plaatjes en symbolen, wat de geloofwaardigheid vaak niet ten goede kwam. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de scène waar de jongste broer alleen op een omgevallen boom zit te vissen, de scéne waar de auto vastzit in de modder, die waar Ivan moederziel alleen achtergelaten in de stortregen op een brug zit, die waar de vader de twee broers alleen laat gaan varen (met zijn horloge!), die op het scheepswrak, die waar de twee broers hun dode vader terugslepen, ... Naar mijn gevoel allemaal een beetje té kunstmatig in elkaar gezet...
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Veelgeprezen film die al een hele tijd op mijn radar stond. Qua Russische arthouse heb ik niet veel gezien, maar wat ik gezien heb beviel wel, en dat zat vaak vol met symboliek wat dus ook bij deze film verwacht kon worden. Het vertelt in feite twee verhalen, aan de oppervlak zien we twee tieners die na 12 jaar plots hun vader ontmoeten en met hem op reis gaan naar een afgelegen eiland. Dat verhaal staat waarschijnlijk symbool voor de reis van de jongste broer (die met zichzelf en zijn omgeving in de knoop ligt) naar ik vermoed zijn eigen innerlijk (het afgelegen eiland).
Maar ook zonder de symboliek maakt het verhaal wat op de voorgrond ligt het een aangename wegkijker, al ontstaan er dan genoeg vragen die geen antwoord vinden dus daar moet je wel tegen kunnen. In het onderliggende verhaal merk je dan wel dat die vragen niet relevant zijn, zo maakt het niet uit wie de geheimzinnige vader is of waar hij vandaan komt, hij dient in het onderliggende verhaal alleen als gereedschap om de jongen naar het eiland (zijn innerlijk) te brengen. Ook de meegaande oudere broer is niets meer dan een hulpmiddel om bepaalde situaties en emoties te ontketenen. Qua acteerwerk valt er niets te klagen, vooral de vader en de jongste zoon worden als authentieke en ongepolijste personages neergezet. Interessante film voor de liefhebbers van arthouse, en bovendien een film die helemaal niet zwaar aanvoelt. Richting de 3,5*.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Vozvrashchenie gaat over twee jongens wiens vader terugkeert na 12 jaar afwezigheid. Ze gaan samen met hem op een vistochtje en onderweg leert hij hen op hardhandige manier levenslessen. Voornamelijk de jongste zoon heeft het er erg moeilijk onder.
Hoewel de film een erg mysterieuze sfeer heeft en veel vragen oproept is het eigenlijk meer Drama dan Mysterie (en Thriller zoals IMDb beweert is al helemaal niet van toepassing). Nergens worden vragen beantwoord en de emoties van de personages en achterliggende symboliek zijn ook eigenlijk veel belangrijker dan waar de vader precies is geweest. Gezien zijn hardhandigheid en lange absentie is het een goede gok dat hij een crimineel is en vast heeft gezeten.
Het acteerwerk was erg sterk. Voornamelijk Ivan vond ik het erg goed doen voor zijn leeftijd. De film is erg toegankelijk en kijkt prima weg. Hoewel het nergens spannend wordt blijf je geboeid kijken.
Voor Vozvrashchenie waren de enige Russische films die ik gezien had van Andrei Tarkovsky. Deze film doet me een beetje aan zijn stijl denken. Niet qua long takes en manier van filmen, maar meer de symboliek en het gebruik van druppelend water. De film is erg degelijk opgenomen, goede cinematografie en mooi kleurgebruik. Het eerste shot van de vader, dat hij slapend in bed ligt is duidelijk gebaseerd op het schilderij De dode Christus van Andrea Mantegna.
Aan het einde blijf je met een aantal vragen zitten. Toch vond ik de film zeker de moeite waard. Het drama is interessant en het verhaal weet prima te boeien. Heel bijzonder vond ik het echter nergens en ik moet bekennen dat ik een totaal ander soort film had verwacht.
sinterklaas
-
- 11634 berichten
- 3220 stemmen
Mooie en sterke coming of age uit Rusland die vanaf moment een al weet te boeien en te raken. We maken kennis met twee broertjes: de potige Ivan en de eigenwijze Andrey die al snel hun broederruzie moeten vervangen voor verbazing; hun vader is, na 12 jaar afwezigheid, zomaar ineens terug en zit aan de keukentafel. Voor dat ze er over kunnen nadenken worden ze meegenomen voor een roadtrip... waar de emoties toe slaan en waarbij de complexiteit tussen vreemdeling en vader bij de jongens de orde van de dag is. Verrassend vind ik dat de oudste broer Andrey niet echt weet wat hij ervan moet denken, maar de jongste daarentegen wel dondersgoed weet wat er speelt... Waarbij je ook absoluut niet kan spreken over een hartverwarmende trip. En de vader zelf... en wat er bij hem speelt, wat zijn achtergrond is en wat er in die 12 jaar allemaal is gebeurd... Joost mag het weten... De rollenverdeling is erg overtreffend en ook de twee broertjes spelen erg goed.
Die scene's op het eiland deden me sterk aan de latere "Mud" denken... Zou die film zijn inspiraties soms van The Return hebben gehaald. De roadtrip zelf is fascinerend en de sfeer en de vele plaatjes zijn natuurlijk een visitekaartje en de regisseur weet dat goed op orde te houden en de kijker mee te slepen. Het is niet zomers zoals in de meeste roadmovies, maar desolaat, grauw, somber en kaal. Wel weer even iets anders... want daarbij, een happy end zit er gewoonweg niet in.
Wat mij betreft echt een pareltje die je weet te grijpen.
5,0*
sperwer 27
-
- 339 berichten
- 314 stemmen
(Gezien in mei 2017, en eerder toen hij pas in de bioscoop vertoond werd.)
Toen ik het gezicht van de jongste broer Ivan zag, kwam me dit bekend voor. Stilaan ging ik beseffen dat ik deze film jaren geleden al zag.
Maar dat heeft me achteraf niet gespeten. Het is en blijft een steengoede film.
De broers hebben een verschillend karakter. Ze reageren dan ook verschillend op wat hen overkomt.
Hoe zou jij reageren moest er weer iemand in je leven komen die er vele jaren niet was?
(Ik denk hierbij bijv. ook aan het verhaal (weliswaar een totaal verschillend vehaal)
van 'Le colonel Chabert' van Balzac.)
Dit gegeven en het filmverhaal confronteert. Je wordt erin meegenomen.
Prachtige vertolkingen van de beide broers.
(Ook gelezen dat de jongen die de rol van de oudste broer vertolkt, bij het naspelen (een jaar na de filmopnamen) van de beginscène ... verdronk?)
Een film om nu niet meer te vergeten ...
Klaasburg
-
- 9 berichten
- 31 stemmen
GRANDIOOS, wát een film! Diepgravend, emotioneel, visueel een genot om te zien, en zo ongelooflijk meeslepend dat zelfs het redelijk rumoerige CKV-klasje vooraan in de zaal me niet wist af te leiden. De relatie tussen de vader en zijn zoons, met de verwarring en ontkenning van Ivan, het ongewild lompe gedrag van een vader die graag teder en liefdevol had willen zijn, de volgzaamheid van Andrej - het is in alle opzichten overtuigend. Het 'gespiegelde' verhaal waarin elementen van eerder in de film hun weg vinden in het verdere verloop van het verhaal, en het mysterieuze einde, waren stomweg verbluffend. Een parel van een film, één van de mooiste die ik de laatste jaren heb gezien. 5*
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Het debuut van Zvyagintsev en eveneens mijn eerste film van deze regisseur nadat ik door omstandigheden tot driemaal toe op het laatste nippertje niet naar Loveless ben geraakt. Beetje een eigenaardige film waarbij een vader na 12 jaar plots opduikt. Je zou denken dat dit tijdens de film verhelderd ging worden, maar niets is minder waar en het mysterie wordt alleen maar groter. Zvyagintsev legt de klemtoon volledig op de tienerbroers Andrej en Ivan en diens wedervaren met hun teruggekeerde vader. De volgende dag staat een roadtrip gepland om te gaan vissen.
Hoewel de broers een uitleg verwachten van hun vader doet die laatste alsof er niets gebeurd is. Zijn toon is erg autoritair en een beetje het stereotiepe idee van hoe wij Westerlingen de emotieloze norse en zwijgzame Russen aanzien. Vermoedelijk zit hij in het criminele milieu (met die vreemde telefoontjes en die afspraak met die lui). Vooral de jongere Ivan heeft het zeer moeilijk met de vader-zoonrelatie en schept weinig vertrouwen in zijn vader. De oudere Andrej daarentegen is volgzamer. Op de achterkant van de hoes las ik dat Vladimir Garin (personage van Andrej) later tijdens de vakantie in datzelfde meer verdronken is ...
Vozvrashchenie is een rauwe troosteloze rozdmovie geworden in een desolaat en kil stukje Russische flora. Het einde van de film is erg sterk en aangrijpend, zeker het afscheid snijdt door merg en been. Alleen hiervoor al een 4,0* waard. Verder zeker sterk camerawerk en goede vertolkingen.
Graaf Machine
-
- 7977 berichten
- 1045 stemmen
Als ik die trailer zie, krijg ik al weer zin in de film. Maar daar is een trailer voor, natuurlijk.
Graaf Machine
-
- 7977 berichten
- 1045 stemmen
"Vozvrashchenie" is de Engelse transliteratie van het Russische woord Возвращение (Terugkeer). Ik zou ervan maken: Woswrasjenieje, aangezien de Russische В een W is en de Щ een sj-klank als in 'sjaal' heeft.
Het is maar een suggestie. Ik heb de film nog niet gezien, maar ik ben benieuwd!
Het lijkt in de trailer of de papa "vozvrashchenie" zegt als de oudere zoon een plank onder de wagenwielen moet leggen. Het wordt dan vertaald als "met je handen". Jij, als russisch-kenner zult beter kunnen horen wat er gezegd wordt?
Lavrot
-
- 659 berichten
- 0 stemmen
Vanavond op TV bij Cinema Canvas: The return - Canvas - Vrijdag 13 juli - 21:05 - Humo: The Wild Site. ik zou zeggen kijken en/of opnemen, deze film is echt van de bovenste plank !
Baboesjka
-
- 891 berichten
- 1613 stemmen
Sterke film. De spanning tussen de vader en de zoons is heel goed voelbaar, ik vind het heel knap als een film dat voor elkaar krijgt, en het acteerwerk is subliem. De film heeft iets rustigs en de beelden zijn mooi, soms net foto's. Tragisch dat de jongen die de oudste zoon speelt na de opnames is omgekomen, verdronken in het meer. Dat gaf me een zwaar gevoel. Zo naar hoe de dingen kunnen lopen. Hij blijft in ieder geval voor altijd levend in deze film. 4*
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4130 stemmen
Bloedstollende film. De opzet is vrij simpel, maar hoe goed is dat gebracht. Dit wordt terecht één van de beste Russische films ooit beschouwd en hoe blij was ik dat ze die op Canvas speelden (merci Gilles Coulier voor de keuze!) want deze krijg je toch zelden te zien op het kleine scherm. Tja, wat moet ik zeggen: geweldig kleurgebruik; de beelden getuigen van een fotografische geest achter de camera. Zoals mijn voorgangster zegt is de spanning diep voelbaar en de achterliggende tragiek heeft bijna iets bijbels.
Want ik geloof wel dat de vader de allerbeste bedoelingen had om van zijn jongens sterke mannen te maken, hij bleef innerlijk met een zwaar schuldgevoel zitten dat hij hen zo lang heeft achtergelaten om duistere onbekende motieven. Daarom vind hij ook de woorden niet om dit goed te maken. Hoewel de jongste zoon Ivan de meest rebelse is en voortdurend zijn vader uitdaagt, denk ik ook dat de vader het zachtst voor hem is omdat hij het in zich heeft om voor zichzelf op te staan. In zekere zin kijkt de vader het meest op naar die zoon. Merk op dat de enige keer dat de vader een klap geeft, het voor zijn oudste, de brave en volgzame zoon is.
Zvyagintsev refereert ook naar andere cineasten zoals Tarkovsky, of naar bijbelse schilderijen zoals tijdens de intro aangehaald, die zijn film een betekenis moeten meegeven als kunstwerk. Voor mij was dat zelfs niet nodig: hij vindt op alle mogelijke manieren de juiste snaar te raken door beeld en gevoel op elkaar af te stemmen. Subliem stukje cinema, de 100e uit de top 250 die ik mag afvinken.
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8096 stemmen
Sterke cinema en meteen zo'n film waarbij het hoe en het waarom rond het verhaal voer is voor discussie.
Een verhaal van repressie, dacht ik, of van verkeerde aanpak waarbij er een gedweeë partij is en een opposante, maar het einde van de film ondersteunt dit niet volledig want overschillig is men niet voor elkaar. De scène met Ivan die" papa" roepend naar zijn in het meer wegzinkende vader toeloopt bewijst dit en ook zijn er voordien licht vertederende momenten bij de vader.
Maar goed, het verhaal is één, de filmische kwalitieten, gaande van de vele sterke shots, de beeldvorming, de trieste, vaak dreigende sfeer, de muziek, hoe weinig ook, de schitterende en beslist lonende casting van de twee jongens, zijn van hoog niveau.
Zag de film op Canvas waarbij de introductie van de film nog heel wat weetjes bracht. Hopelijk wordt de reeks nog lang doorgetrokken.
notsub
-
- 1326 berichten
- 1311 stemmen
Ik vind het een keurige film, maar de hoge score verbaast me wel. Ik mis toch echt wat achtergrondinformatie om te beginnen. Verder blijft dan wat hangen in de onmogelijheid van de vader om tot zijn kinderen door te dringen en zich in de hen te verdiepen, omdat hij simpelweg de skills daarvoor lijkt te missen. Dat levert continu spanningen op, waar de film ook zijn kracht uit ontleent. Het einde geeft de film wel een enorme boost, maar sommige eerdere delen van de trip boeiden me aanzienlijk minder.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Sterk.
Eerste film voor mij van Russische cinema, en dat is gelijk een erg overtuigend project. Ik denk dat dit ook niet de enige Russische film voor mij zal blijven hiermee. Vooral het acteerwerk tilt de film toch echt naar een vrij hoog niveau.
Vooral de vader speelt een toprol. Boeiend personage en schitterend neergezet. Ook de jongens doen het niet slecht en komen erg overtuigend over. Kan je wel verwachten want deze 2 zijn over 600 andere kandidaten aangewezen.
Visueel niet boeiend, maar dat is in een film zoals deze niet belangrijk. Vele elementen herken je echt terug in je eigen leven. Soms komt het gevoel ook echt over en voel je je toch echt wel erg rot. De locaties zijn niet erg boeiend in beeld gebracht, en had ik toch echt wel meer over die vader willen weten. Desondanks een erg indrukwekkend filmpje.
IH88
-
- 8752 berichten
- 3080 stemmen
Vozvrashchenie
Indrukwekkend. Vozvrashchenie kruipt langzaam onder je huid, en zeker in het begin moest ik er even inkomen. Maar de relatie tussen een vader en zijn twee zoons wordt intrigerend neergezet, en het mooie is dat je op verschillende manieren naar deze relatie kan kijken. In het begin lijkt het erop dat de vader een verschrikkelijk monster is die zijn kinderen terroriseert, maar ik zag ook al snel iets anders.
Ik zag een vader die zijn kinderen niet heeft zien opgroeien en moeilijk zijn emoties toont, en eigenlijk alleen met harde hand zijn kinderen probeert op te voeden. Hij weet niet beter. De jongste zoon is niet de makkelijkste, wat ook niet helpt. Het is wel interessant dat de vader harder voor zijn timide en meegaande oudste zoon is, dan voor zijn assertieve en tegenstribbelende jongste zoon. Het laatste gedeelte is hartverscheurend, en regisseur Zvyagintsev moet de complimenten krijgen voor de schitterende cinematografie en sets. Grauw, maar bloedmooi.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Vaders en zonen
The Return, ik ga zelfs geen poging doen om de originele titel uit te spreken, was zo'n film die al langer op het verlanglijstje stond. Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in Russische cinema, maar verder dan films uit de Sovjet-Unie (met The End of St. Petersburg en Battleship Potemkin op kop) was ik nog niet geraakt. Dan maar eens op zoek gaan naar een meer hedendaagse regisseur en dan leek Andrey Zvyagintsev en The Return wel een goede zet te zijn, zijn debuut wordt namelijk bijna unaniem bejubeld.
Ik zeg dan ook bijna unaniem, want ik heb overduidelijk iets gemist. Toegegeven, Zvyagintsev maakt er een bezwerende film van maar er zit ook echt niets van vaart in. Veel symboliek rond de rol van de vader (let vooral op de knipoog naar The Lamentation of Christ van Andrea Mantegna en het moment dat we voor het eerst de vader zien maar dat is iets wat het eerlijk gezegd meestal niet zo goed doet bij mij. De regisseur weigert pertinent om iets van uitleg te verschaffen over het hoe en het waarom van de vader, al laat hij naar mijn gevoel vooral doorschemeren dat het een misdadiger was en x aantal jaren in de gevangenis heeft gezeten, maar daardoor blijf je uiteindelijk een beetje op je honger zitten. Visueel wel erg geslaagd trouwen met de openingsscène en de vele lange shots, maar ook het einde met die fotocollage geeft net dat beetje extra. Ik heb echter net iets meer nodig en op narratief vlak valt The Return een beetje mager uit.
De film krijgt wel een extra laag door een fenomenale vertolking van Ivan Dobronravov die de jongste zoon speelt. Samen met Vladimir Garin, die de andere zoon Andrej speelt, zijn ze elkaars tegenpolen en dat resulteert vooral in de manier waarop ze omgaan met de plotse terugkeer van hun vader. Waar Ivan rebelleert, gaat Andrej proberen de goedkeuring van zijn vader te krijgen en dat uit zich in kleine handelingen, oogopslagen die je mist als je niet toevallig juist naar daar had gekeken, ... Schrijnend ook dat Garin niet lang na de opnames overleed door aan zijn vriendjes te willen laten zien dat hij effectief, zoals in het begin van de film wordt getoond, van zo'n hoogte durfde te springen. Zvyagintsev heeft eigenhandig de twee kinderen gekozen uit een groep van +600 en dan moet zo'n gebeurtenis toch erg zwaar doorwegen volgens mij. Je vraagt je toch altijd af wat er zou zijn gebeurd wanneer hij iemand anders had gekozen..
Konstantin Lavronenko mag natuurlijk ook niet onderschat worden als de vader in het geheel, maar het is toch vooral een sterk huzarenkunstje van de twee jongste acteurs. Ik schrijf Zvyagintsev nog niet af in ieder geval, maar ik betwijfel of het een regisseur is die mijn ding gaat zijn. Interessant om eens gezien te hebben, maar daar stopt het dan ook bij.
3*
david bohm
-
- 2929 berichten
- 3205 stemmen
Visueel aantrekkelijke film die een prachtig en simpel verhaal verteld. Ingetogen enmet ijzersterk acteerwerk van de cast, met name de jonge Ivan is goed. Absolute aanrader dit.
Woland
-
- 4160 berichten
- 3404 stemmen
Deze film stond al behoorlijk lang op mijn to-see-lijstje, zowel gezien de overweldigend positieve recensies als ook vanwege het type film waarmee dit vaak geassocieerd werd. Maar toch is dit pas mijn eerste Zvyagintsev; ik keek toch wat tegen deze film op, om de een of andere reden had ik ook meer een film van het type Tarr, Tarkovsky, Weerasethakul verwacht. Gelukkig gaf John Milton me het laatste zetje (iets in de richting van dat ik waarschijnlijk wel hield van dit soort deprimerende Russische films), en een avondje vrije tijd helpt natuurlijk ook.
Ja, het is simpelweg een bloedmooie film. Misschien is het verhaal en het plot wat simpel, maar er hoeft niet altijd een complex verhaal verteld te worden. Visueel is het prachtig, en ook zowel de vader als de twee kinderen spelen bijzonder overtuigend hun rol op deze kampeertrip uit de hel. Ondanks het eenvoudige verhaal is er continu een waas van mysterie, en zijn de ontwikkelingen meeslepend genoeg om je geen seconde te hoeven vervelen. Sfeervol, emotioneel, intrigerend, ik kan nog wel even verder gaan met superlatieven rondstrooien.
M'n eerste Zvyagintsev, maar zeker niet m'n laatste, dat moge duidelijk zijn.
Hansiro
-
- 168 berichten
- 1544 stemmen
Gisteren kwam deze op m'n pad en aangezien de lovende reacties hier waren de verwachtingen behoorlijk hoog. En die zijn 1 voor 1 ingelost, wat een film was dit zeg... Dit is weer de reden waarom ik zo van film hou. Een verhaal wat je achteraf niet meer loslaat, combineer dat met visueel prachtige plaatjes en 3 acteurs van de bovenste plank en je hebt een pareltje.
Deze blijft voorlopig nog wel even in mn hoofd zitten!
Hansiro
-
- 168 berichten
- 1544 stemmen
Een klein hersenspinsel gehad over deze film Zou het misschien niet zo zijn dat de vader ernstig ziek was en niet lang meer te leven had, en hij daarom zijn zoons op een nogal ruwe manier de lessen van het leven wil leren ? Valt misschien op te maken aan de bed scene ?
Movieuser
-
- 17 berichten
- 27 stemmen
Sterke cinema en meteen zo'n film waarbij het hoe en het waarom rond het verhaal voer is voor discussie.
Een verhaal van repressie, dacht ik, of van verkeerde aanpak waarbij er een gedweeë partij is en een opposante, maar het einde van de film ondersteunt dit niet volledig want overschillig is men niet voor elkaar. De scène met Ivan die" papa" roepend naar zijn in het meer wegzinkende vader toeloopt bewijst dit en ook zijn er voordien licht vertederende momenten bij de vader.
Maar goed, het verhaal is één, de filmische kwalitieten, gaande van de vele sterke shots, de beeldvorming, de trieste, vaak dreigende sfeer, de muziek, hoe weinig ook, de schitterende en beslist lonende casting van de twee jongens, zijn van hoog niveau.
Zag de film op Canvas waarbij de introductie van de film nog heel wat weetjes bracht. Hopelijk wordt de reeks nog lang doorgetrokken.
Prachtige film. Vader komt thuis van jarenlang weggeweest. Zijn kinderen naderen de volwassenheid en hij neemt de vaderlijke rol op zich door ze mee op reis te nemen waarin de weerbaarheid van de kinderen op de proef wordt gesteld (auto in de modder, roeien, vies weer, knokpartij).
Er is een duidelijk kantelpunt in de film die laat zien dat de kinderen hebben geleerd van hun vader tijdens de reis en dus weerbaarder zijn geworden. Op weg terug naar huis vanaf het eiland zeurt dat kleine jochie bijvoorbeeld niet meer bij het roeien. De oudere broer geeft zijn broertje met dezelfde woorden instructies als vader dat op de heenweg deedt toen de auto in de modder stond 'met je handjes'. Ook de manier waarop de oudere broer de roeispanen of iets op zijn schouders tilt is exact hetzelfde zoals vader dat deed in de haven waar hij de boot-spullen ging ophalen, we keken toen door de verrekijker van het jongere broertje. Zulke subtiele dingetjes zater er meer in de film en ik ben blij dat ik ze gezien heb.
Movieuser
-
- 17 berichten
- 27 stemmen
Vaders en zonen
The Return, ik ga zelfs geen poging doen om de originele titel uit te spreken, was zo'n film die al langer op het verlanglijstje stond. Ik ben al een tijdje geïnteresseerd in Russische cinema, maar verder dan films uit de Sovjet-Unie (met The End of St. Petersburg en Battleship Potemkin op kop) was ik nog niet geraakt. Dan maar eens op zoek gaan naar een meer hedendaagse regisseur en dan leek Andrey Zvyagintsev en The Return wel een goede zet te zijn, zijn debuut wordt namelijk bijna unaniem bejubeld.
Ik zeg dan ook bijna unaniem, want ik heb overduidelijk iets gemist. Toegegeven, Zvyagintsev maakt er een bezwerende film van maar er zit ook echt niets van vaart in. Veel symboliek rond de rol van de vader (let vooral op de knipoog naar The Lamentation of Christ van Andrea Mantegna en het moment dat we voor het eerst de vader zien maar dat is iets wat het eerlijk gezegd meestal niet zo goed doet bij mij. De regisseur weigert pertinent om iets van uitleg te verschaffen over het hoe en het waarom van de vader, al laat hij naar mijn gevoel vooral doorschemeren dat het een misdadiger was en x aantal jaren in de gevangenis heeft gezeten, maar daardoor blijf je uiteindelijk een beetje op je honger zitten. Visueel wel erg geslaagd trouwen met de openingsscène en de vele lange shots, maar ook het einde met die fotocollage geeft net dat beetje extra. Ik heb echter net iets meer nodig en op narratief vlak valt The Return een beetje mager uit.
De film krijgt wel een extra laag door een fenomenale vertolking van Ivan Dobronravov die de jongste zoon speelt. Samen met Vladimir Garin, die de andere zoon Andrej speelt, zijn ze elkaars tegenpolen en dat resulteert vooral in de manier waarop ze omgaan met de plotse terugkeer van hun vader. Waar Ivan rebelleert, gaat Andrej proberen de goedkeuring van zijn vader te krijgen en dat uit zich in kleine handelingen, oogopslagen die je mist als je niet toevallig juist naar daar had gekeken, ... Schrijnend ook dat Garin niet lang na de opnames overleed door aan zijn vriendjes te willen laten zien dat hij effectief, zoals in het begin van de film wordt getoond, van zo'n hoogte durfde te springen. Zvyagintsev heeft eigenhandig de twee kinderen gekozen uit een groep van +600 en dan moet zo'n gebeurtenis toch erg zwaar doorwegen volgens mij. Je vraagt je toch altijd af wat er zou zijn gebeurd wanneer hij iemand anders had gekozen..
Konstantin Lavronenko mag natuurlijk ook niet onderschat worden als de vader in het geheel, maar het is toch vooral een sterk huzarenkunstje van de twee jongste acteurs. Ik schrijf Zvyagintsev nog niet af in ieder geval, maar ik betwijfel of het een regisseur is die mijn ding gaat zijn. Interessant om eens gezien te hebben, maar daar stopt het dan ook bij.
3*
Prachtige film. Vader komt thuis van jarenlang weggeweest, waarom is onduidelijk. Zijn kinderen naderen de volwassenheid en hij neemt zijn vaderlijke rol op zich door ze mee op reis te nemen en weerbaar te maken (auto in de modder, roeien, vies weer, knokpartij).
Er is een duidelijk kantelpunt in de film waaruit blijkt dat de kinderen hebben geleerd van hun vader tijdens de reis en dus weerbaarder zijn geworden. Op weg terug naar huis vanaf het eiland zeurt dat kleine jochie bijvoorbeeld niet meer bij het roeien. De oudere broer geeft zijn broertje met dezelfde woorden instructies als vader dat op de heenweg deedt toen de auto in de modder stond 'met je handjes'. Ook de manier waarop de oudere broer de roeispanen of iets op zijn schouders tilt is exact hetzelfde zoals vader dat deed in de haven waar hij de boot-spullen ging ophalen, we keken toen door de verrekijker van het jongere broertje. Deze subtiele bijna te missen momenten zater er meer in de film en waren volgens mij heel belangrijk om de film te begrijpen. Ik ben blij dat metalfist ze ook gezien heeft, maar jammer dat hij daarin het geheel toch niet helemaal overziet naar mijn idee
Movieuser
-
- 17 berichten
- 27 stemmen
Ja, en waarom denk je dat hij zijn zoons ueberhaupt meeneemt, als hij geen liefde voor ze heeft?
Als vader een zacht ei personage was geweest dan zou met name dat kleine jochie voortdurend mekkeren en dan zou vader veel meer tijd nodig hebben om indruk te maken op zijn kinderen. Die tijd heeft vader niet. Om onbekende reden heeft vader zijn zonen jarenlang niet kunnen opvoeden. Nu zijn kinderen de volwassenheid tegemoet gaan wilt hij ze nog iets van weerbaarheid meegeven. Ik vind vader in de film dan ook plichtsgetrouw en liefdevol overkomen, weliswaar streng.
Nu te koop
Restored Version • Blu-ray
€ 14,99
KopenDvd
€ 38,00
KopenRestored Version • Dvd
€ 50,00
KopenGerelateerd nieuws
Prijswinnende mysteryfilm 'Vozvrashchenie' vanavond te zien op Canvas
Bekijk ook
Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom
Drama, 2003
497 reacties
Lilja 4-ever
Drama, 2002
963 reacties
Mar Adentro
Drama, 2004
236 reacties
Le Scaphandre et le Papillon
Drama / Biografie, 2007
211 reacties
Samsara
Documentaire, 2011
45 reacties
Incendies
Drama / Mystery, 2010
363 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.