Cannibal Holocaust (1980)
Genre: Horror / Avontuur
Speelduur: 95 minuten / 89 minuten (heavily cut, Verenigd Koninkrijk) / 90 minuten (animal cruelty-free, VS)
Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Ruggero Deodato
Met onder meer: Robert Kerman, Francesca Ciardi en Perry Pirkanen
IMDb beoordeling:
5,8 (66.255)
Gesproken taal: Spaans, Engels en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Cannibal Holocaust
"Can a movie go too far?"
Een groep jonge journalisten gaat op expeditie naar het Amazone-gebied om een documentaire te maken over de laatst nog overgebleven stammen die kannibalisme bedrijven. De groep verdwijnt spoorloos. Twee maanden na hun vertrek wordt een reddingsteam gestuurd onder leiding van professor Monroe. Deze komt in contact met twee rivaliserende stammen, hun schokkende levenswijze en barbaarse rituelen. Al spoedig ontdekt Monroe de stoffelijke resten van de vermisten en vindt hij bij een van de stammen filmmateriaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Faye Daniels
Jack Anders
Mark Tomaso
Chaco Losojos
Alan Yates
1st Executive
2nd Executive
Video's en trailers
Reviews & comments
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Alles heeft gevoel. Ook die 'domme schildpad"
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Alles heeft gevoel. Ook die 'domme schildpad"
So what?
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
jij hebt teveel Metallica geluisterd 
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
jij hebt teveel Metallica geluisterd 
En dan? 
FillumGek
-
- 8987 berichten
- 3398 stemmen
jij hebt teveel Metallica geluisterd 
En jij zeker nooit de Turtles gekeken? Ze staan best hun mannetje, deze was alleen zijn nunchuks vergeten 
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
...en een opossum, een varken, 2 doodshoofdaapjes, een slang, een spin en dan vergeet ik waarschijnlijk nog een paar dieren. In een andere film van deze gast komen beesten er ook al niet te goed vanaf, nl. Ultimo Mondo Cannibale.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Hij zegt in de eerste zin dat het het dier niet interesseert, in de twee zin zegt hij dat het dier het "liever zou hebben". Dan interesseert het het dier dus blijkbaar wel.
Hij zei toch niet dat het dier het niet uit zou maken? Enkel dat het doel hem niet zou interesseren, dacht ik te lezen.
Verder was mijn "trotse vleesjes" opmerking alles behalve serieus bedoeld, maar blijkbaar kunnen mensen tegenwoordig serieus discussiëren over trotse vleesjes bij de beenhouwer.
Ik dacht dat het weer een normale Vlaamse uitdrukking was.....
HeatWave
-
- 558 berichten
- 683 stemmen
Er zitten inderdaad wel wat vrij gore stukken in deze vrij oud aandoende film/documentaire.
De scene met de schildpad is inderdaad vrij cru, en dit kan je dan ook beter niet zien voordat je gaat eten.
De kannibalen gaan vrij grof tekeer metname tegen vrouwen, maar de Amerikanen deden er toch zeker ook niet voor onder.
'Cannibal holocaust' vind ik best boeiend en aangrijpend tegelijk.
Dat deze film in veel landen verboden is kan ik ook wel goed begrijpen,....niet echt zo fijnzinnig allemaal.
acsaczy
-
- 149 berichten
- 271 stemmen
Dit is een film die ik in delen heb moeten bekijken en wat een afschuwelijke nasmaak achterliet. Ik kan hem nooit meer zien, we hebben de dvd hier liggen, maar ik raad hem niemand aan.. of je moet er echt van houden uiteraard.
Toen ik die avond ging koken werd ik misselijk van de stukjes kip in de pan... brrr. Het duurde een week voor ik van dat gevoel af was.
Aan het einde van de film wordt ook de vraag gesteld "Wie zijn er nu de echte kannibalen?"
Hoe afschuwelijk alles ook, het zijn de Amerikanen die in dit geval "echte kannibalen" zijn omdat zij zomaar alles zonder reden doodden, in hun gekte, terwijl de "kannibalen" handelden vanuit rituelen, traditie.
Daarmee wordt er achteraf toch een verschil aangeduid, een clue, en niet "zomaar" wat afslachting en heel veel bloed.
Ik geef hem dus 2 sterren, vanwege de impact, en het verschil dat het ook aanduid aan het einde.
apolicum
-
- 451 berichten
- 5049 stemmen
Super film!
De rest van de dag nog met dat leuke melodietje in m'n hoofd gezeten ^^
Reticulated
-
- 163 berichten
- 0 stemmen
Bizarre film, heb ik vroeger heel wat gekeken.
Grote min punt aan deze film is dat ze echte dieren gebruiken die ze killen zoals oa die schildpad, zwijntje, boa constrictor etc etc.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Bizarre film, heb ik vroeger heel wat gekeken.
Grote min punt aan deze film is dat ze echte dieren gebruiken die ze killen zoals oa die schildpad, zwijntje, boa constrictor etc etc.
Dat is een luspunt aan de film. Veel beter dan dat kunstmatig gezeik. (Ketshup-bloed etc.)
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
Dat is een luspunt aan de film. Veel beter dan dat kunstmatig gezeik. (Ketshup-bloed etc.)
Daarom vond ik de Vietnamoorlog ook beter dan de films die erover gemaakt zijn!
apolicum
-
- 451 berichten
- 5049 stemmen
Daarom vond ik de Vietnamoorlog ook beter dan de films die erover gemaakt zijn!
Inderdaad! Net zoals 9/11
Komt misschien "grof" over maar dat was het geweldigste wat ik ooit gezien heb (beter dan welke film dan ook)
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat is een pluspunt aan de film. Veel beter dan dat kunstmatig gezeik. (Ketshup-bloed etc.)
Moet je bij het abattoir gaat solliciteren....
xangadix
-
- 1618 berichten
- 4503 stemmen
Of zelf snuff-films gaan maken. Daar is volgens mij best markt voor... 
Thomas83
-
- 4030 berichten
- 3635 stemmen
Cannibal Holocaust is een zeer beruchte film die misschien wel bekend staat als de meest ranzige en schokkende film van allemaal. Zoiets maakt me nieuwsgierig en daarom wilde ik deze film nog eens kijken. Daar is het nu dan eindelijk van gekomen. Maar dat ik nou geschokt werd of bijna over mijn nek ging door de gore, nou niet bepaald. Eigenlijk viel het me erg tegen gezien de verhalen erover. Wel vond ik de onvriendelijkheden ten opzichte van dieren, en dan druk ik me zeer mild uit, erg schokkend. Dit omdat ik las dat dat allemaal echt is. Echt schandalig. Daar zouden alle verantwoordelijken flink bestraft voor moeten worden.
Af en toe oogt de film erg amateuristisch, maar regelmatig vond ik de soundtrack nog verrassend goed, en het camerawerk en de montage op momenten ook. Dat had ik niet verwacht. Zoals ik ook niet had verwacht dat de film nog een morele boodschap probeert over te brengen. Maar de film is daarin wat te oppervlakkig om te spreken van écht geslaagde maatschappijkritiek.
De acteerprestaties zijn matig en soms wel erg onder de maat. Maar het valt allemaal nog redelijk mee, en leidt niet af van de film. Niet dat er nou veel verhaal in zat. Af en toe vond ik de film een klein beetje rommelig, en in een klein gedeelte ergens op de helft zo ongeveer zelfs nog even vrij saai. De film duurt sowieso al veel langer dan nodig, want er wordt niet echt spanning opgebouwd of zo. De beelden van de amazone en dieren waren soms nog best mooi trouwens.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Zoals ik ook niet had verwacht dat de film nog een morele boodschap probeert over te brengen. Maar de film is daarin wat te oppervlakkig om te spreken van écht geslaagde maatschappijkritiek.
Hoezo oppervlakkig? Mij lijkt het net heel duidelijk allemaal. Oprecht, da's dan weer iets anders. Maar waarom vond je het precies oppervlakkig? Omdat het eerder impliciet dan wel expliciet aanwezig was?
Thomas83
-
- 4030 berichten
- 3635 stemmen
Oppervlakkig is misschien niet het goede woord nee. Dat woord suggereert een beetje een gebrek aan inhoud, en dat valt nogal mee.
Ik bedoel inderdaad dat de maatschappijkritiek vooral impliciet aanwezig was, maar soms ook weer juist wat al te expliciet doordat het camerateam vaak wel erg ver gaat met hun wangedrag, zonder dat er echt een duidelijke aanleiding voor zichtbaar wordt. Bovendien wordt er tegelijkertijd ook wel wat gemikt op sensatie met schokkende scènes, en dat vind ik niet helemaal goed samengaan met een film die maatschappijkritisch probeert te zijn.
kaztor
-
- 235 berichten
- 146 stemmen
Ik vind het voor de camera een levende schildpad ook wel ver gaan, hoor.
Ik ben best wel wat gewend kwa films (-ahem-) maar er zijn gewoon grenzen, weet je.
Het moet wel leuk blijven.

Klinkt misschien raar: Het maakt mij niet uit hoeveel moorden er in een film plaatsvinden (het liefst zo smerig mogelijk!) maar als er een huisdier gevild wordt, dat vind ik eigenlijk het ergst. Vooral katten (ben een enorme kattenfan).
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Moet je dat zijn dan
Ik hou ook niet zo van dierenleed, al is het omdat die natuurlijk nooit de keuze kunnen maken.. als het 'echt' wordt zoals in deze film is het natuurlijk helemaal verkeerd. Zet de maat voor bedenkelijke zaken. Gelukkig zijn er tegenwoordig strenge regels verbonden aan het gebruik van dieren in een film. Behalve in Japan misschien 
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Mensen hebben ook niet altijd die keuze hoor. Overigens leek mijn opmerking me duidelijk slechts een niet al te serieuze opmerking.
Die Hard,Willis
-
- 4005 berichten
- 1360 stemmen
Een topper van extreme cinema. De sfeer in Cannibal Holocaust is onovertroffen. Ik zie het zo dat de animal cruelty bij de sfeer hoort en dat het gewoon bij de film hoort. En er nu iets over gaan zeggen heeft geen zin meer want het leed is al geschiet. De geweldige soundtrack maakt de sfeer er vele malen beter op. De gore is geweldig goed (Nu heb ik het even niet over de dieren) en realistich weergegeven.
Geweldige film! 5,0* 
TheRisingSun
-
- 1140 berichten
- 2261 stemmen
Cannibal Holocaust is een zeer beruchte film die misschien wel bekend staat als de meest ranzige en schokkende film van allemaal. Zoiets maakt me nieuwsgierig en daarom wilde ik deze film nog eens kijken. Daar is het nu dan eindelijk van gekomen. Maar dat ik nou geschokt werd of bijna over mijn nek ging door de gore, nou niet bepaald. Eigenlijk viel het me erg tegen gezien de verhalen erover. Wel vond ik de onvriendelijkheden ten opzichte van dieren, en dan druk ik me zeer mild uit, erg schokkend. Dit omdat ik las dat dat allemaal echt is. Echt schandalig. Daar zouden alle verantwoordelijken flink bestraft voor moeten worden.
Af en toe oogt de film erg amateuristisch, maar regelmatig vond ik de soundtrack nog verrassend goed, en het camerawerk en de montage op momenten ook. Dat had ik niet verwacht. Zoals ik ook niet had verwacht dat de film nog een morele boodschap probeert over te brengen. Maar de film is daarin wat te oppervlakkig om te spreken van écht geslaagde maatschappijkritiek.
De acteerprestaties zijn matig en soms wel erg onder de maat. Maar het valt allemaal nog redelijk mee, en leidt niet af van de film. Niet dat er nou veel verhaal in zat. Af en toe vond ik de film een klein beetje rommelig, en in een klein gedeelte ergens op de helft zo ongeveer zelfs nog even vrij saai. De film duurt sowieso al veel langer dan nodig, want er wordt niet echt spanning opgebouwd of zo. De beelden van de amazone en dieren waren soms nog best mooi trouwens.
Ben het hier volledig mee eens!
Waar de film me een nare nasmaak geeft, vind ik het melodietje een mooi stuk aan de film die mijn score in ieder geval nog iets omhoog haalt.
Maar de film zelf geeft me een erg misselijkmakend gevoel. Niet dat ik ieder moment over kon gaan geven, maar al het dierenleed dat in deze film getoond wordt gaat mij toch weldegelijk te ver. En dan kun je wel zeggen dat je daar niet over moet gaan zeuren, want het leed is al geschied is gewoon onzin, want zoiets mag gewoon niet normaal gevonden worden. Als je bij de schildpad ziet dat zelfs als zijn kop eraf is gehakt het hoofd los van zijn lichaam nog enkele momenten beweegt en ook zijn lichaam nog gewoon spartelt als ze zijn schild verwijderen en zelfs zijn ingewanden en alles eruit halen dan is dit gewoon iets wat ten eerste niet hoort en ten tweede niet in de film getoond zou moeten worden ten 'goede' van de film. Bij de schildpad is dan het wreedste wat er getoond wordt, maar ook een musketrat, een slang, een spin, een zwijn en noem maar op komen niet levend uit de film. Alleen maar om dan zogenaamd het barbaarse van de filmmakers aan te tonen... Nou dat kun je ook anders duidelijk maken lijkt me!
Maar goed de film zelf, al het dierenleed buiten beschouwing gelaten, is het aardig om eens te zien dat er schijnbaar daadwerkelijk nog dit soort stammen en mensen op deze manier leven. Hoe raar het voor ons westerse mensen ook is om te zien. Ik zou deze mensen in ieder geval geen bezoekje gaan brengen...!
Toch kan ik (vooral) door al het dierenleed, maar ook de kwaliteit van de film niet echt op een voldoende uitkomen.
2 sterren
Die Hard,Willis
-
- 4005 berichten
- 1360 stemmen
Ben het hier volledig mee eens!
Waar de film me een nare nasmaak geeft, vind ik het melodietje een mooi stuk aan de film die mijn score in ieder geval nog iets omhoog haalt.
Maar de film zelf geeft me een erg misselijkmakend gevoel. Niet dat ik ieder moment over kon gaan geven, maar al het dierenleed dat in deze film getoond wordt gaat mij toch weldegelijk te ver. En dan kun je wel zeggen dat je daar niet over moet gaan zeuren, want het leed is al geschied is gewoon onzin, want zoiets mag gewoon niet normaal gevonden worden. Als je bij de schildpad ziet dat zelfs als zijn kop eraf is gehakt het hoofd los van zijn lichaam nog enkele momenten beweegt en ook zijn lichaam nog gewoon spartelt als ze zijn schild verwijderen en zelfs zijn ingewanden en alles eruit halen dan is dit gewoon iets wat ten eerste niet hoort en ten tweede niet in de film getoond zou moeten worden ten 'goede' van de film. Bij de schildpad is dan het wreedste wat er getoond wordt, maar ook een musketrat, een slang, een spin, een zwijn en noem maar op komen niet levend uit de film. Alleen maar om dan zogenaamd het barbaarse van de filmmakers aan te tonen... Nou dat kun je ook anders duidelijk maken lijkt me!
Maar goed de film zelf, al het dierenleed buiten beschouwing gelaten, is het aardig om eens te zien dat er schijnbaar daadwerkelijk nog dit soort stammen en mensen op deze manier leven. Hoe raar het voor ons westerse mensen ook is om te zien. Ik zou deze mensen in ieder geval geen bezoekje gaan brengen...!
Toch kan ik (vooral) door al het dierenleed, maar ook de kwaliteit van de film niet echt op een voldoende uitkomen.
2 sterren
Ik zeg ook niet dat het normaal is en ikzelf vind het ook fout, en dieren mag je daar nooit of te nimmer voor gebruiken. Ik bedoelde met die zin dat ik daar mijn beoordeling niet voor laat aftakelen. Maar het is zeker fout om daar echte dieren voor te gebruiken.
Pre- en sequels

Paradiso Infernale
1988
34 reacties
Gerelateerd nieuws

Moordscènes in 'Cannibal Holocaust' waren zo echt dat de regisseur aangeklaagd werd voor moord
Bekijk ook

La Mala Ordina
Misdaad, 1972
12 reacties

Kimyô na Sâkasu
Drama, 2005
33 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

Jeanne Dielman 23,Quai du Commerce 1080 Bruxelles
Drama, 1975
78 reacties

Bad Boy Bubby
Komedie / Misdaad, 1993
20 reacties

Ôdishon
Thriller / Horror, 1999
298 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingoverspelfilm bedrijfculture clashslangleechspiderswampritueelpigdierlijke aanvalvomitfilmteam horrorcontroversyfilm in filmtribejunglehuman sacrificemartelenrape and murderwreedheidkannibaalhatchet south americafilmproductiecultfilmvermist persoonfake documentarymisogynyritual sacrificegevonden beeldenamazon rainforestdocumentaire filmproductietortoisevideo nastylost footage animal crueltykannibalismeamazon tribevomiting woman abused womanfilm within a film adulterous wifefilm censorshipreal animal killingfilm industryforced to watch rapeguerilla filmmakingbanned filmdisembowelingfilm reelyacomo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










