Genre: Komedie / Thriller
Speelduur: 139 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Brad Pitt, Edward Norton en Helena Bonham Carter
IMDb beoordeling:
8,8 (2.565.607)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 november 1999
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Fight Club
"Mischief. Mayhem. Soap."
Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2565607)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Fight Club (BoekMeter)
- Fight Club (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Narrator
Tyler Durden
Marla Singer
Robert Paulson
Angel Face
Richard Chesler (Regional Manager)
The Mechanic
Ricky
Intern at Hospital
Thomas at Remaining Men Together
Reviews & comments
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Dat van het trauma wat je er aan overhoudt vind ik persoonlijk ook maar geklets hoor, tegenwoordig gaat iedereen meteen naar het Riagg
En jij denkt dat als je even bij het Riagg langsgaat al je trauma's meteen als sneeuw voor de zon verdwijnen?
soboer
-
- 359 berichten
- 293 stemmen
Tuurlijk is dit geen hypocriete film. De mensen die dit suggereren begrijpen de film totaal niet.Edward Northon doet ook afstand van de agressieve manier die Tyler er op na houdt. Hij is het alleen met zijn denkwijze eens. And by the way ik kan het heel goed met de ideologie vinden; dat wij slaven zijn van de consumptiemaatschappij klopt gewoon als een bus. Wil je meetellen in deze maatschappij dan moet je je ook aan haar regels houden zoniet dan val je buiten de boot.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Dit zou best wel eens een hypocriete film kunnen zijn. Dat maakt hem voor mij eerlijk gezegd des te meer interessant.
Mik
-
- 1504 berichten
- 1094 stemmen
En jij denkt dat als je even bij het Riagg langsgaat al je trauma's meteen als sneeuw voor de zon verdwijnen?
Nee juist niet! Dat bedoel ik, het riagg vind ik maar een waardeloos iets. Net of dat helpt, een stelletje buitenstaanders die je weleens gaan vertellen hoe je je hoort te voelen enz. Fuck off !
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Nou heb ik persoonlijk helemaal niks met de RIAGG. In fact, ik persoonlijk wil nooit meer iets te maken hebben met vrijwel alle instanties die zich hulpverlenend durven te noemen (of het moet al zijn om iemand anders, voor wie bezoek wél nuttig zou kunnen zijn, erheen te helpen). Maar het concept van praten over je gevoelens met volstrekte buitenstaanders (niet emotioneel betrokken), is voor heel veel problemen zo gek nog niet. Sterker nog, het klinkt me zeer positief in de oren. Het feit dat dit soort instanties tekort schieten, lijkt me een belangrijke oorzaak van de zoektochten naar andere 'oplossingen' (zelfdestructief of niet), zoals getoond in Fight Club. Over het wel of niet goed zijn van de film, ga ik niet meer in discussie.
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Nee juist niet! Dat bedoel ik, het riagg vind ik maar een waardeloos iets.
Dan begreep ik je verkeerd. Ik interpreteerde dat je het belang van en trauma wou ontkennen omdat er zoiets als het RIAGG bestaat, maar je wilt dus zeggen dat mensen helemaal geen trauma's overhouden aan een situatie waaarin hun een pistool onder de neus gedrukt wordt? Dat geloof je toch zelf niet? Het is algemeen bekent dat slachtoffers van bijvoorbeeld gijzelingen vaak grote problemen hebben om dat te verwerken (of het RIAGG daar de oplossing voor is betwijfel ik dan overigens ten zeerste, maar dat terzijde). Om dan nog maar te zwijgen over alle andere misdaden die in de film te zien zijn...
Mik
-
- 1504 berichten
- 1094 stemmen
Volgens mij begrijp je mij nu weer niet
Wat ik wil zeggen is eigenlijk hetzelfde als jij zegt. Het Riagg is niet de juiste instantie om je problemen/trauma's te verwerken. Met Menni ben ik het ook eens overigens, dat praten met "vreemden" wel oplost, maar bij het Riagg gaan ze gewoon verkeerd te werk in mijn ogen.
Beetje TE ver offtopic ondertussen 
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Volgens mij begrijp je mij nu weer niet
Hmm, dan schiet dit niet op...
Maar als je niet met een opmerking over het RIAGG aankwam om het idee dat mensen een trauma aan bijv. de eerder door kos beschreven situatie overhouden te bestrijden, wat bedoelde je dan wel met onderstaande opmerking?
Kijk, een gun tegen je hoofd geeft vast wel impact, dat geloof ik wel, maar ik ben van mening dat die chinees/japanner/Woo de ochtend erna echt wel besefte dat ie iets met zijn leven moest gaan doen.
En waarom ben je daar zo zeker van? (beetje late reactie, maar aangezien ik dit stuk toch aan het citeren ben)
Mik
-
- 1504 berichten
- 1094 stemmen
Eigenlijk had ik deze discussie al afgesloten, maar ok ik zal het nog wel even een beetje proberen uit te leggen, al hebben we het nu helemaal niet meer over de film. Beter idee, ik stuur je wel een PM Queto, dan heeft de rest van de moviemaatjes geen last meer van die lange en offtopic berichten
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Persoonlijk vind ik de discussie meer dan on-topic, maar da's enkel mijn twisted invalshoek..
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nog 1 keer dan maar; deze film biedt geen oplossingen voor mij, het is slechts een wake up-call, een terechte opmerking dat het leven in een consumptiemaatschappij geen bestemming is voor een intelligent wezen. De maatschappij beperkt ons in onze vrijheid en onze ontwikkeling als mens. Dit is een zeer terechte constatering van Fincher. Het geweld dat in FC naar voren komt is dan ook geen oplossing maar een logisch en negatief gevolg van de terechte onvrede die bij Tyler, bij mij en bij vele anderen heerst. De film zegt...."WIJ moeten iets doen"....en niet....."WIJ moeten tot geweld overgaan". Het geweld is net zo functioneel als in 'A Clockwork Orange' of 'Taxidriver'; het wordt gebruikt om ONZE OGEN TE OPENEN. Ik vind dat jou kritiek dan ook helemaal de plank misslaat Kos; je ziet de film gewoon helemaal verkeerd en dat heeft niks te maken met intelligentie maar met je visie op de wereld. Ook de scene met de Aziaat is geen overtollige geweldsuitbarsting; het is een extreme manier om verandering aan te brengen in een wereld die aan je knaagt, een manier om mensen te veranderen......en ook ik betwijfel of dat op die manier lukt. Maar die scene geeft wel een dringend signaal af. Ik geloof niet dat het de bedoeling van het leven is overal maar achteraan te huppelen want dit beperkt je vrijheid heel erg. En natuurlijk zullen mensen die wel tevreden zijn met de manier waarop de maatschappij draait het niet eens zijn met de stelling van FC......zij voelen de onvrede en de onmacht( die BIJVOORBEELD om kan slaan in geweld) namelijk NIET.
kos
-
- 46691 berichten
- 8849 stemmen
Zoals ik al zei ben ik het er helemaal mee eens dat deze consumptiemaatschappij zeer opppervlakkig is en dat daar inderdaad door eenieder goed over na gedacht moet worden (hoewel ik overigens echt niet deze film nodig heb om me daarvan bewust te worden). Ik twijfel eraan of mensen die deze kritiek niet voelen echt wat hebben aan de wijze waarop het in deze film gebracht wordt. Namelijk op een gefrustreerde en uiteindelijk agressieve manier. Wat dat betreft vind ik het dus absoluut geen eye-opener. Waarom kan die frustratie geen constructieve denkwijze opleveren? Niet dat je opeens een wereldverbeteraar moet worden, maar je kan voor jezelf toch wel een nuttige koers bedenken in het leven, zonder teveel van je individualisme op te geven. Van opgeven is nog nooit iemand beter geworden.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Kos, natuurlijk had ik deze film niet nodig om mijn ogen te openen, maar de film geeft wel een terechte boodschap af naar de mensen wiens ogen nog gesloten zijn. Elk goed mens weet dondersgoed dat ie geen geweld nodig heeft om de wereld te veranderen. Ik zoek ook naar de juiste methoden om de wereld te verbeteren. Het geweld in FC is dus GEEN oplossing, maar wel een impuls tot denken. Mensen die de film zo hoog waarderen om zijn 'vette vechtscene's' hebben de essentie van de film dan ook totaal NIET begrepen.
kos
-
- 46691 berichten
- 8849 stemmen
Het geweld in FC is dus GEEN oplossing, maar wel een impuls tot denken.
Tja, ik probeer het echt, maar dit stukje zie ik dus absoluut niet in deze film.
Wanneer er een keiharde in-your-face stelling wordt ingenomen als:
maatschappij sucks--->frustratie--->geweld.
vind ik niet dat dit een film is die alleen duidelijk wil maken dat de maatschappij sucks en je daarover dus moet nadenken, maar ook een duidelijk oorzaak<--->gevolg relatie wil impliceren.
Mik
-
- 1504 berichten
- 1094 stemmen
Beter dan Ramon kan ik het niet brengen. Laat alle eer aan hem dus.
Maar jongens, een discussie over de effectiviteit van het Riagg is toch niet on-topic te noemen? Maar als jullie willen dat we verder gaan, prima hoor haha..
Maar nu ga ik verder met Hostile Hostages kijken (waardeloze film overigens
)
Flexje
-
- 317 berichten
- 1083 stemmen
hoe we ons gedragen en hoe we eigenlijk zijn liggen bij veel mensen soms steeds verder ver van elkaar door het continue acteren in het dagelijks leven en vaak hier helemaal in opgaan waardoor elk moment een soort automatisme van gedragspatronen word.
het vechten staat symbool voor het terugvinden van jezelf en je emoties, in een maatschappij waar die puurheid vervaagd, vooral in de grote onpersoonlijke stad.
niets nieuws onder de zon maar wel heel knap in beeld gebracht, de film klopt gewoon van elke kant en dat maakt het een kwalitatief pareltje.
StuF
-
- 191 berichten
- 555 stemmen
mooi verteld. wel jammer hoor dat de film precies de spijker op de kop slaat met wat er mis is met de huidige tijd.
Kimbolo
-
- 14 berichten
- 13 stemmen
Superfilm! Alleen een beetje langdradig, dat vertellen allemaal. 4,5*
keane
-
- 25 berichten
- 351 stemmen
een aparte zowel als zeer komische film de vaagheid in deze film is ook wel leuk ik ben zelf een fan van edward norton sinds ik hem in history x heb gezien en evenals daar acteerd hij hier ook weer fantastisch en van brad pitt ben ik dat wel gewent 
mr.Frielink
-
- 744 berichten
- 0 stemmen
..alleen jammer dat bijv. Spugsley Fight Club 0.5 sterren geeft voor deze film , en 5 sterren aan Freddy got fingered. Maarja..ik moet cker zijn "mening respecteren"...
Pugsley
-
- 94 berichten
- 3025 stemmen
..alleen jammer dat bijv. Spugsley Fight Club 0.5 sterren geeft voor deze film , en 5 sterren aan Freddy got fingered. Maarja..ik moet cker zijn "mening respecteren"...
Man oh man, sommige mensen leren het werkelijk nooit, zeg. Ga alsjeblieft iets nuttigs doen, i.p.v. hier de stemming komen verzieken met je nodige berichten. Smaken verschillen, zoals ik al eerder heb laten merken in 1 van mijn vorige posts. Stakker...
(verwijderd)
-
- 114 berichten
- 0 stemmen
Man oh man, sommige mensen leren het werkelijk nooit, zeg. Ga alsjeblieft iets nuttigs doen, i.p.v. hier de stemming komen verzieken met je nodige berichten. Smaken verschillen, zoals ik al eerder heb laten merken in 1 van mijn vorige posts. Stakker...
sommige mensen leren het idd nooit, een film als dit is gewoon GEEN halve ster waard, ook al vind je 'm kut, 0,5 ster is echt voor het slechtste van het slechtste, en kom op, dat is fight club niet...en als er iemand de sfeer verziekt, dan ben jij het wel als je meteen met je 'stakker' aan komt zetten.
Agony
-
- 1985 berichten
- 1256 stemmen
quote]
sommige mensen leren het idd nooit, een film als dit is gewoon GEEN halve ster waard, ook al vind je 'm kut, 0,5 ster is echt voor het slechtste van het slechtste, en kom op, dat is fight club niet...en als er iemand de sfeer verziekt, dan ben jij het wel als je meteen met je 'stakker' aan komt zetten.
Helemaal mee eens... zo is het maar net Toine!! (en wie denkt Pugsley wel wie die is om mensen voor stakker uit te maken
)
jackie
-
- 3084 berichten
- 10434 stemmen
Waarom mogen mensen deze film geen 0.5 geven.
Ieder z'n eigen mening, toch ?
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
een film als dit is gewoon GEEN halve ster waard, ook al vind je 'm kut, 0,5 ster is echt voor het slechtste van het slechtste, en kom op, dat is fight club niet
Alle redenen die je aan kunt voeren waarom Fight Club meer dan een halve ster zou verdienen zijn ofwel zelf subjectief ofwel de relevantie ervan is subjectief. Als iemand anders Fight Club wel tot een van de slechtste films ooit gemaakt rekent, dan mag hij/zij toch een halve ster geven? Het sterrensysteem is immers bedoeld om een mening uit te drukken, niet om de kwaliteit van de film volgens objectieve maatstaven te beoordelen, want dan zou deze hele site zinloos zijn.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Kan me heel goed voorstellen dat Fight Club bij veel mensen erg tegenstrijdige gevoelens oproept... zo raar vind ik een paar 0.5-en dus niet
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3280 stemmen
Een ieder die een 0,5 voor deze film geeft verklaar ik voor gek.
jackie
-
- 3084 berichten
- 10434 stemmen
Een ieder die een 0,5 voor deze film geeft verklaar ik voor gek.
En als iemand een ster geeft ????
Gerelateerd nieuws
Iconische thriller 'Fight Club' van David Fincher is morgenavond te zien op televisie

Courtney Love werd door Brad Pitt ontslagen bij 'Fight Club'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback
Iconische thriller 'Fight Club' verdwijnt binnenkort van Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Drama / Fantasy, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.090 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








