Genre: Komedie / Thriller
Speelduur: 139 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Brad Pitt, Edward Norton en Helena Bonham Carter
IMDb beoordeling:
8,8 (2.564.006)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 november 1999
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Fight Club
"Mischief. Mayhem. Soap."
Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2564006)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Fight Club (BoekMeter)
- Fight Club (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Narrator
Tyler Durden
Marla Singer
Robert Paulson
Angel Face
Richard Chesler (Regional Manager)
The Mechanic
Ricky
Intern at Hospital
Thomas at Remaining Men Together
Reviews & comments
LEIDENAAR187
-
- 993 berichten
- 0 stemmen
Omdat het gewoon een ''inktzwarte'' komedie is. Ik heb bij deze film minstens evenveel gelachen dan bij de doorsnee komedies. De makers zelf geven ook gewoon aan dat dit in eerste instantie een komedie is. Dat genre is hier ook al regelmatig teruggezet.
Ben het hier niet mee eens.
Ik heb zeker ook aardig wat gelachen en zit aardig wat zwarte humor in verwerkt,zowiezo die gevechtten zelf al meestal,maar om het nou aan te duiden als komedie,zoveel humor zit er nou ook weer niet in.
Ik heb bij gran torino ook in een scheur gelegen om de opmerkingen van Eastwood de hele film door,maakt het ook nog geen komedie.
Films als die hard en armageddon zitten ook vol humor,maar maakt het geen komedie,maar fight club leunt er tegen aan maar leent zich er niet voor.(Is mijn bescheiden mening)
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ben het hier niet mee eens.
Ik heb zeker ook aardig wat gelachen en zit aardig wat zwarte humor in verwerkt,zowiezo die gevechtten zelf al meestal,maar om het nou aan te duiden als komedie,zoveel humor zit er nou ook weer niet in.
Dan heb je toch een hoop gemist. Alle self help sessies vond ik buitengewoon geestig, zijn ontslag, het hele zeep verhaal, het autoterugroepverhaal, de dildo (a dildo, never impley ownership to a dildo
), de werkgeschiedenis van Tyler in de bioscoop, de recruitmentsessies, de ontmoetingen met het meisje, het verdelen van de sessies, de terroristische acties: ruizie zoeken, duiven voeren, de student, de soep, etc. Ik lag bijna 2 uur van de 2 uur en een kwartier in een deuk....
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Ik zou hier eerder het genre misdaad bij zetten.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Past ook, misschien wel meer dan thriller.
Druton
-
- 10 berichten
- 436 stemmen
Geen idee of dit iemand eerder is opgevallen, maar:
Soms zie je Tyler heel kort in beeld komen, voordat hij (Edward Norton) Tyler ontmoet heeft. Bijvoorbeeld aan het eind van het gesprek met de dokter. Dit viel me de tweede keer dat ik keek pas op.
Hele vette film overigens.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Meesterwerk PUNT
Neen, niet PUNT!
Als ik mijn lage beoordeling moet onderbouwen met argumenten, dan wil ik ook dat jij dat doet met je hoge beoordeling.
Waarom is het een Meesterwerk?
Ik kom er ook niet vanaf met "Kutfilm PUNT".
raafmau
-
- 134 berichten
- 170 stemmen
Mijn advies: ga de film nog eens op je dooie gemakkie kijken. Probeer de film te begrijpen misschien snap je het niet ? Niet jezelf aangevallen voelen maar er zijn veel mensen die deze film niet snappen.
Ik hoef niet met argumenten te komen die heeft iedereen hier al aangehaald.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Mijn advies: ga de film nog eens op je dooie gemakkie kijken. Probeer de film te begrijpen misschien snap je het niet ?
Heb ik gedaan. Na de 2de herziening heb ik mijn stem verlaagd.
Ik snap de film uitstekend.
Niet jezelf aangevallen voelen maar er zijn veel mensen die deze film niet snappen.
Ik zal me zeker niet aangevallen voelen.
De film slecht vinden wil natuurlijk niet zeggen dat je de film niet begrijpt.
Ik hoef niet met argumenten te komen die heeft iedereen hier al aangehaald.
Ik moest ook met argumenten komen nadat anderen al argumenten hadden aangehaald.
Is toch net leuk om een mooi stukje te schrijven over de nummer 1 van je top 10.
Maarja, kies maar de makkelijkste weg als je niet met argumenten wil komen. 
Jammer!
B_B
-
- 1969 berichten
- 776 stemmen
@Nomak.
Zijn er wel andere mindfucks die je kan waarderen? Of staat het soort film je meer tegen?
LEIDENAAR187
-
- 993 berichten
- 0 stemmen
Vind 0.5 ook weer zo overdreven en kinderachtig om te geven.
Omdat je een film niet leuk vind,en die een hele hoge waardering hier krijgt,geef je hem maar het laagste.
Dat mensen deze film niet kunnen waarderen is prima,maar om gelijk een 0.5 te geven laat zien dat je wel erg weinig verstand hebt om goede dingen te zien.
Alleen hoe Norton en Pitt acteren kun je al een 1 voor geven.
De sfeer,het verhaal,de humor,de wending,er moet toch iets zijn wat een beetje waardering verdient,maar een 0.5,haha,dat doe je bij films die te slecht zijn om zelfs maar af te kijken,maar als je hem zelfs 2x hebt gezien vind ik het wel heel apart maar goed,waar jij gelukkig van word jongen.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Het zijn zelfs al die dingen die je opnoemt die bij elkaar een nog dramatischer film maken dan hij zonder één van die zaken al was 
raafmau
-
- 134 berichten
- 170 stemmen
Orbit wil alleen een scene schoppen.
Maar het is verder jou mening en die respecteer ik ook .
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik kan niet genoeg krijgen van tegengeluiden op dit overgewaardeerde prul, niets met scène schoppen te maken. Al die nietszeggende 5* stemmers hangen me inmiddels enorm de keel uit, overigens niet alleen bij deze film hoor.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
@ LEIDENAAR187
Je kent me natuurlijk niet en jij laat jezelf hier kennen door mij kinderachtig te noemen omdat ik de film 0,5* geef.
Mijn 0,5 heeft NIETS, maar dan ook totaal NIETS te maken met de hoge waardering die de film hier heeft.
Je ziet deze beoordeling van me en je kan al meteen zeggen dat ik weinig verstand heb? Dat zegt dan meer over jou dan over mij denk ik.
Ik heb mijn beoordeling goed genoeg onderbouwd met de nodige argumenten, maar als jij te lui bent om even terug te bladeren, zal je dat natuurlijk nooit kunnen lezen.
En ja, als ik een film slecht vind, terwijl velen hem wel goed vinden, dan doe ik de moeite om de film nog eens te bekijken. Als ik dan niet overtuigd ben, en ik vind zoveel slechte dingen in de film, dan kan ik niet anders dan 0,5* uitdelen.
Moet ik volgende keer misschien toestemming aan jou vragen vooraleer ik ga stemmen op een film?
Overdreven, kinderachtig, geen verstand,....
Ik vraag me af wat het volgende is waarvan ik hier beschuldigd zal worden als ik met jou hierover verder ga.
Ach laat maar jongen, ik discussieer liever niet met jou.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Zijn er wel andere mindfucks die je kan waarderen? Of staat het soort film je meer tegen?
Moeilijke vraag aangezien ik niet helemaal weet wat je met mindfuck wil zeggen.
Films als The Game, The Others en een paar films van meneer Shyamalan zijn me zeer uitstekend bevallen.
Films als Donnie Darko en Identity vond ik zeker niet slecht, maar vond ik dan ook weer niet heel erg goed. Die films hangen ergens in het midden voor me.
Een film als Cypher vond ik dan weer heel erg slecht.
Als dat tenminste films zijn die in de categorie mindfuck vallen, ofwel heb ik de term totaal verkeerd begrepen.
B_B
-
- 1969 berichten
- 776 stemmen
Bedoelde in dit geval films als Revolver, Maquinista, El en Stay. Die liggen qua onderwerp nogal in de buurt van Fight Club.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Helaas heb ik nog geen enkele van die films gezien.
Als ik de kans heb zal ik die zeker grijpen. Vooral in El Maquinista ben ik geïnteresseerd, dan raak ik misschien zelfs overtuigd van Christian Bale, die het daar goed schijnt te doen.
FlyLo
-
- 1070 berichten
- 745 stemmen
Ik kan niet genoeg krijgen van tegengeluiden op dit overgewaardeerde prul, niets met scène schoppen te maken. Al die nietszeggende 5* stemmers hangen me inmiddels enorm de keel uit, overigens niet alleen bij deze film hoor.
Tja, als ik zie wat voor films jij 0.5* geeft, begin jij me ook serieus de keel uit te hangen.
Compenseren hoeft écht niet hoor.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Tja, als ik zie wat voor films jij 0.5* geeft, begin jij me ook serieus de keel uit te hangen.
Compenseren hoeft écht niet hoor.
Dit is wel de slechtste argumentatie die ik ooit heb gelezen hier..
Omdat ik enkele van jouw hartediefjes een 0,5* geef, kun je mij niet luchten.. tsja jongen, leer maar wennen aan tegenstand in het leven, niet iedereen schikt zich aan jouw smaak en dat lijkt me een uiterst gezonde zaak.
Kom eerst eens met inhoudelijke argumentatie ipv persoonlijke sentimenten 
FlyLo
-
- 1070 berichten
- 745 stemmen
Dit is wel de slechtste argumentatie die ik ooit heb gelezen hier..
Omdat ik enkele van jouw hartediefjes een 0,5* geef, kun je mij niet luchten.. tsja jongen, leer maar wennen aan tegenstand in het leven, niet iedereen schikt zich aan jouw smaak en dat lijkt me een uiterst gezonde zaak.
Kom eerst eens met inhoudelijke argumentatie ipv persoonlijke sentimenten
Een mening is per definitie een sentiment. Smaak moet je niet verklaren met rationele argumenten maar met je eigen PERSOONLIJKE mening.
Ik kan perfect begrijpen dat sommige films je gewoon niet liggen maar alle films die hier een hoge rating krijgen en die jij een 0.5* geeft, verdienen op zijn minst een 1, al is het maar omwille van sfeer, acteerwerk etc.
Ik kan zeker een mening respecteren, maar wat jij doet is op zijn zachtst gezegd overdreven.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Een mening is per definitie een sentiment. Smaak moet je niet verklaren met rationele argumenten maar met je eigen PERSOONLIJKE mening.
Ik kan perfect begrijpen dat sommige films je gewoon niet liggen maar alle films die hier een hoge rating krijgen en die jij een 0.5* geeft, verdienen op zijn minst een 1, al is het maar omwille van sfeer, acteerwerk etc.
Ik kan zeker een mening respecteren, maar wat jij doet is op zijn zachtst gezegd overdreven.
Nogmaals, dat vind jij. Ik heb mijn redenen voor al die films om ze heel erg slecht te vinden. En ik ben lang niet de enige die aan doodgeverfde favorieten 0,5* uitdeelt, er zijn users die het veel bonter maken wat dat betreft. Ik geef tenminste bij iedere film aan (uitvoerig zelfs) wáárom ik ze bagger vind en overgewaardeerd. Daar kun je meer respect voor opbrengen lijkt me dan allerlei andere 0,5/5* stemmers. Ook meteen een bewijs dat ik het niet ter compensatie of rellen doe, want dan zou ik mijn oordeel niet toelichten 
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Een mening is per definitie een sentiment. Smaak moet je niet verklaren met rationele argumenten maar met je eigen PERSOONLIJKE mening.
Ik kan perfect begrijpen dat sommige films je gewoon niet liggen maar alle films die hier een hoge rating krijgen en die jij een 0.5* geeft, verdienen op zijn minst een 1, al is het maar omwille van sfeer, acteerwerk etc.
Sfeer is toch veel te persoonlijk om als objectief argument te gebruiken. Dat zeg je in het eerste stukje zelf. Ik zeg eerlijk, ik begrijp niet goed hoe een film als deze je niet kan interessen. Wel kan ik begrijpen dat niet iedereen er een zelfde kijk als ik op heeft, dus lage beoordelingen respecteer ik. Toch vind ik een 0.5 ook erg laag, maar misschien doet het je helemaal niks, helaas. Meer voor een film als Meet the Spartans.
LEIDENAAR187
-
- 993 berichten
- 0 stemmen
@ LEIDENAAR187
Je kent me natuurlijk niet en jij laat jezelf hier kennen door mij kinderachtig te noemen omdat ik de film 0,5* geef.
Mijn 0,5 heeft NIETS, maar dan ook totaal NIETS te maken met de hoge waardering die de film hier heeft.
Je ziet deze beoordeling van me en je kan al meteen zeggen dat ik weinig verstand heb? Dat zegt dan meer over jou dan over mij denk ik.
Ik heb mijn beoordeling goed genoeg onderbouwd met de nodige argumenten, maar als jij te lui bent om even terug te bladeren, zal je dat natuurlijk nooit kunnen lezen.
En ja, als ik een film slecht vind, terwijl velen hem wel goed vinden, dan doe ik de moeite om de film nog eens te bekijken. Als ik dan niet overtuigd ben, en ik vind zoveel slechte dingen in de film, dan kan ik niet anders dan 0,5* uitdelen.
Moet ik volgende keer misschien toestemming aan jou vragen vooraleer ik ga stemmen op een film?
Overdreven, kinderachtig, geen verstand,....
Ik vraag me af wat het volgende is waarvan ik hier beschuldigd zal worden als ik met jou hierover verder ga.
Ach laat maar jongen, ik discussieer liever niet met jou.
Als een film zo bagger slecht is dat je een 0.5 geeft is het wel heel raar dat je hem een 2e keer kijkt.
Een film die een beetje tegenvalt ofzo,kan nog wel eens een herziening waard zijn maar een film die je zo ongelooflijk slecht vind een 2e keer kijken is lachwekkend.
Als ik een film zie die een 0.5 waard is,zoals bijvoorbeeld highlander 5 die ik 2 weken geleden zag,dan hoef ik hem echt niet nog een keer te zien.
Kan hoogstend een 1 worden ofzo,maar van een dikke onvoldoende zal ik een film nooit een voldoende vinden,dus nooit van de film genieten,dus nooit een 2e keer kijken.
Als je een film 2x kan uitkijken die zo bagger slecht is ben je erg knap bezig...
Ik blijf wat ik zei,jou zwakke comeback voegt daar niks aan toe,duidelijk dat je het cijfer omlaag wilt trekken.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Als een film zo bagger slecht is dat je een 0.5 geeft is het wel heel raar dat je hem een 2e keer kijkt.
Ik had de film eerst op 1* staan.
duidelijk dat je het cijfer omlaag wilt trekken.
Is dat zo? 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Bedoelde in dit geval films als Revolver, Maquinista, El en Stay. Die liggen qua onderwerp nogal in de buurt van Fight Club.
Ben ik niet met je eens. Enkel qua benadering. Maar bij die films is de benadering (op Maquinista na) het enigste wat de films te beden hebben, verder zijn ze inhoudelijk erg leeg.
B_B
-
- 1969 berichten
- 776 stemmen
Maar bij die films is de benadering (op Maquinista na) het enigste wat de films te beden hebben, verder zijn ze inhoudelijk erg leeg.
Inhoudelijk misschien niet briljant maar waarom zou dat moeten? Films als Revolver en Maquinista worden vooral gedragen door sfeer en de beleving. Inhoud is hier zeker niet het belangrijkste, ook in deze Fight Club niet.
judgepaddy
-
- 550 berichten
- 2504 stemmen
Och ik heb er absoluut geen problemen mee dat er een aantal mensen zijn die een bloedhekel aan deze film hebben.
Sterker nog, ik heb liever dat iemand goed beargumenteerd een onvoldoende geeft dan slecht beargumenteerd een voldoende.
Van die gasten die achter de hype aanlopen en zo.
Wat me wel moeilijk lijkt is als je een film zoals deze een 0.5 geeft hoe zit het dan met de echte flut films zoals Barb Wire en zo?
Je moet op zijn minst toch wel toegeven dat dit geen goedkope pulp is, of niet?
En die objectivieteit zou wellicht terug te vinden kunnen zijn in je puntenwaardering?
Robin Peek
-
- 23 berichten
- 26 stemmen
Naar mijn mening een goede film. Alleen maakte de film mijn verwachtingen niet waar, misschien doordat deze te hoog waren. Ik vind het verhaal nogal wazig,ik snap dat, dat de opzet van de film is. Maar die ligt mij dan simpelweg niet.
Los daarvan, uitstekend acteerwerk van beide hoofdrolspelers.
Hankieh
-
- 670 berichten
- 0 stemmen
Her bekeken en verander het cijfer niet

Maar 1 vraagje, is Jared Leto/Angel Face die kerel met dat blonde kapsel en die kop die helemaal verrot is geslagen door Norton?
Gerelateerd nieuws
Iconische thriller 'Fight Club' van David Fincher is morgenavond te zien op televisie

Courtney Love werd door Brad Pitt ontslagen bij 'Fight Club'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback
Iconische thriller 'Fight Club' verdwijnt binnenkort van Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.090 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








