Genre: Komedie / Thriller
Speelduur: 139 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Duitsland
Geregisseerd door: David Fincher
Met onder meer: Brad Pitt, Edward Norton en Helena Bonham Carter
IMDb beoordeling:
8,8 (2.564.437)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 4 november 1999
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Fight Club
"Mischief. Mayhem. Soap."
Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2564437)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- Fight Club (BoekMeter)
- Fight Club (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Narrator
Tyler Durden
Marla Singer
Robert Paulson
Angel Face
Richard Chesler (Regional Manager)
The Mechanic
Ricky
Intern at Hospital
Thomas at Remaining Men Together
Reviews & comments
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Er gebeurt wel wat, maar ik vind het meer saai in de zin van dat het me niet kan boeien wat er gebeurt. De talloze plotgaten en vervelende personages zorgen ervoor dat ik hier geen goed woord over de film kan zeggen. Ik begrijp dat er een boodschap in zit, dit zou een maatschappijkritische film zijn. Maar het is totaal onrealistisch en ongeloofwaardig.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad, het tempo in deze film is amper als snel te bestempelen, vooral het tweede bedrijf met die vervelende bitch en die organisatie sleept zich maar voort en voort, zonder dat er überhaupt iets boeiends op karakterverdieping gebeurt. Qua visualisatie snap ik niet dat mensen die een Clockwork Orange of Apocalypse bewonderen aan deze volkomen nietszeggende "look" iets kunnen ontdekken, de gemiddelde film uit de Saw-reeks ziet er visueel indrukwekkender en overdonderender uit. FC is geheel achterhaald op dat vlak en onderscheid zich echt nergens in.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Waarom vallen jullie toch zo over die zogenaamde plotgaten? Die zijn namelijk helemaal niet van toepassing op de Fight Club. Het is immers geen objectieve vertelling, maar een getuigenis. Een getuigenis van iemand die duidelijk gedurende een aantal periodes die zijn verhaal omslaan behoorlijk in de war was. Dus daar waar het verhaal tegenstrijdigheden kent, onrealistisch of ongeloofwaardig over komt valt dit te wijten aan de verteller. Het is overigens niet ongebruikelijk dat getuigenissen niet helemaal waterdicht zijn. Het is dan aan de toehoorder om de losse eindjes aan elkaar te knopen en in te schatten wat wel en niet zo gebeurd is. Als je daar geen zin in hebt prima, maar dat ligt dan aan jezelf. Nogmaals het heeft dus niets te maken met plotgaten.
Ikzelf heb de film nu een keer of 6 gezien en heb voor mijn gevoel het verhaal redelijk op orde. Stoor me verder ook in het geheel niet aan zaken die wellicht niet helemaal passen.
Maar als je de personages vervelend vindt is het inderdaad moeilijk om van het verhaal te kunnen genieten.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Waarom vallen jullie toch zo over die zogenaamde plotgaten? Die zijn namelijk helemaal niet van toepassing op de Fight Club. Het is immers geen objectieve vertelling, maar een getuigenis. Een getuigenis van iemand die duidelijk gedurende een aantal periodes die zijn verhaal omslaan behoorlijk in de war was. Dus daar waar het verhaal tegenstrijdigheden kent, onrealistisch of ongeloofwaardig over komt valt dit te wijten aan de verteller.
Handig trucje van de regisseur om de plotgaten in dit wanproduct op de warrige verteller af te schuiven. Ik verbaas me dat zoveel mensen dat slikken. Ik trap daar niet in.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Andere films worden er ook vaak op afgebrand, het verbaast me inderdaad dat FC er wel mee wegkomt vaak. Maargoed, de plotgaten en warrige vertelling zijn nog de minste bezwarren die ik tegen dit wanproduct heb.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het is geen truukje het is het concept van een getuigenis. Je moet het doen met de informatie die de verteller je geeft. Maar als dat je niet ligt zeg dat dan, maar roep dan geen onzinnige dingen als plotgaten. Persoonlijk vind ik het juist heel leuk om zo'n 'puzzel' op te lossen. Zo ook in Usual Suspects.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Andere films worden er ook vaak op afgebrand.
Welke?
Nog even over het visuele aspect. FC kent een aantal geweldige shots. Te beginnen het openingsshot vanuit de hersens van de hoofdrol speler door zijn neus naar buiten. Het shot dat in nog geen seconden langs 2o verdiepingen omlaag (en weer terug) vliegt. Het shot door de prullebak, het shot naar de ontsteking achter de ijskast. Allemaal vernieuwende shots ten tijde van de premiere.
Maar ook de scene met het grote beeld dat naar binnen wordt gerold is een cinematografische tour de force waarbij een strak geregisseerd samenspel van old school effecten, digitale effecten en sound editing. Als je dat ontkent moet je maar eens naar de making of kijken. Ik heb daar heus een boel verstand van en weet promo bla bla te onderscheiden van wat echt knap is. En dit is gewoon ontzettend knap gedaan.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Als de puzzel in mekaar valt, dan is het inderdaad heel leuk. Maar dat is in Fight Club jammer genoeg niet het geval. Het woord plotgaten is bij deze film zeker niet ongepast. Want hoe gek of verward de verteller ook mag geweest zijn, het blijven plotgaten. De puzzelstukken raken zoek.
Hier schuift men de plotgaten en ongeloofwaardigheid op de verteller.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Bij mij past de puzzel vrijwel perfect. Moet je blijkbaar toch nog wat door puzzelen.
En als je er niet uitkomt moet je het me maar vragen.
Ik heb nog nooit een politiefilm gezien waarin ze de verdachte na verhoor verwijten dat er plotgaten in zijn getuigenis zitten... ik protesteer daarom tegen het gebruik van die term. Je kan hooguit stellen dat zijn verhaal niet klopt of dat hij geen sluitende verklaring heeft afgelegd.
En ja we krijgen het verhaal te horen door de verteller. Wie moet je er anders op aankijken?
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Bij mij past de puzzel vrijwel perfect. Moet je blijkbaar toch nog wat door puzzelen.
En als je er niet uitkomt moet je het me maar vragen.
Bedankt, maar ik laat het puzzelen voor wat het is. 
Ik heb nog nooit een politiefilm gezien waarin ze de verdachte na verhoor verwijten dat er plotgaten in zijn getuigenis zitten... ik protesteer daarom tegen het gebruik van die term. Je kan hooguit stellen dat zijn verhaal niet klopt of dat hij geen sluitende verklaring heeft afgelegd.
Als je als verdachte geen sluitende verklaring kan afleggen, dan houden ze je vast. In elk geval ga je bij een ernstig misdrijf niet zomaar de deur uit zonder een waterdichte verklaring af te leggen. Je kan liegen, maar je verhaal moet dan bij die agenten wel geloofwaardig overkomen. Waarom mogen de verteller en de regisseur bij deze film dan vrijuit gaan?
En ja we krijgen het verhaal te horen door de verteller. Wie moet je er anders op aankijken?
Vooral de regisseur die er blijkbaar plezier in schept om de verteller een verhaaltje te laten vertellen wat wel erg onsamenhangend is. Jammer dat zoveel mensen erin trappen, dat geeft aan dat de regisseur verder mag wandelen op hetzelfde pad.
Maarja, de man heeft ook een Meesterwerk afgeleverd als Se7en, dus hij kan er wel wat van als hij wil.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het verhaal helemaal niet zo onsamenhangend, vandaar ook mijn hoge beoordeling. En de film staat op 24 in de top 250. Met zo'n score wordt elke verdachte vrijgesproken. 
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
The Green Mile staat op 4 in de top 250. Nog een hogere score dan Fight Club.
En toch ontsnapt die film niet aan jouw strenge oordeel beste Reinbo. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat is een andere discussie. Mijn opmerking sloeg op het feit of de getuigenis goed genoeg wordt gevonden.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Goed genoeg in jouw ogen en in de ogen van vele anderen.
Niet goed genoeg in mijn ogen en een paar anderen.
LEIDENAAR187
-
- 993 berichten
- 0 stemmen
Edward Norton is echt top,en ook prettyboy brad is echt een super goede acteur.
Heerlijke film dit.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Welke?
Een heleboel, ga ze niet allemaal uiitzoeken, maar films als Donnie Darko etc krijgeen vaak genoeg verwiijten dat er van alles niet zou kloppen.
Tsja, een paar leuke shots of truukjes, als gehele "feel" ziet de film er volstrekt oninteressant uit en kan ik weinig tot niets bedenken wat memorabel is. Maar als liefhebber zul je er heus wel dingen uit hebben opgepikt die je opvielen.
Qua positie op de ranglijst sluit ik me bij Nomak aan, er staan zat films even hoog of hoger die ik ook volstrekt waardeloos vind, dat zegt me dus niet zoveel. Kennelijk hadden mensen hun cultfilmpje nodig eind jaren 90 en dat moest deze dan maar worden. Volstrekt onverdiende status.
Hectometerpaal
-
- 722 berichten
- 964 stemmen
Ik dacht dat een 0,5 bedoelt was voor het slechtste van het slechtste. Weetjewel, iets met Michael Knight, of een bungelende microfoon boven in beeld, een kartonnen decor of een homofiele-liefdesdrama met Peter Faber.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Een heleboel, ga ze niet allemaal uiitzoeken, maar films als Donnie Darko etc krijgeen vaak genoeg verwiijten dat er van alles niet zou kloppen.
Mwah, niet van mij. Bovendien is het in DD een tijdreis issue. Een concept dat de mens nu eenmaal niet kan bevatten. Daar kritiek op leveren duidt op een gebrek aan openmindedness of fantasie wat mij betreft. Hier gaat het om een getuigenis, wezenlijk iets anders IMO. En voor 'een heleboel' kom je wel met verdacht weinig voorbeelden.
Qua positie op de ranglijst sluit ik me bij Nomak aan, er staan zat films even hoog of hoger die ik ook volstrekt waardeloos vind, dat zegt me dus niet zoveel.
Mijn opmerking over de positie op de ranglijst werd gemaakt in de context van of de politie (= de kijker in dit geval) genoegen zou nemen met een dergelijke verklaring. En heeft dus niets te maken met of je films die hoog genoteerd staan het wel of niet goed moet vinden. Je kan er enkel uit opmaken dat velen het zo goed vinden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik dacht dat een 0,5 bedoelt was voor het slechtste van het slechtste. Weetjewel, iets met Michael Knight, of een bungelende microfoon boven in beeld, een kartonnen decor of een homofiele-liefdesdrama met Peter Faber.
Nee hoor, 0,5 is ook voor films waar je een hekel aan hebt.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Mwah, niet van mij. Bovendien is het in DD een tijdreis issue. Een concept dat de mens nu eenmaal niet kan bevatten. Daar kritiek op leveren duidt op een gebrek aan openmindedness of fantasie wat mij betreft. Hier gaat het om een getuigenis, wezenlijk iets anders IMO. En voor 'een heleboel' kom je wel met verdacht weinig voorbeelden.
Lees nou maar wat ik schrijf, ik ga ze niet allemaal opzoeken. Wat heeft dat voor zin? Moeten we het over al die andere films gaan hebben hier met plotgaten? Met welk doel? Open een topic 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vroeg niet naar films die vanwege de plotgaten werden afgebrand. Ik vroeg naar films die als uitgangspunt een getuigenis hebben, waar mensen dan vervolgens over de tegenstrijdigheden of gaten in de verklaring vallen.
Maar je reactie geeft wel aan dat die er niet veel zijn, je komt immers slechts met één (verkeerd) voorbeeld. En jij bent diegene die beweerd dat er tal van films zijn die er niet mee wegkomen. Dan mag ik daar uit nieuwsgierigheid toch naar informeren.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Volgns mij is Memento ook zo'n film.. maar ik had het wel degelijk gewoon over films met plotgaten, dat zijn er genoeg.. lees bij iedere film met een plottwist oid wel commentaren dat bepaalde zaken niet kloppen. Memento lijkt me trouwens veel beter te kloppen dan deze film. Een film als Revolver dan weer niet, maar die wordt door de meesten ook als puinbak afgeschreven gelukkig.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Memento vond ik dan weer erg vervelend geen idee of het allemaal klopt, maar dat boeit me ook vrij weinig. Maar voor die film geldt hetzelfde. Als het verhaal klopt niet heeft de verteller er blijkbaar een eigen draai aan gegeven. Misschien heeft hij het helemaal uit zijn duim gezogen..... Niet iets om over te vallen vind ik. Maar het blijft een vervelende film.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Omdat de film erg geestig is? Wel een zwarte komedie natuurlijk.
finalman
-
- 1767 berichten
- 1579 stemmen
Deze film is gewoon top! Het einde was voor mij heel erg verrassend! Norton en Pitt in 1 film, beter kan haast niet.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4893 stemmen
waarom is dit een komedie?
Omdat het gewoon een ''inktzwarte'' komedie is. Ik heb bij deze film minstens evenveel gelachen dan bij de doorsnee komedies. De makers zelf geven ook gewoon aan dat dit in eerste instantie een komedie is. Dat genre is hier ook al regelmatig teruggezet.
aerts007
-
- 1324 berichten
- 54 stemmen
Omdat het gewoon een ''inktzwarte'' komedie is. Ik heb bij deze film minstens evenveel gelachen dan bij de doorsnee komedies.
Verdomme, dan was ik al de zaal uit! 
aerts007
-
- 1324 berichten
- 54 stemmen
Ik vond hem vooral traag,maar voor een degelijke uitleg moet ik hem even herzien.Als dat maar goed komt..
Gerelateerd nieuws
Iconische thriller 'Fight Club' van David Fincher is morgenavond te zien op televisie

Courtney Love werd door Brad Pitt ontslagen bij 'Fight Club'

Volledig genegeerd en toen gestegen naar de top: Deze flops maakten een fantastische comeback
Iconische thriller 'Fight Club' verdwijnt binnenkort van Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Drama / Fantasy, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.090 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








