Genre: Drama
Speelduur: 101 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Darren Aronofsky
Met onder meer: Ellen Burstyn, Jared Leto en Jennifer Connelly
IMDb beoordeling:
8,3 (966.063)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 13 september 2001
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Requiem for a Dream
De weduwe Sara Goldfarb krijgt te horen dat ze uitgekozen is om in een spelshow mee te doen. Aangezien ze niet meer in haar favoriete jurk past, begint ze met dieetpillen, waar ze al snel aan verslaafd raakt. Ondertussen mislukken de pogingen van haar zoon Harry, z'n vriendin en een vriend om het te maken in de drugsscene. Langzamerhand glijden de hoofdpersonages verder en verder weg in een neerwaartse spiraal van drugsgebruik, misdaad en prostitutie.
Externe links
Acteurs en actrices
Sara Goldfarb
Harry Goldfarb
Marion Silver
Tyrone C. Love
Tappy Tibbons
Ada
Mrs. Pearlman
Mrs. Scarlini
Mrs. Ovadia
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
berichten over Zomergasten verplaatst naar zomergasten
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Ben ik het helemaal mee eens, bij mij maakte de film vooral veel indruk door de montage en de muziek, om dan de hele tijd te roepen walgelijk moralisme is ook wat kortzichtig.
RWL
-
- 872 berichten
- 832 stemmen
Van een Director's cut heb ik nooit gehoord.
Ik heb de DVD 2 jaar geleden bij Virgins in SF gekocht en er staat bovenaan de hoes: Director's Cut. Ik heb dus wel een regio 1 DVD.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3705 stemmen
Zal ik mijn vraag ook maar meteen weer stellen, Hoe lang duurt die van jou dan RWL?
Consurgo
-
- 107 berichten
- 222 stemmen
DAMN, net voor het eerst gezien....niet geweten dat een film zo indrukwekkend kon zijn.
Ik voelde me tijdens het einde ook gewoon misselijk worden...
dikke 5*
sydney
-
- 2223 berichten
- 0 stemmen
Ja, ik werd er ook echt ziek van...
starbright boy (moderator films)
-
- 22416 berichten
- 5124 stemmen
Ik heb de DVD 2 jaar geleden bij Virgins in SF gekocht en er staat bovenaan de hoes: Director's Cut. Ik heb dus wel een regio 1 DVD.
Ik vermoed dat jij dan de "europese" uncut versie hebt. Dezelfde als de gewone dvd die je hier koopt.
PartyMarty
-
- 3165 berichten
- 1311 stemmen
Djeeeeeezus! Wat een depressieve bende zeg! De personages doen me eigenlijk allemaal een beetje denken aan die vrouw uit dat anti-rook postbus 51 spotje oid. Diegene die steeds grauwer wordt zeg maar. Laat het nu nog effe bezinken en dan morgenochtend een voorlopige beoordeling.
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
Vanavond gezien en het is mijn nummer 1 film die ik ooit gezien heb geworden. Ik moet ongeveer huilen. Tijdens de film wou ik koffie halen maar ik durfde het niet omdat ik zo bang was om ook maar een beetje verslaafd te zijn. De engste, tragischte film die ik ooit van m'n leven heb gezien.
Mister_Pink
-
- 632 berichten
- 0 stemmen
Whoa! Wat een uitstekende film! Dit soort films geven mij altijd een goed gevoel. Ik voel me altijd gelukkig als ik mensen zie die zo leven.
3,5 sterren
U-96
-
- 11875 berichten
- 2082 stemmen
Twee dingen die ik redelijk irritant vond aan de film; het snelle, flitsende camerawerk, en een groot deel van de muziek. Er zat verspreid over de film een mooi en tamelijk sfeervol deuntje die ik er goed bij vond passen. Maar de rest van de muziek vond ik tamelijk irritant overkomen.
De personages Harry en zijn vriendin vond ik niet echt boeiend. Sara Goldfarb vond ik véél boeinder. Vooral van haar vond ik het indrukwekkend om te zien hoe ze zo veranderde. Goed akteerwerk ook van Ellen Burstyn, vooral in de scenes dat ze in het ziekenhuis behandeld wordt.
Echt indrukwekkend vond ik de film niet, en ik zou hem ook niet graag een herziening willen geven. De film laat wel redelijk zien wat de nadelige gevolgen van drugs zijn. Toch vind ik 'm wat overschat.
*2.5*
Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Overgestileerd tot op het absurde af, en daardoor een vrij vervelende en vermoeiende film. Dat zal overigens wel een bewuste keuze zijn geweest, om zo de aandacht af te leiden van het scenario dat al net zo verschrikkelijk overdreven is. Geen nuances, geen fatsoenlijke personages; alleen maar karikaturen die zonder duidelijke motivaties in een vicieuze cirkel geraken. Daardoor blijft het ook afstandelijk; het is geen drama, slechts holle propaganda. Ik heb het ook niet als depressief ervaren, die paar leuke grappen uit het begin zullen me meer bijblijven dan de rest van de film. 1,5 *
Consurgo
-
- 107 berichten
- 222 stemmen
Juist door het overdrevene komt het op mij heel goed over...Het is allemaal misschien over the top, maar niet zo erg dat het ongeloofwaardig wordt...en door het ontbreken van nuances enzo wordt juist de pure ellende blootgelegd.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
slechts holle propaganda
De zoveelste die twijfelt aan het intellect van de gemiddelde kijker (of zichzelf) en alleen maar "drugs are baaaad" als grote boze overheersende moraal ziet?
Audiovisuele perfectie die in dit geval de inhoud IS. Een rationeel verhaal doet helemaal niet terzake hier. Natuurlijk is het ongenuanceerd, maar dit is dan ook bedoeld als een trap in je kloten. BATS! Terug op 5*
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
Allemensen zeg. Wat het is, is dat als je verslaafd aan drugs bent de wereld als een karikatuur wordt. Dat is het hele punt, ik kon daar totaal in mee. Waar het allemaal vrij rustig en vredig begint, laten juist al die effecten zien hoe je de wereld als een vreemde chaos beleeft. En je juist het zelfde maar wil gebruiken om het weer ordelijk te maken. Al die herhalingen laten juist die drang naar orde die zien, die het eigenlijk alleen maar verschrikkelijk en chaotischer maken. Als je dat niet voelt moet je verdomme niet de film als holle propagande beschouwen want dat is het godverdedomme niet, beschouw 't eerder als een gebrek aan inleving jouwerzijds. Tijdens de film hield ik ook van die oude vrouw, en hield ik van die zoon, omdat ze allebij zochten naar geluk voor hun beiden. Alleen beiden op een verkeerde manier waarbij het middel uiteindelijk het doel werd. Het waren voor mij lieve mensen ook die bruine vriend van hem, die kapot gingen. Nogmaals, ik begrijp dat je de film niet hebt gevoelt zoals zovelen, maar denk dan godverdedomme niet dat je patent hebt op de waarheid. Mensen die trachten een film op een objectieve wijze te beargumenteren slagen zelden, en dit is dan weer een schrijnend voorbeeld Queto.
sydney
-
- 2223 berichten
- 0 stemmen
Overgestileerd tot op het absurde af, en daardoor een vrij vervelende en vermoeiende film.... Daardoor blijft het ook afstandelijk; het is geen drama, slechts holle propaganda.
Mee eens. Verre van drama. Het is een poging om iets nieuws te proberen. Dat valt bij mij niet meer onder de categorie film, maar is puur bedoeld om mensen te beïnvloeden.
Audiovisuele perfectie maakt het geheel nog geen goede film overigens.
Mister_Pink
-
- 632 berichten
- 0 stemmen
Ik kan ook niet zeggen dat de film erg orgineel is, of dat de karakters polyvalent zijn. De film gaat doodeenvoudig over een groep standaard mensen in standaard situaties. Ik vind dit wel erg verfrissend uitgewerkt, daar heb ik wel respect voor.
Da Jando
-
- 1383 berichten
- 1067 stemmen
Mee eens. Verre van drama. Het is een poging om iets nieuws te proberen. Dat valt bij mij niet meer onder de categorie film, maar is puur bedoeld om mensen te beïnvloeden.
Audiovisuele perfectie maakt het geheel nog geen goede film overigens.
Dat je niets om innovatieve montage geeft, oke. Maar om dan te beweren dat het niet meer onder de categorie film hoort is wel erg kortzichtig. Waarom zou iemand niet net zo veel kunnen genieten van audiovisuele perfectie in een film, als van een puur drama in een film die recht toe recht aan in elkaar is gezet?
Deze film heeft het overigens beide, drama en audiovisueel geweldig.
starbright boy (moderator films)
-
- 22416 berichten
- 5124 stemmen
Mee eens. Verre van drama. Het is een poging om iets nieuws te proberen. Dat valt bij mij niet meer onder de categorie film, maar is puur bedoeld om mensen te beïnvloeden.
Audiovisuele perfectie maakt het geheel nog geen goede film overigens.
Ik vind je definitie van film nogal onzinnig beperkt, maar goed. Een beetje irritante gewoonte is dat van sommige mensen: Ik vind het niet goed, dus is het geen film. Ik vind het niet goed, dit is geen muziek. Film is gewoon een definitie voor een opeenvolging van beelden, geen waardeoordeel.
Wat de bedoeling van de maker is geweest interesseert me verder ook niet veel. Ik kan zijn drijfveren niet beoordelen. Alleen zijn film. Deze film had op mij destijds een behoorlijk verpletterend effect. Een trap in mijn maag. Een achtbaan van emotie. En die emotie bij was heel erg echt, de rest doet er voor mij niet toe.
Overigens zou ik als filmmaker ook maar wat graag mensen willen beinvloeden. Daar doe je het voor.
sydney
-
- 2223 berichten
- 0 stemmen
Als iemand dit mooi vindt, dan heb ik daar vrede mee. Ik zeg alleen dat ik niet met genot naar deze film gekeken heb, omdat ik bepaalde elementen mis in de film. Ik sta open voor nieuwe dingen, maar dat vage gedoe hoeft voor mij allemaal niet. Kortzichtig? Misschien is dit ook wel zo, dat weet ik niet. Ik weet wel dat ik nauwelijks momenten genoten heb van de film. Dat is bij mij doorslaggevend. Het gevoel wat je overhoudt aan een film.
sydney
-
- 2223 berichten
- 0 stemmen
Ik vind je definitie van film nogal onzinnig beperkt, maar goed. Een beetje irritante gewoonte is dat van sommige mensen: Ik vind het niet goed, dus is het geen film. Ik vind het niet goed, dit is geen muziek. Film is gewoon een definitie voor een opeenvolging van beelden, geen waardeoordeel.
En ik begrijp hieruit dat je film vanuit gevoel moet beoordelen, dat doe ik dus ook. Het is puur een gevoel. Ik vind het af en toe jammer dat er juist semi wetenschappelijk over bepaalde films gepraat wordt. Film geeft je een bepaald gevoel mee. Mij deed deze film niets, behalve dan dat de beelden irritant werden.
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
Ik wis m'n bericht wel even, hoewel ik er nog steeds achtersta. Dat vloeken was een beetje nog in de adrenaline van zomergasten en deze film. Welliswaar moet gezegd worden dat ik me af en toe steeds meer Kierkegaerd voel, die treffend zei dat de massa dom is en de waarheid de leugen. Toen ik vloekte voelde ik wel een dosis agressie, niet tegen Querto maar tegen het fenomeen dat mensen hun mening ventileren als waarheid. Kijk als je dat doet, doe 't dan provocerend maar niet als iemand die zomaar patent heeft gekregen op de waarheid en alles wat iedereen eerder gevoeld heeft zomaar even van de kaart veegt. Dat is niet redelijk, dat is niet logisch en dat is iets wat de waarheid juist moet zijn niet? Laten we voorop stellen dat het vloeken zelf een opluchting was, de adrenaline die d'r bij gepaard is komt helaas niet over bij andere mensen, niet op papier en niet als ik 't zo vertel. Dat komt immers omdat ik alleen mijn eigen woorden voel zoals ze daadwerkelijk zijn, niet als lelijke besmette gore woorden. Maargoed, dat is dus het voelen mensen, voelen is leven, dus voel en leef, en leef niet als robots die enkel voelen wat de buitenwereld produceert. Voel 's van binnen. En neem alle agressie in taal niet gelijk op als beledeging puur omdat het afwijkt, NEE! mensen. Bestrijd niet wat woede ontlaad, bestrijd de insluimering ja. Aanzetten tot haat is natuurlijk niet goed, maar wel als de provocatie met een uitbreiding van liefde gepaard gaat! Dus ga daar over nadenken, en voel als je nadenkt, want alle logica die leidt tot geluk wordt gevoeld. Vaarwel, en slaap zacht.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Waar gebeurt dat? Ik hoef toch niet 'ik vind' voor elke lap tekst te plaatsen. Je kunt er toch wel van uitgaan dat elke post subjectief is. Overigens schreef Sydney:
Nogal duidelijk een mening en geen mening als feit.
Ik ook, maar ik probeer me hier op MM wel in te houden. Ik wil echt geen moraalridder zijn, maar die aggressieve toon en 6 maal 'godverdomme' slaan werkelijk nergens op.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Mee eens, al wil ik wel even toevoegen dat die 4,10 gemiddeld hier dan te danken is aan diezelfde domme massa met hun zogenaamde waarheid.
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
Ik zeg toch dat ik 't ga wissen. Je zegt het is een poging om iets nieuws te brengen. Het IS een poging om iets nieuws te brengen, en dat IS het. Dat IS een feit, dat IS geen mening. Jouw conclusie uit het voorgaande is om dat je zegt dat het enkel iets nieuws brengen IS. IS IS IS. Sorry voor de eventuele agressieve toon.
sydney
-
- 2223 berichten
- 0 stemmen
Ik zeg toch dat ik 't ga wissen. Je zegt het is een poging om iets nieuws te brengen... Jouw conclusie uit het voorgaande is om dat je zegt dat...
In een discussieforum moet je wel eerst kijken met wie je in discussie bent. En bij 1x godverdomme wordt elke discussie stilgelegd. Iig door mij. Daar kan ik en niemand iets mee. "godverdomme" is bij mij een signaal dat iemand een mening wil opdringen. Dat is vloeken meestal trouwens.
Overigens, alles wat ik zeg is een mening. Ik hoef toch toch niet voor alles "ik vind" te zetten? Meer ga ik er ook niet over zeggen.
(verwijderd)
-
- 720 berichten
- 0 stemmen
Dat zij de film voelen heeft niks met waarheid te maken. Dat zij deze film 5 sterren geven, geeft de klasse aan van een film die mensen aangrijpt. Ik zie een goede of slechte waardering voor een film niet als waarheid of leugen. Dat vind ik dan ook zo spijtig aan berichten die doen alsof ze patent op de waarheid hebben, zonder daarbij enigzins rekening mee te houden dat het hun mening is. Mijn gevloek mag misschien af leiden van het feit dat mijn bericht puur sang een mening was, en juist het gevloek was waarschijnlijk een innerlijke drang om duidelijker te maken dat het een mening was.
Gerelateerd nieuws

De tien best beoordeelde films van de jarige Ellen Burstyn (91)

Dit snuiven, spuiten en roken acteurs tijdens de opnames van drugsscènes

Filmklassieker 'Requiem for a Dream' van Darren Aronofsky opnieuw uitgebracht

Deze topfilms vieren in 2020 hun twintigste verjaardag
Bekijk ook

American History X
Misdaad / Drama, 1998
2.795 reacties

Cidade de Deus
Drama / Misdaad, 2002
1.084 reacties

American Beauty
Drama, 1999
1.914 reacties

Into the Wild
Biografie / Drama, 2007
2.368 reacties

Léon
Misdaad / Drama, 1994
1.304 reacties

Jagten
Drama, 2012
714 reacties
Gerelateerde tags
corruptiedrugsmisbruikdrugsverslavingdrugsdealerjunkieheroïnehallucinatiespeeddietorderlyillusiondegradation unsociabilitykrankzinnigheidfondling rouwsurrealismechain gangmarihuanadrug gebruikdrug pusherpostmodern drug tradepsychiaterdruggedillegal prostitutiongay parentsubculturebitternesspsychotichatredindustrial musicforce feeding decadencemarijuana jointboyfriend girlfriend relationshipheroin addictprescription drug abuseeating disorderheroin addiction voyeurismebrunette sign languagesshocknarcoticshospitalizationloss of sanityincarceration gay fatherhomo themahomolesbiancautionary talemethamphetaminedrug addictmoral corruption psychological dramasplit screencult film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








