A Beautiful Mind (2001)

3,86

Drama / Mystery

geregisseerd door Ron Howard
met Russell Crowe, Ed Harris en Jennifer Connelly

Wanneer de briljante wiskundige John Nash net op het punt staat internationaal erkend te worden, raakt hij betrokken bij een mysterieuze samenzwering. Zijn toegewijde vrouw is de enige die hem kan helpen in dit indrukwekkende verhaal over moed, passie en overwinning.

819 BERICHTEN 75 MENINGEN
avatar van fritsje
geplaatst: 28 september 2007, 15:19 uur [permalink]
kijkbuiskinderen laat je niets wijsmaken , Ik heb lang in de psychiatrie gewerkt maar zulke knuffel- schizofrenen als onze gladiator heb ik nog nooit meegemaakt ! wat een kul. de werkelijke Nash was ook een stuk minder fotogeniek en bleef de rest van zijn leven flink gestoord, ik bedoel hij heeft zich echt niet psychisch beter "gedacht".maar als zg. sprookje wel aardig.

geplaatst: 30 september 2007, 15:05 uur [permalink]
A Beautiful Mind had een intrigerende film kunnen zijn, maar is eigenlijk verpest door het feit dat ie gebaseerd is op waargebeurde dingen. Daardoor laat de film te weinig over aan de kijker zelf. Was dit niet het geval geweest, dan had de regisseur er à la Pi een intrigerendere, diepgaandere ervaring van kunnen maken, waarbij je als kijker niet meer kunt onderscheiden wat echt is en wat niet. Nu was het maar een beetje zozo.

avatar van tn2543
geplaatst: 1 oktober 2007, 17:21 uur [permalink]
Ik hoor allerlei verhalen, dat de film niet op echt gebaseerd is, John Nash is werkelijk een andere persoon, dit en dat. Naast het feit dat ik John Nash (de werkelijke persoon) niet echt ken en mezelf niet in hem hebt verdiept, vond ik de film erg goed! Over diepgang in de film is zeker sprake ! De hoofdpersoon wordt volledig en doorgrond aan de kijker vertoond, niets blijft achterwege. Russel Crowe acteerde heel goed! Totaal andere karakter als die in de film Gladiator, maar dat laat ook zijn kunnen en kwaliteit zien. Jennifer Conolly deed het ook erg goed, alleen leek haar rol toch een beetje op die van Requiem For A Dream en zag ik niet zoveel variatie daarin in vergelijking met deze film, maar toch goed geacteerd. Ik vond dit gewoon een hele goeie dramafilm! Niet een film die in mijn top 10 zal voorkomen, omdat hij toch nog het e.e.a. mist voor mijn gevoel, waardoor ik geen volle punten zal geven.

Ik gaf deze film een 4.0. Een zeer goede film !

avatar van *Nientjah*
geplaatst: 8 oktober 2007, 18:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie film met goed acteerwerk van russell crowe en jennifer connelly. Het verhaal krijgt echt een soort draai als bekend wordt dat john nash schizofrenisch is, want eerst geloofde ik, toen john nash in het psychiatrisch ziekenhuis was, dat het een soort truc van de overheid was, maar dat bleek dus gewoon niet zo te zijn! Ik leefde dus echt met zijn personage mee. Mooie dramafilm.

4 sterren.

geplaatst: 13 oktober 2007, 15:47 uur [permalink]
saaie film, in een goede film hoort veel sex en dat zat hier niet in. Helaas, laat Russell maar lekker voor Gladiator'tje spelen.

geplaatst: 13 oktober 2007, 18:27 uur [permalink]
Wow..
Echt een heeel mooie film!
Ik kijk bijna nooit drama-films, maar deze film is echt een aanrader!
4sterren'

avatar van Jordaeh
geplaatst: 16 oktober 2007, 01:45 uur [permalink]
chefroufrou schreef:

Hahahah....

avatar van Baklap
geplaatst: 21 oktober 2007, 20:06 uur [permalink]
wat een mooie film.. mooi drama erg goed gespeeld en een top Ed Harris een dikke 4

geplaatst: 28 oktober 2007, 18:48 uur [permalink]
goede film met een uitstekend acterende Russell. Persoonlijk vind ik wel dat het verhaal wat traag op gang komt, maar ja... ze moeten natuurlijk eerst de verschillende personages toelichten. Het feit dat het echt gebeurd is maakt het drama natuurlijk des te 'mooier'.

avatar van _::Astrid::_
geplaatst: 30 oktober 2007, 23:34 uur [permalink]
Komt wat langzaam op gang maar wordt daarna erg goed. Erg boeiende film met een goed acterende Crowe.
Had in het begin ook echt niet door wie er nou wel en wie er nou niet in zijn 'eigen wereldje' bestonden, dat maakt de film ook erg goed.

avatar van Bambi18
geplaatst: 31 oktober 2007, 21:11 uur [permalink]
Damn, sterke film!! Het begin is, zoals hier al eerder vermeldt, wat traag, maar zodra je eenmaal in het verhaal zit (Y)

BlueSword
geplaatst: 5 november 2007, 23:54 uur [permalink]
wel een mooie film, de drama vind ik wel erg sterk maar inderdaad de film begon beetje te traag voor mij, later werd het wel wat boeiender. alleen viel me wel een beetje tegen.

avatar van %%%%%%
geplaatst: 13 november 2007, 17:22 uur [permalink]
Mooie verhaal en prachtig acteerwerk Jennifer Connelly zach er netjes uit.Verder vond ik de film en in het begin erg langdradig ik hou het op een krappe 3,5

avatar van G.1Rl
geplaatst: 2 december 2007, 10:08 uur [permalink]
Ik vind het een hele goede film.
Zoals iedereen hier eigenlijk zegt, in het begin was 'ie wel wat aan de trage kant, maar dat vond ik niet eens zo vervelend. En toen ik wat verder in het verhaal zat, was het gewoon een hele mooie film.

Voor mij 4,5*

geplaatst: 9 december 2007, 13:28 uur [permalink]
Leuk is dat. De één vindt er te weinig spanning of sex in zitten en voor een ander is de film weer overgeromantiseerd. Tsja......wat valt daar nu over te zeggen. Punt is dat dit waar gebeurd is. Er valt verder niets aan toe te voegen, het zou de integriteit van de film beïnvloeden. Wat het romantische aspect betreft is het niets nieuws. Het verromantiseren van een verhaal is iets dat al enkele duizenden jaren terug begon via heroïsche vertellingen. Misschien dat het tijd is voor meer recht-in-het-gezicht-gesmeten eerlijkheid, zou kunnen. Hoe dan ook: de film heb ik reeds enkele malen gezien, en heeft me nog niet verveeld. Het is namelijk heel mooi hoe diverse aspecten van schizofrenie in deze aan het licht worden gesteld. Ook het feit dat een dergelijke diagnose geheel losstaat van iemands vindingrijkheid of I.Q. Het is iets dat de film wel duidelijk weet te maken. Zelf ben ik van mening dat deze 'ziekte' meer te maken heeft met angst of verlangen die de balance verstoort tussen I.Q. en E.Q. en dat door introvertie van een betreffend geladenheid ervoor zorgdraagt dat de interactie met de omgeving/realiteit haar wegen sluit. Misschien dat daarom het verlangen/de angst een eigen realiteit vormen gaat. Maar enfin:
De film brengt dus alle aspecten goed in beeld. Misschien gewoon omdat John Nash voorbeeldig met zijn ziekte om weet te gaan: zijn strijd in wanhoop en verwarring tussen realiteit en fictie die mede dankzij het enorme geduld en liefde van zijn vrouw ertoe heeft bijgedragen voor het cruciale moment, bepalend voor zijn leven alswel voor dat van zijn omgeving: de erkenning en aanvaarding van zijn situatie.........'she never gets older'. Prachtfilm, mede ook dankzij een uitmuntende vertolking door Russel Crowe. Kan er niets aan doen. Gewoon een 5*****.

avatar van Eny
Eny
geplaatst: 14 december 2007, 14:02 uur [permalink]
In één woord: SCHITTEREND!

geplaatst: 31 december 2007, 16:23 uur [permalink]
Geniale film van wereldklasse. Geweldig, ingetogen en gevoelig acteerwerk van de hoofdrolspeler. Tot het laatst boeiend.

avatar van echoooo
geplaatst: 5 januari 2008, 10:52 uur [permalink]
kvond dit een zeer mooie film.
Dit komt vooral door Russel Crowe die ik echt geniaal vind.
Ook in deze film speelt hij weer briljant.
Het verhaal op zich vond ik zeer mooi en aangrijpend.
De muziek vond ik mooi en passend en ik vind dat het hele verhaal erg goed in elkaar zit daardoor geef ik deze film toch wel zeker een 3.5. Een echte aanrader als je eens lekker wilt genieten met een mooi filmpje.

avatar van Dynamovie
geplaatst: 10 februari 2008, 11:23 uur [permalink]
Nadat je de film gezien hebt, blijft er eigenlijk alleen een flinterdun verhaal achter. Russel Crowe en de mooie Jennifer Connelly acteren uitstekend. Verder is de soundtrack van James Horner natuurlijk fabelachtig mooi. Vanwege acteren en soundtrack toch nog 4*. Jammer dus van het matige script.

geplaatst: 10 februari 2008, 15:45 uur [permalink]
Dynamovie schreef:

Het matige script dat toch een Oscar kon winnen... 😉

avatar van Dynamovie
geplaatst: 10 februari 2008, 22:30 uur [permalink]
Lenny_DH schreef:

Het matige script dat toch een Oscar kon winnen... 😉

Tja, ik weet het maar begrijpen doe ik het niet. 😕

avatar van villasappho
geplaatst: 12 februari 2008, 11:28 uur [permalink]
Ik wist dus niet dat dit een waar gebeurd verhaal is maar er vallen nu wel stukjes op zijn plaats. Ik vind de film werkelijk prachtig! Het moment dat hij inziet dat het meisje niet ouder wordt en het spel van de "nepmensen" is erg goed.

4.5

avatar van Baggerman
geplaatst: 12 februari 2008, 18:40 uur [permalink]
1. Dit is de eerste film die ik heb gezien waarmee Ron Howard me weet te overtuigen van zijn kwaliteiten.

Mooi, ontroerend, dramatisch, boeiend en het zette mij een tijdje volkomen op het verkeerde been (en daar hou ik van!).

2. Dit is tevens de eerste film die ik heb gezien waarmee Russell Crowe me weet te overtuigen van zijn kwaliteiten.

Ik heb genoten.

avatar van Embie
geplaatst: 24 februari 2008, 18:31 uur [permalink]
Ik vind het een prachtige film.
De rol van John Nash wordt heel goed gespeeld door Russell Crowe!

Een van de beste films die ik heb gezien in tijden!! 👍

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: 4 maart 2008, 22:50 uur [permalink]
Prachige film met een erg goede Russel Crowe. Meeslepend verhaal die op sommige momenten erg ontroerend is. Jennifer Connelly speelt net zoals Crowe de sterren van de hemel. Ook de score van James Horner is erg goed, maar dat zijn we van hem wel gewend. Naarmate de film in een verder stadium zit, komen we ook meer indrukwekkende momenten te zien. Goed gedaan wat mij betreft en een dikke voldoende waard!

* * * *

avatar van missl
geplaatst: 16 maart 2008, 00:48 uur [permalink]
het einde van deze film is geweldig. ik moet zeggen dat deze film bij de eerste keer kijken helemaal niet boeiend was omdat ik tot het einde helemaal niet wist waar het allemaal over ging.
bij de 2e keer kijken weet je het einde dus al en lette ik meer op kleine details. bij de 2e keer kijken was de hele film geweldig en niet alleen het einde.

Reticulated
geplaatst: 23 maart 2008, 02:49 uur [permalink]
Prachtige film, helemaal als je hem snapt.

geplaatst: 26 maart 2008, 13:44 uur [permalink]
chefroufrou schreef:

Om een goed verhaal te hebben moet er per se geen sex inzitten hoor.

Prachtfilmpje.

avatar van bubba01
geplaatst: 8 april 2008, 14:46 uur [permalink]
Mooie film maar je moet hem idd wel snappen. Mensen die het geen goede film vinden snappen het ook denk ik niet!

avatar van DragQueen
geplaatst: 19 april 2008, 22:55 uur [permalink]
Een prachtige prent, die een mooie plotwending bevat, en over zijn geheel gezien blijft boeien tot het eind. het acteerwerk van crowe is erg overtuigend, en ook harris en connelly zijn goed. ik heb er van genoten, en geef hem 4 sterren.