Robots (2005)

Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Chris Wedge en Carlos Saldanha
met de stemmen van Ewan McGregor, Halle Berry en Robin Williams

De jonge robot Rodney Copperbottom is de zoon van een arme bordenwasser. Hij verhuist naar Robot City, in de hoop het daar te maken als uitvinder. Dit blijkt echter niet mee te vallen: zijn idool Bigweld is nergens te vinden, en zijn bedrijf wordt gerund door de op geld beluste robot Ratchet.

Een paar erg leuke stukken en leuke grappen. Het is ook weer een keer heel mooi gemaakt allemaal ... maar het genre begint wat afgezaagd te worden vind ik persoonlijk.
De oude tekenfilms bestreken veel meer genres, maar sinds computer-animatie is het zo steeds weer dezelfde humor.
Maar niettemin hier en daar wel leuke scenes (de metro-bal vond ik wel erg leuk).

avatar van Wolkenmeter
Qua verhaal kan deze Hollywood-animatiefilm niet eens in de schaduw staan van de Pixar-producties, maar de invulling gebeurt zo goed dat het eigenlijk niet eens hindert. De makers hebben zich zichtbaar geamuseerd bij het bedenken van visuele grapjes, en met robots zijn de mogelijkheden voor het parodiëren van fysieke humor schier eindeloos. Voor de stemmenacteurs was het dan ook zaak om zich staande te houden tussen al die gekte, en het hoeft bijgevolg ook niet te verbazen dat het personage van Robin Williams er zo met kop en schouders bovenuit komt te steken.

Voor het overige is het natuurlijk ook alweer een feest van de herkenning. De referenties die ik me nog het best herinner zijn die naar A.I., 2001: A Space Odyssey , The Wizard of Oz en Brassed Off.

Al bij al was dit geen grootse film, maar wel beter en grappiger dan verwacht. 3.5 sterren

avatar van bioscoopzaal
Ik was er eigenlijk zo heel erg weg van. Inderdaad geweldig gemaakt, met een verbluffende hoeveelheid speelse details en goeie visuele ideeën, maar het verhaaltje is zo middelmatig dat het de hele film omlaag haalt. Is Pixar nou echt de enige studio die erin slaagt om de nadrukkelijke 'believe in yourself and you can achieve anything/I want to be somebody"-zedenpreekjes te vermijden?

Ook de voice-acting vond ik over de hele lijn niet erg geslaagd. Je kan je afvragen wat het nut is van zo'n sterrencast als ze geen van allen echt iets toevoegen aan de rol die ze spelen. Net als in een aantal andere recente animatiefilms is het ook in Robots weer een geval van 'herken de stem'.

De enige uitzondering is de volledig ontspoorde Robin Williams, die er eigenhandig voor zorgt dat de film naast de schitterende animatie ook op stemmengebied nog iets origineels te bieden heeft. Maar verder vond ik het eigenlijk niet zo bijzonder.

3 sterren.

De gegeven verhaallijn klopt hier ook niet helemaal...of zeeeeer onvolledig.

avatar van RWL
RWL
Wolkenmeter schreef:

Over voorspelbaarheid gesproken......

RWL schreef:

Weet iemand of deze film ook in Europa in de Imax bios komt? En zo ja, waar zit de dichtsbijzijnde voor iemand in Zuid-Holland?

Ter opening van de nieuwste en enige IMAXzaal van Nederland draait Pathe Arena in A'dam deze film op het IMAXdoek.

Leuke familiefilm !!!

Obiwannes schreef:

De gegeven verhaallijn klopt hier ook niet helemaal...of zeeeeer onvolledig.

correctie is altijd welkom

film afgelopen week in de sneak gezien. In het begin baalde ik dat ik een 'tekenfilm' te zien kreeg, maar uiteindelijk heb ik me best vermaakt en af en toe nog best kunnen lachen. Ik houd niet zo van de grafische stijl van deze film, ma kwa vermaak doet Robots niet onder voor bijvoorbeeld Finding Nemo.

as
Stemmen van sterren krijgen de laatste jaren blijkbaar steeds meer belang. Feit is wel dat dit zeer ten koste gaat van een goed scenario.
De enige die er tussen uitspringt is Robin Williams als de hyperrobot.
Met een beetje goede wil kan robots wel gezien worden als kritiek op de massaconsumptie. Maar tegen die tijd ben je al hopeloos verloren in een zinloos verhaal die zo nietszeggend is dat het je geen drol meer interesseert. Wat dat betreft laten de makers een flinke kans liggen.
Vergis je niet hoor. De animaties zien er goed uit, er zitten een paar leuke grappen in zoals wat verwijzingen naar klassieke films uit de filmgeschiedenis. Maar over het algemeen stoorde het me ontzettend dat de makers dachten weg te komen met zo’n simplistische vertelling.

avatar van pjotr
as schreef:

De enige die er tussen uitspringt is Robin Williams als de hyperrobot.
Dat is voor mij juist een reden om Robots niet in de bioscoop te gaan bekijken. Ik vind 'm in de trailer al strontvervelend.

Jordy (admin)
Echt zo'n film in de categorie "ik zet morgen maar weer een Pixar op". Allemaal zo geforceerd, flauwe humor, zonder hart en ziel. Een paar aardige actiescenes en een leuke rol van Paul Giamatti maken het nog wel enigzins de moeite waard. Maar je dat laatste wordt weer teniet gedaan door anderhalf uur Robin Williams-ergernis

En dan nog het hele Imax verhaal. Pathe Arena, grote zaal 14 omgebouwd naar Imax-formaat. Afijn, 12 (!) euro later, wat krijg je te zien: een wazige projectie op een iets (maar niet veel) groter scherm, met gigantisch lelijke ondertitels die 1,5 seconde te vroeg verschijnen (leek wel een slechte illegale rip).

avatar van donnie darko
niet echt bijster goeie tekenfilm maar toch zeker de moeite waard.
het enige echt grappige stukje: wanneer die rooie op baby one more time begint te dansen in zijn jurk, zalig

heb hem jammer genoeg wel in het vlaams gezien omdat er een defect was aan de engelse versie.
al bij al vrij geslaagde tekenfilm.
3 sterren

pjotr schreef:
Kun je nagaan dat in de hele film Williams er dan tussenuit springt. Maar ja dit was een van de weinige premieres in Groningen en ik moet toch weer een recensie schrijven.

Jordy schreef:

Precies! Je zat toevallig niet bij de voorstelling van 21:30 gister?

Vond de film juist de vaart hebben die ik zo mis bij sommige andere met computer geanimeerde film. Erg grappig (zal een scheet ooit nog hetzelfde zijn?) en vol leuke vondsten. Vond het juist heel goed doen, net als de rest van de mensen die stemmen verzorgde. Kortom Jazz & Funk, maar geen Junk samen 4 sterren

neo schreef:

zal een scheet ooit nog hetzelfde zijn?

Oh jij was die ene persoon die toen lachtte??

Vond dat echt verschrikkelijk (en dat van iemand die wél om de scheetgrappen in Shrek kan lachen)

Jordy schreef:

Oh jij was die ene persoon die toen lachtte??

Nee hoor, genoeg andere.

Film is mooi om te zien, maar dan verpesten ze het weer door dat vreselijke zingen in de film...

avatar van RWL
RWL
Ja, dat "Singing in the Oil" was idd niet om aan te horen

neo (crew)
Was ook zo serieus bedoelt

RWL schreef:

Ja, dat "Singing in the Oil" was idd niet om aan te horen
Half puntje af dan maar?

MWX
was echt lachu deze film heb m nu al drie keer gezien ofzo echt lachen vooral die robot die old skool gaat dansen echt subliem

Best geinig en orgineel, al kon hij me niet zo bekoren als zijn voorgangers...2.5*

avatar van IcU
IcU
Ik vond hem erg tegen vallen. Zaten wel goeie grappen in maar over het algemeen waren ze flauw. Werd op een gegeven moment die stomme rooie adhd robot wel zat. jammer, ik had meer verwacht. Ice age was leuker. (hoewel deze wel stukken mooier was gemaakt)

Ik denk dat bepade scenes zijn gemaakt alleen omdat de film in IMAX bioscopen vertoond worden. 3.5.

neo (crew)
Stel je voor dat normale speelfilm makers sommige dingen alleen maken omdat de film ook op Imax formaat wordt gezet...

hmz...
heb em op dvd liggen..
maar, wordt dus meteen doorgeven aan kleine broertje:D
lama gaan !

avatar van XL
XL
stinissen schreef:

ik sluit me hier bij aan