The Gift (2000)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Sam Raimi
met Cate Blanchett, Giovanni Ribisi en Keanu Reeves

Annie Wilson is een jonge vrouw met een paranormale gave. Via kaartlezen ziet zij wat er in het leven van anderen gebeurt en probeert een handje te helpen. Deze bemoeienissen worden echter niet door iedereen in dank afgenomen. Wanneer ze een van haar buurvrouwen aanraadt weg te vluchten voor de mishandelingen van haar brute echtgenoot, krijgt ze al snel doodsbedreigingen. De man wordt er trouwens ook van verdacht iets te maken te hebben met de verdwijning van een mooie jonge vrouw. Het onderzoeksteam roept de hulp van Annie in, die daardoor haar leven op het spel zet.

avatar van Roger Thornhill
Tien jaar na de eerste keer eens herzien, en de film blijft intrigerend en sfeervol. Eigenlijk is de Southern gothic een beetje te clichématig en wordt de film ook nergens zó spannend als hij steeds dreigt te worden, en de climactische scène is helaas niet zo sterk (vanaf dat moment weet je al wie de dader is), maar het uitstekende werk van de diverse acteerkanonnen houdt het geheel toch ruimschoots drijvend.

Een van de eerste thrillers die ik ooit heb gezien, en heeeele tijd geleden al..
Op de een of andere manier blijf ik n zwak houden voor deze film.
Ik kan ook niet precies uitleggen wat me zo aanspreekt in deze film.. De sfeer? De sterke scenes?(Vooral de vioolspeler, brrrrrrrr.. daar krijg ik nu nog de rillingen van! Mensen die deze film gezien hebben weten waarschijnlijk direct wat ik bedoel Geweldige scene).

Menselijke dieptes, relatieproblematiek, bijgeloof en huiselijk geweld wisselden elkaar af in deze subtiele, duistere, spannende en smaakvolle psychologische thriller. Het verhaal, over een alleenstaande moeder met een paranormale gave, was menselijk, waarbij je als kijker niet wist welke richting het op zou gaan en de gehele cast acteerde uitstekend.

avatar van Flat Eric
Aardig thrillertje die door de plotwendingen tot op het einde weet te boeien.
Daardoor wordt je als kijker toch een paar keer op het verkeerde been gezet.
Leuk om gezien te hebben maar voor mij niet leuk genoeg om lang in mijn geheugen te blijven hangen vermoed ik.

avatar van Tiany
Tamelijk boeiende film.
Helaas had ik alles te snel door, ik denk dat ik "een gave" heb

avatar van riefenstahl
Sfeervol maar ook wel clichébevestigend wat die Zuidelijke gelovige engdenkende typetjes betreft, op pretty boy Reeves na die hier op een overtuigende manier een vreselijke hufter neerzet waar de vrouwen toch op vallen, in die zin ook heel realistisch.
Ik wist wel , wederom door zijn sterk geacteerde emoties,
dat toen het lijk gevonden werd hij de dader niet was
Gary Cole zet ook een goede rol neer, helaas is zijn aandeel niet groot.
De film heeft zeker potentie maar is het toch net niet helemaal, alsof Raimi, toch niet de eerste de beste, niet weet welke kant 'ie ermee op moest, het is een beetje vlees noch vis.

super film.goeie acteurs,regiseur,en super spannend.heb hem al vaker gezien en hij blijft gewoon super spannend en mooi.

avatar van Roger Thornhill
Dit blijft toch een sfeervolle en spannende film, met een uitstekende centrale rol en daarnaast verrassend veel grote namen die allemaal keurig hun ding doen. Hoogtepunten zijn voor mij het ontroerende personage van Giovanni Ribisi (ook al zet hij het een beetje dik aan; James Berardinelli: "He's not exactly subtle, but he avoids the frothing at the mouth that would have transformed Buddy into a grotesque caricature") en de uitstekende onsmakelijke rol van Keanu Reeves; de scène met het pistool bij de pick-up-truck zal ik niet gauw vergeten.

avatar van Daan258
Erg sterke cast.

Hier moet de film het ook echt vooral van hebben. Man, wat weten Keanu Reeves en vooral Giovanni Ribisi een erg goede en overtuigende rol neer te zetten.

Verder is het verhaal leuk om te volgen maar waren de 112 min wel wat te lang en had het van mij een stuk korter gemogen. Ook qua spanning miste ik wel wat en het eind was toch wel wat simpeltjes en niet zo sterk als ik had gehoopt.

Toch keek het allemaal redelijk goed weg.