The Gift (2000)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Sam Raimi
met Cate Blanchett, Giovanni Ribisi en Keanu Reeves

Annie Wilson is een jonge vrouw met een paranormale gave. Via kaartlezen ziet zij wat er in het leven van anderen gebeurt en probeert een handje te helpen. Deze bemoeienissen worden echter niet door iedereen in dank afgenomen. Wanneer ze een van haar buurvrouwen aanraadt weg te vluchten voor de mishandelingen van haar brute echtgenoot, krijgt ze al snel doodsbedreigingen. De man wordt er trouwens ook van verdacht iets te maken te hebben met de verdwijning van een mooie jonge vrouw. Het onderzoeksteam roept de hulp van Annie in, die daardoor haar leven op het spel zet.

Nancy1980
Zeer goede film,
hij begint een beetje traag en saai
maar als de film op gang is is hij zeer spannend.
Goed acteerwerk,
en het einde is heel goed.

avatar van Dennis Evahi
Aardige film. Werd toch een aantal keren op het verkeerde been gezet. Gaaf gefilmd zijn de visioenen sfeervolle omgeving. Eindelijk Kenau Reeves als badguy en Cate ziet er prachtig uit.

*** en een half. (Ruim voldoende)

avatar van ILDIB
zwakt toch af naar een woensdagavond rtl4 film. Blanchett kan me ook niet bekoren. Wel een paar mooie scenes en her en der spannend. Maar gemiddeld net te matig.

avatar van Psolitsa
Mwah..gelukkig had ik geen verwachtingen voor deze film..
Redelijk....Cate Blanchett moet de film echt tillen vind ik.
Vond het nergens echt spannend worden helaas.

avatar van AGE-411
di 27 april om 23.00 op 2BE

avatar van Devoo
Grappig dat ik hem enkele weken geleden juist geleend heb uit de bibliotheek en hij nu speelt op TV. Gebeurt erg vaak eigenlijk.

In ieder geval vandaag dus de film gekeken op DVD en ik vond hem best wel goed. Mysterieuze film, die je op het verkeerde been zet op een knappe manier.

avatar van Kr!kke
Degelijke film, met een goede Blanchett. De film is wel echt op geen enkel moment spannend. Het einde snap ik niet goed: hoe zit het nu met die Buddy op het einde, hij had om 6u zelfmoord gepleegd..., dus hoe zit het daar nu mee?

Erg sterk. Goeie film!

4 sterren

avatar van aburex
Goede bovennatuurlijke misdaad-thriller die me wel heeft weten te bekoren, mede door het goede acteerwerk van Cate Blanchett

Hele goede film, vond alleen de make-up niet goed gedaan, het blauwe oog zag er erg nep uit. Voor de rest goed verhaal!

The Gift van regisseur Sam Raimi speelt zich af in een kleine gemeenschap in het broeierige zuiden van de Verenigde Staten. Hij werkte hier voor de tweede keer samen met Billy Bob Thornton, die het scenario schreef, en leverde een vrij geslaagde prent af. Cate Blanchett draagt probleemloos het hele verhaal, maar het zijn toch de bijrollen die de film kleuren: Giovanni Ribisi, Hilary Swank en vooral Keanu Reeves als geweldenaar (na 'The Watcher' wederom in een agressieve rol) die zijn vrouw er geregeld van langs geeft. Het enige maar aanzienlijke manco aan deze paranormale thriller is dat de ontknoping helaas al vrij vlug te raden valt, zonder ook maar over gelijk welke gave te beschikken. Maar laat dat u vooral niet afschrikken.

avatar van parcivalis

Ijzersterk verhaal! Ijzersterk script. Ijzersterk uitgewerkt. Het bovennatuurlijke wordt realistisch neergezet, godzijdank geen rook onder deuren of gillende teenagers. Prachtig ook hoe juist de tegenstelling tussen de 'believers' en de 'non believers' wordt uitgespeeld. Cate Blanchett is adembenemend. Heerlijk om Keanu eens in een echte rol te zien ipv die clicherollen van de mooie man. De derde Amerikaanse film (Na Ghost story en The Others) die me op dit terrein aangenaam weet te verrassen. I want more!

avatar van Picker
Prima Thriller! Goede rollen van Ribisi en Reeves ook.

avatar van Karl van H.
Sam Raimi's whodunnit met horrorelementen. Het uitgangspunt van een vrouw met paranormale gaven biedt genoeg ruimte voor een uiterst subtiele, sluimerende, surrealistische uitwerking, maar daar is Raimi niet de juiste persoon voor: zijn film is vaak recht-toe-recht-aan, de horrorelementen zijn plat en voorspelbaar... maar wél spannend. Op enkele schoonheidsfoutjes na - Keanu Reeves die zijn accent niet onder de knie heeft, lelijke montage af en toe, een verschrikkelijk voorspelbaar en slecht uigevoerd einde - is The Gift een prima avondvuller: nergens erg bijzonder, maar wel eenvoudigweg vermakelijk en af en toe zelfs enigszins indrukwekkend: dat shot van de vrouw in de boom was bijvoorbeeld ontzettend mooi en bewijst daarom juist zo erg dat er meer in deze film had gezeten.

avatar van Boeikens
Persoonlijk vind ik er weinig horror aan maar vind het wel een goede spannende en sfeervolle mysterie-thriller.

Soms heb je van die films waarin het gewoon niet op zijn plaats wil vallen: 3.00 (2.80)
Een film die alleraardigst is opgetuigd, maar uiteindelijk toch iets mist om boven de middelmaat uit te kunnen steken. De start is veelbelovend en tot iets voor de helft valt er weinig commentaar te leveren behoudens het feit dat het wegsturen van haar kind als deze eindelijk wil praten over zijn vader nogal geforceerd wordt neergezet. Echter, verder wordt hier eigenlijk niets mee gedaan. Kun je je natuurlijk afvragen waarom deze passage dan in het script is opgenomen, maar goed. De film kent overigens nog een dergelijk twijfelachtig moment. Wanneer Annie haar verhaal van een droom op het bureau vertelt, kijkt de dienstdoende rechercheur verontwaardigt naar zijn doos 'suikergoed', waar een stuk uit mist en wat hij ook kenbaar maakt. Een totaal mislukte poging om een luchtig en/of grappig moment in de prent weg te zetten? Ik vond het in elk geval totaal niet bij het karakter van de prent passen. Maar dat terzijde. Wanneer het verhaal in de rechtbank is aanbeland lijkt het toch enigszins de verkeerde kant op te gaan. De kern van het plot mist volledige in deze scenes, die daarnaast ook te lang worden uitgesponnen. Vanaf dat moment komt de prent niet meer aan hoogtepunten toe, en dat is jammer, want de cast onder leiding van Blanchett was goed op dreef. Na lang wikken en wegen geef ik de prent het voordeel van de twijfel en kom ik op een afgemeten voldoende uit, hetgeen met name te danken is aan het goede acteerwerk filmbreed.

avatar van psycholamp
Ik snap de lovende commentaren nog steeds niet voor deze film. Cate Blanchett presteert het om met Zenerkaarten de toekomst te voorspellen. Deze worden gebruikt om ESP te testen en niet als een soort tarot. In een film waar het zo'n duidelijke rol speelt, vind ik dat storend.
En dan Keanu Reeves als geweldadige echtgenoot... Daar is ie dan de stereotiepe redneck, inclusief baard, mat en natuurlijk de houthakkers blouse. Verschrikkelijke acteer"prestatie".
Verder doet de film rommelig en willekeurig aan met enkele zeer oncharmante scenes en standaard karakters. Het lijkt eerder een soort parodie op het genre bovennatuurlijke thriller, dan een serieuze poging om mee te liften op de successen. Het is nergens spannend en uiterst voorspelbaar, zelfs zonder een kaartje gelegd te hebben.

avatar van DirkjeA
Ik vond het een intrigerende film. Misschien geen horror, maar wel mysterieus en een beetje 'swampy", precies zoals ik me de sfeer in sommige achtergebleven dorpjes in de Zuidelijke staten van Amerika voorstel. En ik vond Keanu Reeves wel goed acteren, evenals Cate Blanchett. Dat ze geen echte Tarotkaarten gebruikte stoorde mij helemaal niet, was me niet eens opgevallen. De verhaallijn zorgde ervoor dat ik toch geboeid bleef kijken, omdat ik wilde weten hoe het zou aflopen. Dus voor mij helemaal niet zo'n vanzelfsprekend einde. Ach er zullen heus wel betere films in dit genre zijn, maar ik heb er met veel plezier naar gekeken en daardoor een leuke avond gehad.

movie-edje
heel veel van verwacht.
maar de film heeft mij niet echt geboeit.

avatar van K. V.
'k vond het geen slechte film, alleen jammer dat 'k de juiste dader had geraden, waardoor de climax wat minder spannend was.

avatar van voomzap
Deze thriller is ook een oerdegelijk Amerikaans plattelandsdrama met een beetje romantiek, rechtbankperikelen. De psychologische trhillerelementen inclusief paranormale visioenen en schrikeffecten gaan nergens diep en soms ligt het er allemaal wel heel dik bovenop (voorspelbaarheid troef). Toch verveeld het allemaal niet. Je kunt je er moeilijk een buil aan vallen zal ik maar zeggen.

Cate Blanchett zet een vakwerk neer en weet de kijker met haar best lastig te spelen personage voor zich te winnen. Keanu Reeves vond ik niet overtuigend. Op de een of andere wijze paste zijn verder sympathieke kop niet bij de bad-guy die hij moest spelen. Gelukkig komt hij niet erg vaak in beeld.

Zeker geen memorabel werk maar wel ruim voldoende.

Na een tweede kijk beurt verhoogd van 3½ naar 4* Is gewoon een prima film met een goede cast!

Mooie sterke film!Alleen het einde was toch te voorspellen in mijn ogen.De moordenaar was niet verrassend.Wat voor sommigen blijkbaar wel was,als ik dit hier zo lees.Maar toch een heel goede thriller.Heb er van genoten!

avatar van knusse stoel
Fantastische mysterieuze griezelfilm, die boeiend is vanaf het begin tot aan het einde.
De film heb ik al enige jaren geleden voor de eerste maal gezien en deze heeft toen al voldoende indruk gemaakt om nu nog goed in het geheugen aanwezig te zijn. Gisteren voor de tweede keer gezien en weer vind ik het een topper in zijn genre!
Nu heeft Sam Raimi met Cate Blanchett natuurlijk een goede actrice binnen gehaald en dat is dan ook duidelijk aan het acteerwerk van mevrouw te merken.

Nogmaals, als je houdt van mysterieus en griezel, heb je met deze film een kanjer in dit genre.

avatar van JakobFugger
Tegenvaller.

Had hier iets meer van verwacht. Zo vond ik het slechts bij vlagen boeiend en ook had ik wat problemen met het verhaal.

Zo is het eerste half uur drama en heeft geen andere reden dan enige diepgang te creëren van de karakters en het kwade bloed te zetten tussen Annie Wilson (Blanchett) en Barkdale (Reeves). Op zich niet heel slecht, ieder karakter heeft nu wel enige, stereotype, persoonlijkheid.

Dan verdwijnt Jessica King (Holmes) en zijn de rapen gaar. Je weet het al die is dood. Barkdale als verdachte. Een rechtbankdrama volgt en je weet al die heeft het toch niet gedaan, dat lag er te dik bovenop. Er bleven voor mij twee personages over; Buddy (Ribisi) of Wayne Collins (Kinnear). Waarom? De eerste is van het padje en de tweede had motief (je verloofde die een beetje de hele buurt doet; dat gaat je niet in de koude kleren zitten). Uiteindelijk blijkt het dan Kinnear te zijn en helpt de geest van Buddy om Annie Wilson aan de dood te ontsnappen.

Dan blijf ik nog met een aantal zaken zitten. Wat is nou eigenlijk de rol van Buddy binnen het hele verhaal? Heeft hij echt een rol? Al zijn drama, zijn vader in de fik steken om uiteindelijk hem als geest Annie te laten redden? Had dit dan niet wat vlotter gekund. Overigens vond ik het wel mooi, ik hoopte het al een beetje, dat Buddy gewoon dood was (klinkt wel morbide zeg haha). Daarnaast nog het kwade bloed tussen Barksdale en Wilson. Ze proberen zo Barksdale natuurlijk de hoofdverdachte te maken oid en je te laten geloven dat hij daadwerkelijk de dader is met al dat drama voordat het plot echt begint. Je hoort niks meer over Barksdale aan het einde van de film, wanneer de echte dader is gepakt. Ik had nog wel een confrontatie willen zien. Waarom anders die meerdere confrontaties? Had anders ook wel met 1 confrontatie afgekund als het alleen de bedoeling was om de kijker op een heel slecht zijspoor te zetten.

Daarnaast vond ik de karakters ook niet echt sympathiek, zal wel een beetje liggen aan de southern accent. Ik klink heel negatief, maar er waren ook nog wel wat aardige aspecten. Mooi geschoten, goed beeld van zo een southern dorpje. Acteerprestaties waren degelijk/goed. Wel is Reeves een beetje een miscast. Die zie ik toch liever een ander karakter spelen. Jammer er had naar mijn inziens meer ingezeten. Misschien omdat ik over de volle lengte Mysterie/Thriller had verwacht en dat is het maar deels. Jammer.

avatar van Tasha27
Krachtige film met bovennatuurlijke aspecten. De film blijft geloofwaardig ondanks de spirituele ondertoon van de film. Het geheel is op geen enkel moment 'over the top'. Menselijke aspecten als verlies, rouw, jeugdtrauma, liefde en het belang van ondersteuning door mensen die je kunt vertrouwen, lopen als een rode draad door het geheel. Sterke cast en mooi gefilmd in een rustiek, klein, zuidelijk dorpje waar iedereen elkaar kent. Rustige en sfeervolle achtergrondmuziek. Verrassende plotwending en emotionele afloop zonder dat het sentimenteel wordt. Iedere minuut van deze film heeft mij geboeid! Mijn bedoordeling: 4 sterren.

avatar van Luminal
Leuke film. Mooie sfeervolle omgeving. Toch wel een paar keer ernaast gezeten met het vermoeden wie de dader zou kunnen zijn...nice!

avatar van Montorsi
Aardige film van Raimi. Vooral een leuk script, hoewel niet zo heel verrassend toch vrij aardig uitgewerkt en in elkaar gezet. Wel jammer van de miscast van Reeves.. 3*

Matig tot degelijk.

Er zat meer in dit filmpje, alleen weet Raimi niet echt genoeg richting te geven. De setting leent zich voor dit soort paranormale toestanden, de acteurs zijn oké (al moeten ze iets teveel hun best doen met het accent) en het plotje is leuk genoeg als whodunnit.

Maar er zit ook wat teveel drama in, het mysterie-gedeeltje komt teveel in stoten waardoor de sfeer nooit echt blijft hangen en Raimi is te doorzichtig met z'n clues. Daardoor gaat de vaart vaak wat uit de film, net wanneer de spanning aangehouden dient te worden.

Blanchett was degelijk, Ribisi vind ik eigenlijk meestal wel leuk. Holmes trekt het niet echt als town-vamp, Reeves vond ik dat wel weer geslaagd in een wat duisterdere rol. Maar da's misschien omdat ik hem in z'n rustigere rollen echt compléét niet vind overkomen.

Vervelend is de film niet, al had het wat korter gekund. Daarmee had Raimi ook wat kunnen knippen in de niet-spannende scenes en was er allicht wat meer sfeer blijven hangen. Degelijke poging in ieder geval, maar echt onder de indruk was ik niet.

avatar van mystica
Redelijk goede film met een goed verhaal en wel wat spannende elementen. Cate Blanchett zijn een hele goede rol weg als paranormale vrouw alleen de Zener kaarten die ze gebruikt zijn niet echt geloofwaardig .. je zou hier eerder tarotkaarten verwachten. Zener kaarten zijn wetenschappelijk materiaal om testjes mee te doen en niet echt geschikt om helderziende verhaallijnen en beeldmateriaal op te roepen. Verder wel een leuke film om te zien met verrassende plotwendingen.