Rashômon (1950)

Japan
Drama / Mystery

geregisseerd door Akira Kurosawa
met Toshirô Mifune, Machiko Kyô en Takashi Shimura

In Kurosawa's Rashômon worden vier deels tegenstrijdige versies van de gewelddadige dood van een samoerai verteld door getuigen, onder wie de geest van het slachtoffer.

FisherKing
rokkenjager schreef:

One result of his closeness can be seen in Toshiro Mifune's performance: while the actors and Kurosawa were waiting for the set to be built, they watched a film on Africa directed by Martin and Osa Johnson. The film included shots of a lion roaming around, and Kurosawa suggested that Mifune play the bandit like a lion. As a result, Mifune gave the wild, nearly inhuman performance that can be seen in the film..

Briljant verhaal. Dat zie je inderdaad in de film terug. Mifune heeft bijna geen menselijkheid meer, maar komt wel als een natuurlijk "monster" over. Hele mooie vondst van Kurosawa.

avatar van rokkenjager
Net voor de tweede keer gezien, en dit keer beviel de film me malen beter. Half puntje er bij.

avatar van Thomas83
De film grijpt gelijk je aandacht, maakt je nieuwsgierig met de openingsscène die erg sfeervol is met die regen. Het camerawerk is ontzettend mooi in de film en de montage is ook van hoog niveau. De cinematografie is gewoon heel goed. Vooral in vergelijking met de (overigens niet zo heel veel) films die ik uit die periode heb gezien zit Rashômon nog best complex in elkaar. Al helemaal als ik zo de reacties doorlees in deze topic. Ik heb nog wel het een en ander gemist dan.
De muziek is ook mooi. Helaas was de geluidskwaliteit in die tijd nog slecht, het klinkt daardoor allemaal wat vaal en komt niet zoveel tot zijn recht als het verdient, maar dat neemt niet weg dat de score gewoon erg sterk is. Ook op dit punt vind ik de film in vergelijking met de tijdsgenoten die ik heb gezien eigenlijk gewoon superieur. Je zou denk ik wel kunnen zeggen dat Kurosawa zijn tijd vooruit was. Hij heeft ook niet voor niets zo'n enorm goede staat van dienst. Ik hoop nog meer films van hem te zien. Dit was volgens mij de eerste voor mij.
Het plot is redelijk simpel maar de vertelwijze maakt het zo goed. De boel wordt van verschillende kanten belicht en je wordt nieuwsgierig gemaakt.
Het acteerwerk vond ik weinig bijzonders. Af en toe is het goed, maar er werd, vooral door de schurk, af en toe wel wat teveel overgeacteerd naar mijn smaak. Dat hoeft niet per se verkeerd te zijn, maar bij mij sloeg het in elk geval allemaal niet zo aan.
Het einde van de film is trouwens heel aardig. De (mensbeschouwelijke) boodschap van de film is ook wel duidelijk. Die wordt er nog vrij dik bovenop gelegd door Kurosawa.
Al met al heeft Rashômon voor mij zijn status van klassieker geheel waargemaakt. Ik heb van begin tot einde geboeid lopen kijken. De film heeft precies de goede lengte en vind ik zoveel prettiger wegkijken dan veel van die andere al wat oudere films.

Vermakelijk en erg intressant. Deze film valt voor mij onder het fijnste werk van Kurosawa en dat zegt heel wat.
Deze film is een echt staaltje kunst wat erg leuk is en wat nog echt onder de classic samurai cinema valt.

Mooie film op zich, maar ik werd toch wel een beetje ongeduldig van die lange boswandelingen waar niks in gebeurde. Maar als je die lange stukken even weglaat dan is het een erg goede film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Intrigerende film die me wel wist te boeien, maar waar ik toch meer van had verwacht. Na het briljante Shichinin no Samurai en het ook al sterke Kagemusha is dit m'n 3e Kurosawa. De film zal in die tijd wel vernieuwend geweest zijn en daarom ook terecht bekroond. Het gegeven om een verhaal langs verschillende kanten te bekijken was toen zeer nieuw. Alleen is dat niet voldoende om nu nog van uw stoel te vallen van verbazing. Het acteerwerk is eigenlijk niet slecht, de acteurs spelen de zelfde rol telkens op een andere manier volgens het verhaal.

Niet direct z'n beste film, maar heb er zeker geen spijt van. Ben benieuwd naar meer werk van deze man.

avatar van rokkenjager
Film Pegasus schreef:

Hoeft ook niet. Visueel nog steeds overdonderend. Zelfs het camerawerk is nu nog steeds rijk en groots. Het concept opzich is meer dan genoeg.

Integeldeel zelfs. Mifune zet hier wat mij betreft de beste rol van zijn carierre. doordringend op ieder niveau. Wellicht te speels voor vele, Voor mij meer dan perfect.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
rokkenjager schreef:

Dat bedoel ik toch Ze spelen telkens het zelfde personage op een andere manier, volgens de versie die er dan verteld wordt. Dat vond ik net knap. Elke acteur moest zijn personage op vier verschillende manier kunnen invullen en dat is niet zo evident.

Visueel idd een sterk staaltje. M'n enige kritiek is dan ook dat het verhaal ietwat gedateerd is, al valt dat nog vrij goed mee. Maar visueel en qua acteerwerk is het wel top.

rokkenjager schreef:

Ik heb net hetzelfde meegemaakt. Ik had hem 3 maanden geleden gezien en ik dacht toen goede film, maar meer ook niet.
Maar gisteren dacht ik, laat me die Rashomon nog eens bekijken en het was ineens totaal anders. Deze film is gewoon beter als je hem meermaals bekijkt. Dat is iets dat niet elke film heeft. Wat een vreemde ervaring. Ik lag er s'nachts in bed nog steeds aan te denken. Wat de eerste keer een normale film was, dat leek me nu haast een soort meesterwerk.
Toshiro Mifune acteert meesterlijk in deze film.

Iedereen die deze film een lage beoordeling geeft zou ik willen aanraden om hem te herbekijken.

Ik geef hier 4,5* voor en ik denk niet dat ik dit in de toekomst ga verlagen.

avatar van Spetie
Mijn vijfde Kurosawa alweer en het was weer genieten geblazen. Kurosawa is ook in staat een goed verhaal in een kortere film te stoppen, zo blijkt hier maar weer. De sfeer in deze film is enorm goed. Schitterende beelden, prima acteerwerk en een uitstekend verhaal. De beelden spreken echt tot de verbeelding. Het mooie, geheimzinnige bossen en de onophoudelijke mooi regen die maar doorklettert. De acteurs moeten hier echt hun kunnen laten zien en doen dat naar behoren. Dezelfde situatie wordt telkens nagespeeld, maar doordat elk karakter weer andere emoties moet tonen bij de verschillende versies van het gebeuren, wordt er veel gevraagd van de acteurs en daar slagen ze met vlag en wimpel voor. Het blijft heerlijk om Mifune weer eens helemaal los te zien gaan in zijn rol. Man wat legt hij toch altijd een enthousiasme en gedrevenheid in zijn rollen!

Verder zit het verhaal gewoon goed in elkaar. Is tijdloos en hoewel het eigenlijk niet echt van belang is, vroeg ik me wel af hoe alles nu eigenlijk in elkaar zit. Ik ben er vrij zeker van dat ik nog wel wat elementen gemist heb, maar dat wordt misschien nog wel duidelijk bij een herziening. Gezien de tijdsduur leent de film zich daar in ieder geval perfect voor. Het enige wat naar mijn mening eigenlijk niet zo goed aan de film is, is de muziek. Hoewel het ook geen afbreuk doet aan de film, voegt het naar mijn mening niet of nauwelijks wat toe aan bepaalde scènes van de film.

Maar goed al met al is deze Kurosawa toch wel weer een zeer bijzondere kijkervaring. Net als anderen ben ik van mening dat bij een tweede kijkbeurt de film hopelijk nog wat duidelijker wordt en dan zit er nog wel kans in op een halfje verhoging.

Voor nu echter een puike 4,0*

avatar van ®Tc
Een film die me veel beter beviel dan The Hidden Fortress.

Rashomon is een film die in mijn ogen duidelijk wat te vertellen heeft. De verhaallijn met de verschillende getuigen is goed gevonden. Wie heeft er het meeste baat bij te liegen en wat nu klopt kan je later uitmaken, de 4 verhalen even mixen lijkt me het beste want zoals we allen weten ligt tussen de leugen en de waarheid de wil van de verteller. Zeer goede vondst om het overleden slachtoffer nog eens aan het woord te laten door de vrouw. Erg indrukwekkende scène met de kennis dat deze uit 1950 komt, sterk geacteerd ook.

Kurosawa is zeer goed met de camera en ziet het goed. De camerabewegingen en standpunt in Rashomon zijn nagenoeg perfect, de scènes met de regen illustreren dat. Soundtrack zit ook goed. Jammer dat Kurosawa op sommige momenten zijn films saai maakt door een situatie veel te lang te laten aanslepen, al heeft The Hidden Fortress daar meer last van.

Groot hekelpunt aan Rashomon is het acteerwerk. Het acteren is zo zwak dat Rashomon op sommige momenten eigenlijk weinig serieus is om voor een drama aan te nemen. Zelfs Mifune vond ik zwak. Vooral de lachjes en het tieren van de personages waren ronduit belachelijk en totaal niet op zijn plaats. Zoals al eerder gezegd vond ik de scène waarin de geest plaats neemt in de vrouw sterk geacteerd door Machiko Kyô maar dat is dan ook zowat het enige degelijke, meer irritant aanwezig dan wat anders.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
®Tc schreef:

Denk dat ik geen andere regisseur weet die het zo mooi kan laten regenen als Kurasowa. Seven Samurai al gezioen?

avatar van ®Tc
Madecineman schreef:

Dat is de volgende dvd op de stapel

avatar van MaartenJ
Mooi opgezet, maar overacting van Mifune was me een beetje teveel van het goede. Ook het repeterende karakter van dezelfde scene kon met uiteindelijk niet genoeg boeien. Viel al met al een beetje tegen, vond Seven Samurai een stuk sterker.

Misschien nog een keer kijken.

avatar van Vinokourov
Aparte film, goed acteerwerk, mooie cinematografie en muziek. Af en toe beetje langdradig en theatraal, maar over het algemeen kon ik hiervan wel genieten. Leuke introductie ook voor diegene die met werken van Kurosawa kennis willen maken .

avatar van NarcissusBladsp.
"Ik kan best tegen een leugen, zolang het interessant blijft"

Waarom wordt deze film niet gerekend tot klassieke rijtje van rechtbankfilms? (bv Twelve Angry Men) Omdat het een parabel is dat afspeelt in het tijdperk van de samoerai's?, ....of omdat de rechtbank te simpel is opgezet.?...of omdat de rechter niet zichtbaar of zelfs maar hoorbaar is? Toch kan je deze film als de ultieme rechtbankfilm zien: wij als filmkijkers zijn de rechters want, door de briljante vorm waarin deze film is gegoten wordt ons oordeel net als de personages in de film, voortdurend op de proef gesteld. Op de puinhopen blijkt de scepticus het dichtst bij de waarheid. Maar wantrouwen kan geen absolute leidraad tot handelen zijn. We zijn niet alleen leugenachtig.

Zo bevat elk verhaallijn wel iets waarachtigs, met voor mij als hoogtepunt het doorslaggevend motief van de struikrover:
een frisse windvlaag, als onwaarschijnlijk detail dat 'je' niet lijkt te kunnen verzinnen, doet hem tot actie overgaan. Hetgeen mij deed denken aan het moordmotief in het verhaal De Vreemdeling uit 1942 van Albert Camus waarin de hitte van de zon de doorslag gaf. Ook een existentiële parabel..

Als naoorlogse parabel is deze film perfect. Fictie (o ironie: een verzonnen verhaal) kan, in boek of film meer waarheid tonen dan dorre wetenschap. De waarheid van de leugen is ook een wetenschap.
Acteurs zijn mediums* die de werkelijkheid gestalte kunnen geven. Zolang je er maar in gelooft. Het is dan ook dubbel ironisch als een actrice, een medium als getuige speelt die een dode tot leven wekt....Over onbetrouwbare verteller gesproken.

Maar Kurosawa is geen onbetrouwbare verteller: dmv van deze gecomprimeerde vertelling laat hij zien dat elk personage belang heeft bij zijn of haar eigen werkelijkheid. Mifune's heerlijke rol laat mooi zien
hoe de werkelijkheid in een ieder een draai krijgt. In het eerste zwaardgevecht beschrijft hij zichzelf als een ongedurige vechter die met zijn tegenstander speelt. Telkens als hij zich machtig voelt komt hij met zijn superieure lach. (wat de vrouw, als ze zichzlelf ontmaskert in de versie van de houthakker, en de scepticus, als hij de houthakker ontmaskert ook vertonen...en dus een bewuste theatrale stijlmiddel is) . Maar in de getuigenis op het eind van de houthakker tegen de scepticus is de struikrover juist een bange vechter. Mifune maskerachtige gelaattrekken en energieke spel is onvergetelijk en draagt deze leerzame klassieke parabel

Er valt veel en veel meer over dit onbetwistbaar meesterwerk te vertellen. Het shot van het drakenmasker bij de Rashômonpoort is veelzeggender dan ellenlang gefilosofeer. Als je geen tijd of zin hebt literair of filosofische boeken te lezen maar wel in een kleine negentig minuten filmgemak kernachtig waar de mens in zijn misleidende gedaantes wil zien, dan moet je deze film zeker niet overslaan, integendeel het is verplichte kost.

Geweldige film.

*Voor de liefhebber: in een heel andere genre is André van Duin, op zijn eigen manier, als Dik Voormekaar een soort supermedium: André deed 'naast' Dik als Harrie 'domme' Nack een Piet Paulusma persiflage...hilarisch! nokki nokki vol dus.......

avatar van wwelover
Mijn tweede film van Kurosawa, natuurlijk wist ik vooraf dat deze film niet zo goed kon zijn als Seven Samurai, maar ik had wel aardige verwachtingen. Het is een erg goede film, en is geen moment saai. Hij gaat redelijk vlot en ik zal hem zeker een tweede keer moeten zien om hem helemaal te snappen. Het verhaal is ook voor vandaag de dag eentje die bij veel mensen aan kan slaan, als ze maar de moeite nemen. De muziek is ook weer fantastisch en ik heb ook genoten van het camerawerk. Enig minpuntje is het acteerwerk van sommigen. Natuurlijk is Takashi Shimura wel weer geweldig.

avatar van Baggerman
Alweer eentje van Kurosawa die bij me in de smaak valt. Heeft de man überhaupt slechte films gemaakt?

De 88 minuten vlogen zó om. De film is ook leuke hersengymnastiek, want je gaat je afvragen wat de motieven van de getuigen zijn en waarom ze hun verhaal zo inkleuren.

De lach van Mifune's karakter vond ik wel intzettend irritant.

Prachtig: de onbeholpen gevechten, totaal niet stilistisch, maar puur op overlevingsdrang gebaseerd!

avatar van The One Ring
Rashômon vind ik een van de betere Kurosawa's en hoewel het niet mijn favoriet is (Seven Samurai blijft onverslaanbaar) is het wel de meest fascinerende film van de regisseur.

Ik wist van te voren wat ik kon verwachten. In films waarin meerdere verhalen vanuit verschillende, tegenstrijdige perspectieven worden verteld spreekt men vaak van het Rashômon-effect en dus wist ik dat ik zo'n structuur hier ook zou aantreffen. Wat dat betrefd op zich geen verrassingen en ook het thema over hoe de waarheid buiten wat je zelf waarneemt om ongrijpbaar is had ik van te voren al zien aankomen. Dit beperkt de filmervaring echter nauwelijks tot niet. De fantastische regie en schitterende beelden ondersteunen namelijk een gewoon sterk verteld verhaal dat op zijn eigen manier spannend is. Dit komt omdat de leugens die Kurosawa zijn hoofdpersonen laat vertellen niet altijd voor de hand liggend zijn. De drie personages waarom de rechtzaak gaat beweren namelijk uniek genoeg allemaal verantwoordelijk te zijn voor de moord. En alledrie hebben ze er nog een goede reden voor ook. Zelfs al wist ik van te voren dat Rashômon een puzzel zonder oplossing zou zijn, toch blijft er genoeg te filosoferen over, rond motivaties om bepaalde acties te brengen op de manier waarop ze gebracht zijn. Let bijvoorbeeld op de opvallend klungelige vechtstijl van de twee mannen zodra de houthakker het verhaal begint te vertellen (hoe vaak struikelen de twee strijders?).

Het is daarmee een film waarin ik als kijker actief meedacht met het verhaal. Een van de leukste filmmysterie's ooit in ieder geval. Twee dingen springen eruit. De scènes rond het medium en de plensbuiten. Heeft iemand ooit zo goed regen kunnen schieten als Kurosawa?

Jammer alleen van de eindscène. De film is nogal nihilistisch, met uitzondering van dat laatste moment. Die baby heeft weinig met de film te maken en ik had de indruk dat die er alleen maar in zat omdat Kurosawa niet wilde dat de kijker met een al te hopeloos gevoel de zaal verlaatte. Nergens voor nodig. Zoals bijna alle Kurosawa's is er weer sprake van een hoop overacting. Die priester was gewoon afschuwelijk. Aan de rest moest ik weer even wennen, maar daarna zag ik er wel goede acteerprestaties in.

avatar van NarcissusBladsp.
Wat ik een extra plus aan deze film vind is de rol van de rechter.....De vorm waarin het vertelde gegoten is betrekt de filmkijker bij het beoordelen,....Dat Akira Kurosawa dat al in 1950 deed! Dan vergeef ik hem die baby.....die misscheien wel als compromis bedoeld was....anders was de film te negatief. En daar worden financiers en 'opvoeders' niet blij van....

Ramon K

Eens.

Nomak
Niet eens. Dat die baby in de film zit is niets negatief aan. Dat heeft weldegelijk zijn functie in de film.

Elk personage in de film liegt, bedriegt en steelt, zolang ze er zelf maar baat bij hebben. In Rashômon laat men het slechte van elk personage zien.
Op het einde van de film zien we dan die baby, het enige personage dat nog onschuldig is, en net zo iemand wordt verstoten en als vondeling daar neergelegd.

En dan volgt er nog die discussie tussen de drie mannen die zeker niet onbelangrijk is.

avatar van The One Ring
Nomak schreef:

Onschuld door onbewustzijn. Leuk en aardig allemaal, maar heeft stiekem heel weinig te maken met het thema van de film. Het gaat allemaal om leugens en om er dan een hoopvol element in te stoppen in de vorm van een baby die nog niet eens kan praten en later ook gewoon zal opgroeien tot een leugenaar voegt niets toe. Wat mij echter meer stoort is dat de goede daad op het einde niet ingaat tegen waar de personages zich zo druk om maakte, namelijk de waarheid. Het is een losstaand aanhangsel, dat er wat al te duidelijk in is gestopt om de wond wat te verzachten. Schijnbaar voor velen niet storend, maar als je een film al praktisch afsluit met een en al cynisme hoef je er voor mij geen sentimenteel goedmakertje meer aan vast te maken. Haalt het gevoel van de rest van de film naar beneden.

Die discussie waarin de houthakker ook als leugenaar ontmaskerd wordt bedoel je? Die discussie had met gemak anders gestart kunnen worden.

avatar van Montorsi
Mooie Kurosawa alweer, al vond ik Seven Samurai wel wat beter.

Zitten echt fantastisch mooie lichtinvallen in, net als erg goed camerawerk. Mifune doet hier ook al erg goed, in een ietwat gelijkende rol als in Seven Samurai. Goed uitgangspunt ook, vrij uniek, al is dit volgens mij nog vrij vaak nagedaan, al kan ik niet zo snel bedenken in welke film.

avatar van goongumpa
Universeel en tijdloos meesterwerk. Geniale structuur, regie en cinematografie.

avatar van Billy-Pilgrim
Het is vooral de wisseling tussen het vertelde verhaal en de bespreking van de drie mannen onder de afgebroken tempel dat deze film echt zeer genietbaar maakt. De verteller is compleet radeloos terwijl twee personen toeluisteren. De eerste gelooft geen van de versies van de gebeurtenis omdat hij als priester niet kan geloven dat mensen zodanig liegen. Maar het feit dat er vier verschillende verhalen worden vertelt betekent dat er op zijn minst drie leugenaars in het spel zitten. Dit is een wereldschokkende gedachte voor de man. De andere man lijkt me iemand die een vagebond achtig bestaan leeft. Hij gelooft niet in één van de versies van het verhaal omdat hij er vanuit gaat dat iedereen van nature slecht is en liegt als dat hem/haar uitkomt.. Dit gegeven zorgt voor een extra filosofisch laagje op het verhaal.

Dan blijft na het kijken natuurlijk de vraag: Wie heeft er nou gelijk gehad? Welke versie was de juiste? Was er uberhaupt wel een juiste versie? Persoonlijk denk ik dat de vrouw en de bandiet zeker niet de ware versies vertelden. Bij hen was het vrij duidelijk om de motieven te ontdekken waarin zij zich in een zo goed mogelijk daglicht stelden. Bij de dode man vond ik het al lastiger en, inderdaad zoals in de film gezegd wordt, de doden liegen toch niet? Ze hebben toch geen enkel motief om te liegen? De laatste versie lijkt nog de meest betrouwbare, maar als dan blijkt dat ook de verteller heeft gezondigd, is het einde helemaal zoek. Toch blijf ik er bij dat dit de meest objectief klinkende versie van het verhaal is.

Ik heb zeer genoten van deze film. Hij was gelukkig ook niet al te lang, soms vond ik zelfs al dat de scenes vrij traag verliepen, het had wellicht nog wel iets korter gekund.

avatar van Observator
Wat een klucht.

Blijkbaar was na die regens al het water op, waardoor Kurosawa zijn karakters noodgedwongen moest laten droogzwemmen. Waarom lagen die lui constant op de grond? En wat lopen ze aan te zwabberen met hun zwaardjes?

Och, wat is de mensheid slecht. Wat een afschuwelijk verhaal. Erger dan bandieten, de plaag, vuur of oorlog. Maar gelukkig is daar de onbevlekte baby die de mensheid tot inkeer brengt. Wil je een film maken met een moraal, verpak het dan op z'n minst een beetje leuk.

Een Aziatische 12 Angry Men.
Tegenvallende Kurosawa.

Nomak
Eén van de meest invloedrijke films aller tijden.
Ik durf zelfs te beweren dat je Rashômon niet begrepen hebt.

avatar van Observator
Volgens mij ligt het er allemaal behoorlijk dik bovenop. Was Tajômaru gaan graven, dan had de film een diepere laag gehad. Maar ik laat me graag verrassen. Niet dat mijn oordeel over Rashômon daardoor zou veranderen.
Ben blij dat men zich heeft laten inspireren betere films te maken.

De referentie naar 12 Angry Men heeft overigens niets met het thema van de film te maken.

Nomak
Je hebt het bijvoorbeeld over "zwabberen met hun zwaardjes".
Je beseft toch waarom het er zo klungelig aan toe gaat?
Als Tajômaru zelf zijn verhaal doet zien we een stoere kerel. Maar als we het verhaal van de geest van het slachtoffer horen zien we dat Tajômaru helemaal niet zo stoer was.
De hele film zit vol met dat soort zaken. Wie liegt er? Het mag duidelijk zijn dat iedereen liegt. De waarheid is gewoon niet te achterhalen.
Pfff, wat een meesterlijke film is dit toch. Ik krijg weer zin in een herziening.