X-Men: Apocalypse (2016)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Bryan Singer
met Michael Fassbender, James McAvoy en Jennifer Lawrence

Nu de X-Men succesvol het verleden veranderd hebben en een veilige toekomst voor de mutanten hebben bereikt, keert uit de duisternis de eerste mutant terug: Apocalypse. Deze mutant, ook wel En Sabah Nur genaamd, ziet de hedendaagse mutanten als zwak. De 5000 jaar oude 'supermutant' Apocalypse begint aan zijn queeste de wereld met harde hand zijn wil op te leggen. Het recht van de sterkste is zijn lijfspreuk en geldt voor zowel mens als mutant. Om de dreigende genocide te weerstaan moet een nieuw team X-Men bijeen gebracht worden en moeten zowel professor Xavier als zijn vijand Magneto een kant kiezen.

avatar van john mcclane 2
Absoluut niet het beste deel.
Maar het derde deel blijft de minste , net als StarWars
Op de een of andere manier miste het de magie, die bryan singer zo goed kan/ kon neerzetten.
Blijft wel een top combi, en de eind battle maakt het bijna weer net zo geweldig.
Is ook wel erg vet .
En DE scène met quiksilver als kers op de figuurlijke taart maakt dat ik hem een vier ****
Geef.

Slappe film.

Beter dan Ratner's Last Stand, maar dat is het dan ook wel. Lijkt er qua finale trouwens wel op Magneto staat maar een beetje krachten op te laden zoals de Phoenix in X3 terwijl 2 groepen elkaar proberen af te maken.

Apocalypse, niet menacing. Wat valt er te enhancen aan Psylocke? Haar kracht valt in het niet bij een Mags en Storm. Appie stond er vaak echt jammerlijk bij. De opbouw is lang, maar gaat eigenlijk naar niets. Deze film was het derde deel, hij had eigenlijk bombastischer moeten beginnen met meteen een crisis waarin de dreiging van Apocalypse voelbaar was. Ander probleem, Fassbender en vooral Lawrence waren duidelijk hun loonstrook aan het ophalen en met hun laatste contractuele verplichting bezig. Je gaat mij niet vertellen dat ze zin in deze rol hadden, en Lawrence had weinig trek in een verfbad. Sophie Turner? slecht. Cykes was nog wel goed, maar werd veel te weinig mee gedaan. Maar dat gold voor bijna iedereen. Ik weet het niet, deze film duurt 140 minuten maar er is nauwelijks actie en ook nauwelijks degelijke opbouw van karakters. Mags is nog wel goed als arbeider in Polen die echt op het rechte pad probeert te blijven. Maar Fassbender speelde op de automatische piloot, hoewel hij dan nog steeds tot de betere behoort.

Apocalypse is een van mijn favoriete schurken, maar hier is hij bijzonder slecht neergezet. Zonde. Ik weet zeker dat Marvel een Thanos veel beter gaat inpassen. Dat moet ook wel, omdat er hele fasen naar toe zijn gebouwd, maar Apocalypse is in de comics ongeveer wel van die orde.

Sowieso valt deze, en DoFP ook wel een beetje, in het niet bij de diepgang van First Class. Die laatste bouwde naar een fantastische conclusie die Mags definitief voor de dark side deed kiezen, en met een begrijpelijk motief. Magneto is een gecompliceerd personage en FC bouwde daar heerlijk aan. Maar de sequels hebben daar nooit echt een all out war van X tegen Magneto van gemaakt. Magneto wordt in feite meteen weer een ally die af en toe ontspoort. Maar DoFP krijgt van mij wel veel credits voor het tenietdoen van de hele X3 Last Stand film.

De film was wel te pruimen. Alleen dat En Sabah Nu personage vond ik er dom uitzien.

avatar van mixmaster
Niet de beste X men film vindt ik, ook de lange speelduur van 144 minuten is vervelend.
Het is allemaal niet zo goed als de vorige films uit deze reeks.

X-men heeft nu echt de stap gemaakt naar het 'overtreffende trap universum' van de overige superhelden films van Marvel. Maakte de diepgang van de personages, ook de slechterikken, en het menselijke aspect de vorige films (al wel steeds minder) juist de moeite waard; nu gaat het alleen maar op grote explosies en een slechterik die om onduidelijke redenen de aarde wil vernietigen. Nog onduidelijker is waarom hij volgers heeft zoals Storm en Magneto. Is het omdat ze boos zijn? Dit is zo slecht uitgewerkt dat het de hele film onderuit haalt, een film die toch al weinig voorstelt.

Leno schreef:

Volgens mij wordt dat prima uitgelegd hoor, vanaf de eerste minuten zelfs al. Hij heeft, doordat hij bedrogen is, het geloof in de mensheid verloren. Daarom wil hij de mensheid (niet de aarde) vernietigen om opnieuw te kunnen beginnen.

Storm is een complex personage dat er een handje van heeft om af te dwalen naar het slechte pad. Ook dat wordt in Apocalypse aan de kaak gesteld tijdens haar introductie, ze is immers actief als zakkenroller.

Magneto's beweegredenen om zich tegen de mensheid te keren komen in (vrijwel) elke X-Men-film opnieuw aan de orde en worden ook in Apocalypse nogmaals in geuren en kleuren verteld. Dat hele concentratiekampverhaal, waar En Sabah Nur hem mee naar terug neemt en hem zo het laatste duwtje geeft.

Zwolle84 schreef:

Wel opletten hè...

Ja maar die pogingen vind ik eerder lachwekkend dan overtuigend. Van zakkenroller naar iemand die de mensheid uit wil roeien.. En Apocalyps 'kijkt even tv' en komt tot de conclusie dat de mensheid verrot is. In de andere films wisten ze mij i.i.g. nog een beetje te overtuigen van hun bedoelingen. Misschien let ik te goed op en kan het beter maar heen laten..

avatar van m1chel
Met X-men: Apocalypse luidt regisseur Bryan Singer alweer de zesde film in die over de befaamde mutanten van Charles Xavier gaat. Het is overigens de vierde film die onder leiding van de 50-jarige regisseur staat en Singer borduurt voort op Days of Future Past, dat een meer dan vermakelijk vervolg opleverde van First Class. Het verhaal zet zich voort in de jaren tachtig, waar de eerste mutant in Caïro weer tot leven wordt gewekt om zo de wereld over te nemen en de mensheid uit te roeien. De rol van de kwaadaardige Apocalypse wordt ingevuld door Oscar Isaac, die vorig jaar ook met veel bravoure de rol van Poe vertolkte in het langverwachte Star wars: The Force Awakens.Voor de rest trommelde Singer de inmiddels vaste cast weer op waarbij Hunger Games-actrice Jeniffer Lawrence eigenlijk direct al aangaf dat dit haar laatste X-menfilm zou worden waar ze de rol van Mistique in zou gaan vullen.

De eerste beelden waren veelbelovend, maar de film loopt toch tegen een aantal problemen op. Zo duurt de film weer eens veel te lang met zijn twee en half uur. Dit is een probleem waar de meeste films uit de Marvel-stal tegenaan lopen. Zo wordt het verleden van de meeste karakters weer eens uitgediept, iets dat in de vijf voorgaande films al tot in den treure gebeurden. Als de film eindelijk opgang is gekomen lijkt het erop dat de makers teveel in de resterende tijd willen proppen, wat uiteindelijk tot een vrij rommelig geheel leidt. Je krijgt in het begin van de film dan ook eerder het gevoel dat je naar een vervolg van The Mummy zit te kijken, waarmee de motieven van de kwaadaardige Apocalypse dan ook niet echt heel erg duidelijk worden. Het duurt dan ook weer ruim een uur voordat Apocalypse herrezen is en als dat is gebeurd, dan krijg je niet echt het gevoel dat de X-mannen te maken krijgen met een vijand die niet te verslaan is.

Ook het tijdsbeeld dat de makers van de jaren tachtig willen schetsen mislukt faliekant. Zo probeert Singer het jaren tachtig gevoel aan te kaarten met wat losse scènes waarbij de X-mannen uit de bioscoop lopen bij Return of the Jedi of waar Quicksilver op een arcadekast het klassieke Pac-man speelt. Ik kan dan direct ook concluderen dat X-men: Apocalypse het volledig aflegt tegen zijn voorgangers. Toch wordt de film gelukkig nergens echt saai, want de effecten die we voorgeschoteld krijgen zijn van een hoog niveau. Eén van de mooiste scènes is de scène waarin Magneto het concentratiekamp Auschwitz vernietigd. Als Magneto wordt meegenomen door Apocalypse naar het vernietigingskamp om hem met zijn verleden te confronteren en zo extreme krachten los te maken, spatten de effecten van je scherm. Die overigens in 3D zeer van toegevoegde waarden zijn.

Helaas kent de film erg veel flauwe humor die mij tijdens de film niet meer dan twee iets gekrulde mondhoeken heeft bezogd. Zo moet de reddingsactie van Quicksilver hilarisch uit de hoek komen, maar is deze eigenlijk te flauw voor woorden. Ook is het een herhaling van wat we eigenlijk ook al in Days of Future Past hebben gezien. Zo ontploft het X-men instituut en redt Quicksilver iedereen, wat wederom gepaard gaat met de nodige fratsen die hij daarbij uithaalt. Al deze punten bij elkaar opgeteld zorgen ervoor dat deze zesde film uit de X-men reeks net boven de middelmaat uitsteekt en doet hopen op een vervolg dat een stuk beter uit zal gaan pakken.

X-men: Apocalypse is de minste film uit de reeks geworden, maar weet zeker wel te vermaken. Helaas gaat er dit keer van de vijand te weinig dreiging uit, wat er toe leidt dat je niet het gevoel krijgt dat de X-men met een onverslaanbare vijand te maken heeft. Zoals altijd duurt ook deze film uit de Marvel stal weer veel te lang, wat vooral in het eerste uur toch best tot een aantal vervelende scenes leidt. Wat zeker in het voordeel van de film werkt, zijn de prima effecten die de film rijk is. Zo is de vernietiging van Auschwitz spectaculair te noemen en het eindgevecht bij tijd en wijlen oogstrelend. Toch steekt deze X-men film net boven de middelmaat uit en kom ik helaas op een krappe voldoende uit.

Niet helemaal geslaagd maar de

Metallica - Four Horsemen scene
Beethoven scene
Sweet Dreams scene
Wolverine scene

waren wel hoogtepuntjes.

avatar van horizons
m1chel je schrijf veel reviews maar je vergeet ontzettend vaak de spoiler tags te gebruiken. Opletten svp!

avatar van Banjo
Net of iedere mutant zo makkelijk overstapt naar het kwaad als ze meer kracht krijgen..
Dat is wel heel snel en makkelijk gedaan..
Hebben ze in 1 keer geen eigen mening meer?. Ik vind het wat slap...
Maar ja even door kijken..

avatar van Banjo
Maar als ik deze film door een bioscoop bril kijk.
Dan vind ik hem eigenlijk wel geslaagd, het is gewoon weer een vermakelijke Marvel film.
Maar de opvolger mag wel wat harder worden... zoals bijvoorbeeld in Deadpool.

3 1/2 ster

avatar van tattoobob
Ook deze x-men keek weer lekker weg....niet elke personage vind ik er goed uitkomen.
Nightcrawler vind ik bijzonder irritant en mag van mij door een andere acteur vertolkt gaan worden.
De slechterik in deze film vind ik erg tof en bad ass overkomen .
Verder een film met een makkelijk verhaal maar dat weet je van te voren met dit soort films,ook visueel zat de film goed in elkaar.

avatar van DjFrankie
Prettige film die voorbij vloog. Mooie visuals.

TMP
Geslaagde actiefilm uit de X-Men reeks. Veel bekende personages worden weer van wat extra achtergrond voorzien, al wordt het wel steeds lastiger om het overzicht te behouden door alle X-Men films en bijbehorende spin-offs. Het acteerwerk is in orde. Sophie Turner doet het erg goed als Jean Grey. De actie is bovendien de moeite waard. Vooral de scene met Quicksilver, die de leerlingen uit de ontploffende school van Xavier redt, is zeer de moeite waard. Het plot is niet heel bijzonder, maar voldoet wel om er een onderhoudende film van te maken. De slechterik komt echter niet helemaal goed uit de verf, vooral door een nogal matige uitwerking van zijn motieven en plannen.

avatar van limelight73
ik snap er gewoon geen bal van!! ik word oud...

avatar van Lancher
Zwolle84 schreef:

Leno schreef:

Nou gewoon tv kijken? Dat is het niet hè. Wanneer jij als wezen/persoon jaren lang bent opgesloten en je hebt de hele wereld niet mee gemaakt en krijgt in één keer te weten wat er sindsdien allemaal is gebeurd. Alle data die beschikbaar was/is, werd geupload. Een Neural connectie met internet, tv et cetera. Dat was niet gewoon even tv kijken.

Banjo schreef:
Dat is wel heel snel en makkelijk gedaan..
Hebben ze in 1 keer geen eigen mening meer?. Ik vind het wat slap...
Maar ja even door kijken..

Een vorm van Mind control en nog wel meer dingen. Invloeden van andere powers die Apocalypse bezit. Plus vergeet niet, mutants worden continu uitgespuugd door een groot gedeelte van de maatschappij. Niet iedereen heeft bijvoorbeeld een Xavier die hen helpt en of je nou mutant bent of niet, je moet wel al gewoon sterk in je schoenen staan vanaf het begin om soms om te kunnen gaan met wat de maatschappij op je afvuurt.
Daarnaast stappen ze niet zomaar over op het kwaad. Dat speelt al veel langer. Kijk de één zal dat persoonlijk niet doen, maar kijk is in de echte wereld, hoeveel mensen voor de (makkelijke) haat, kwade weg gaan. En het hoeft in het begin ook niet in hen ogen te lijken dat het slecht is. Kijk maar naar storm. Plus Apocalypse heeft powers van zoveel mutanten in zich, daar zullen er vast veel onder zwichten in het begin.

Mooie visuals maar ik vind de X-men films toch iedere keer stukken minder boeiend dan de Captain America / Iron man films / Avenger films.

avatar van Djarune
Prima film. Mooie visuals inderdaad, Ik vind de X-men reeks toch wel de beste van Marvel. De vorige waren wel beter.

avatar van thoyouknow1980
He wat Jammer,verhaal technisch verwarrend en soms frustrerend
Dat is niet zo erg,maar X-men die de halve tijd zielig lopen te doen..pfff.
Ik begrijp het als iemand sterker is ben je bang,maar als je geen kant op kan vecht dan verdorie.
Uiteindelijk weten de spectaculaire actie,en de soms fantastische beelden de boel nog te redden.
Een van de minste X-men films,maar het blijft super goed vermaak

HALVE TAMME.

- Spectaculair
- Nep
- Vermakelijk
- Rommelig
- Maar toch benieuwd naar de volgende film in deze serie!
- Marvel Wins

avatar van arno74
Puur popcornvermaak. Aan actie en CGI geen gemis, de liefhebbers daarvan zitten met deze film wel goed, al is het wel een herhaling van zetten in vergelijjking met eerdere films uit de reeks en zijn de X-Men ondertussen bordkartonnen personages geworden. Het is verder erg inwisselbaar met andere Marvels, met enkele kleine wijzigingen had het zo een Fantastic Four-sequel kunnen zijn geworden. Alleen de 30 minuten na de begintitels waren wel zwaar voor de oogleden en kan men gerust overslaan zonder dat je iets mist. Originaliteit is (uiteraard) ver te zoeken, met uitzondering van de setting, de film begint in Egypte en Marvel heeft met deze film besloten dat superheldenpopcornvermaak in Auschwitz ook best moet kunnen . 2,5*

arno74 schreef:

Dat subplot is zo oud als de serie zelf. En inhoudelijk ben ik het ook niet met die kritiek eens, het wordt duidelijk als een dramatisch onderdeel gebracht met respect voor de slachtoffers. Of er dan realistische of superheldenactie bij gepakt wordt, is m.i. niet relevant.

avatar van arno74
Mwa... ik weet het niet hoor Zwolle84... een CGI-spektakel van explosies in Auschwitz nadat een superheld langskomt... dat alleen al is behoorlijk respectloos. Het heeft niks met de slachtoffers te maken, maar dat is niet per se respect. En dat iets niet respectloos is wil ook niet zeggen dat het respectvol is. Het lijkt me nogal een ondoordacht en ongepast scenario voor dit type film, los ervan of het trouw is aan het originele X-Menverhaal. Auschwitz wordt door Hollywood, in dit geval Marvel, gebagatelliseerd door daar superhelden ten tonele te laten verschijnen, hoe respectvol men het ook zou proberen. Auschwitz lijkt daarmee niet een onderdeel van de geschiedenis maar een onderdeel van een stripboek... Respect vind ik dus iets heel anders. En voor de film had het totaal niets uitgemaakt als onze superheld ergens anders CGI-gebouwen ging opblazen, dat had niet in Auschwitz gehoeven.

arno74 schreef:

Sorry, maar met die opmerking lijkt het alsof je het verhaal rondom de X-Men niet juist hebt meegekregen. Auschwitz is cruciaal voor het ontstaan van die hele tweeschijding tussen mutant en mens. Het ligt aan de basis van zo ongeveer elke gebeurtenis in de reeks.

Wat betreft gepast of ongepast: let's agree to disagree. Ik moet zeggen dat ik ook niet zoveel waarde hecht aan taboes.

avatar van Barry83
Ik ben de draad volledig kwijt geraakt qua chronologische volgorde van de X-Men films, en dat nekte deze film voor mij. Bepaalde linken kon ik nog wel leggen, maar is te lang geleden dat ik de films gezien heb.

Verder is er weer genoeg spektakel te beleven, al gaat het voor mij nu wel een beetje over de top. Ook duurt de film te lang, de opbouw van de film kon echt veel korter. Verder vond ik de slechterik er niet uitzien, vond het meer een half afgeschminkte clown

avatar van james_cameron
Altijd leuk, een X-Men film, ook nu weer. Deze zesde behoort weliswaar niet tot de betere delen, maar biedt meer dan genoeg spektakel en vertier. Het begint wel wat lastig te worden om de afzonderlijke films uit elkaar te houden, met al die tijdsprongen en alternatieve tijdlijnen. Afgezien daarvan zeer vermakelijk, met Oscar Isaac als interessante bad guy, ook al schort het een beetje aan zijn motivatie. Het personage Quicksilver heeft overigens ook ditmaal de coolste scene van de film te pakken.

avatar van Partyboooi
Slappe film idd.
Altijd een fan geweest vd x men. Zeker de nieuwe reeks had meer diepgang in de karakters. Maar deze film kan in het rijtje vam de avengers en superman en al die flauwe crap. Helaas.

avatar van john mcclane 2
vele hadden het gevoel dat bryan singer zijn magische ""touch"hier toch kwijt raakt,
honest trailers legt de vinger op de gevoelige plaatst ,,,oefff