Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Exorcist (1973)

Alternatieve titel: De Duivel-uitbanner

Horror / Drama
122 minuten / 132 minuten (director's cut)

geregisseerd door William Friedkin
met Ellen Burstyn, Max von Sydow en Linda Blair

Bij opgravingen in Noord-Irak vindt priester-archeoloog Merrin een duivelsbeeldje. Net op hetzelfde moment wordt in Georgetown actrice Chris McNeil opgeschrikt door vreemde geluiden in de kamer van haar twaalfjarig dochtertje Regan. Het meisje ligt te schokken op het bed en kan de spasmen niet onder controle houden. Chris en Regan weten niet welke afschuwelijke dingen hen nog te wachten staan.

Friday the 13 th schreef:

Sorry Orbit: niks schokkends opgemerkt in deze film. Misschien kun jij even toenadering geven?

OK, jij ziet dagelijks meisjes van 14 die zich vaginaal met een crucifix bewerken?.. de afgestompte generatie prut zal dit allemaal wel slaapverwekkend vinden, maar voor de liefhebber is hier genoeg sfeer, spanning en creepiness uit te halen wat je in de doorsnee horrorfilm jammerlijk mist. Kwestie van filmkijken of filmkijken

avatar van Friday the 13 th
Neen, maar in combinatie met die erg slechte demonenstem en de uithangende tong die constant herhaald Fuck Jezus, Fuck Jezus, veranderd het schokkende al snel in erg lachwekkend.

Welke effecten er goedkoop uitzien? Nu ja, er zijn er niet al te veel geweest, er gebeurde zo goed als niks gedurende deze film (terwijl in the Omen wel lijkt me toch?). Ik kan me herinneren dat groen slijm, alhoewel ik weet dat dit één van de kenmerken van bezetenheid zijn vond ik toch erg slecht uitgewerkt. De film is echt niet serieus te nemen, terwijl dat toch de bedoeling is.

De film vind ik behoorlijk langdradig en saai, er gebeurd zelden iets, gelukkig maken de excellente acteerprestaties van de cast het kijken nog waard.

En zo te lezen heb jij de film hier al vaak liggen te verdedigen tegenover andere users. Drukke bezigheid lijkt me zo. Nu, ik zie recensies die mijn mening verkondigen, ik zie er die jouw meesterwerk de hemel inprijzen. Het lijkt dat we weer op hetzelfde uitkomen als altijd, smaakverschil.

Heb ook al heel veel horrorfilms gezien, immens veel zelfs en ik kan niet anders concluderen dat dit een erg standaard klassieker is in het occultgenre. En als mensen erin opgaan als ze iemand horen roepen your mother suck cocks in hell, ja dan mogen ze dat gerust van mij. Ik blijf hem standaard vinden, na meerdere keren gezien te hebben.

orbit
In de Omen vond ik ook weinig gebeuren eerlijk gezegd, en daar vond ik de sfeer totaal niet eng of ziekelijk zoals hier. En uithangende tong? Kan ik me niet echt herinneren.. ook dat vloeken is zo af en toe en bedoelt om die priester uit de tent te lokken, het heeft een functie. Voorbij het al dan niet schokerende zit namelijk nog gewoon een verhaal en daar wordt m.i. prima op gefocust hier. Ik ken heus wel engere of goordere films, maar weinig met zo'n perfecte sfeer en sterk uitgewerkt thema. Dat is al iets dat er bij Carrie nogal aan schort bijvoorbeeld..\

avatar van Friday the 13 th
Niks van verhaal opgemerkt. Bij the omen gebeurd er een hele reis en zoekingstocht naar wat er nu eigenlijk gaande is. Hier zien we gewoon enkele medische testen gebeuren op een meisje , die stillaan bezeten wordt, met achteraf een priester die wat komt prevelen,erg weinig verhaal lijkt me.

Carrie ook erg simpel, inderdaad, maar het thema spreekt me erg aan.

Friday the 13 th schreef:

Inderdaad de grootste fout wat ze ooit hebben kunnen doen, hierdoor doet the exorcist zelf de das rond zijn nek. Ik moet ook lachen als ik op elke Amerikaanse site zie dat the exorcist de engste film ooit is.

De film is totaal niet eng. Nogmaals een erg leuke film om eens te zien, maar ook erg zwaar overroepen vind ik persoonlijk. Ik kan klassiekers die met minder speelduur meer kunnen shoqueren, enger zijn en een interessanter plot hebben.

vroeger toen die nt in de bios was was het mischien wel de engste film. volgens men pa waren er heel veel mensen bang in de bios. de film is nu natuurlijk door veel engere films ingehaalt maar een klassieker blijft het wel. ik denk dat de film niet zo leuk is voor de jeugd van tegenwoordig omdat er weinig actie in komt. mar slecht is deze zeker niet

avatar van Friday the 13 th
Inderdaad, nogmaals terrecht een klassieker en inderdaad niet slecht, maar zeer standaard (ook voor die tijd ja). Gelukkig heeft de film een excellente cast.

Ik vind dit typisch een film die gerust 30 minuten minder mocht duren. In de niet exorcist-stukken, kon ik echt moeilijk sfeer in terugvinden en vond ik niet echt spanningsopbouwend of functioneel.

Ik ben erg blij dat ik hem gezien heb. Ik kan gerust begrijpen dat mensen dit een meesterwerk vinden, maar ik denk ook dat veel mensen hoge stemmen geven uit "nostalgie" of omdat ze niet anders durven omdat het zogenaamd een "klassieker" is.

Friday the 13 th schreef:

Carrie ook erg simpel, inderdaad, maar het thema spreekt me erg aan.

Het verhaal is natuurlijk de strijd tegen het kwaad en de innerlijke strijd van die priester tegen zichzelf en het feit of hij nog wel genoeg gelooft.. het staat model voor een grotere religieuze strijd. Misschien noem je dat niks, maar menig film heeft niet veel meer als thema , horror of niet.
Ik vind Carrie overigens een prima film hoor, maar slechter uitgewerkt wat mij betreft.
Bij The Omen vind ik juist dat er weinig schokkends of engs aan de hand is.. dat eng kijkende jochie gaat ook wel vervelen na verloop van tijd. Er gebeurt gewoon van alles om hem heen wat allemaal erg toevallig is, maar zelf is het amper een bedreiging te noemen. Kwestie van een slecht gekozen symbool van het kwaad m.i.

avatar van niethie
Ik vind alle drie de films sterk maar ik prefereer Carrie en The Omen ook boven deze. The Exorcist vind ik persoonlijk de minste, zag de film destijds voor het eerst toen ik een jaar of twaalf was ofzo, had van meedere volwassen in mijn omgeving gehoord dat hij erg schokkend was en dat ik hem beter niet kon kijken, maarja vertel dat maar eens tegen iemand van die leeftijd want dan wil je hem natuurlijk gelijk zien. Vond het na mijn hoge verwachtingen nogal tegenvallen maar toch vond ik het wel wat hebben wat dan ook heeft geleid tot verschillende herzieningen (stuk of zeven schat ik) en ik moet zeggen dat ik er met de tijd steeds meer van begon te begrijpen en het naarmate ik iets ouder werd allemaal een beetje op zijn plaats viel (wist ik destijds veel wat dat meisje met die crusafix aan het doen was ). Ik vind vooral de sfeer in de film erg sterk en zoals Orbit al zei oa de strijd van de priester met het kwaad en zijn eigen persoonlijke probleen waren ontzettend boeiend om te zien. The Omen is interessant door de creepy sfeer, vond die film dan ook een stuk spannender. Carrie vind ik persoonlijk de beste, de opbouw, de sfeer, het schitterd geschoten einde en de geloofwaardige acteerprestaties, vind het dan ook alles behalve een simpel tiener horror filmpje. Ik zeg dus niet dat deze aspecten in The Exorcist niet te vinden zijn, maar in mijn ogen gewoon met mindere maten. Het zijn in ieder geval alledrie erg sterke horror klassiekers.

avatar van psycholamp

Leuk filmpje voor tussendoor, maar erg standaard en bij momenten een lange zit.

Ik geef geen hoge stem, voor het feit alleen, dat ik niet anders durf of uit nostalgisch oogpunt (zou nl. valse nostalgie zijn). Ik doe dit, omdat ik het (dit keer echt) meen. Sfeer is goed, effecten hebben de tand des tijds prima doorstaan en acteerprstatie en zeker van Linda Blair zijn erg goed.
The Omen en Carrie worden er waarschijnlijk bijgehaald, omdat het hier ook horrorklassiekers betreft. Maar voor mij laat The Excorcist die andere twee ver achter zich. Maar ook vele moderne "horrors", zoals The Ring, The Grudge, Valentine, House of 1000 corpses en weet ik veel wat voor een bagger allemaal nog meer, verbleken bij dit, toch wel, meesterwerkje.
Ik denk niet, dat er veel vaders en moeders zijn, die het over 20 jaar tegen hun kinderen hebben over I know what you did last summer. Daar zijn ook geen mensen misselijk bij weggelopen, naar ik weet. Komt niet doordat de nieuwe generatie meer afgestompt is of door een generatiekloof, maar gewoon omdat het bagger is.
Zoals ik hier veel lees, horen veel mensen van ouderen, hoe eng deze film is. Veel ouderen kennen deze film dan ook, van horen of zien. Waarom denk je dat dat is? Omdat het ook toen al een standaard werkje was? Met welke films vergelijk je het dan? Ik ben gewoon benieuwd.

psycholamp schreef:

Ik denk niet, dat er veel vaders en moeders zijn, die het over 20 jaar tegen hun kinderen hebben over I know what you did last summer. .

Denk niet dat dit aan I know what you did last summer zelf zou liggen. Het was nou eenmaal zo dat de mensen vroeger als bloosden als ze een blote borst op tv zagen. Kan mij dan ook wel voorstellen welke taferelen er in de bioscoop hebben afgespeeld bij deze film . Of het nu beter is, laat ik in het midden.

Leuk filmpje voor tussendoor, maar erg standaard en bij momenten een lange zit.

ja klopt wel. ik vond de sfeer niet zo super. je moet wel geduld hebben voor deze film. rosemary's baby is ook lang dradig. maar de sfeer vond ik gewoon mooi. maar deze vond ik zelf ook niet zo wauw. en ze hadden dat exorcist theme song ook wel vaker laten af mogen spelen

psycholamp schreef:

Ik denk niet, dat er veel vaders en moeders zijn, die het over 20 jaar tegen hun kinderen hebben over I know what you did last summer. Daar zijn ook geen mensen misselijk bij weggelopen, naar ik weet. .

Dit komt zeer zeker door een generatiekloof. Al je nu the exorcist in een bioscoop draait hoor je geen schreeuw meer of niks, laat staan dat mensen misselijk buiten lopen haha .

Zijt er maar zeker van dat de generatie veranderd is. Volgens mij heeft I know what you did last summer hier weinig mee te maken, een occult film met een slasher vergelijken is appels met peren vergelijken.

avatar van sabsabsab
the shining blijft nog altijd de engste en de beste naar mijn mening

ze monteren vandaag de de dag ook anders dan vroeger en dat heeft meer te maken met of je iets traag vind of niet.

avatar van psycholamp
Friday the 13 th schreef:

In de jaren '70 bloosde men niet zo van blote borsten, toen moest alles kunnen. In de jaren '80 lag iedere vrouw met haar blote tieten op het strand, zo ongeveer. Tegenwoordig gaat het weer richting jaren '50 met de CDA aan het roer en de CU erachteraan. Maar goed...
Denk ook maar eens aan een film als Hostel of Hostel II, daar zijn nog steeds mensen, die dit heus wel wat doet. Lees daar maar eens tussen de reacties, wat men van blote borsten en expliciet geweld vindt en hoe men denkt over mensen, die dit soort films maken en de mensen die dit ook nog eens leuk vinden.
Wat ik me echter al eerder afvroeg is, met welke films vergelijk je deze film, als je dit een standaard film vindt, ook voor die tijd.

psycholamp schreef:

Om fair te zijn,kan ik hem alleen maar vergelijken met films in het occultgenre van hetzelfde decennia. En dan moet ik direct aan The Omen denken. Ik weet nu niet met welk budget The Exorcist is gemaakt, maar vindt hem toch van een minder niveau als bijvoorbeeld The omen. The exorcist is terrecht een klassieker, die iedereen eens gezien moet hebben. Maar echt geniaal vind ik hem nu niet nee. De film heeft vanalles te bieden, maar vind het raar dat hij zo erg de hemel wordt ingeprezen. Maar ja, maar goed dat smaken en meningen verschillen. Zou een saai bedoeling zijn anders

avatar van Friday the 13 th
Ik zeg niet dat The Omen soms geen steekje laat vallen. Maar zowel the exorcist als the omen hebben een topcast. Maar moet wel eerlijk bekennen dat the exorcist nu net iets goedkoper uitziet dan The omen. Voor mij kan het verhaal van The Exorcist niet blijven boeien tot het einde.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ietwat langdradige maar bij vlagen spannende film die inmiddels een klassieker is met de verplichte vervolgen. Ietwat overgewaardeerd ondanks de onevenwichtigheid en het niet overal even sterke verhaal. Redelijk.

avatar van Fazcinating
Een van de beste films die ik gezien heb. Knap gedaan.
Goed verhaal, en dat zie je tegenwoordig ook niet zoveel meer.

avatar van FreakyGurrl
Dit is mijn ALLERRRRRRRRRRRR favorite HORROR film!!

avatar van mikey
Friday the 13 th schreef:
Maar moet wel eerlijk bekennen dat the exorcist nu net iets goedkoper uitziet dan The omen. einde.
Ik vind het tegenovergestelde maar ik durf niet te zeggen dat de omen geodkoop is. Deze film is trouwens een hele andere film. In teh omen bespeur ik adventure/thriller elementen die hier niet in zitten. daarnaast is het thematiek ook anders.

avatar van starwars321
zon goeie horror film heb ik egt nog nooit gezien

avatar van Fonzie
Meesterwerk, hoort echt wel in de top van de beste films ooit gemaakt, en zeker bij de beste horrors. Zag em voor het eerst toen ik 11 was, was toen uiteraard al heel eng, maar zelfs in 2000 in de bios vond ik em nog steeds kippevel-opwekkend. Natuurlijk heb ik em steevast in de dvdcollectie staan.

avatar van jumpstylemovie
Ik vind dat in de informatie bron hier niet veel centruminfo staat.
Zoals Regan overgenomen door duivel?

damianodebeste
ik vind dit duidelijk echt een hele goede horrorfilm
die trap scene was echt geweldig

avatar van riefenstahl
Voor de christelijke amerikanen moet deze film erg shockerend zijn geweest en nog.
Maak zo'n zelfde film nu en vervang de christelijke elementen door moslim elementen en de wereld zal op z'n kop staan: geen regisseur die dat aandurft dus Friedkin had best lef om mensen zo tegen zich in het harnas te jagen.
Ook het feit dat een 12jarig meisje zichzelf tot bloedens toe penetreert met een crucifix onderwijl uitroepend ''fuck me, fuck me!'' zou hedentendage niet meer kunnen
De opbouw is behoorlijk goed met Blair die allengs steeds vreemder gedrag vertoont.
Okay, hij is hier en daar wat verouderd en heeft aan kracht verloren maar dat mag de pret niet drukken.
Aanbevelenswaardig is wel de directors cut.

avatar van jumpstylemovie
The Exorcist : You Have Been Warned.

avatar van Richard_Voorhees
Één van de leukste horrorklassiekers die ik ooit heb gezien: 5,0*

''Do you know what she did, youre cuntin daughter''

Gisteren weer bekeken en blijft mijn nr 1 horrorfilm. Vlak daarachter komt The sixth sense wat eigenlijk geen pure horrorfilm is maar toch...

avatar van lykathea
Sterke horrorfilm, die mijns inziens (vreemd genoeg) juist op 't einde te langdradig werd.

De eerste anderhalf uur vond ik werkelijk briljant, vooral ook 't sterke begin, waar de setting compleet afwijkt van menig ander horrofilm, en je zelfs 't islamitische gebed op de achtergrond hoort. Uniek, en natuurlijk goed passend in 't verhaal.

De hele opbouw vond ik zeer goed in elkaar steken, met maar een paar keer de échte focus op 't kind, wat die paar keren nu juist zo angstaanjagend maakt.

Maar als 't exorcisme eenmaal begint, wist 't mij niet meer te boeien. Ik snapte 't nut er nog van in 't zo lang te laten duren en dit natuurlijk zonder slagen maar dan nog. Ook de conclusie was er één die ik zag aankomen, en daarmee was een ware anti-climax verwezenlijkt.

Jammer, maar niet erg genoeg om de hele film de verzieken, want voor genoemde pluspunten alsmede de goede acteerprestatie van Burstyn maken deze film tot een uitzondering in 't genre.