• 8.257.381 stemmen

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Robin Williams, Dustin Hoffman en Julia Roberts

Releasedatum: 10 april 1992

Plot Hook

"What if Peter Pan grew up?"

Peter Pan is opgegroeid tot een advocaat, en is getrouwd met de kleindochter van Wendy. Captain Hook kidnapt zijn kinderen, en zodoende moet Peter samen met Tinkerbell terug keren naar Never Land. Hij moet zich nu proberen te herinneren hoe het was om Peter Pan te zijn om zijn kinderen van Hook te redden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Jack 'Jackie' Banning

Maggie Banning

Onderhond

Oef.

Toegegeven, verwachtingen lagen niet al te hogen bij het kijken van deze Spielberg. Denk ook niet dat ik hem vroeger ooit gezien heb, al kan het ook gewoon zijn dat ik het ondertussen vergeten ben. Ook als kleine jongen was ik redelijk snel klaar met dit sort filmpjes.

En het mag dan gewoon op kinderen gericht zijn, Spielberg legt het er allemaal zo dik op en de acteerprestaties zijn vaak zo wansmakelijk (Williams & Roberts, argh) dat het gewoon een draak van een film is.

Enige leuke zijn nog de decors, die ogen wel kleurrijk, maar erg indrukwekkend is het nu ook weer niet. De muziek daarentegen is echt om te huilen. Overdreven Disneygejengel, zo generiek als maar zijn kan. En de meeste personages zijn ook best vervelend, zelfs de bijfiguren zijn nooit leuk of grappig.

Nee, ik zal nooit vriendjes worden met Spielberg. Wat hij ook maakt, het voelt altijd veel te klef, te melig en te gemaakt aan.

Tarkus

Ik had de film ooit al wel eens gezien een hele tijd terug, en het loonde de moeite om hem eens opnieuw te bekijken.

Het is een mooie en leuke fantasy film, zoals Spielberg er wel meer heeft gemaakt.

Puike cast ook met vele grote namen, maar ook de kinderen doen het allemaal voortreffelijk.

Een aanrader deze film voor de ganse familie !!

avatar van plumke

plumke

na al die jaren ng een bekeken , blijft een wondermooie film , zeker voor wie van het genre houd , een dikke 5 !

avatar van MaartenTuinstra

MaartenTuinstra

Niet mijn ding, maar toch iets beter dan verwacht.

Fantasy films met een overvloed aan kinderen, gedverdemme. Aan de andere kant kan ik films van Spielberg bijna altijd waarderen. De sterrencast speelt aardig en Spielbergs regie is op niveau, maar het duurt gewoon te lang. Voor de liefhebber is dit echter een prima filmpje.

avatar van Galantje0012

Galantje0012

Deze film is puur jeugdsentiment en ik denk dat ik hem daarom ook zo waardeer.

Het eerste gedeelte van de film vind ik persoonlijk zeer sterk.

De ontvoering, de scene met Wendy en het boek tot aan "Make way for the Hook!" Deze laatste scene was voor mij als kind de totale klimax omdat ik besefte dat ik eindelijk kapitein Haak te zien zou krijgen.

Dit vind ik een erg groot pluspunt aan de film, dat de spanning zo lang wordt opgebouwd.

Het verhaal is een vervolg op de Disney-versie en is ook geslaagd in zijn opzet. Ik vind het persoonlijk de beste Peter Pan film gemaakt.

De cast is zeer goed met Hoffman werkelijk subliem als Hook. De decors en score bevallen me ook.

Tinker Bell vind ik hier minder. Ze is te lief en ook te sterk naar mijn mening.

Het laatste half uur van de film bevat wat plot holes en gezien de vechtscènes wat kinderachtig zijn zakt het hier allemaal een beetje in elkaar.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik vond er ondanks een prima cast, vooral Hoffman was goed, en prima effecten geen bal aan. Wie verzin sowieso nou dat een filmverhaaltje als deze 140 minuten (!!!) in plaats van 90 minuten moet duren? Het duurde allemaal vreselijk lang en als er een uurtje af was gegaan was het vermoedelijk wel beter te pruimen geweest. Maar het is allemaal redelijk flauw en té kinderlijk om te vermaken. En Spielberg speelt wel heel erg op save, zowel met de inhoud als de beroerde humor.

avatar van mjk87

mjk87

Ik had echt een draak verwacht, maar ziedaar, soms zit ik mis. Vintage Spielberg, met kinderen in de hoofdrol, de afwezige vader en het niet willen opgroeien. Iets dat Spielberg twee jaar later wel uiteindelijk deed en Schindler's List bracht (en ook zijn betere films bracht daarna). Maar ook deze film is op momenten heel aardig, nog wel echt een mengeling tussen volwassenheid (het goede deel) en kinderlijk gedoe (het minder sterke deel).

Zeker de eerste drie kwartier zijn prima, met een goed gecaste Williams (de hele film door trouwens, ook als Pan is hij uiterst geloofwaardig) en sfeervol geschoten. De tijd vliegt ook voorbij, al loopt de hele film vrij soepel. Spielberg neemt de tijd om zijn Peter Pan te introduceren en dat werpt uiteindelijk wel zijn vruchten af. Eenmaal in Never Land zakt de film wel in. Soms met aardige momenten, maar vooral ongeloofwaardig. Ik kijk steeds naar sets. Overdadige fraaie sets, dat wel, maar sets niettemin. Ik ben me er te bewust van naar een film te kijken, en dat wil ik juist niet. Ik wil verdwalen in een film. De eerste drie kwartier lukte dat wel, daarna niet meer. Spannend wordt het ook nergens, en het is al snel duidelijk welke kant de film uit gaat dus verrassen doet die ook niet. Ook zitten er in het middenstuk wel een scène of 2 a 3 te veel in, al blijft dat binnen de perken. Verder leuk gespeeld door de meesten. Hoffman geniet zichtbaar, Roberts heeft de goede stem maar is wat flets en de kinderen irriteren niet. Dat laatste is al heel wat.

Enfin, m'n laatste Spielberg was dat (als ik het net in Amerika uitgebrachte The Post niet meetel). 3,0*.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Intussen zit ik aan een 26 Spielbergs. Een aantal daarvan zijn mijlpalen, anderen zijn dat veel minder. Hook valt jammer genoeg onder te verdelen onder het laatste. Al bij al een verdienstelijke film, maar ik kon echter niet mijn volledige aandacht bij de film houden. De film kon het best gebald worden in 90 stevige minuten. De film wisselt goede met minder goede momenten af en de fantasiewereld van Peter Pan, de jongen die nooit volwassen werd, was best leuk gedaan.

Ook de cast was best goed gekozen. Robin Williams doet het steeds geweldig als hij een wat infantiele rol op zich mag nemen met zijn gekke bekken en capriolen. Peter Pan is hem op het lijf geschreven. Ook Dustin Hoffman als Captain Hook was best charismatisch. En Julia als Tinkerbell mocht er ook zijn. Hook is één en al avontuur vol magie en op kindermaat. De fantasie van en voor de kinderen draait op volle toeren. Alleen kan de film het niveau niet aanhouden en oogt hij te langdradig. Leuke aanpassing op het klassieke verhaal wel dat jammer genoeg iets te sentimenteel of té veel gericht is op kinderen waardoor het voor volwassenen wat overdreven overkomt. De decors en kostuums maken veel goed. Al bij al een nipte voldoende.

avatar van IH88

IH88

“So... your adventures are over.”

“Oh, no. To live... to live would be an awfully big adventure.”

Aardig. Hook is een wat vreemde film, maar wel overduidelijk een Spielberg film. Een kleurrijke en avontuurlijke film over familie en een kindvriendelijke ondertoon. De toon van de film is soms iets te kinderlijk voor mij, en Robin Williams is een vreemde keus als Peter Pan. Maar Spielberg heeft wel goed de essentie van Peter Pan te pakken. En Hoffman als Captain Hook gaat helemaal over the top. Of dit werkt zal voor iedereen anders zijn. Hook is een luchtig avontuur met een sentimentele boodschap over hoe belangrijk familie is. Een kolfje naar de hand van Spielberg.

scorsese

Aardige film waarin de kinderen van Peter Pan ontvoerd worden door kapitein Haak. Een fantasievolle film voor de jeugd. Mooie kostuums en groots opgezette decors (de film ziet er dan ook zeker goed uit). Wel aan de lange kant. Robin Williams is goed op zijn plaats hier als de man die het kind in zichzelf is kwijt geraakt, maar Dustin Hoffman heeft de meest vermakelijke rol. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van MarkAjx1

MarkAjx1

• 19111 stemmen

In plaats van naar reclames te luisteren waarin je meer aandacht aan je naasten moet schenken in plaats van met je telefoon de hele tijd bezig te zijn kun je net zo goed naar deze film kijken....iets uit 1991 wat recentelijk nog meer van toepassing is als wat ze toen hadden kunnen denken..

avatar van stratmans

stratmans

mooie sprookjesfilm

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben, al vond ik deze film eigenlijk meer iets voor kinderen.

avatar van Shadowed

Shadowed

Spielberg's speeluurtje.

Hook is absoluut geen verkeerde film, zeker voor Spielberg zijn doen kon ik het net iets beter waarderen, maar echt briljant vond ik het ook niet. Het werd echter de slechtste film van Spielberg genoemd, maar daar ben ik het niet mee eens. Die titel vind ik eerder treffend bij The Terminal, of anders Munich.

Deze film is doorspekt met fantasierijke elementen en Spielberg doet er alles aan om het allemaal zo kinderlijk mogelijk te maken. Het zal dan ook zonder twijfel erg aantrekkelijk zijn voor deze doelgroep, want de toon is volledig gericht op de kids en het sentiment is er dus ook naar. Ik, als niet-kind, kan daar wat minder mee, maar ik vond het minder vervelend dan normaal.

Een factor die me alvast tegenviel was Williams, die ik toch wel beter heb zien spelen. Zijn humor werkt nog steeds, maar dit leek een rol te zijn die toch niet echt voor hem geschikt was. Zeker de meer serieuzere, dramatischere scenes met hem vallen door de mand. Hij komt gewoon niet echt over als iemand die heel subtiel kan acteren.

Hij speelt echter verre van de slechtste rol. Die eer mag namelijk gaan naar Roberts, die volledig naar overactingmodus schakelt. Past zowel qua personage als actrice niet in deze film. Het jammere is dat ik het een andere actrice niet beter zie doen, Spielberg maakt het gewoon onmogelijk om hier een leuk personage van te maken. Dat Roberts het gemaakter probeert op te lossen helpt dan ook niet echt.

De decors zien er leuk uit en Spielberg schenkt veel aandacht aan de decoraties. Het zorgt ervoor dat het allemaal wel degelijk "echt" aanvoelt, al kan het enkele studiogevoelens niet onderdrukken. Spielberg kiest verder voornamelijk voor praktische effecten, wat wel zijn charme heeft, maar de kostuums vond ik dan wel weer serieus matig. Dat het duurder is dan de gemiddelde fantasiefilm uit die tijd is overigens wel merkbaar, gezien er weinig echt slechte effecten te vinden zijn.

Film duurt verder best lang aangezien je 144 minuten op de bank zit, maar echt saai of langdradig is het niet want Spielberg houdt het speelse gevoel er goed in. Het maakt van de film een best vlotte zit en kent enkele leuke rollen. Hamond als Thud Butt bijvoorbeeld. Ik moet wel zeggen dat het vanaf het stuk dat de kinderen erbij komen gas terugneemt, want het eerste uur wist een perfecte sfeer te handhaven. Blijft gelukkig wel vermakelijk verder, maar ook niet hoogstaand. Het voornaamste voordeel is nu vooral dat het genoeg budget had om er goed uit te zien.

avatar van Geno

Geno

Wat is dit een gedateerde film zeg. Alles ademt de tijd waarin het geproduceerd is; de eighties. Het ontstijgt dat feit geen enkel moment... zelfs niet het tijdloos en universeel figuur Peter Pan, noch het piraten-sfeertje. Alles maar dan ook alles dat ze uit de kast konden trekken om het bont en overdadig kwa sfeer te maken is de bühne opgesleept.

Maar het voegde niets toe, en het kon de flauwheid niet maskeren. 't Leek wel een carnavals vereniging. Tussendoor gaat het ook nog om de zgn. dieper liggende morele boodschap,... maar zonder diepgang van enig karakter blijft het een vlag op een modderschip. Verder was alles leuk bedoeld, maar het was nergens grappig. Super vermoeiend.

avatar van rep_robert

rep_robert

rep_robert schreef:

Leuke film!!

Deze film is denk ik wel talloze keren op tv geweest en veel mensen zullen hier ook wel fijne herinneringen aan hebben. Net als bijvoorbeeld the Goonies en Stand By Me, al haalt deze film dat niveau helaas niet.

Wat ik leuk vind aan films als deze en uit het tijdsperk van deze film is het feit dat er weinig met de computer wordt gedaan(op het vliegen na dan). Heel Neverland ziet er extreem vrolijk uit en het bestaat allemaal uit echte sets. Ik vind dat echt heerlijk om te zien, ik kan me echt goed inleven in deze wereld ( de nieuwe Star Wars films zijn een goed voorbeeld hoe je teveel voor een blue screen kan acteren), dat is echt een groot pluspunt bij films als deze.

De invalshoek bij deze Peter Pan film is ook zeer origineel en maakt het ook voor de oudere mensen onder ons wel redelijk plezierig om naar te kijken.

Robin Williams speelt een goede rol als Peter Pan, je moet vooral niet vergeten dat deze film uit '92 komt. Dus heel veel andere opties had je ook weer niet. Johnny Depp was iig nog niet die acteur met veel "typetjes" rollen als dat hij nu is.

Dustin Hoffman ziet er ook weer heerlijk over de top uit als Hook, leuke rol!

De film is aan het einde natuurlijk wel erg sentimenteel, maar dat hoort ook bij kinderfilms als dit. Want dat blijft het toch wel: een kinderfilm in een hele mooie wereld, goede cast en een voorspelbaar, sentimenteel happy end!

12 jaar later brengt Hook me nog steeds naar mijn happy place. De 4K oppoetsbeurt doet de film wonderen. De wereld ziet er nog mooier uit en ik kan elk individueel haartje van Hook's snor tellen. Ik blijf gewoon een fan van dit type avonturenfilms voor kinderen. Het gemiddelde hier is schrikbarend laag. Snap dat totaal niet, is niemand jong geweest? Het IMDB gemiddelde is beter en ik heb het idee dat Hook langzamerhand meer waardering krijgt dan dat het ooit heeft gekregen.

Dit is puur sentiment voor mij en dat betekent dus ook dat dit voor kids prima te behappen zou moeten zijn en ik bekijk het vooral ook vanuit dat oogpunt. Maar het maakt ook niet uit.

Pleur mij maar lekker in een wereld waarin ik kan vliegen, eten tevoorschijn kan toveren, in een boomhut dorp kan wonen en lekker met piraten kan vechten op een tropische locatie. Ik droom nu al lekker weg!