Hook (1991)

Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Robin Williams, Dustin Hoffman en Julia Roberts

Peter Pan is opgegroeid tot een advocaat, en is getrouwd met de kleindochter van Wendy. Captain Hook kidnapt zijn kinderen, en zodoende moet Peter samen met Tinkerbell terug keren naar Never Land. Hij moet zich nu proberen te herinneren hoe het was om Peter Pan te zijn om zijn kinderen van Hook te redden.

avatar van Olifantenstaart
Haha, jeugdsentiment ten top.
Achteraf bekeken geen hoogstandje.

avatar van DragQueen
Prachtig, en bovendien erg vermakelijk Fantasy-Avontuur. Het bekende peter pan verhaal heeft hier prima gestalte gekregen. De sets zien er mooi verzorgd uit, evenals de kostuums en dergelijke. De cast is verder vermakelijk. Met leuke en overtuigende rollen van Williams en Hoffman. 3,5 ster.

avatar van Kr!kke
Niet meteen een memorabele film, om het nog braafjes te zeggen. Ik had eigenlijk constant het gevoel dat ik naar een kinderfilm aan het kijken was, onder andere vanwege de flauwe grappen en de piraten die een bende prutsers bleken te zijn. Ook de cast (dan heb ik het wel over Hoffman en Roberts, en niet over Williams die ik nu niet meteen een topacteur vind) kan de film niet echt redden. Ze doen nochtans allemaal hun best, maar erg overtuigend is het allemaal niet. Wat dan weer wel goed aan de film was, waren de mooie locaties die perfect pasten in het verhaal. Verder vond ik het verbazend dat die 140 minuten nog redelijk snel voorbijvlogen: een draak van een film vond ik het dus zeker niet...

movie-edje
Echt een kinderfilm voor de 2de kerstdag!

Met zn alle voor de buis!
Maar mij niet gezien!

Wat een sfeervol lekker verhaal is dit toch! Een kinderfilm in volwassen benadering, denk ik thans te mogen aannemen. Hoe dan ook is dit een heerlijk filmpje die de fantasie lekker aan het spelen krijgt. En zoals menigeen hier reeds heeft gezegd: een ultieme film voor kerst!
Van mij deze een 3,5

avatar van MissMayhem
Zeer leuke en vermakelijke film!
Ideaal voor een namiddag op de bank met de kids

avatar van daxclusive
Een van mijn favoriete films van vroeger.
Ik ben helemaal met Fantasy-freak, maar Hook laat dit alles perfect op zijn plaats vallen.

avatar van Minotaures
''Have to fly. Have to fight. Have to crow. Have to save Maggie. Have to save Jack... Hook is back.''

Een film uit mijn jeugd. Dit vond ik vroeger geweldig en om wat oude herinneringen op te pakken, heb ik dit even herzien.

Een prima film van Spielberg over een alternatief Peter Pan.

Het verhaal volgt een volwassen Peter die een prima baan heeft en getrouwd met 2 kinderen. Als vader is die niet al te goed voor zijn kinderen, want zo maakt die afspraken zonder ze na te komen. Dit vanwege voorrang op z'n baan. Voor een keertje na 10 jaar, bezoekt Peter en zijn familie Wendy, de vrouw die Peter een dak heeft gegeven. Peter is niet als enige die Wendy bezoekt, want ook kapitein James Hook brengt een bezoekje en ontvoerd Jack en Maggie, Peter's kinderen. Het is dus om aan Peter de taak om naar Neverland na al die jaren terug te keren en zijn Peter Pan outfit aantrekt om voor eens en altijd met kapitein Haak in confrontatie te gaan.

De personages waren wel leuk, vooral Capt. Hook. Peter Pan is ook leuk neergezet en gespeeld door Williams. Deze Pan is voorgoed volwassen geworden, dit om met Moira (Wendy’s kleindochter) te trouwen. Klein zijn moest die opofferen en daar koos die voor. In zijn zakelijke leven is die gestrest en zijn werk krijgt eerder voorrang dan zijn familie. Dus als vader zijnde slaagt die er niet helemaal in. Prachtige Roberts speelt Tinkerbell, een klein vliegend elfje die Peter bijstaat in moeilijke tijden. Pan’s medekinderen en vrienden komen hier ook, met een behoorlijk aantal, in voor. Hun worden de ‘Lost Boys’ genoemd. Omdat Peter weg was gegaan, is de leiding aan Rufio, een voorbeeld voor andere kinderen en de beste zwaardenvechter. De andere kinderen hebben allemaal fantasierijke namen zoals ‘No Nap’, ‘Thud Butt’ en ‘Don’t Ask’. Omdat Peter zijn kinderen moet redden, zijn ze ook belangrijk en komen vaak voor. (op heden) Mooie Amber Scott als Maggie en, Peter’s zoon, Jack. Die heeft het minst een band met zijn vader en Hook’s wraak is om Jack te hersenspoelen om Hook als vader te zien dan Peter. Jonge Wendy in Pan’s jonge jaren wordt gespeeld door Gwyneth Paltrow en Maggie Smith als de hoogbejaarde Wendy.

De ‘bad guys’ zijn de vijanden van kinderen: de volwassenen. En in Neverland zijn dat de piraten. De meest gevreesde is toch aartsvijand van Peter; Capt. James Hook. Een zeer herkenbare piraat (vanwege z’n haak natuurlijk) die op een rustig manier al z’n (met behulp van Smee) problemen oplost en al jaren wacht op de terugkeer van Pan. Na Hook is Smee (Hoskins) een piraat met wat dialoog, Smee is Hook’s rechterman en spreekt de andere piraten toe. De overige piraten hebben niets te vertellen, maar vallen wel prima op door hun kleding en wapens.

Het is en blijft een kinderfilm, dus het allesbeslissende gevecht op het eind is niet grof en zit vol lachwekkende moment, zoals Thud Butt’s speciale aanval en de bijzondere wapens van de Lost Boys. Enige zielige moment is wanneer Rufio door Hook wordt gedood. Dit is een aanleiding voor Peter’s beslissing om Nooitland te verlaten. Uiteraard wordt hij gehinderd door Hook, waar het gevecht van beide aanvoerders van de 2 partijen in een gevecht raken tot aan een plein. Daar wordt Hook voorgoed verslagen door Hook’s dierlijke vijand; Tick-Tok de Croc.

Neverland is en blijft een mooie fantasie wereld waar kinderen en volwassenen van elkaar leven. De wereld wordt goed weergegeven en beide kampen komen prima op beeld. Zo heb je de haven, piratenschepen en de stad aan de kant van de piraten. Aan de kant van de kinderen een zeer grote boom als schuilplaats en een groot gedeelte van de jungle waar ze creatief bezig waren en er hun thuis van hebben gemaakt.

De speelduur is wel aan de lange kant en kon wel wat korter. De tempo was op bepaalde gebieden traag, Peter’s training als voorbeeld.

De decors (Neverland, piratenschip), kostuums, soundtrack (Williams) en personages zijn prima en vermakelijk om naar te kijken.

Prima fantasyfilm (vooral voor de kinderen) van Spielberg over een ander soort Peter Pan.

avatar van Miron
Gek dat deze film zo'n lage beoordeling heeft eigenlijk.

Film-technisch gezien misschien geen meesterwerk, maar zelden zag ik een film die thema's als jeugd, geluk en het verleden op zo'n mooie manier in beeld wist te brengen.

Een van de weinige films die me keer op keer kippenvel geeft.

Dan moet je zelf wel stemmen natuurlijk, anders gaat ie nooit omhoog

avatar van Miron
Ok.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Pracht en praal.

Dat Spielberg zich aan dit project vertild heeft, blijkt onder andere uit de vernietigende kritieken destijds. Hier zou de beroemde regisseur na het tegenvallende ‘Always’ zich opnieuw op ‘zijn’ genre avontuur werpen, maar zonder de gewenste resultaten. Toch valt dit sprookjesachtige verhaaltje best goed te pruimen, maar kent het verder ondanks alle pracht en praal en de cast weinig memorabele momenten.

Redelijk.

avatar van NYSe
Zoetsappigheid, sentiment, tenenkrommende grappen en een ronduit oerlelijke set-design doen de sterke rol van Hoffman en daarmee de enige kwaliteit van de film verbleken.

avatar van MizKriz
Het Peter Pan verhaal, maar op een nog betere manier..
Robin Williams vertolkt dit erg goed, net zoals Dustin Hoffman, hoewel je Dustin eigenlijk niet zou herkennen in die Captain Hook personage.
Grappig, en het laat mijn jeugd weer zo beetje opprikkelen..

toch goed voor een 4,5*

Een typische creatie van Steven Spielberg, herkenbaar aan de sprookjesachtige set en de herkenbare sfeermuziek van de Boston orchestra, die vele films als Jurrasic park en Star Wars voorzien hebben van meeslepende sfeermuziek. Deze film is echt van alle tijden. Steven Spielberg heeft niet alleen een mooi script geschreven voor deze film, ook het acteerwerk is om van te genieten. Robin Williams weet als volwassen acteur zeer geloofwaardig het kind in een volwassen lichaam te vertolken. Kapitein haak is neergezet zoals alleen Dustin Hoffman dit kan.

avatar van Spetie
Familiefilms zijn niet altijd mijn ding. Steven Spielberg weet echter met Hook wel een geslaagd werkje af te leveren.

Het verhaal van Peter Pan is natuurlijk alom bekend, maar Spielberg slaagt erin het verhaal in een nieuw jasje te stoppen, een jasje dat goed past. De acteurs doen het goed. Vooral Dustin Hoffman speelt erg goed, en weet Captain Hook een gehele nieuwe dimensie mee te geven, waardoor ik toch een aantal keren goed om hem moest lachen. Williams zet verder wel een aardige Peter Pan neer. De sfeer is niet onaardig, hoewel het hier en daar nog wel wat duisterder had gekund. Maar goed het is een familiefilm en dan moet je blijkbaar ook niet al te hoge eisen stellen.

Neverland wordt ook wel goed neergezet door Spielberg en Hook weet de gehele speelduur te vermaken. Een minpunt is wel is dat het richting het einde wel een beetje te sentimenteel wordt. Over het geheel gezien valt het echter niet tegen en dit wel zo’n typische film, die bij het hele gezin in de smaak zou kunnen vallen.

avatar van JohnWilliams
Ik geniet nog steeds van de heerlijke muziek uit deze film! Williams did it again!

avatar van m1701
Geweldige film!!!!
Setting was leuk, het verhaal was leuk en acteerwerk was ook goed!
Zeker moeite waard om te kijken

avatar van RuudC
Niet afgekeken. Met Hook ben ik tot het besef gekomen van iets wat ik eigenlijk allang wist: Ik vind Robin Williams een irritante vent. Sowieso heb ik hem de laatste jaren als acteur niet gemist. Ik had Hook vast wel leuk gevonden toen ik een jaar of acht was, maar kinderen kijken zelden kritisch naar een film. Behalve de rol van Robin Williams heb ik me voortdurend zitten irriteren aan het flauwe verhaal en het vergezochte gedoe om Peter Pan weer nieuw leven in te blazen. De originele Disneyfilm heeft gewoon een kop en staart. Laat het daar dan ook gewoon bij. Daarnaast ziet deze verfilming er bijzonder amateuristisch en lowbudget uit. Zeker voor spielbergbegrippen lelijk en goedkoop. Na een uur was er in ieder geval nog niets noemenswaardigs gebeurd, al volgt de ene na de andere kinderachtige scene (in de dubbele betekenis van het woord). Complimenten voor Dustin Hoffman als kapitein Haak. Hij was onherkenbaar en dat is een dikke pluim waard. Maar als dit nostalgie moet zijn, heb je wel een verdomd slechte jeugd gehad.

avatar van Fran
Superleuke fantasyfilm. Voornamelijk geschikt om met het hele gezin te bekijken. De effecten zijn wel een stuk minder dan dat je tegenwoordig in films ziet maar het is inmiddels toch al een wat oudere film. We waren nog maar net uit de jaren 80 toen deze film werd opgenomen dus daar kan ik me wel een voorstelling bij maken.

Robin Williams is wel heel geschikt als Peter Pan. Wat dat betreft zijn dit voornamelijk de rollen waarin hij dit soort karakters speelt geschikt voor hem. In een wat volwassener rol vind ik hem irritant worden maar dat was hier niet het geval. Julia Robberts was ook wel grappig als tinkerbell. Maar mijn favoriet was toch wel Dustin Hoffman die Hook neerzette. Wat deed hij dat goed !

Het verhaal zit leuk in elkaar. Niet het standaard Peter Pan verhaal maar een Peter Pan die vast is komen te zitten in de volwassen wereld en daardoor een gestresste volwassene is geworden. Een goede boodschap voor de volwassenen om toch de Peter Pan in jezelf op te gaan zoeken. Dat vond ik wel erg leuk. Al met al is dit toch wel een erg leuke fantasyfilm.

avatar van royals
Een beetje andere soort stijl dan ik van Spielberg gewend ben. Maar inderdaad een leuke en avontuurlijke fantasy film.

avatar van Richard_Voorhees
Ik moet nog steeds smakelijk lachen om Hoffman's vertolking van kapitein Haak. Heerlijke jeugdfilm!

avatar van witboek
Hoffman speelt hier kei goed. Heel de film vind eigenlijk leuk.

avatar van rcuppen79
Het was altijd een kinderdroom van Spielberg om het verhaal van J.M. Barrie naar het witte doek te brengen en met Hook is die wens in vervulling gegaan.

Kosten noch moeite werden gespaard en visueel ziet de film er dan ook voortreffelijk uit. Daarnaast werd een keur aan beroemde acteurs aangetrokken om de diverse rollen in te vullen. De komiek Robin Williams speelde de serieuze Peter Banning, die later zou uitgroeien tot de speelse Peter Pan. Dustin Hoffman mocht zich helemaal uitleven in zijn rol van Captain Hook en steelt dan ook de show. In de bijrollen zien we diverse bekende acteurs zoals Julia Roberts, Bob Hoskins en Maggie Smith. Deze laatste is met een sterk staaltje make-up technieken zo’n 35 jaar ouder gemaakt dan ze in werkelijkheid was.

Ondanks het talent voor en achter de camera, werd de film destijds gezien als een teleurstelling. De film werd vooral negatief ontvangen door de critici en hoewel de film wereldwijd 300 miljoen dollar in het laatje bracht, werd ze ook niet gezien als een commercieel succes. Eén van de hoofdredenen van kritiek was dat de film te langdradig is voor kinderen en te kinderachtig voor volwassenen. Maar daar tussenin zit nog een groep (tieners) en voor die is deze film ongetwijfeld uiterst vermakelijk.

Hoewel het verhaal van Hook misschien de charme mist van het oude verhaal van J.M. Barrie is de film goed voor ruim 2 uur vermaak. Af en toe is ze wat sentimenteel en kinderachtig, maar dat neemt niet weg dat Hook een prima fantasy-film is. Jammer dat Spielberg deze film als één van zijn grootste mislukkingen ziet.

Deze film erg vaak gekeken toen ik klein was. Geen hoogvlieger natuurlijk maar een leuke familiefilm. Beïnvloed door de nostalgie krijgt deze een 3 van mij.

avatar van hijman1946
.............movie-edje
geplaatst op 21 september 2011, 11:23 uur, permalink
Echt een kinderfilm voor de 2de kerstdag!
Met zn alle voor de buis!
Maar mij niet gezien!..........

,,wat een verarming het gezegde het kind in ons allen geld niet voor sommigen"

Fonzzz002
Een interessante nostalgische film die ik, onlangs meerdere overduidelijke fouten, niet kan haten. Het is een film die veel op je bord gooit en je moet accepteren wat het gaat bieden om er van te kunnen genieten. Het hangt af van de bui waarin je bent, maar ik was in de juiste bui en heb er veel plezier aan beleefd.
Het mag misschien vreemd klinken maar als klein kind vond ik Hook “te zielig om te kijken”. Niet zielig op een manier dat ik traanogen kreeg, maar meer dat het meerdere malen een emotioneel gevoel wist te wekken wat me zowel vastnagelde aan het scherm als dat het me afstootte Hook vaak te kijken. Als kind was ik een soort Wild boy: volledig genieten van het leven en ik moest er niet aan denken dat ik volwassen zou worden. Hook is de enige film, die ik destijds had gezien, die op een sterke wijze het “achterlaten van je jeugd” moraal wist neer te zetten. De film laat zien dat altijd jong blijven niet iets is waar je gelukkig van word, aangezien andere mensen ouder worden (met name de scene dat Wendy plots een bejaarde vrouw is maakte een impact op mij als kind). Maar tegelijkertijd laat het zien dat je jeugd uit je geheugen kan vervagen, dat het leven wat ik leefde ging verdwijnen en niet meer terug zou komen.

Tot vandaag de dag kan ik die aspecten van Hook nog waarderen. Het verhaal is interessant en onlangs de verouderde familiefilm clichés, zoals “de vader komt te laat op een belangrijke activiteit van zijn kind waardoor zijn kind vertrouwen in hem verliest", vind ik de personages geloofwaardig genoeg opgebouwd om ze serieus te nemen. Met name de acteerprestaties van Robin Williams en Dustin Hoffman zijn sterk: ze nemen hun rol serieus en brengen de personages geloofwaardig genoeg over, maar tegelijkertijd stralen ze plezier uit wegens de absurditeit van hun rollen. De special effects, decors en kostuums zijn creatief en mooi om naar te kijken. Hier en daar zitten een paar sterke grappen, ook een paar onbedoeld grappige momenten.

De film gaat echter, van begin tot eind, meerdere malen de verkeerde kant op: het zit vol plotholes, kinderachtigheid die teveel wordt op bepaalde momenten, vreemde scenes en het heeft een groot zoetsappigheidsgehalte. Deze kanten van Hook moet je overheen kunnen kijken, anders word Hook een zware rit. Persoonlijk kon ik lachen om de zoetsappigheid en om sommige absurde momenten, maar ik zou liegen als ik zei dat het nooit teveel werd. De twee scenes die mij het meeste stoorde zijn het eindgevecht en Peter Pan’s achtergrondverhaal. Het eindgevecht is bij verre verte het meest flauwe & kinderlijke onderdeel van de film, en er waren te weinig leuke elementen toegevoegd om me aandacht erbij te houden. De scene waarin Peter verteld over toen hij een baby was zitten teveel plotholes in:
- Niemand kan in zoveel details zijn babytijd herinneren.
- Hij is niet weggelopen zoals in het script geschreven staat. Zijn wieg waaide weg, dat is heel wat anders.
- Waarom is zijn moeder niet naar hem gaan zoeken? De meeste ouders zouden opkijken als plots hun wieg met baby weg zou zijn.
- Waarom nam Tinkerbell hem mee om hem op te voeden? Zou het niet veel logischer zijn als Tinkerbell hem direct terug zou brengen naar zijn ouders? Ipv vijf jaar wachten tot zijn ouders over zijn verdwijning heen zijn.
- Wat deed Tinkerbell daar überhaupt? Zwerft ze regelmatig door London rond zoekend naar gedumpte kinderen om mee te nemen naar Neverland?
- Eén van de eigenschappen van Neverland is dat je er nooit ouder word, toch zien we Peter Pan in deze scene van een baby naar een tiener veranderen. Geld de regel alleen vanaf een bepaalde leeftijd?
- Peter gaf aan Wendy ieder jaar te bezoeken, toch keek hij verrast toen Wendy een oude vrouw was. Alsof hij haar maar twee maal had bezocht in al die jaren.
- Peter & Wendy's kleindochter ontmoette elkaar wanneer ze kinderen zijn, terwijl Wendy bejaard is. Later gaan Peter & Wendy's kleindochter trouwen wanneer ze volwassenen zijn, maar Wendy is geen steek ouder geworden in al die jaren. Ze had allang overleden moeten zijn, of ze is uitzonderlijk oud geworden.

Dat zijn acht problemen met één scene van vijf minuten. Nogmaals: het is een film die van je bui afhangt. Maar de dingen die Hook goed doet vind ik indrukwekkend en het heeft mijn interesse van begint tot eind vastgehouden. Al met al is Hook een film die me weer als een kind deed voelen, het heeft meerdere slordigheden maar ik ben bereid geweest eroverheen te kijken wegens de mooie sfeer, prima acteerprestaties, mooie muziek, het leuke concept en de meerdere humor momenten.

Bantavoer
Gewoon een vet, goeie film. Heb deze al meerdere keren gekeken. Dustin Hoffman als kapitein Haak. Speelde formidabel. Had dat toen (en nu nog steeds) niet achter hem gezocht dat hij zo'n geweldig karakter neer kon zetten. Special effects waren goed. Als je een film ziet van de hand van Steven Spielberg dan kun je wel vanuit gaan, dat het goed zit.

avatar van baspls
"Oh, I hate being disappointed, Smee. And I hate living in this flawed body. And I hate living in Neverland. And I hate... I hate... I *hate* Peter Pan!"

Blijkbaar had ik deze nog nooit beoordeeld, kom me de tweede helft van de film eigenlijk helemaal niet meer herinneren dus heb ik hem samen met mijn kleine zusje gisteren opnieuw gekeken. Wat me meteen al opvalt is dat Hook enorm word ondergewaardeerd.

Robin Williams deed het prima, al is zijn Peter Pan wel erg anders als zoals we hem gewend zijn. In het begin was het even inkomen maar als ze eenmaal in Londen zijn word het pas echt goed. Arthur Malet (Tootles) die de deur opende en meteen dicht smijt, geweldig, heerlijk personage. En dan Maggie Smith in een sterke rol als Wendy. Bob Hoskins was geniaal in zijn rol als Ventje, vooral zijn reacties op kapitein Haak. De kinderen deden het ook wel prima, vooral Peter's zoon acteerde erg goed. En dan de echte ster van de film: Dustin Hoffman was fenomenaal als kapitein Haak. De manier waarop hij praat, de snor, de pruik en dan die geweldige lach.

Het verhaal heeft misschien wel een paar mankementen, het achtergrond verhaal van Peter Pan voegt weinig toe en eigenlijk is de hele rol van Tinkerbell een beetje on-nodig (bovendien is haar karakter totaal anders als in de Disney-film en het boek). Maar het concept van een volwassen Peter Pan die terug moet naar Nooitgedachtland voor een laatste duel met Haak om zijn kinderen te redden, is natuurlijk geweldig voor een vervolg op het klassieke verhaal.

Het production design van Hook had zeker een oscar moeten winnen. Schitterend, duidelijk ook beïnvloed door de Disney klassieker Peter Pan. De prachtige maté-paintings en sterke practical effects waren schitterend. ILM heeft weer prima werkt afgeleverd. De sets zagen er ook prima uit, al zag je in sommige shots duidelijk dat er in een studio was opgenomen.

Prachtige soundtrack van John Williams. Heerlijk avontuurlijk en af en toe ook erg emotioneel.

Ik vind wel dat de film een beetje cheesy is af en toe, vooral bij de verloren jongens, maar als je daar een beetje doorheen kunt kijken heb je een heel erg leuke kinderfilm die zelfs voor volwassenen nog leuk is. Alleen Hoffman maakt het al waard om de film te kijken. En bovendien het belangrijkste bij een kinderfilm, vinden kinderen het (nog steeds) leuk? Nou, mijn zusje vond het helemaal geweldig.

avatar van cucciolo
Te bedenken dat ik dit als kind echt geweldig vond. Helaas weinig van overgebleven. Daarbij duurt ie echt veel te lang. Tegen de tijd dat de film pas 'echt' begint heb je er eigenlijk al weinig zin meer in. En dan die prodent-lachjes op die kinderen hun gezichten...nee, de hand van het meesterwerk ET is hier ver te zoeken.