Hook (1991)

Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Steven Spielberg
met Robin Williams, Dustin Hoffman en Julia Roberts

Peter Pan is opgegroeid tot een advocaat, en is getrouwd met de kleindochter van Wendy. Captain Hook kidnapt zijn kinderen, en zodoende moet Peter samen met Tinkerbell terug keren naar Never Land. Hij moet zich nu proberen te herinneren hoe het was om Peter Pan te zijn om zijn kinderen van Hook te redden.

avatar van Captain Pervert
Best aardige fantasyfilm die het inderdaad moeilijk heeft met de doelgroep, laten we het dan maar houden op 'familiefilm'. 3 sterren. Hoffman is wel erg cool trouwens.

avatar van Chainsaw
Ik verbaas me nogal over de vele positieve reacties hier. Want het idee voor deze film is op zich leuk, maar bij het uitwerken is er toch iets flink misgegaan. In het begin van de film is nog geen man overboord, de film begint zelfs best aardig en heeft in het eerste half uur een prima sfeertje te pakken. Plus een prima score van Williams.

Maar toch gaat er dan ergens iets grandioos mis. Ten eerste de kinderen, waarvan er bijzonder weinig ook maar over een beetje acteerkwaliteit beschikken. Erg jammer, want ze beginnen je zo erg snel te irriteren. Met name dat dikke jochie was echt flink ergerlijk. De volwassen cast, op Hoffman en Hoskins na, was overigens ook niet om over naar huis te schrijven. (Julia Roberts )

Verder gaat er nog meer behoorlijk mis in Hook. Het moraal en de levenslessen worden je op den duur met een trechter ingegoten en het valse (en typische Spielberg/ Lucas) sentiment is ook flink aanwezig, zeker tegen het einde. Het enige positieve dat ik over Hook kan bedenken is dan ook een goede start en aardige rollen voor Dustin Hoffman en Bob Hoskins. Maar verder is dit zonder twijfel de minste Spielberg, die ik tot nu toe heb gezien.

2 hele kleine sterren.

avatar van 606
is niet mijn smaak maar wel leuk om volwassen mannen zo zien te genieten.

2,5 ster

avatar van josseheijmen
Een topper in zijn genre.
Nou ja, genre... Volgens mij heeft Hook een genre gecreëerd voor zichzelf. Is in a league of its own.

Wat heb ik als kindje genoten van deze film.... *zwijmel*

Ik herinner me dat ik hemel en aarde heb afgezocht om de film voorafgaand aan Hook te vinden. Want die moest er zijn, toch?
Daar was ik (jaren geleden) tenminste van overtuigd.

Toen (die jaren geleden) was er nog geen internet, moest je als druistige tiener naar de bieb om ergens meer info over te krijgen. Daar wisten ze ook niets.

Okee, op een moment was ik er achter dat er een Peter Pan van Disney bestaat. Maar ja, dat is toch een zeer andere categorie dan Hook... Hielp dus niet. Pas na uitgebreide en intensieve therapievormen heb ik me ermee verzoend dat Hook geen vervolg is op iets anders in zijn soort maar dat het op zichzelf staat.

Na een hernieuwde ziening, als ouwe taart inmiddels, vind ik Hook, als ik heel eerlijk ben, niet meer zo te genieten. Gewoon teveel een kinderfilm. Hoffman steelt de show, is fantastisch. Leuk om Palthrow een 'cameo'tje' te zien maken. Williams vond ik eerder een god, nu meer en meer irritant. Ook Rufio heeft zijn glans verloren... *pinkt traan weg*

avatar van jumpstylemovie
Ik kan Spielberg wel voor z'n kop slaan.
Groot minpunt voor hem, en dan die tijdduur...

avatar van rep_robert
Leuke film!!

Deze film is denk ik wel talloze keren op tv geweest en veel mensen zullen hier ook wel fijne herinneringen aan hebben. Net als bijvoorbeeld the Goonies en Stand By Me, al haalt deze film dat niveau helaas niet.

Wat ik leuk vind aan films als deze en uit het tijdsperk van deze film is het feit dat er weinig met de computer wordt gedaan(op het vliegen na dan). Heel Neverland ziet er extreem vrolijk uit en het bestaat allemaal uit echte sets. Ik vind dat echt heerlijk om te zien, ik kan me echt goed inleven in deze wereld ( de nieuwe Star Wars films zijn een goed voorbeeld hoe je teveel voor een blue screen kan acteren), dat is echt een groot pluspunt bij films als deze.

De invalshoek bij deze Peter Pan film is ook zeer origineel en maakt het ook voor de oudere mensen onder ons wel redelijk plezierig om naar te kijken.

Robin Williams speelt een goede rol als Peter Pan, je moet vooral niet vergeten dat deze film uit '92 komt. Dus heel veel andere opties had je ook weer niet. Johnny Depp was iig nog niet die acteur met veel "typetjes" rollen als dat hij nu is.
Dustin Hoffman ziet er ook weer heerlijk over de top uit als Hook, leuke rol!

De film is aan het einde natuurlijk wel erg sentimenteel, maar dat hoort ook bij kinderfilms als dit. Want dat blijft het toch wel: een kinderfilm in een hele mooie wereld, goede cast en een voorspelbaar, sentimenteel happy end!

avatar van booyo
Wat raar dat deze film zo laag beoordeelt wordt. Vroeger vaak gekeken en vond het toen geweldig. Laatst voor het eerst herzien, en moet zeggen dat het me, los van het jeugdsentiment dat er aan verbonden zit, nog steeds erg wist te vermaken! Hoffman en Williams spelen een glansrol, met name Captain Hook. En natuurlijk die dikkert die zich zelf oprolt en iedereen op zij beukt haha, wat een held!

avatar van Vinokourov
Tijden geleden gezien, maar op de redelijk toffe piratenschipvechtscene na, was ik het allemaal vergeten. Maar jeetje, bwrlèègh, wat een drek. Zelfs van Spielberg had ik dit niet verwacht. Gauw weer vergeten maar .

avatar van Aapje81
Als kind heb ik deze in de bioscoop gezien en toen viel hij me al tegen. Alleen Hoffman en Roberts zijn de moeite waard de rest werkt gewoon niet.

avatar van movie acteurs
Het zal nooit een topper worden, vooral niet als je kijkt naar hoeveel klassiekers de regisseur heeft gemaakt. Maar de spanning, decors, kostuums en acteurs maakt wel wat goed. Ook een ander soort rolletje voor Hoffman. Krijgt een 3,0.

avatar van DVD-T
Vermakelijk, maar toch niet zo goed als ik hem kon herinneren.

Het avontuur gedeelte is nog best leuk om te volgen, en de wereld van Neverland ziet er prachtig vormgegeven uit. Een groot minpunt van de film is de ellenlange aanloop naar dit alles. Spielberg weet dat toch niet echt interessant te houden. Daarnaast komt Williams nooit echt overtuigend over, en zeker niet in de drama scènes. De man die alle aandacht naar zich toe trekt is Hoffman als Captain Hook. Een geweldige rol, en hij is erg onherkenbaar. Ook Hoskins speelt een leuke rol. Op avontuurlijk vklak geslaagd. De rest boeit echter totaal niet.

avatar van Kr!kke
Niet meteen een memorabele film, om het nog braafjes te zeggen. Ik had eigenlijk constant het gevoel dat ik naar een kinderfilm aan het kijken was, onder andere vanwege de flauwe grappen en de piraten die een bende prutsers bleken te zijn. Ook de cast (dan heb ik het wel over Hoffman en Roberts, en niet over Williams die ik nu niet meteen een topacteur vind) kan de film niet echt redden. Ze doen nochtans allemaal hun best, maar erg overtuigend is het allemaal niet. Wat dan weer wel goed aan de film was, waren de mooie locaties die perfect pasten in het verhaal. Verder vond ik het verbazend dat die 140 minuten nog redelijk snel voorbijvlogen: een draak van een film vond ik het dus zeker niet...

avatar van Minotaures
''Have to fly. Have to fight. Have to crow. Have to save Maggie. Have to save Jack... Hook is back.''

Een film uit mijn jeugd. Dit vond ik vroeger geweldig en om wat oude herinneringen op te pakken, heb ik dit even herzien.

Een prima film van Spielberg over een alternatief Peter Pan.

Het verhaal volgt een volwassen Peter die een prima baan heeft en getrouwd met 2 kinderen. Als vader is die niet al te goed voor zijn kinderen, want zo maakt die afspraken zonder ze na te komen. Dit vanwege voorrang op z'n baan. Voor een keertje na 10 jaar, bezoekt Peter en zijn familie Wendy, de vrouw die Peter een dak heeft gegeven. Peter is niet als enige die Wendy bezoekt, want ook kapitein James Hook brengt een bezoekje en ontvoerd Jack en Maggie, Peter's kinderen. Het is dus om aan Peter de taak om naar Neverland na al die jaren terug te keren en zijn Peter Pan outfit aantrekt om voor eens en altijd met kapitein Haak in confrontatie te gaan.

De personages waren wel leuk, vooral Capt. Hook. Peter Pan is ook leuk neergezet en gespeeld door Williams. Deze Pan is voorgoed volwassen geworden, dit om met Moira (Wendy’s kleindochter) te trouwen. Klein zijn moest die opofferen en daar koos die voor. In zijn zakelijke leven is die gestrest en zijn werk krijgt eerder voorrang dan zijn familie. Dus als vader zijnde slaagt die er niet helemaal in. Prachtige Roberts speelt Tinkerbell, een klein vliegend elfje die Peter bijstaat in moeilijke tijden. Pan’s medekinderen en vrienden komen hier ook, met een behoorlijk aantal, in voor. Hun worden de ‘Lost Boys’ genoemd. Omdat Peter weg was gegaan, is de leiding aan Rufio, een voorbeeld voor andere kinderen en de beste zwaardenvechter. De andere kinderen hebben allemaal fantasierijke namen zoals ‘No Nap’, ‘Thud Butt’ en ‘Don’t Ask’. Omdat Peter zijn kinderen moet redden, zijn ze ook belangrijk en komen vaak voor. (op heden) Mooie Amber Scott als Maggie en, Peter’s zoon, Jack. Die heeft het minst een band met zijn vader en Hook’s wraak is om Jack te hersenspoelen om Hook als vader te zien dan Peter. Jonge Wendy in Pan’s jonge jaren wordt gespeeld door Gwyneth Paltrow en Maggie Smith als de hoogbejaarde Wendy.

De ‘bad guys’ zijn de vijanden van kinderen: de volwassenen. En in Neverland zijn dat de piraten. De meest gevreesde is toch aartsvijand van Peter; Capt. James Hook. Een zeer herkenbare piraat (vanwege z’n haak natuurlijk) die op een rustig manier al z’n (met behulp van Smee) problemen oplost en al jaren wacht op de terugkeer van Pan. Na Hook is Smee (Hoskins) een piraat met wat dialoog, Smee is Hook’s rechterman en spreekt de andere piraten toe. De overige piraten hebben niets te vertellen, maar vallen wel prima op door hun kleding en wapens.

Het is en blijft een kinderfilm, dus het allesbeslissende gevecht op het eind is niet grof en zit vol lachwekkende moment, zoals Thud Butt’s speciale aanval en de bijzondere wapens van de Lost Boys. Enige zielige moment is wanneer Rufio door Hook wordt gedood. Dit is een aanleiding voor Peter’s beslissing om Nooitland te verlaten. Uiteraard wordt hij gehinderd door Hook, waar het gevecht van beide aanvoerders van de 2 partijen in een gevecht raken tot aan een plein. Daar wordt Hook voorgoed verslagen door Hook’s dierlijke vijand; Tick-Tok de Croc.

Neverland is en blijft een mooie fantasie wereld waar kinderen en volwassenen van elkaar leven. De wereld wordt goed weergegeven en beide kampen komen prima op beeld. Zo heb je de haven, piratenschepen en de stad aan de kant van de piraten. Aan de kant van de kinderen een zeer grote boom als schuilplaats en een groot gedeelte van de jungle waar ze creatief bezig waren en er hun thuis van hebben gemaakt.

De speelduur is wel aan de lange kant en kon wel wat korter. De tempo was op bepaalde gebieden traag, Peter’s training als voorbeeld.

De decors (Neverland, piratenschip), kostuums, soundtrack (Williams) en personages zijn prima en vermakelijk om naar te kijken.

Prima fantasyfilm (vooral voor de kinderen) van Spielberg over een ander soort Peter Pan.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Pracht en praal.

Dat Spielberg zich aan dit project vertild heeft, blijkt onder andere uit de vernietigende kritieken destijds. Hier zou de beroemde regisseur na het tegenvallende ‘Always’ zich opnieuw op ‘zijn’ genre avontuur werpen, maar zonder de gewenste resultaten. Toch valt dit sprookjesachtige verhaaltje best goed te pruimen, maar kent het verder ondanks alle pracht en praal en de cast weinig memorabele momenten.

Redelijk.

avatar van Spetie
Familiefilms zijn niet altijd mijn ding. Steven Spielberg weet echter met Hook wel een geslaagd werkje af te leveren.

Het verhaal van Peter Pan is natuurlijk alom bekend, maar Spielberg slaagt erin het verhaal in een nieuw jasje te stoppen, een jasje dat goed past. De acteurs doen het goed. Vooral Dustin Hoffman speelt erg goed, en weet Captain Hook een gehele nieuwe dimensie mee te geven, waardoor ik toch een aantal keren goed om hem moest lachen. Williams zet verder wel een aardige Peter Pan neer. De sfeer is niet onaardig, hoewel het hier en daar nog wel wat duisterder had gekund. Maar goed het is een familiefilm en dan moet je blijkbaar ook niet al te hoge eisen stellen.

Neverland wordt ook wel goed neergezet door Spielberg en Hook weet de gehele speelduur te vermaken. Een minpunt is wel is dat het richting het einde wel een beetje te sentimenteel wordt. Over het geheel gezien valt het echter niet tegen en dit wel zo’n typische film, die bij het hele gezin in de smaak zou kunnen vallen.

avatar van RuudC
Niet afgekeken. Met Hook ben ik tot het besef gekomen van iets wat ik eigenlijk allang wist: Ik vind Robin Williams een irritante vent. Sowieso heb ik hem de laatste jaren als acteur niet gemist. Ik had Hook vast wel leuk gevonden toen ik een jaar of acht was, maar kinderen kijken zelden kritisch naar een film. Behalve de rol van Robin Williams heb ik me voortdurend zitten irriteren aan het flauwe verhaal en het vergezochte gedoe om Peter Pan weer nieuw leven in te blazen. De originele Disneyfilm heeft gewoon een kop en staart. Laat het daar dan ook gewoon bij. Daarnaast ziet deze verfilming er bijzonder amateuristisch en lowbudget uit. Zeker voor spielbergbegrippen lelijk en goedkoop. Na een uur was er in ieder geval nog niets noemenswaardigs gebeurd, al volgt de ene na de andere kinderachtige scene (in de dubbele betekenis van het woord). Complimenten voor Dustin Hoffman als kapitein Haak. Hij was onherkenbaar en dat is een dikke pluim waard. Maar als dit nostalgie moet zijn, heb je wel een verdomd slechte jeugd gehad.

avatar van Fran
Superleuke fantasyfilm. Voornamelijk geschikt om met het hele gezin te bekijken. De effecten zijn wel een stuk minder dan dat je tegenwoordig in films ziet maar het is inmiddels toch al een wat oudere film. We waren nog maar net uit de jaren 80 toen deze film werd opgenomen dus daar kan ik me wel een voorstelling bij maken.

Robin Williams is wel heel geschikt als Peter Pan. Wat dat betreft zijn dit voornamelijk de rollen waarin hij dit soort karakters speelt geschikt voor hem. In een wat volwassener rol vind ik hem irritant worden maar dat was hier niet het geval. Julia Robberts was ook wel grappig als tinkerbell. Maar mijn favoriet was toch wel Dustin Hoffman die Hook neerzette. Wat deed hij dat goed !

Het verhaal zit leuk in elkaar. Niet het standaard Peter Pan verhaal maar een Peter Pan die vast is komen te zitten in de volwassen wereld en daardoor een gestresste volwassene is geworden. Een goede boodschap voor de volwassenen om toch de Peter Pan in jezelf op te gaan zoeken. Dat vond ik wel erg leuk. Al met al is dit toch wel een erg leuke fantasyfilm.

avatar van rcuppen79
Het was altijd een kinderdroom van Spielberg om het verhaal van J.M. Barrie naar het witte doek te brengen en met Hook is die wens in vervulling gegaan.

Kosten noch moeite werden gespaard en visueel ziet de film er dan ook voortreffelijk uit. Daarnaast werd een keur aan beroemde acteurs aangetrokken om de diverse rollen in te vullen. De komiek Robin Williams speelde de serieuze Peter Banning, die later zou uitgroeien tot de speelse Peter Pan. Dustin Hoffman mocht zich helemaal uitleven in zijn rol van Captain Hook en steelt dan ook de show. In de bijrollen zien we diverse bekende acteurs zoals Julia Roberts, Bob Hoskins en Maggie Smith. Deze laatste is met een sterk staaltje make-up technieken zo’n 35 jaar ouder gemaakt dan ze in werkelijkheid was.

Ondanks het talent voor en achter de camera, werd de film destijds gezien als een teleurstelling. De film werd vooral negatief ontvangen door de critici en hoewel de film wereldwijd 300 miljoen dollar in het laatje bracht, werd ze ook niet gezien als een commercieel succes. Eén van de hoofdredenen van kritiek was dat de film te langdradig is voor kinderen en te kinderachtig voor volwassenen. Maar daar tussenin zit nog een groep (tieners) en voor die is deze film ongetwijfeld uiterst vermakelijk.

Hoewel het verhaal van Hook misschien de charme mist van het oude verhaal van J.M. Barrie is de film goed voor ruim 2 uur vermaak. Af en toe is ze wat sentimenteel en kinderachtig, maar dat neemt niet weg dat Hook een prima fantasy-film is. Jammer dat Spielberg deze film als één van zijn grootste mislukkingen ziet.

avatar van baspls
"Oh, I hate being disappointed, Smee. And I hate living in this flawed body. And I hate living in Neverland. And I hate... I hate... I *hate* Peter Pan!"

Blijkbaar had ik deze nog nooit beoordeeld, kom me de tweede helft van de film eigenlijk helemaal niet meer herinneren dus heb ik hem samen met mijn kleine zusje gisteren opnieuw gekeken. Wat me meteen al opvalt is dat Hook enorm word ondergewaardeerd.

Robin Williams deed het prima, al is zijn Peter Pan wel erg anders als zoals we hem gewend zijn. In het begin was het even inkomen maar als ze eenmaal in Londen zijn word het pas echt goed. Arthur Malet (Tootles) die de deur opende en meteen dicht smijt, geweldig, heerlijk personage. En dan Maggie Smith in een sterke rol als Wendy. Bob Hoskins was geniaal in zijn rol als Ventje, vooral zijn reacties op kapitein Haak. De kinderen deden het ook wel prima, vooral Peter's zoon acteerde erg goed. En dan de echte ster van de film: Dustin Hoffman was fenomenaal als kapitein Haak. De manier waarop hij praat, de snor, de pruik en dan die geweldige lach.

Het verhaal heeft misschien wel een paar mankementen, het achtergrond verhaal van Peter Pan voegt weinig toe en eigenlijk is de hele rol van Tinkerbell een beetje on-nodig (bovendien is haar karakter totaal anders als in de Disney-film en het boek). Maar het concept van een volwassen Peter Pan die terug moet naar Nooitgedachtland voor een laatste duel met Haak om zijn kinderen te redden, is natuurlijk geweldig voor een vervolg op het klassieke verhaal.

Het production design van Hook had zeker een oscar moeten winnen. Schitterend, duidelijk ook beïnvloed door de Disney klassieker Peter Pan. De prachtige maté-paintings en sterke practical effects waren schitterend. ILM heeft weer prima werkt afgeleverd. De sets zagen er ook prima uit, al zag je in sommige shots duidelijk dat er in een studio was opgenomen.

Prachtige soundtrack van John Williams. Heerlijk avontuurlijk en af en toe ook erg emotioneel.

Ik vind wel dat de film een beetje cheesy is af en toe, vooral bij de verloren jongens, maar als je daar een beetje doorheen kunt kijken heb je een heel erg leuke kinderfilm die zelfs voor volwassenen nog leuk is. Alleen Hoffman maakt het al waard om de film te kijken. En bovendien het belangrijkste bij een kinderfilm, vinden kinderen het (nog steeds) leuk? Nou, mijn zusje vond het helemaal geweldig.

avatar van cucciolo
Te bedenken dat ik dit als kind echt geweldig vond. Helaas weinig van overgebleven. Daarbij duurt ie echt veel te lang. Tegen de tijd dat de film pas 'echt' begint heb je er eigenlijk al weinig zin meer in. En dan die prodent-lachjes op die kinderen hun gezichten...nee, de hand van het meesterwerk ET is hier ver te zoeken.

Oef.

Toegegeven, verwachtingen lagen niet al te hogen bij het kijken van deze Spielberg. Denk ook niet dat ik hem vroeger ooit gezien heb, al kan het ook gewoon zijn dat ik het ondertussen vergeten ben. Ook als kleine jongen was ik redelijk snel klaar met dit sort filmpjes.

En het mag dan gewoon op kinderen gericht zijn, Spielberg legt het er allemaal zo dik op en de acteerprestaties zijn vaak zo wansmakelijk (Williams & Roberts, argh) dat het gewoon een draak van een film is.

Enige leuke zijn nog de decors, die ogen wel kleurrijk, maar erg indrukwekkend is het nu ook weer niet. De muziek daarentegen is echt om te huilen. Overdreven Disneygejengel, zo generiek als maar zijn kan. En de meeste personages zijn ook best vervelend, zelfs de bijfiguren zijn nooit leuk of grappig.

Nee, ik zal nooit vriendjes worden met Spielberg. Wat hij ook maakt, het voelt altijd veel te klef, te melig en te gemaakt aan.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vond er ondanks een prima cast, vooral Hoffman was goed, en prima effecten geen bal aan. Wie verzin sowieso nou dat een filmverhaaltje als deze 140 minuten (!!!) in plaats van 90 minuten moet duren? Het duurde allemaal vreselijk lang en als er een uurtje af was gegaan was het vermoedelijk wel beter te pruimen geweest. Maar het is allemaal redelijk flauw en té kinderlijk om te vermaken. En Spielberg speelt wel heel erg op save, zowel met de inhoud als de beroerde humor.

avatar van mjk87
Ik had echt een draak verwacht, maar ziedaar, soms zit ik mis. Vintage Spielberg, met kinderen in de hoofdrol, de afwezige vader en het niet willen opgroeien. Iets dat Spielberg twee jaar later wel uiteindelijk deed en Schindler's List bracht (en ook zijn betere films bracht daarna). Maar ook deze film is op momenten heel aardig, nog wel echt een mengeling tussen volwassenheid (het goede deel) en kinderlijk gedoe (het minder sterke deel).

Zeker de eerste drie kwartier zijn prima, met een goed gecaste Williams (de hele film door trouwens, ook als Pan is hij uiterst geloofwaardig) en sfeervol geschoten. De tijd vliegt ook voorbij, al loopt de hele film vrij soepel. Spielberg neemt de tijd om zijn Peter Pan te introduceren en dat werpt uiteindelijk wel zijn vruchten af. Eenmaal in Never Land zakt de film wel in. Soms met aardige momenten, maar vooral ongeloofwaardig. Ik kijk steeds naar sets. Overdadige fraaie sets, dat wel, maar sets niettemin. Ik ben me er te bewust van naar een film te kijken, en dat wil ik juist niet. Ik wil verdwalen in een film. De eerste drie kwartier lukte dat wel, daarna niet meer. Spannend wordt het ook nergens, en het is al snel duidelijk welke kant de film uit gaat dus verrassen doet die ook niet. Ook zitten er in het middenstuk wel een scène of 2 a 3 te veel in, al blijft dat binnen de perken. Verder leuk gespeeld door de meesten. Hoffman geniet zichtbaar, Roberts heeft de goede stem maar is wat flets en de kinderen irriteren niet. Dat laatste is al heel wat.

Enfin, m'n laatste Spielberg was dat (als ik het net in Amerika uitgebrachte The Post niet meetel). 3,0*.

avatar van Fisico
Intussen zit ik aan een 26 Spielbergs. Een aantal daarvan zijn mijlpalen, anderen zijn dat veel minder. Hook valt jammer genoeg onder te verdelen onder het laatste. Al bij al een verdienstelijke film, maar ik kon echter niet mijn volledige aandacht bij de film houden. De film kon het best gebald worden in 90 stevige minuten. De film wisselt goede met minder goede momenten af en de fantasiewereld van Peter Pan, de jongen die nooit volwassen werd, was best leuk gedaan.

Ook de cast was best goed gekozen. Robin Williams doet het steeds geweldig als hij een wat infantiele rol op zich mag nemen met zijn gekke bekken en capriolen. Peter Pan is hem op het lijf geschreven. Ook Dustin Hoffman als Captain Hook was best charismatisch. En Julia als Tinkerbell mocht er ook zijn. Hook is één en al avontuur vol magie en op kindermaat. De fantasie van en voor de kinderen draait op volle toeren. Alleen kan de film het niveau niet aanhouden en oogt hij te langdradig. Leuke aanpassing op het klassieke verhaal wel dat jammer genoeg iets te sentimenteel of té veel gericht is op kinderen waardoor het voor volwassenen wat overdreven overkomt. De decors en kostuums maken veel goed. Al bij al een nipte voldoende.

avatar van IH88
“So... your adventures are over.”
“Oh, no. To live... to live would be an awfully big adventure.”

Aardig. Hook is een wat vreemde film, maar wel overduidelijk een Spielberg film. Een kleurrijke en avontuurlijke film over familie en een kindvriendelijke ondertoon. De toon van de film is soms iets te kinderlijk voor mij, en Robin Williams is een vreemde keus als Peter Pan. Maar Spielberg heeft wel goed de essentie van Peter Pan te pakken. En Hoffman als Captain Hook gaat helemaal over the top. Of dit werkt zal voor iedereen anders zijn. Hook is een luchtig avontuur met een sentimentele boodschap over hoe belangrijk familie is. Een kolfje naar de hand van Spielberg.

Aardige film waarin de kinderen van Peter Pan ontvoerd worden door kapitein Haak. Een fantasievolle film voor de jeugd. Mooie kostuums en groots opgezette decors (de film ziet er dan ook zeker goed uit). Wel aan de lange kant. Robin Williams is goed op zijn plaats hier als de man die het kind in zichzelf is kwijt geraakt, maar Dustin Hoffman heeft de meest vermakelijke rol. Met gemak 3.0 sterren.