Savage Streets (1984)

Alternatieve titels: De Bloedwraak van een Meidenbende | Zombie Brigade

Actie / Horror

geregisseerd door Danny Steinmann
met Linda Blair, John Vernon en Robert Dryer

De rauwe jeugdbende van Jake maakt Sunset Boulevard onveilig en krijgt het aan de stok met Brenda's zachtzinnige bende van brave high-schooldames, die uit wraak Jake's Chevy '57 slopen.

avatar van Left4Dead
Jaren 80 fout, een superlatief. Maar werkelijk..............dit is ronduit een drama te noemen. Gelukkig is er nog wat tiet te zien in de prent, dat waren de hoogtepunten dan ook wel.
Acteerwerk, regie, script, soundtrack en noem het maar op, bagger van het hoogste niveau.

Voor de liefhebbers van pulp zal dit de heilige graal zijn, cheesy to the bone.
Alternatieve titels: De Bloedwraak van een Meidenbende, Zombie Brigade......LOL

avatar van de grunt
Left4Dead schreef:
Voor de liefhebbers van pulp zal dit de heilige graal zijn

avatar van Basto
Left4Dead schreef:

Voor de liefhebbers van pulp zal dit de heilige graal zijn, cheesy to the bone.
Alternatieve titels: De Bloedwraak van een Meidenbende, Zombie Brigade......LOL

Survey reveals highly educated audiences enjoy 'trash films' - m.phys.org

avatar van Donkerwoud
'De Bloedwraak van een Meidenbende' komt qua lolz toch wel in de buurt van 'Smerige Klabak'.

avatar van John Milton
aaah vieze Harry! I Remember, dat hoef ik niet eens op te zoeken

en Basto, bedankt voor die link, gelijk even gedeeld op de Facebook van een maat die aan het Max Planck gepromoveerd is en precies zo'n smaak heeft.

avatar van Aapje81
Regisseur Danny Steinmann was verantwoordelijk voor het vijfde en meest waardeloze deel van de Friday The 13th films. Deze Savage Streets is gelukkig een stuk beter. Of beter gezegd het is onderhoudende pulp die af en toe flink over de schreef gaat qua acteren maar ook qua onderwerp o.a. groepsverkrachting van een minderjarig doofstom meisje.

Wat deze film vooral de moeite waard maakt is dat het een typisch jaren 80 product is. De lekkere Rock Soundtrack die hier en daar bombastisch wordt aangezet. Af en toe wat bloot, erg overdreven dialogen en toch een Death Wish sfeer maar dan wat meer cartoonesk.

Het voornaamste zwakke punt vond ik eigenlijk Linda Blair. Erg geloofwaardig als tiener is ze niet en haar acteerprestatie is niet bepaald om over naar huis te schrijven. Alles aan deze film was nogal Over The Top maar Linda Blair paste daar niet helemaal tussen.

Goed is deze film zeker niet maar de 90 minuten zijn wel omgevlogen. Toch wel een kleine cultfilm vind ik.

Momenteel overigens te zien op de televisiezender AMC.

Boven Gemiddeld.

avatar van Collins
Het vervelende van deze film is dat het lang duurt voordat Linda Blair zich op het pad der wrake begeeft. En zelfs dan is er teleurstelling. Eenmaal op het pad is ze er zo weer vanaf. Veel te kort. En dat is jammer, want de wraak van Blair is het leukste deel van de film.
Voordat het zover is, worstelen we ons door lagen slecht acteerwerk en lagen slecht drama heen. Een zeer ontroerend verhaal waarin Blair (type ruwe bolster) tot het uiterste gedreven geen andere uitweg meer ziet dan de zoete wraak.
Bij drama moeten de acteerkunsten van dien aard zijn dat er flink kan worden ingeleefd. Verontwaardiging over onrecht. Meevoelen met de zwakke. Angst voor de pestkoppen. Inleving in het verhaal. Maar ja, dat lukt dus niet. Met name Linda Blair blijkt geen beste actrice te zijn. Ze overtuigt totaal niet. Ze is daarin overigens niet alleen. Eigenlijk overtuigt geen personage. Zwak acteerwerk, holle karakters en een vergezocht stukje drama zorgen niet bepaald voor veel empathie met wie dan ook.
Het toewerken naar de finale is in alle opzichten dramatisch. Lastig door te komen. Er zijn gelukkig wat saillante gebeurtenissen, die je even doen opveren. Een lullig vechtpartijtje hier en een smakelijk stukje bloot daar. En hup, weer bij de les. Op weg naar de finale.
Fijn trouwens dat Blair zich geroepen voelde om in actie te komen. Zij was dat gehang in dat platte en slecht uitgespeelde drama natuurlijk ook zo zat. Die zat ook te smachten naar wat spanning en wat moordwerk. Leuke finale. Leuke kills. Wel wat braaf in beeld gebracht. En veel te kort natuurlijk.
Opmerkelijk: het horrorlabel dat aan de film hangt kon ik na afloop nergens plaatsen.

avatar van de grunt
Gelimiteerde uitgave alleen hier verkrijgbaar!

avatar van Noodless
Cultfilmpje die ik vroeger toch ergens gemist heb, maar nu toch eindelijk eens bekeken. De film kon de verwachtingen evenwel niet inlossen gezien het wraakthema. Het wordt allemaal best braafjes weergegeven en de wraakactie zelf blijft te lang achterwegen. Toch wel wat hardere scènes en vooral meer actie verwacht. Overigens wordt de wraakactie meestal niet echt overzichtelijk en te donker gefilmd. Het acteerwerk is pover en spanning ontbreekt helemaal omdat het verloop van de film heel voorspelbaar overkomt. Aardig om eens te zien, maar niet meer dan dat. 6/10

Deze vermakelijke jaren 80 Actie / Thriller film had ik schijnbaar nog niet gezien, maar past goed in het rijtje van films waar ik graag naar kijk, want er valt best veel bloot in te zien (o.a. Linda Blair die natuurlijk vooral bekend is van de film "The Exorcist (1973)") en ook spat de foute (maar oh zo heerlijke) jaren 80 van het scherm af qua mode (veel leer), slechte kapsels en muziek (o.a. de pompende soundtrack van John Farnham, van het bekende liedje "You're the Voice", welke niet in deze film te horen is).

In dit verhaal draait het om de zussen Brenda (Linda Blair), die tevens de leider is van een brave meiden highschool-bende, en Heather (Linnea Quigley), die een zeer nauwe band met elkaar hebben. Brenda houdt haar jonge dove zus Heather altijd onder haar waakzaam oog, tot er op een noodlottige dag een gevecht uitbreekt in de kleedkamer van de meisjes in de gymzaal, waardoor Brenda Heather niet op tijd ontmoet. Heather wordt in de gymzaal op brute wijze verkracht en mishandeld door vier bendeleden onder leiding van Jake (Robert Dryer), die nog een appeltje te schillen hebben met de bende van Brenda, omdat die hun auto hadden gestolen en vervuild. Heather wordt voor dood achtergelaten en Brenda besluit voor ruwe gerechtigheid in de vorm van wraak.

Toegegeven, na het bekijken van "Savage Streets" zal je anders over Linda Blair denken en kijken, was dat echt de onschuldige tiener van "The Exorcist" ? In deze film neemt ze namelijk op harde wijze wraak (o.a. met een kruisboog en berenklem) en is ze ook een keer op fraaie wijze bloot te bewonderen als ze in bad (met in haar hand een sigaret) ligt te denken met een intense blik en daarbij zie dan haar flinke borsten in volle glorie. Het is overigens niet de eerste film waarin Linda Blair bloot te zien is, want dat was een jaar eerder het geval in de vrouwengevangenisfilm "Chained Heat (1983)".

Hoewel het allemaal niet overdreven bloederig is (je ziet ook een beetje goor), zijn de manieren van wraak en de brutaliteit van de acties van de bende van Jake, soms moeilijk te bekijken. Dat is zeker het geval wanneer Heather op woeste wijze verkracht wordt door de bendeleden en ook bij de moord op de vriendin van Brenda, te weten de 17 jarige Francine (Lisa Freeman) die binnenkort gaat trouwen en zwanger is, die door Jake (omdat Francine hem eerder in het gezicht heeft gesneden) als vuil van een brug wordt gegooid, waarbij hij aangemoedigd wordt door bendelid Fargo (Sal Landi).

De film heeft ook de neiging om steeds gewelddadiger te worden, beginnend met "Grease (1978)" maar dan meer eindigend met het venijn van "Class of 1984 (1982)". Het verhaal wat puur en alleen om wraak draait, wist mij in ieder geval te vermaken en dat komt mede door het aanwezige bloot, dat al na circa tien minuten is te zien als de bende van Jake (die een scheermesje als oorbel heeft) een tienerstel lastig valt (de jongen is Jake namelijk geld schuldig), waarbij ze gefouilleerd worden en waarbij dan het topje van de rondborstige vrouw (Suzee Slater) naar beneden wordt getrokken.

En rond de 20e minuut vindt de groepsdouche scène (fraai in beeld gebracht) plaats in de kleedkamer van de gymzaal, waarbij er een gevecht plaatsvindt tussen Brenda en cheerleader Cindy (Rebecca Perle), haar vriendje Wes (Brian Frishman) geilt namelijk op Brenda, en daarbij zie je verschillende meiden (o.a. Brinke Stevens) van top tot teen bloot (twee daarvan vliegen elkaar ook in de haren). Helaas Linda Blair en Rebecca Perle niet, maar Linda Blair zie je zoals eerder al aangegeven op een gegeven moment (na circa 65 minuten) bloot in bad liggen en bij een tweede gevecht tussen Brenda en Cindy in een schoollokaal, trekt Brenda op een gegeven moment (na circa 55 minuten) het topje van Cindy af, waarbij je dan de mooie grote borsten van Rebecca Perle in volle glorie ziet.

Hoewel de verkrachting van Heather natuurlijk niet fraai was om te zien (ze kon ook niet om hulp roepen omdat ze doofstom is), zie je tijdens de verkrachting wel de borstjes (beter gezegd erwten en het was opzicht wel geinig dat iemand van de bende met een rode stift een grote cirkel om de tepels tekend, zodat ze meer op borsten leken ) van Heather. En als ze haar voor de dood achterlaten, zie je haar nog even volledig bloot. Die Linnea Quigley is overigens een vrij bekende B-actrice en ze is o.a. te zien in de leuke Horror / Komedie film "The Return of the Living Dead (1985)", waarbij ze bloot staat te dansen op een grafsteen op een kerkhof. Het geld wat ze gekregen heeft voor haar rol in "Savage Streets" heeft ze o.a. uitgegeven aan een borstvergroting, want in "The Return of the Living Dead" heeft ze inmiddels al grotere borsten.

Wat opzicht ook leuk is in "Savage Streets", zijn de dialogen die vaak lachwekkend zijn, zoals o.a. de scène waarbij Brenda gaat wraak nemen op twee bendeleden met een kruisboog en een berenklem, te weten Red (Scott Mayer) die veel lacht en Fargo die rondloopt met een bandana op zijn hoofd, waarbij er dan o.a. gezegd wordt:

Fargo: Het spel is uit, kut. Deze keer ga je er echt aan. Eerst ga ik je neuken. Daarna snij ik je in kleine stukken.
Brenda: Dat klinkt spannend in mijn oren. Jammer voor jou dat je niet zo lenig bent.
Fargo: Hoezo dat !
Brenda: Als je dat wel was dan kon je je kont vaarwel zeggen.

Het woord "kut" (vooral als vervangend woord voor "vrouw") wordt best vaak genoemd (o.a. "Die eikel keek zowat mijn kutje uit mijn broek", "Je houd toch van worst, Brenda. Elke kut houd van worst", "Deze kut neemt ons in de maling", "Waar is nu dat kutje ?", "Vuile kut") en is ook van toepassing als Brenda gaat afrekenen met Red (die uiteindelijk valt in een berenklem), waarbij ze tegen hem zegt:

"Nu ben jij aan de beurt met mijn kutje."

Met één bendelid hoeft Brenda overigens niet af te rekenen, te weten Vince (Johnny Venocur), want die draait op een gegeven moment door, waardoor Jake met hem afrekent door hem omver te rijden. Met Jake wordt natuurlijk ook afgerekend en daarbij schiet Brenda hem o.a. met een kruisboog twee pijlen in zijn beide benen, waarna ze hem uiteindelijk in een verfwinkel in de fik steekt.

De cast is natuurlijk niet hoogstaand in deze film en buiten de bekende Linda Blair, zien we verder nog de tamelijk bekende acteur John Vernon als schooldirecteur Underwood, die niet bepaald op zijn mondje is gevallen. Zo zegt hij op een gegeven moment tegen Jake en zijn bende:

"Rot nu maar op met je homovriendjes, voordat ik ze aan de politie aflever."

Al met al heb ik me best goed vermaakt met deze Actie / Thriller film (beter gezegd een Wraak film), welke zich lekker wegkijkt (duurt precies 90 minuten) en dat ondanks een aantal onnodig gewelddadige scènes.