Class of 1984 (1982)

Canada
Actie / Thriller

geregisseerd door Mark L. Lester
met Perry King, Timothy Van Patten en Roddy McDowall

Norris, de nieuwe muziekleraar begrijpt niet waarom zijn collega Corrigan met een geladen revolver op zak loopt. Evenmin snapt hij waarom iedere leerling bij de ingang van de school langs een metaaldetector moet en waarom er zoveel bewakers in de school aanwezig zijn. Het duurt niet lang, of hij ontdekt dat er een dringende reden is voor deze maatregelen: de klas van 1984, een groepje punks, dat alles en iedereen terroriseert, in drugs handelt en geweld niet schuwt. Norris kan niet verkroppen dat iedereen zich door deze klas de les laat lezen en besluit de strijd met ze aan te binden.

Welke spelers zijn dit dan. Ken wel regiovrij DVD spelers maar geen regiovrije Blu-ray spelers.

avatar van Vidi well
Vermakelijke film met wisselende kwaliteiten.

De sfeer is prima in deze film, lekker duister en heerlijk jaren ‘80, waardoor het tijdmachine effect a la The Breakfast Club al snel intreedt. Een simpel, maar doeltreffend verhaal, waar ik als leraar me wel in kan vinden, ondanks het feit dat ik gelukkig nooit zulke maniakken voor me heb gehad. De dreiging die een groep leerlingen kan veroorzaken in een school is goed in beeld gebracht, zij het wat over de top.

De film oogt als een dystopische toekomst, vergelijkbaar met A Clockwork Orange. Sowieso wordt er regelmtig gehint naar die film: ontspoorde jeugd die in bendes volwassenen terroriseren, de maskers die ze dragen in de auto, en het binnensluipen en verkrachten... waar zagen we dat ook alweer eerder?

De grauwe sfeer en het rauwe, ietwat over de top geweld maken deze film heerlijke cult. Toch zijn er ook wat minpunten. De brave leerlingen zijn wel heel braaf en cheesy (die muziekklas.. kom op zeg), en drugsgebruik wordt weer volledig verkeerd weergegeven, met bizarre gevolgen. Daarnaast laten sommige acteerprestaties sterk te wensen over. Die karikaturale bende kon ik wel waarderen, maar de hopeloos overacterende biologieleraar met zijn hoploze uitdrukking trok ik maar slecht. Stegmann acteert vrij goed als irritante psychopaat, maar de scene met de piano kwam op mij als geforceerd over om zijn karakter diepgang te geven (ah, een maniakale intellectueel en liefhebber van klassiek, waar zagen we dat ook alweer eerder?)

Al met al een vermakelijk filmpje, met kleurrijke personages en een degelijk wraak-verhaal.

avatar van Lakte
Super goeie cultfilm! Na gister Manic (1980) gezien te hebben en nu deze krijg ik steeds meer zin om meer te gaan kijken!

De film gaf mij een beetje het zelfde gevoel als bij Death Wish.

De scene waarin mr. Corrigan les geeft met een pistool omdat zijn dieren vermoord zijn vond ik heel erg sterk!

Een film die laat zien dat sommige wetten en regeltjes lachertjes zijn.

avatar van Basto
Lakte schreef:

De film gaf mij een beetje het zelfde gevoel als bij Death Wish.

Een film die laat zien dat sommige wetten en regeltjes lachertjes zijn.

Death Wish 3, vigillante en Bad Boys (1983) kan ik je dan ook van harte aanbevelen.

avatar van Lakte
Basto schreef:

Death Wish 3 ken ik! Geweldige film met al die bendes! En natuurlijk de Magnum Automag van Bronson! Bedankt voor de tip! Bad Boys zal ik maar gaan kijken

avatar van Grindhouse62
In begin van de avond Night of the Bloody Apes uit 1969 gekeken en vervolgens deze fantastische film, die ik uiteraard al meerdere keren heb gezien. Hij blijft ijzersterk verveelt nooit. Voor mij persoonlijk al een cultfilm. Ga hem zeker in de toekomst weer kijken. En als afsluiter van de avond heb ik Guns of Diablo uit 1964 er nu al een tijdje opstaan. Heb weer een fijne filmavond gehad.