• 10.538 nieuwsartikelen

Met onder meer: Perry King, Timothy Van Patten en Roddy McDowall

Gesproken taal: Engels en Italiaans

Releasedatum: 11 november 1982

Plot Class of 1984

""We are the future! ...and nothing can stop us.""

Norris, de nieuwe muziekleraar begrijpt niet waarom zijn collega Corrigan met een geladen revolver op zak loopt. Evenmin snapt hij waarom iedere leerling bij de ingang van de school langs een metaaldetector moet en waarom er zoveel bewakers in de school aanwezig zijn. Het duurt niet lang, of hij ontdekt dat er een dringende reden is voor deze maatregelen: de klas van 1984, een groepje punks, dat alles en iedereen terroriseert, in drugs handelt en geweld niet schuwt. Norris kan niet verkroppen dat iedereen zich door deze klas de les laat lezen en besluit de strijd met ze aan te binden.

Alle Media

bart007bond

Welke spelers zijn dit dan. Ken wel regiovrij DVD spelers maar geen regiovrije Blu-ray spelers.

avatar van Vidi well

Vidi well

Vermakelijke film met wisselende kwaliteiten.

De sfeer is prima in deze film, lekker duister en heerlijk jaren ‘80, waardoor het tijdmachine effect a la The Breakfast Club al snel intreedt. Een simpel, maar doeltreffend verhaal, waar ik als leraar me wel in kan vinden, ondanks het feit dat ik gelukkig nooit zulke maniakken voor me heb gehad. De dreiging die een groep leerlingen kan veroorzaken in een school is goed in beeld gebracht, zij het wat over de top.

De film oogt als een dystopische toekomst, vergelijkbaar met A Clockwork Orange. Sowieso wordt er regelmtig gehint naar die film: ontspoorde jeugd die in bendes volwassenen terroriseren, de maskers die ze dragen in de auto, en het binnensluipen en verkrachten... waar zagen we dat ook alweer eerder?

De grauwe sfeer en het rauwe, ietwat over de top geweld maken deze film heerlijke cult. Toch zijn er ook wat minpunten. De brave leerlingen zijn wel heel braaf en cheesy (die muziekklas.. kom op zeg), en drugsgebruik wordt weer volledig verkeerd weergegeven, met bizarre gevolgen. Daarnaast laten sommige acteerprestaties sterk te wensen over. Die karikaturale bende kon ik wel waarderen, maar de hopeloos overacterende biologieleraar met zijn hoploze uitdrukking trok ik maar slecht. Stegmann acteert vrij goed als irritante psychopaat, maar de scene met de piano kwam op mij als geforceerd over om zijn karakter diepgang te geven (ah, een maniakale intellectueel en liefhebber van klassiek, waar zagen we dat ook alweer eerder?)

Al met al een vermakelijk filmpje, met kleurrijke personages en een degelijk wraak-verhaal.

avatar van Lakte

Lakte

Super goeie cultfilm! Na gister Manic (1980) gezien te hebben en nu deze krijg ik steeds meer zin om meer te gaan kijken!

De film gaf mij een beetje het zelfde gevoel als bij Death Wish.

De scene waarin mr. Corrigan les geeft met een pistool omdat zijn dieren vermoord zijn vond ik heel erg sterk!

Lakte schreef:

De film gaf mij een beetje het zelfde gevoel als bij Death Wish.

Een film die laat zien dat sommige wetten en regeltjes lachertjes zijn.

Death Wish 3, vigillante en Bad Boys (1983) kan ik je dan ook van harte aanbevelen.

avatar van Lakte

Lakte

Basto schreef:

Death Wish 3 ken ik! Geweldige film met al die bendes! En natuurlijk de Magnum Automag van Bronson! Bedankt voor de tip! Bad Boys zal ik maar gaan kijken ?

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2062 berichten

In begin van de avond Night of the Bloody Apes uit 1969 gekeken en vervolgens deze fantastische film, die ik uiteraard al meerdere keren heb gezien. Hij blijft ijzersterk verveelt nooit. Voor mij persoonlijk al een cultfilm. Ga hem zeker in de toekomst weer kijken. En als afsluiter van de avond heb ik Guns of Diablo uit 1964 er nu al een tijdje opstaan. Heb weer een fijne filmavond gehad.

bart007bond

Net foto's gezien van Lisa langlois.

Amai, die ziet er super uit op haar 60e.

Super sterke cult film.

Hoop op een versie met diverse deleted scènes.

Veel betere poster dan de vorige

Filmkriebel schreef:

Veel betere poster dan de vorige

Totaal niet mee eens. Vond vorige poster veel beter. Nu staat er een bijrol op de poster.

Filmkriebel

So what? Die andere lijkt meer op een reclamehoes voor een punkband. Deze vind ik dan weer beter de inhoud weergeven.

Filmkriebel schreef:

Toch was het die andere poster waarmee de film indertijd geadverteerd werd. En de film gaat ook over punks.

Basto schreef:

Toch was het die andere poster waarmee de film indertijd geadverteerd werd.

Kan zijn maar daarom vind ik hem dus niet beter. En daarmee Basta Basto

bart007bond

1 van de weinige films die ik graag in rerelease zou willen zien.

Was te jong toen voor deze film.

Deze op dvd en blu-ray, maar voor 1 x zou ik van mijn standpunt af willen wijken van het terugbrengen van oude films in bios.

Geweldige cult film.

Basto

Ik heb m nog wel in de bios gezien. Maar zou m ook zeker weer eens in de bios willen zien. Fantastische film’

bart007bond

Gisteren een mooie tattoo laten zetten van deze topfilm.

Gisteravond voor de 20e x gezien ongeveer.

Blijft een absolute topfilm.

avatar van de grunt

de grunt

bart007bond schreef:

Gisteren een mooie tattoo laten zetten van deze topfilm.

Foto!

bart007bond

Als ik weet hoe ik foto kan toevoegen zal ik dat graag doen.

avatar van Corcicus

Corcicus

The only rights we have, are the ones we are willing to fight for.

Deze filmquote vat het allemaal samen. Norris neemt het schorremorrie hard te grazen op een ruige school. Daarbij moet hij het ook opnemen tegen de flauwe zeden van de tijd, een overheid die de gangsters de hand boven het hoofd houdt en een schooldirectie die geen idee heeft van welk hout pijlen te maken. Daardoor wordt hem alles ontnomen wat hij heeft. Kortom, een verhaal waarin de working class hero zich kan herkennen. Wraakroepend en frustrerend hoe het tuig de overhand krijgt en eigenlijk komen ze er nog veel te goed mee weg. De minste van de drie Lesterfilms die ik al had gezien, nl. Commando en Showdown in Little Tokyo, maar die waren dan ook onevenaarbaar goed.

Zelf hoop ik als leerkracht gespaard te zullen blijven van zulke taferelen.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Na jaren weer eens terug gezien, nu in een geremasterde versie op Blu Ray. De film heeft in de jaren '80 een grote indruk op me achter gelaten en bij het herzien van de film bleef dat eigenlijk gehandhaafd. Het is een sterke thriller / actie film met hier en daar een slecht acterende actrice (de vrouw van de leraar, mijn hemel), maar dat mag de pret allemaal niet drukken. Klein foutje in de remaster, maar als je met je ogen knippert zie je het niet. Tot mijn verbazing zag ik hier ook Michael J. Fox in spelen, dat was ik echt helemaal vergeten. Grappig: hij staat hier nog onder Michael Fox. Waar de J. vandaan komt.... Niemand die het weet. Nou ja, iemand zal het wel weten, maar het interesseert me niet.

Vier sterren. Nog steeds.

avatar van Phantasm

Phantasm

Vermakelijke en fantastische film die lekker wegkijkt.

avatar van FlorisV

FlorisV

Lakte schreef:

Een film die laat zien dat sommige wetten en regeltjes lachertjes zijn.

Nee, nee, nee! We moeten met elkaar de DIALOOG aangaan! We hebben een rechtsstaat. En regels. Niemand staat boven de wet. En geweld lost niets op!

Maar toch verrekte praktisch, zo'n cirkelzaag! Het toont maar weer hoe belangrijk die lessen handarbeid zijn.

avatar van Petina

Petina

Vandaag maar weer eens gezien na bijna 40 jaar.

Op de bank, bakkie chips en een potje bier en weer genoten van de film.

Blijft toch wel leuk.

bart007bond

Wat ik van de originele poster niet snap is dat er maar 4 bendeleden op staan. Het zijn er 5 !

bart007bond

Vandaag een originele poster (met de 4 punks) kunnen bemachtigen.

1 van de beste cult films

bart007bond schreef:

Vandaag een originele poster (met de 4 punks) kunnen bemachtigen.

1 van de beste cult films

Die heb ik ook

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Misschien ben ik tegenwoordig te verwend, en normaal gesproken lust ik dit soort filmpjes wel, het is geen verkeerde film en krijgt ook wel voldoende, maar dat is het dan ook wel. Snap de extreem hoge beoordelingen niet zo goed eigenlijk. Als je deze op acteerwerk gaat beoordelen blijft er weinig van over. Wel vermakelijk dus maar eigenlijk nergens echt bijzonder en acteerwerk is gewoon heel belabberd. Deed me ook wat denken aan The Warriors.