Dirty Dancing (1987)

2074 stemmen

Romantiek / Muziek

geregisseerd door Emile Ardolino
met Jennifer Grey, Patrick Swayze en Jerry Orbach

Zomer 1963. De 17-jarige naïeve Frances 'Baby' Houseman brengt met haar ouders en haar oudere zus Marjorie de vakantie door op het resort van het hotel Catshill. Baby ontmoet daar de verveelde dansleraar van het hotel Johnny Castle. Johnny brengt Baby 'dirty dancing' bij, ze wordt zijn pupil en ze zet haar eerste schreden in de liefde.

avatar van meri1a6
Ik had 'm eigelijk beter verwacht...
Ik verwachte heel veel van deze film, ik vond dat Grey niet goed presteerde..
Maar Patrick zag er wel prachtig uit

avatar van qwertzu
Vond het toendertijd een gewelcdige film, vandaar de 3,5 * als ik nu naar deze film kijk vind ik hem wel iets minder, maar het jeugdsentiment gaf met de beoordeling toch de doorslag!

avatar van Vinokourov
Boh, wat een lamme ridicule film is dit! Dat gezemel is niet om aan te zien. Het is dat ik de liedjes stiekem nog wel geinig vond en ook her en der heb kunnen lachen. En vooruit, het is best vakkundig gemaakt. Maar anders was het eindoordeel lager uitgevallen.

avatar van anne65998
vond hem wel leuk maar had er wel iets meer van verwacht
greace vond ik stukken beter

Ik vond het wel een leuke film, maar had er toch wel meer van verwacht aangezien iedereen uit die tijd deze film zo ophemelt. Oké, het is een dansfilm en ik twijfel er niet aan dat de stijlen die er in gedanst worden heel wat teweeg hebben gebracht en hij doet zijn erkenning als 'dansfilm van de eeuw' alleen maar eer aan, maar verder vond ik hem niet echt goed.
Het verhaal verveelde op den duur, het einde alias 'the final dance' was dan weer wel wat ik ervan verwacht had en toch iets dat kijken verlichtte, Jennifer Grey speelde een vrij goede rol in deze film, maar Swayze was beter. Dit is toch één van wijlen Patrick's beste films, vind ik zelf.

avatar van mnrk
I've had the time of my life.....

Blijft nog steeds een prima film met geweldige muziek erin....en natuurlijk is deze film ook een beetje jeugdsentiment.

Het acteerwerk is ook in orde met natuurlijk Patrick Swayze in een van zijn betere rollen ...

Benieuwd wat ze gaan doen met remake van deze toch wel "dans klassieker"...

Had het slechter verwacht.

Misschien ligt het aan mij, maar heb mij de hele film af lopen vragen of dit soort "vakantieoorden" echt bestaan, en zo ja, wie het in z'n hoofd haalt naar zo'n plaats op vakantie te gaan. Een soort van Benidorm voor Joden?

Verder vond ik de film nogal sterk schipperen tussen de 60s en 80s. Ofwel heb ik iets gemist, maar volgens mij speelt het zich allemaal toch af in de jaren 60, dat gevoel kreeg ik echter niet bepaald.

Acteerwerk is matigjes en ook de dansstukken vond ik niet echt spectaculair, het positieve van deze film is het extreem luchtige sfeertje dat er hangt. Af en toe probeert het allemaal iets te dramatisch te zijn, heeft een film als deze ook echt niet nodig, maar zelfs zaken als abortus en de sociale klassenoorlog kunnen er niet voor zorgen dat het allemaal aardig feel-good is.

Daarvoor dan ook mijn score, de rest kon me duidelijk minder bekoren.

SlasherMovieMan
Kan Dirty Dancing toch lekker zijn als het volgens de titel zo vies is?

Patrick Swayze en Jennifer Grey maken van deze film gewoon een topper. Ik vind het persoonlijk een classic in de dans/film industrie. Top acteerprestaties en mooie dans scenes. Top! Te spijtig gewoon dat Patrick Swayze overleden is!

avatar van Lord Flashheart
Onderhond schreef:
*Klik* The Catskills werden ook wel 'The Jewish Alps' genoemd. Overigens staan veel resorts tegenwoordig leeg en kun je op internet prachtige fotoreportages vinden van deze vergane glorie.

avatar van Mrs.Congeniality
In vergelijking met de films die tegenwoordig gemaakt worden, zal het verhaal en het camerawerk misschien niet voldoen. Maar voor de jaren 80 is dit echt een hele goede film.
Het acteerwerk van Grey en Swayze is zeer overtuigend en het verhaal is meeslepend.

avatar van Angelo2
Geweldige dance klassieker. Wel erg lastig om hem nu nog goed te beoordelen. Er zit zoveel jeugdsentiment in! Zo vaak in me jonge jaren gezien, stiekem op een verjaardagsfeestje van een vriendje toen ik 11 was. Mocht hem niet zien van me moeder. Te"dirty" Dan is hij naturlijk extra leuk. Blijft verder een heerlijke film om te zien met lekkere muziek en leuk acteerwerk. Gewoon een dikke 8

Dick2008
Hoewel dit toch een heel bekende film is en al heel vaak op tv is geweest heb ik hem nog nooit eerder gezien. Ik ben niet zo'n liefhebber van dansfilms en de titel is nou ook niet bepaald uitnodigend, al valt dat achteraf toch wel mee.

Na het herzien van Staying Alive die me toch nog aardig is bevallen, heb ik me dan ook maar aan deze film gewaagd en ik moet zeggen ik heb goed gegokt, want het is best een leuke film om te zien.

Wel een eenvoudige film zonder al te veel diepgang, beetje sprookjes-achtig ook wel, maar geeft niet, ik hou wel van sprookjes. Mijn gedachten dwaalden toch ook wel een beetje af. Aan de ene kant naar mijn vakantieherinneringen maar ook naar mijn eerste danslessen die ook niet zo soepel verliepen .... afijn alle begin is moeilijk. Aan de andere kant moest ik toch ook wel weer denken aan films als Saturday Night Fever, Grease en series als Happy Days en Hi-di-hi ...

O.a. Cynthia Rhodes en Patrick Swayze doen het wel leuk in deze film. Nooit geweten dat Swayze ook nog zo goed kon dansen, maar ik ken hem ook meer van The North and South-serie. De film wordt vooral grappig door Jennifer Grey. Weinig nieuws verder in deze film maar het wordt wel leuk gecombineerd allemaal en dat is dan ook het sterkste van de hele film. Slim natuurlijk om zo'n evergreen als Do you love me van The Contours erin te stoppen, al zit de soundtrack nogal afwisselend in elkaar met veel bekende nummers zowel oude als ook eigentijdse nummers. Dat de film in 1963 afspeelt helpt ook,waardoor de film inhoudelijk ook al afwisselend in elkaar zit, met traditionele en moderne opvattingen over het leven en het dansen, met grappige beelden van zo'n vakantiepark en mooie locaties erbij. Van alles wat dan ook in deze film, maar ik vind het allemaal wel wat hebben. 4.0

Het houdt allemaal niet over. Het slappe plot, het matige acteerwerk van Grey en toch ook het feit dat Swazye en Grey de songs niet zelf voor hun rekening nemen is een enorme smet. Ik had er meer van verwacht.

GuyB
Onderhond schreef:

Moet die mening delen. Lijkt me maar vreemd om via deze manier op vakantie te gaan.

Voor de rest viel de film zeker mee, vooral de dansscènes leken mij - voor zover ik er iets vanaf weet - zeer goed gechoreografeerd en brengen een vibe met zich mee. Patrick Swayze's charisma spat van het scherm.

Drie sterren kunnen er vanaf, mede dankzij de prachtige eindscène.

avatar van Gruffalo
Augh! Stelletje slijmballen!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dirty Dancing is wel een dure manier om het nummer I've had the time of my life te promoten. Je bent wel even mee met het dansen en het nummer, maar dat zou toch het minsten moeten zijn in een dansfilm. Verder is dit een flauw romantisch verhaaltje dat nergens bijzonder wordt. Het meest memorabele zijn dan ook enkele dansscènes, al had dit evengoed in een videoclip verteld kunnen worden. Ik hou wel van musicals, maar dit is gewoon een slechte muziekfilm zonder charme.

The Expendables voor vrouwen.

Dick2008
Film Pegasus schreef:

Dat weet ik niet hoor. Het was een lowbudget-film wat een enorme kaskraker werd. Ik heb deze jaren laten liggen want ik moest hem niet, tot ik hem nog niet zo lang geleden via ruil in bezit kreeg. Hij bevalt me wel.

Ik dacht al, waar zitten de vrouwen op de site, die zitten dus hier. . Leuk vrouwenfilmpje ook voor mannen dan.

avatar van StevenMighty
Dirty Dancing nog eens terug gezien n.a.v. het verschijnen in onze bioscopen nu 25 jaar geleden.

Een film waar toen veel om te doen was, iedereen wilde hem zien.
Wij wilden hem op video kijken en de 3 locale videotheken die vol hingen met Dirty Dancing posters hadden een wand met vele banden... die steeds compleet verhuurd waren, en zo werd hij ook nog eens moeilijk om te bemachtigen.

Ik kan net als toen nog steeds van de film genieten.
Het tijdloze verhaal, de overbekende soundtrack en de multigetalenteerde Patrick Swayze: acteren, dansen en zingen.. hij kon het allemaal.

Een echte klassieker die vol zit van de memorabele scenes die iedereen wel kent, mede door de clip van de enorme hit 'The time of my life'.

Net geen 5 sterren omdat het verhaal ietsje simpel en voorspelbaar is, maar dat maakt niet uit want we willen vooral 'Dirty' zien 'Dance'en

4,5 sterren

Deze film vroeger eindeloos gezien, omdat mijn moeder een zogenaamd oogje had op Patrick. (Ik keek duidelijk met andere ogen, want ik kan me er niet in vinden )
De film is wel leuk en romantisch en alleen al vanwege de bekende lift moet je hem een keer gezien hebben.

avatar van baspls
Meh...

pfffffffff, niet door te komen. Zo saaiiiiiiiiiiiii

avatar van Al DeNiro
De scenes met ''Hungry Eyes''' en ''Time of My Life'' blijven leuk

avatar van mikey
Al DeNiro schreef:
De scenes met ''Hungry Eyes''' en ''Time of My Life'' blijven leuk

Hoe kan je het doen? J80 muziek, aerobic dansjes, Rocky achtige trainingen, pakjes etc in een 60's setting. Maar goed, het werkt op een rare manier en de hoofdpersonen zijn aanstekelijk.

avatar van missl
Veel dansen en daardoor is er denk ik weinig tijd gestoken in de verhaallijn. Slechte dialogen en over het algeheel gewoon niet goed. Waarom dit zo'n klassieker is begrijp ik niet helemaal, wellicht door die knapperd Swayze.

avatar van Captain Pervert
Vandaag de dag zijn matjes uit de mode, en iedere knapperd uit de 80's heeft een matje. Daarom vallen dit soort film bij herziening niet mee.

avatar van Parisa
Wij vrouwen zijn af en toe goed in het zelf ontwikkelen van relatieproblemen, nietwaar? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Welnee, pik er gewoon het meest problematische geval uit en huilen maar. Deze klassieker en genoeg andere films en boeken staan er vol mee. Als de vonk met de (lelijke) buurman meteen oversloeg en er binnen een uur getrouwd wordt is er namelijk ook niets aan.

Baby is wel erg naïef hier. Maar vooruit, in ‘63 waren de tijden anders en eigenlijk klopt het beeld wel. Ze werkte me nogal op mijn zenuwen. Ik snap er ook niets van waarom Johnny en die danseres zo snel om zijn van enigszins minachting naar diepe vriendschap en dus liefde. Heel raar om die danseres bij Baby in de armen te zien vallen. Het zullen de hormonen zijn ofzo?
Qua dansen zit het bij het animatiestel wel goed. En ook leuk om Baby zo onwennig te zien beginnen. The time of my life blijft wel ok om te zien. Verder op dansgebied weinig hoogstaands.

Het soapniveau blijft door iedereen gehanteerd voor het acteren. Gaat er dus mee door.

Voor deze klassieker een

avatar van DDT
DDT
Prachtige soundtrack ook

avatar van rcuppen79
Onweerstaanbare dansfilm die door de jaren heen miljoenen fans heeft vergaard.

Het verhaal heeft bitterweinig om het lijf en voor een film die begint met de titel 'Dirty' is ze ontzettend braaf. Toch leef je als kijker mee met de soap van Baby en Johnny. Veel hiervan is te danken aan de natuurlijke chemie tussen Patrick Swayze en Jennifer Grey.

De dansscènes in de film mogen er zijn en werden gechoreografeerd door de gerenommeerde choreograaf Kenny Ortega, die later veel samenwerkte met Michael Jackson. Bij elke dansfilm hoort natuurlijk een goede soundtrack, en dat is bij Dirty Dancing zeker het geval. Het nummer (I’ve had) The time of my life van Bill Medley & Jennifer Warner werd een wereldwijde nummer-1 hit en tevens bekroond met een Oscar. Van de soundtrack zijn wereldwijd meer dan 40 miljoen exemplaren verkocht, waardoor het na die van The Bodyguard de meest succesvolle soundtrack ooit is.