Genre: Thriller / Mystery
Speelduur: 102 minuten
Oorsprong:
Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: François Ozon
Met onder meer: Charlotte Rampling, Ludivine Sagnier en Charles Dance
IMDb beoordeling: 6,7 (48.249)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 18 september 2003
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Swimming Pool
"On the surface, all is calm."
Sarah Morton is een bekende Britse schrijfster van detectiveverhalen. Moe van Londen en inspiratie zoekend voor haar nieuwe roman accepteert zij een aanbod van haar uitgever John Bosload om in zijn huis te verblijven in het Zuiden van Frankrijk. Het is het buitenseizoen, en Sarah ziet in dat het schone lokale landschap en het trage leven precies is wat ze nodig heeft, tot op een late avond John's Franse, onbezonnen dochter Julie plotseling arriveert. Sarah's Engelse gereserveerde gedrag wordt uitgedaagd door Julies zeer vrije, sexueel uitdagende levensstijl. Hun interacties zorgen voor toenemende ongemakkelijke dynamieken en beginnen Sarahs creatieve schrijfproces te beïnvloeden, als Sarah zichzelf aangetrokken ziet tot een mysterie dat Julie met zich meedraagt.
Externe links
Acteurs en actrices
Sarah Morton
Julie
John Bosload
Marcel
Franck
Marcel's Daughter
First Man
Second Man
Waitress at Cafe
Old Man
Video's en trailers
Reviews & comments
Baboesjka
-
- 891 berichten
- 1613 stemmen
Wat mij betreft een sterke, goede film. Een spannend verhaal/mysterie. Erg goed gespeeld. Het keek vlot en prettig weg en het hield mij in zijn greep. Dit soort films wil ik vaker zien. Een 8. 4*
FlorisV
-
- 1690 berichten
- 701 stemmen
Zeker geen thriller en slechts een vleugje mysterie, maar een interessant tussendoortje met een kalm tempo. Helaas met een nogal kale uitvoering (spaarzame muziek, weinig dynamische opbouw), die ik niet vind passen bij het "sensuele" waarmee de film geadverteerd wordt. Ja, er zit een stuk meer bloot in dan je bij Angelsaksische producties zult tegenkomen, ook van Rampling, maar het is niets bijzonders voor een Franse film en anders dan wat de DVD hoes vertelt heeft het verhaal niets te maken met lesbische verleiding.
Verder wordt er een vondst toegepast, een dubbele laag, die zowel slim is als gemakzuchtig plotgaten toestaat zonder dat het verhaal er onder leidt aangezien het allemaal fantasie blijkt van de schrijfster. Hier wordt het einde, wat ik niet begreep, uitgelegd:
Suzy McKee Charnas: The Swimming Pool - suzymckeecharnas.com
AnyaH
-
- 357 berichten
- 299 stemmen
Licht erotische, psychologische thriller over een Engelse schrijfster van misdaadromans. De stijve Britse hark Sarah vormt een groot contrast met de promiscue Franse Julie. Het vrijpostige gedrag van Julie geeft Sarah weer inspiratie om verder te schrijven aan haar boek. Cinematografie rond de Franse villa met het zwembad is hierbij goed gekozen. De raamvertelling is subliem bedacht, film en boek worden in wezen één, waarbij de slimme Sarah haar weerbarstige opdrachtgever aan het eind toch maar in zijn hemd zet!
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Interessante psychologische thriller van Ozon die toch een bepaalde status heeft verworven. Sommigen denken niet onterecht aan Deray’s La Piscine (1969). Niet geheel onlogisch met die zomerse broeierige sfeer. Ik durf ook de link te leggen met die andere film van Ozon, Dans la Maison (2012) waarbij naast de literaire verwijzingen ook fictie en realiteit door elkaar lopen.
Charlotte Rampling is nooit mijn ding geweest. Dat bewees ze ook hier alweer door een erg irritant personage neer te zetten, maar ook los van haar personages ligt ze me gewoon niet. Het gekibbel met de mooie vrijgevochten Ludivine Sagnier is fijn en vermakelijk. De moord bracht een andere wending, maar ik bleef met diverse vragen zitten. De moord was bizar en zonder motief, net als de hulp van Sarah Morton. De heuse plottwist daarentegen verklaart veel en was verrassend. Ook Basic Instinct (1992) passeerde in mijn gedachten, al was de insteek wel omgekeerd. Fijn om fictie en realiteit door elkaar te zien. Mooi!
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Slecht.
Nogal brakke film die tot mijn verbazing goede reviews krijgt. Ik heb eigenlijk bizar weinig goede punten kunnen ontdekken tijdens het kijken naar Swimming Pool. Voordat ik hem keek had ik er ook nog nooit van gehoord, en over 3 jaar denk ik dat ik weer bij dat punt sta. Swimming Pool is een film die er het ene oor in en het andere oor uitging.
Visueel vond ik dit alvast zeer ondermaats. Ozon kiest eigenlijk steeds de verkeerde toon uit. Ik neem aan dat de film zich tijdens een zomerse periode afspeelt, maar Ozon laat het vervolgens steeds lijken op een regenbui. Het voelt altijd regenachtig aan en nergens warm of relaxend, waardoor het als resultaat al snel een beetje gehaast aanvoelt. Een andere toon kent het niet echt, want Ozon regisseert niet echt met veel gevoel, tenminste, dat lijkt zo.
Verder zitten de personages tegen het ridicule aan en zette ik grote vraagtekens bij diens motieven. Zeker de moeder verricht enkele bedenkelijke handelingen, zoals het ongemakkelijk lang turen naar de "bezige" dochter. Zal vast ook wel een betekenis hebben, maar op mij kwam het vooral belachelijk en ongemakkelijk over. Kon me er ook erg weinig iets bij voorstellen.
Acteerwerk is te doen, maar ook niks om over naar huis te schrijven. De dialogen worden wel overtuigend uitgesproken, maar het voornaamste probleem dat ik heb met deze film is dat de acteurs en actrices incapabel zijn om echt een leuk personage te spelen, maar daarvoor kan je ook wat vingertjes naar Ozon wijzen, die er op zijn beurt niet in slaagt om ze leuk uit te schrijven.
Conversaties tussen de personages klinken te abstract en abnormaal om geloofwaardig te zijn. Ik vind de relatie tussen moeder en dochter gewoon nooit losbreken, en nergens voel ik dat er maar een beetje voortgang inzit. Vast ergens wel, maar dit had toch echt een stuk sterker uitgewerkt mogen worden. Spanning is verder ook flauwtjes, en veel mysterie heb ik niet kunnen ontdekken.
Al snel vervalt de film vanwege dergelijke redenen in een nogal bizarre 102 minuten waar ik maar weinig voordelen in zag. Misschien dat de locatie nog aardig gekozen is, maar dan haalt Ozon er wel erg weinig uit. Het voornaamste voordeel is wel dat het, toegegeven, nog aardig wegkijkt. Echt serieus vermoeiend is deze film nergens, maar goed evenmin. Het mist toch echt een rakend sfeertje, cruciaal in een film zoals Swimming Pool. Dat kan er echter ook aan liggen dat ik Call Me by Your Name niet gek ver voor SP zag, wat de verwachtingen hiervoor wat hoger laat liggen.
Rickyman
-
- 1281 berichten
- 2516 stemmen
Shadowed, het zijn geen moeder en dochter van elkaar, wordt vaak duidelijk in de film aangegeven..
Ik vond het best een aardig vermakelijke en mysterieuze thriller. Traag en sfeervol, past precies bij het relaxte zuid Franse sfeertje, het deed me ook aan Franse thrillertjes uit de 70/80'er jaren denken..
Vanaf dat Sagnier in beeld verschijnt komt het wat los en is het ook niet verkeerd om daar anderhalf uur naar uit te kijken, maar toch viel het me uiteindelijk toch ietsje tegen, oa de moord en het laten verdwijnen ervan was een beetje uit de lucht gegrepen en te makkelijk afgedaan.
Shadowed
-
- 8385 berichten
- 5269 stemmen
Shadowed, het zijn geen moeder en dochter van elkaar, wordt vaak duidelijk in de film aangegeven..
I see. Dan is het echt het ene oor in het andere oor uit gegaan
Overigens verandert er dan alsnog weinig aan mijn kritiek. Ik blijf het ongemakkelijk, en beperkt uitgewerkt vinden.
Rickyman
-
- 1281 berichten
- 2516 stemmen
Geef niet, ik begrijp je kritieken goed hoor. Deze film is verder weinig spectaculair, er gebeurd weinig en heel rustig. Het moet je gewoon liggen..
Het heeft mij wel wakker gehouden in ieder geval..
Ebenezer Scrooge
-
- 1997 berichten
- 3019 stemmen
Heerlijke film. Het decor wordt gevormd door een groot huis ergens in het zuiden van Frankrijk, inclusief zwembad. Het is een eenvoudig maar zeer fraai met warme kleuren ingericht huis. Bij interieurs denk ik altijd maar zo: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Fijn rustig camerawerk met een aangenaam sereen spelende Rampling. Het verhaal is dan misschien niet zo diepzinnig, maar wel goed genoeg om voor een vleugje mysterie te zorgen. Hou wel van films waarin een wat strengige vrouw op leeftijd in de ban raakt van een jonge frivole deerne en andersom.
Ludivine Sagnier ziet er beeldschoon en sexy uit. Je zou er bijna hetero van worden.
bjerik76
-
- 2206 berichten
- 1628 stemmen
wat een zwoel gepruttel was dit.
Camerawerk is mooi, maar het verhaal had ik veel spannender verwacht.
De dialogen zijn te lang en eentonig om aandachtig te blijven kijken.
Zelfs voor een toneelstuk had ik dit laten gaan.
jammer.
david bohm
-
- 2929 berichten
- 3204 stemmen
Deze van de heer Ozon had ik nog niet gezien maar nu zowaar te bekijken op Netflix. Aangename film die hier en daar een lust voor het oog is. Ook fijn hoe het leven in een gezapig Frans dorp in enkele scènes wordt neergezet.
Hier weer een spel met wat echt is en wat niet van de regisseur. Ik mag er graag naar kijken.
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
Regisseur Francis Ozon was in zijn begin periode (97-2004) vaak op zoek naar de grens tussen fictie en fantasie. Dus ja, op het einde beseffen we dat we hebben gekeken naar een fantasie van de schrijfster, naar haar boek, naar haar verhaal. De tegenstelling tussen Britse stijfheid (realiteit) en Franse sexuele ongeremdheid (fantasie). Rampling versus Sagnier. Het is een mooi duel. Maar dat inzicht komt pas later. De film begint als een (traag) Murder mysterie. De score, de verwijzingen (Miss Marple) en het verhaal (een moord). Een eerste laag. Maar ook de soberheid die langzaam het onderspit moet delven, is een thema. Rampling komt aan in het huis en sluit zich af van geneugten. Geen alcohol (ze bestelt thee op het terras), ze eet yoghurt met groenten, enz. Langzaam begint ze te slabakken. Lunch met een dessert (haar gretigheid), begint te drinken, te flirten tot het kwaad (afgunst, nijd) haar volledig heeft ingepalmd. Maar verscholen tussen die twee verhaallijnen zit het mysterie van de verbeelding. We beginnen langzaam de inhoud van haar boek (die ze aan het schrijven is) doorheen de realiteit te zien. Ozon strooit als een gevolleerde Cluedo specialist met hints. De verschillende camera standpunten van de reflectie in de spiegel (het spiegelbeeld als het ware van de personages), het zinnetje : waarom heb je hem vermoord ? Voor het boek. Het slachtoffer dat plots verdwijnt. De moord die niet meer kan achterhaalt worden. Allemaal verwijzingen . Ozon wil meer dan een verhaaltje vertellen. Mooi maar niet echt een meerwaarde. Het verhaaltje is leuk, amusant maar niet echt boeiend. De acteurs zijn goed maar niet echt interessante personages. De Zuid Franse sfeer is typerend in beeld gebracht maar niet echt verrassend. Bij Ozon in het algemeen en met deze film in het bijzonder geldt dus : goede film maar niet echt een grootse of bijzondere film.
Alathir
-
- 2067 berichten
- 1589 stemmen
Regisseur Francis Ozon was in zijn begin periode (97-2004) vaak op zoek naar de grens tussen fictie en fantasie. Dus ja, op het einde beseffen we dat we hebben gekeken naar een fantasie van de schrijfster, naar haar boek, naar haar verhaal. De tegenstelling tussen Britse stijfheid (realiteit) en Franse sexuele ongeremdheid (fantasie). Rampling versus Sagnier. Het is een mooi duel. Maar dat inzicht komt pas later. De film begint als een (traag) Murder mysterie. De score, de verwijzingen (Miss Marple) en het verhaal (een moord). Een eerste laag. Maar ook de soberheid die langzaam het onderspit moet delven, is een thema. Rampling komt aan in het huis en sluit zich af van geneugten. Geen alcohol (ze bestelt thee op het terras), ze eet yoghurt met groenten, enz. Langzaam begint ze te slabakken. Lunch met een dessert (haar gretigheid), begint te drinken, te flirten tot het kwaad (afgunst, nijd) haar volledig heeft ingepalmd. Maar verscholen tussen die twee verhaallijnen zit het mysterie van de verbeelding. We beginnen langzaam de inhoud van haar boek (die ze aan het schrijven is) doorheen de realiteit te zien. Ozon strooit als een gevolleerde Cluedo specialist met hints. De verschillende camera standpunten van de reflectie in de spiegel (het spiegelbeeld als het ware van de personages), het zinnetje : waarom heb je hem vermoord ? Voor het boek. Het slachtoffer dat plots verdwijnt. De moord die niet meer kan achterhaalt worden. Allemaal verwijzingen . Ozon wil meer dan een verhaaltje vertellen. Mooi maar niet echt een meerwaarde. Het verhaaltje is leuk, amusant maar niet echt boeiend. De acteurs zijn goed maar niet echt interessante personages. De Zuid Franse sfeer is typerend in beeld gebracht maar niet echt verrassend. Bij Ozon in het algemeen en met deze film in het bijzonder geldt dus : goede film maar niet echt een grootse of bijzondere film.
Mooi geschreven. Hier sluit ik me bij aan. In feite was het pas bij de eindscène duidelijk voor mij dat er een behoorlijke gelaagdheid in de film zit. Ergens wel goed want anders was dit toch een minder filmpje geweest. Nu langs de andere kant is Ozon hier wat interessant aan het doen waar het misschien niet nodig is. Ik vind het best subliem gevonden nu ik er zo over nadenk. Anders was dit een 2.5-3* geweest nu vind ik dat Swimming Pool een 4* verdient. Ozon maakt altijd wel iets uniek. Dat kan ik wel appreciëren.
blurp194
-
- 4473 berichten
- 3563 stemmen
Eigenlijk helemaal niet goed.
Swimming Pool komt uit de periode dat Ozon me nog niet direct al irriteerde met zijn vaak toch erg pretentieuze films - die bij nader inzien eigenlijk altijd door de mand vallen. En ook bij deze is dat zo, want de plottwist aan het einde, de verklaring van het geheel is echt veel te gemakzuchtig, te flauw, en gooit je met een onplezierige nasmaak buiten. Dat het na wat afstand te nemen toch nog een redelijke film oplevert komt volledig door het goede spel van Rampling en Sagnier en de fijn zomerse beelden van het mooie huis terwijl het hier buiten regent - en door het even zonnig aandoende mooie lijf van Sagnier. Maar het beloofde mysterie heeft evenveel diepgang als een folder van een reisbureau. Mooie plaatjes.
Capablanca
-
- 1028 berichten
- 1450 stemmen
Redelijk intrigerende film, waarbij de vraag wat nou feit en wat fictie was, volgens mij niet zo interessant is. Het mysterieuze is voldoende.
charmie
-
- 245 berichten
- 0 stemmen
Charlotte Rampling heeft geen gezicht maar een gelaat. Een raadselachtig, intrigerend en bloedmooi gelaat. Dat vond ik al in 'The Night Porter' en dat vind ik hier nog steeds.
Het laatste nieuws
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
Bekijk ook
Los Amantes del Círculo Polar
Drama / Romantiek, 1998
199 reacties
Abre los Ojos
Thriller / Mystery, 1997
232 reacties
Stand by Me
Drama / Roadmovie, 1986
397 reacties
Un Long Dimanche de Fiançailles
Drama / Oorlog, 2004
399 reacties
Frantz
Drama / Mystery, 2016
47 reacties
Little Children
Drama / Romantiek, 2006
291 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.