Procès de Jeanne d'Arc (1962)

Alternatieve titels: Trial of Joan of Arc | The Trial of Joan of Arc

Frankrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Robert Bresson
met Florence Delay, Jean-Claude Fourneau en Roger Honorat

Verfilming van het proces tegen Jeanne d'Arc in 1431, gebaseerd op transcripten van het echte proces. Jeanne d'Arc beweerde dat sint Michael aan haar verschenen was in visioenen, waarna haar blasfemie werd verweten. Onder psychologische en lichamelijke marteling wordt zij gedwongen haar uitspraken terug te nemen.

heeft echt niemand deze film ooit al gezien?
ik ben er echt benieuwd naar.

Er hebben toch mensen gestemd. Blijkbaar wel dan...

heb jij hem al eens gezien gotti?

Nope.

spijtig

Er is een prima DVD versie van Artifical Eye (wel niet Nederlands ondertiteld). Heb deze in bezit, maar moet het nog bekijken...

Sneakerjeans29
heb deze nog nooit gezien,ik zoek nog wat stille films in originele uitvoering,zonder vernieuwde scores en kleuren e.d. Cat and the Canary (1927) Hunchback (1923) en deze lijkt me ook wel wat.

avatar van Poisonthewell
Sneakerjeans29 schreef:

Dit is geen stille film. Je bedoelt waarschijnlijk Dreyer's La Passion de Jeanne D'Arc.

is deze eigenlijk in kleur?

Sander2
Nee, zwart-wit.

heb hem overlaatst gezien toch vrij goed vond ik...3,5*

avatar van jaspertjes
Het korte shot waarin een kleine hond op de grond tussen twee rijen soldaten staat is onvergetelijk. Sommeert Bresson.

avatar van Mochizuki Rokuro
Bressons formalisme werkt af en toe een beetje onbedoeld knullig of kluchtig, vanwege de zeer statische weergave van de handelingen. Nou heeft Bresson natuurlijk veelal ook onderwerpen gekozen die juist dat statische en formele goed kunnen hebben. Of het nu Ridder Lancelot een zakkenroller, een onnozele 'valsemunter', een veroordeelde of een priester in gewetensnood is. De lijst hoofdpersonen is bijna geheel identiek en inwisselbaar in hun ondraaglijke last van (on)schuld, hoon, berouw en boetedoening.

Geen logischer onderwerp voor een Bresson film dan Jeanne d'Arc dus. En het pakt goed uit. In een zeer kort tijdsbestek (een uur) gebruikt Bresson alleen de gerechtsstukken als leidraad voor zijn film. Een kruisverhoor als marteling, met een slot waarin het filmische, metafysische en bevrijdende perfect wordt gevangen en Bresson laat zien dat het formalisme een doel dient en hij wel degelijk de kracht van het beeld kan laten spreken.

De film als geheel werkt lang niet zo krachtig als het ongeëvenaarde werk van Dreyer (zeker de setting leidt nogal van de hoofdzaak af, omdat deze te modern aandoet), maar fascinerend is het zeker.

avatar van VanRippestein
Erg goede film. Wie bekend is met Bresson heeft al een goed idee wat voor film dit is. De film bevat géén drama. Althans dat is ongeveer de bedoeling. Dat levert erg indrukwekkende cinema op:

Kennelijk kan ik geen films kijken zonder drama te zien en dus projecteer ik alsnog drama op de personages en het camerawerk. Dat is eigenlijk precies de reden dat ik van Bresson hou: zijn films zijn geheel ontdaan van stijl. Dat levert dus een stijl op (geen stijl = stijl) waarbij de kijker voornamelijk zelf de waarde aan het verhaal geeft. En dat deed ik. Het einde van de film hakt erin als een moker. Ik heb zeker een kwartier nog in mijn filmroes gezeten. De film is zo verschrikkelijk recht voor zn raap dat het een hyperintense ervaring wordt. Door de afwezigheid van muziek, establishing shot en meer van dat soort dramatische aspecten zie je het verhaal voor wat het echt is: niets meer, niets minder. De opgedreunde dialoog wordt met de zin zwaarder, juist omdat elke vorm van emotie ontbreekt. Met elke film die ik van hem zie, stijgt hij in mijn regisseurs lijstje. Echt geweldig...

tot nu toe:
1. Pickpocket
2. Procés de Jeanne D'arc
3. A Man escaped

avatar van Drs. DAJA
Bij deze film trok ik de conclusie dat ik steeds meer een fan aan het worden ben van de stijl van Robbert Bresson. Het kille past uitstekend bij het verhaal van Jeanne d'Arc maar ik moet bekennen dat ik niet vond dat de film bijzonder veel toevoegde in vergelijking met La Passion de Jeanne d'Arc van Carl Theodor Dreyer. Deze film vind ik dan ook niet heel veel meer dan een sympathieke ondernemening maar eentje die de intense emotionele binding die haar "voorganger" heeft, mist. Procès de Jeanne d'Arc vind ik een prima film, maar er zijn betere verfilmingen van het verhaal.

avatar van yeyo
Een zeer sobere, ingetogen verfilming met zo goed als geen muziek over het proces van Jeanne d'Arc. Het camerawerk kan eigenzinnig genoemd worden, vaak ligt de focus op nogal onbeduidend lijkende details. Het personage Jeanne d'Arc is interessant neergezet: langs de ene kant komt ze zelfzeker en emotieloos over, maar langs de andere kant ook bijzonder kwetsbaar. Ondanks de korte duur, weet je als kijker absoluut betrokken te geraken. Het einde vond ik de indrukwekkendste scène, hard en effectief in zijn simpelheid.

Logisch natuurlijk dat Bresson deze film maakte. Welk verhaal leunt dichter aan bij de rode draad uit zijn carriere van spiritualiteit en verlossing dan deze? Wat is een beter verhaal om nog eens met je constante strijd met het geloof te gaan worstelen?

Zijn minimalisme werkt altijd op een bevreemdende manier. Ook hier zorgt het ervoor dat je niet afgeleid wordt. Of beter; volledig gefocust blijft op het verhaal. Bresson probeerde een zo accuraat mogelijk vertelling op het doek te krijgen. Hij wil gewoon puur laten zien hoe hij denkt dat het is gegaan. Hij probeert zo min mogelijk te manipuleren en vals te spelen. Hij wil geen acteurs die je proberen te overtuigen van hun emoties, hij wil dat bij de kijker leggen. Hij wil dat zijn film visueel gezien totaal niet afleid. De discussie die je kunt hebben, is of het verstandig is om je mogelijkheden zo matig te benutten. Hij laat het werken in eerste instantie door het ontzettend sterk vertellen van het verhaal. Verder vind ik de film helemaal niet zo amateuristisch geacteerd of lelijk gefilmd. Bresson haalt zijn kracht daarnaast vooral uit momenten. De aanschouwende priester die ook een engel zou kunnen zijn (maar dat niet blijkt te zijn). Het gekonkel achter de cel van Jeanne of Arc door het gat van de muur of de onschuldige hond op het laatst. Op die momenten is Bresson heel duidelijk wel zijn publiek aan het manipuleren. Maar op zijn manier.

Toch zorgt zijn unieke aanpak hier ook wel voor afstand. Dat had ik bij Balthazar en ook bij A Man Escaped helemaal niet. De aanpak van Dreyer die er een waanzinnig emotionele film van maakte (bijna het tegenovergestelde van deze aanpak, ook visueel) werkt toch een stuk beter. Dat is toch wel opvallend. Nu is het deels ook wel dat die film zo ontzettend goed is, maar Bresson zou voor Dreyer niet onder hoeven doen. Bresson is wel een unieke regisseur en hoewel ik geen enkele behoefte zou hebben aan meer van dit soort filmmakers, maar ik ben toch erg blij met zijn films. Ik twijfel erg tussen 3,5 en 4 sterren.

avatar van Mug
Mug
Droge vertelling van het beruchte proces jegens Jeanne d'Arc, met hier en daar toch een exces. Bresson laat zich puur leiden door de processtukken en de stukken van het rehabilitatieproces. Zijn interpretatie is dat Jeanne d'Arc een sterke jongedame is met snedige en intelligente weerwoorden dat het proces flink weet te ontkrachten. Florence Delay (net als de rest van de cast een amateur) spuugt de woorden vinnig uit. Verbluffend eigenlijk, ik moet maar eens op zoek gaan naar de tekst. Studiestof voor theologen en juristen.

Opvallend is zelfs dat Bresson een scene in de film verweeft waarbij hij aangeeft dat Jeanne's geloof een samenloop is van omstandigheden het licht dat door het gaatje in de muur van haar cel schijnt, waarvan ze denkt dat het wederom een verschijning is van een heilige. Wellicht dacht hij ook als ik dat Jeanne d'Arc schizofreen was, of juist zo diepgelovig dat de fantasie de werkelijkheid inhaalt. Stof tot nadenken in ieder geval.

De film gaat wel ra-zend-snel door de stof (een uurtje). Bresson heeft puur de belangrijkste ontwikkelingen van de 56 zittingen gebruikt, zonder al te veel opsmuk.

De film van Dreyer nog steeds niet gezien (ik voel me nu al verketterd door iedereen alhier, een soort van moderne Jeanne), maar dat lijkt me toch een film met een andere bedoeling/aanpak.

avatar van Ferdydurke
In deze reconstructie van het proces tegen Jeanne d' Arc, aan de hand van de historische teksten, lijkt Bresson haast niets anders te doen dan het creëren van een gat in het omhulsel van die mooie legende, teneinde een blik mogelijk te maken op de kern ervan.

Objectief beschouwd is er niets te zien, indachtig het woord van de 'cinematograaf' dat de enige dingen die er toe doen, onzichtbaar zijn. Van wie is het oog dat door het gat kijkt?

Deze Jeanne - een formidabele présence (geen 'performances' bij Bresson, zoals bekend) van Florence Delay - zit vanaf het begin vol passie en emotie, en die emotie wordt manifester naarmate het einde nadert. Vanaf zeker moment is haar gezicht bijna steeds nat van tranen, maar tegelijkertijd, ook als zij schijnbaar breekt, verliest zij nooit haar luciditeit, haar scherpte en haar tegenwoordigheid van geest.

Geweldig moment bijvoorbeeld in een scène nadat het doodvonnis van Jeanne bezegeld is, en één van de ondervragers - dezelfde die eerder bijzondere belangstelling toonde voor de kleding, dan wel de eventuele naaktheid van de engelen - haar maant het volk om vergeving te vragen, omdat ze hen misleid heeft. Wat antwoordt de zo te zien mentaal volledig ingestorte Jeanne? 'O, help me dat wel even te herinneren, straks op het marktplein. Ik zou dat zomaar kunnen vergeten'.

Het is die raadselachtige superioriteit en nauw verholen minachting ten opzichte van haar vervolgers, ondanks de overweldigende schijn van het tegendeel, die deze film haast constant reflecteert. We zien schijnbaar een ongelijke strijd, maar wie is hier eigenlijk de zwakkere partij?

Met de openingsscène van Jeannes moeder die een verklaring over haar aflegt tijdens het rehabilitatieproces, toont Bresson op zeer bondige wijze dat ook dit proces, net als het eerste, een kwestie is van politieke opportuniteit. We zien de moeder op de rug, omringd door kerkelijke vertegenwoordigers, en we zien twee handen op die rug. Haar ondersteunend, bemoedigend. Of toch vooral controlerend, dwingend?

Dat beginshot van de voortschrijdende voeten resoneert bovendien in de scène van de haastig schuifelende, bijna struikelende voetjes van de in een lang nauwsluitend schort ingesnoerde Jeanne, richting schavot. Die 'sturing', die gedwongenheid, vestigt niet alleen de aandacht op de aard van die beide (show-)processen, maar die laatste, ongemeen aangrijpende scène lijkt tevens een compact beeld van het eerste proces: haast kinderlijke onschuld, bijna ten val gebracht, wankelend, maar toch haar evenwicht bewarend.

En wat te denken van de rol van de mannenkleren die Jeanne draagt, die zij weigert in te wisselen voor een jurk? Het belang dat de autoriteiten hechten aan haar maagdelijkheid, waar Jeanne, naar zij veronderstellen, haar innerlijke kracht aan ontleent, waarvan zij haar willen beroven? En dat dat alleen gaat lukken als zij vrouwenkleren draagt?

Het historische optreden van Jeanne d'Arc in het algemeen doet het so wie so al vermoeden, maar deze kwestie duikt in de film herhaaldelijk, en zo nadrukkelijk op, dat het niet anders kan of er waren hier en daar wat heren die zich duidelijk in hun kruis getast voelden. Brutale Jeanne moet ook gepakt worden op haar vrouwzijn.

Ik heb dan ook sterk de neiging om in het aangehouden, beklemmende en huiveringwekkende eindshot van de lege staak, tevoorschijn komend uit de optrekkende rook, óók een maar al te bekend symbool te zien. Alsof er hier in wezen wat ánders werd terechtgesteld, in de geest van de middeleeuwse voorstelling dat - door de uiteindelijke, veronderstelde, gevolgen ervan - op Golgotha niet Christus, maar Satan zelf werd gekruisigd.

Jeanne gaat bij Bresson werkelijk volledig in rook op, waardoor je haast gaat denken dat dat een ontsnapping is, en dat de twee op dat moment wegfladderende vogels haar twee heiligen zijn, haar begeleidend naar het paradijs.

'Hoe wist je dat de stem die je hoorde, van St. Michael was?'
- 'Ik wilde geloven dat hij het was.'

Inderdaad. Openbarend. Als je wilt.