Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Jeanne (2019)

Alternatieve titels: Joan of Arc | Jeanne d'Arc

1 stem

Frankrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Bruno Dumont
met Lise Leplat Prudhomme, Annick Lavieville en Justine Herbez

Het is het jaar 1429, de Honderdjarige Oorlog is nog in volle gang. Jeanne, die een krijgshaftige en spirituele missie onderneemt, bevrijdt Orléans en vervolgt haar reis richting Parijs waar ze mee strijd voert. Het is hier dat ze voor de eerste keer een nederlaag moet verwerken. Ze wordt gevangengenomen en moet zich in Rouen verantwoorden voor de Inquisitie.

• Vanaf 7 mei in de bioscoop

Ik had nooit gedacht dat Jeannette in Nederland zou worden uitgebracht, zo curieus als het zich toonde, met amateurdans op hardrock, plots op Arte, nog nooit van Dumont gehoord hebbend. Ik had ook nooit gedacht dat hij nog een vervolg zou maken. Hopelijk komt deze ook gewoon in Nederland uit, hopelijk ook op dvd, wat ik bij Jeannette ook nooit gedacht had. Want anders moet ik naar Frankrijk, op zoek naar Eem bioscoop met Engelse ondertitels, of naar Frans-Vlaanderen, Dumonts heimat(?), waar waarschijnlijk nog wel wat Nederlands verstaan wordt, waar Dumont veel van zijn films, ook Jeannette, opgenomen heeft.

Ik had ook nooit gedacht dat de 10 jarige actrice, die Jeanne als meisje speelde, nu de 19 jarige speelt. Aanvankelijk was de 17 jarige gevraagd, die in Jeannette de oudere Jeanne speelde. Je ziet haar nog vertrekken uit Domremy op weg naar Chinon, naar Charles VII, oa om hem tot koning te maken. Maar de oudere actrice hield af. De jongere wou maar al te graag. Typisch Dumont dan van het idee af te stappen dat Jeanne minstens door een adolescent gespeeld dient te worden. Hij maakte er, naar eigen zeggen, nog eerder de onschuld van, Jeanne waarschijnlijk eigen, ondanks of juist dankzij haar zwaard als zwaard tijdens haar oorlogspad en haar tong als zwaard tijdens haar proces.

Deze film heeft kritische recensies maar ik ben nu al fan!

Vanaf 7 mei 2020 in de bioscoop (Contact Film)

En het ziet er naar uit dat het ook op het Rotterdams filmfestival draait. Zou Dumont ook komen?